Variabele voertuigbezetting (TS-4, SIE, SIV, etc.)

Auteur Topic: Variabele voertuigbezetting (TS-4, SIE, SIV, etc.)  (gelezen 542079 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #680 Gepost op: 15 juli 2012, 09:17:57
Alexander, ik ben het met je eens dat de pilots en onderzoeken die tot nu toe zijn uitgevoert, erg karig zijn geweest en enkel gericht zijn geweest op OMSjes en brand. Nergens is terug te vinden wat de taak en inzet van een SIV 2 of 4 gaat worden, daar is simpelweg niet over nagedacht. De pilots leggen de nadruk allemaal op brand en OMS alarmeringen.

Het lijkt net of niemand zijn vingers durft te branden aan vraagstukken rond ongevallen en technische hulpverleningen, en de inzetten met gevaarlijke stoffen.
Dan  het feit dat men zelfs met TS4 of TS2 bij beroepskazernes will gaan draaien, waar een 24uursdienst zit. Of waar zoals in Gooi&Vechtstreek men de uitrukken met de TS2 samen doet met Bussum, waar zelfs mensen vanuit de 24uurs van Hilversum naar Bussum gaan om daar de SIV2 te bemannen.
Waarom waren we ookal weer de 24uursdiensten begonnen? Juist snellere slagkracht ivm aanbond meldingen. Die wordt op deze wijze bruut geweld aangedaan door dit soort combi,s. Dan kun je alleen maar concluderen dat dit verkeerde bezuinigingen zijn.


Alexander

  • Brandweer - integrale veiligheid - EHBO - BHV - adviseur - docent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
    • Blog
Reactie #681 Gepost op: 15 juli 2012, 13:27:20
Maar met dit soort pilots wordt wel beleid gemaakt en de bestuurders voorzien van informatie.

Daardoor worden er nu besluiten genomen die soms erg dubieus zijn.
Ik reageer op persoonlijke titel. Mijn vragen en/of opmerkingen zijn geen kritiek maar ik ben hooguit open en direct. Daarnaast altijd op zoek naar le


Wout

  • Politie, operationeel specialist
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,373
Reactie #682 Gepost op: 15 juli 2012, 16:21:28
De SIV2 kan veel meldingen ook alleen af, is mijn ervaring (in Bussum). Beetje jammer dat de TAS er nog standaard achteraan komt. Er kan best een inschatting gemaakt worden wanneer meer materieel en menskracht nodig is en wanneer niet. Een benzine lekkende bromfiets heb je geen 6 man voor nodig, net als zoveel andere brandweermeldingen.
Wout


Red Cross Medic

  • Rode kruiser - Dienst medische hulpverlening - Verzorgende IG Defensie - Ambulance chauffeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,176
  • Waar andere een stap terug doen, stap ik vooruit.
    • Nieuws uit het noorden
Reactie #683 Gepost op: 15 juli 2012, 16:40:08
Ik ben een voorstander van de siv/sie deze voertuigen zouden alle meldingen moeten krijgen waar een ts niet nodig is. alleen de meldkamer zou er dan een taak bij krijgen door een inschatting te maken. Wat mij betreft een taak te veel. Het idee dat de ts mee rijd vind ik juist veilig. Op een melding als beknelling zou ik geen sie.siv mee laten rijden maar bijvoorbeeld bij een brandgerucht/oms/containerbrand wel. De zwaardere meldingen als een woningbrand of bedrijfsbrand zou ik hem ook mee sturen met een ts. De wagen kan dus sneller zijn en verkennen en een eerste redding uitvoeren.
Rode kruiser | Dienst medische hulpverlening | Defensie - Verzorgende IG | Chauffeur noodhulpteam | Defensie Ambulance chauffeur | Noordernieuws.nl Ge


Alexander

  • Brandweer - integrale veiligheid - EHBO - BHV - adviseur - docent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
    • Blog
Reactie #684 Gepost op: 15 juli 2012, 16:48:38
Er zijn vele varianten en incidenten te bedenken waar een SIV2, 4 of andere vorm mogelijk is.

Maar dit zou dan als extra gezien moeten worden en niet als vervanging of afschaffing van een TS-6. De onderzoeken en het beleid wijzen nu naar het zoeken van bezuinigingen en het afschaffen van TS-en danwel het sluiten van kazernes.

De insteek is dus niet kwaliteitsverbetering met als bijkomend voordeel efficient werken maar vooral bezuinigen.
Ik reageer op persoonlijke titel. Mijn vragen en/of opmerkingen zijn geen kritiek maar ik ben hooguit open en direct. Daarnaast altijd op zoek naar le


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #685 Gepost op: 15 juli 2012, 18:33:54
De SIV2 kan veel meldingen ook alleen af, is mijn ervaring (in Bussum). Beetje jammer dat de TAS er nog standaard achteraan komt.

Ik vindt de constructie die in Hilversum en Bussum wordt gebruikt een erg vreemde constructie. Daar worden 2 man uit de 24uursbezetting van Hilversum gehaald om een SIV die in Bussum staat te gaan bemannen. Waardoor de SIV ook uit moet rukken naar Hilversum om daar maar genoeg mensen te hebben. Hoe vreemd kun jeje pilot inrichten, door een 24uursdienst te verminken. ::)


Wouter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,542
Reactie #686 Gepost op: 15 juli 2012, 19:54:18
Ik vindt de constructie die in Hilversum en Bussum wordt gebruikt een erg vreemde constructie. Daar worden 2 man uit de 24uursbezetting van Hilversum gehaald om een SIV die in Bussum staat te gaan bemannen. Waardoor de SIV ook uit moet rukken naar Hilversum om daar maar genoeg mensen te hebben. Hoe vreemd kun jeje pilot inrichten, door een 24uursdienst te verminken. ::)

Ook duurder lijkt me. Nu moet je 2 locatie's inrichten en onderhouden voor een 24uurs bezetting ipv 1. Zelfde met de voertuigen... nu rukken er 2 voertuigen uit ipv 1.


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #687 Gepost op: 16 juli 2012, 00:17:44
Ik vindt de constructie die in Hilversum en Bussum wordt gebruikt een erg vreemde constructie. Daar worden 2 man uit de 24uursbezetting van Hilversum gehaald om een SIV die in Bussum staat te gaan bemannen. Waardoor de SIV ook uit moet rukken naar Hilversum om daar maar genoeg mensen te hebben. Hoe vreemd kun jeje pilot inrichten, door een 24uursdienst te verminken. ::)

Hele bijzondere pilot, maar wellicht om te kijken welke klussen er met alleen een TS4 of alleen een SIV2 uitgevoerd kunnen worden. Om de back-up te garanderen rijdt het tweede voertuig dan mee, mocht die niet nodig zijn kan ie onverrichter zake retour...

Ik heb het al zovaak over het naar mijn idee ideale concept (als oplossing voor onderbezetting, niet als bezuiniging) voor een echte variabele voertuigbezetting gehad. Misschien een rijtje ter verduidelijking.

Er even vanuit gaand dat een post overdag niet genoeg mensen heeft om een TS6 te bemannen, maar wel met 4 man uit kan rukken. Overdag gaan er dan rijden:

Brand (prio 1 én 2): TS4 + 2e TS(+eventueel aanvullende eenheden)
Beknelling: TS4 + HV (in de VRU gaat in de toekomst gedraaid worden met een technisch team op de HV)
Hulpverlening prio 1: TS4 + 2e TS (+eventueel aanvullende eenheden)
Hulpverlening prio 2: TS4
Waterongevallen: TS4 + 2e TS (+ aanvulling)
OGS: TS4 + 2e TS (+ aanvulling)

De tweede TS kan bestaan uit 4 of 6 man, maar moet wel gegarandeerd zijn. Heel veel klussen zullen door alleen de TS4 opgeknapt kunnen worden, maar voor de zekerheid moet in veel gevallen de tweede TS gewoon meerijden.

Een beknelling is een apart verhaal: de HV heeft een opkomsttijd van 15 minuten en zal dus vaak later aankomen. De bemanning van de TS4 kan dan alvast zorgen voor de stabilisatie. Probleempje blijft wel dat je een veiligheidsman en gewondenverzorger mist, maar als je een goede procedure opstelt (agent als gewondenverzorger, gebeurt nu ook al vaak zat en de pompbediener als veiligheidsman -na klaarzetten materiaal-) moet het lukken.....
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


Alexander

  • Brandweer - integrale veiligheid - EHBO - BHV - adviseur - docent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
    • Blog
Reactie #688 Gepost op: 17 juli 2012, 01:08:21
Taakstelling bij HV is altijd erg duidelijk. HV kan inderdaad 15 minuten duren.

Als je taken afhankelijk maakt van bijvoorbeeld de politie dan begeef je je op zwak ijs lijkt me. De politie is niet altijd direct beschikbaar maar heeft ook andere taken zoals de werkplek veilig maken door afzettingen en het verkeer te regelen. Heeft daarnaast vanuit hun eigen proces een duidelijke taak in de feiten- en waarheidsvinding. Daarnaast zou je weer extra moeten oefenen met deze mensen. Kost tijd en geld. En er is al een te kort aan blauw op straat.  

Maar laten we terug gaan naar de basis.....welke winst willen we nu met een SIV/TS-4 of variabele voertuigbezetting halen? Welke winst is er te behalen?

Is er een tekort aan vrijwilligers? Moeten we dan niet daarop investeren? Loze en ongewenst OMS-meldingen zitten al in het pakket om terug te dringen. Wegdekreiniging kun je prima overlaten aan de wegbeheerder en particuliere bedrijven. Wat blijft er grotendeels over.......echte meldingen. Dan hou je het voor de vrijwilliger interessant en voor de werkgevers minder bezwaarlijk. Als we de basis brandweerzorg nu in stand houden dicht bij de burger zijn de aanrijtijden te overzien. Daardoor houden we een goede verdeling in NL en slagkracht. De kazernes en voertuigen zijn er. En de meeste vrijwillgers zijn erg gedreven en loyaal. Dat wordt alleen maar minder door de huidige denkrichtingen en besluiten. Laat mensen in hun waarde en betuttel ze niet.  

En voor de beroepsmensen.....daar geldt eigenlijk hetzelfde. De basiszorg en daarnaast de specialistische taken vragen veel voorbereiding, opleiding en oefening. Hou dit sterk. Er wordt weleens geroepen dat de uitrukdienst efficienter moet werken. Daarop heb ik weleens geroepen; "dat is goed, zeg maar hoeveel branden en ongevallen ik per dag moet doen?! Dan regel ik dat wel." Complete onzin natuurlijk maar de opmerking is dat ook. Incidenten laten zich niet plannen. Het is net als met verzekeren, jaren betaal je voor niets en soms heb je het nodig. Dan ben je blij als het goed geregeld is!  

En wat kost de uitrukdienst nu echt? Is deze nu de afgelopen 10 jaar zoveel duurder geworden? En waar kunnen we eventueel bezuinigen? Realistisch oefenen? Een week naar Zweden of Engeland? Een landelijk oefencentrum in NL in plaats van het buitenland? Een voertuig een jaar later afschrijven? Zeg het maar.....?! En met preventie en voorlichting kunnen we de burger best meer bewustwoording geven maar incidenten zullen altijd blijven bestaan. Zelfredzaamheid van de burger is maar beperkt haalbaar. En met een vergrijzende bevolking is leeftijd een beperkende factor hierbij. Daarnaast ligt door de crisis de bouw bijna stil waardoor er geen ontwikkelingen zijn in brandveiligheid. En sprinklers zijn nog steeds niet verplicht dus dat gaat lang duren. Overigens is 50% van de kerntaken hulpverlening maar die worden in alle plannen vergeten.    

Kritisch kijken naar je organisatie is goed. Moeten we zeker doen als kwaliteit maar de basis is. Er is niet 1 gemeentelijke afdeling die zoveel waardering van de burger krijgt als de uitrukdienst. En dan maakt het niet uit of het beroepsmensen of vrijwillers zijn. Stoppen dus met al die onrust en de kansen pakken waar het echt niet anders kan. Verder investeren in de mens want dat is de basis voor de brandweer!
Ik reageer op persoonlijke titel. Mijn vragen en/of opmerkingen zijn geen kritiek maar ik ben hooguit open en direct. Daarnaast altijd op zoek naar le


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #689 Gepost op: 27 juli 2012, 20:56:06
Ik blijf me verbazen over het wegbezuinigen van uitrukmedewerkers en eerstelijns brandweervoertuigen terwijl de staven en ondersteunende diensten jarenlang zijn uitgebreid en daar nog maar weinig te zien is aan inkrimping.

Op straat merk ik al de eerste problemen als gevolg van de bezuinigignen, TS met HV apparatuur die onvoldoende is uitgerust om bij beknelling snel en adewuaat op te treden, airbaghoezen die niet op die TS-HV zitten, de brandweermotor die ze wel heeftt maar die niet is gealarmeerd of op komt dagen, geen idee waar t probleem lag...  en de HV met zxwaarder materiaal wordt inmiddles bemend door vrijwilligers met een opkomst en uitruktijd die nog langer is dan de tijd die ik heb voor t bevrijden van mn patient...tel uit de winst/verlies....

patient en andere slachtoffers zijn uiteindelijk ook de dupe van het beleid, laat staan de beroepsmedewerkers.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod