Naast de discussie de vierpersoonsautospuit, kan dat wel? Is er nu de discussie kan een hoofdbrandwacht leiding geven aan bij een buitenbrand of niet.
Ik denk dat het niet afhankelijk is van de rang, maar of de persoon die functie geschikt is. van uitgaand dat als iemand wordt aangesteld en volledig uitvoerd geschikt is.
Vanuit de ARBO wet wordt verplicht dat er werkinstructie zijn voor gevaarlijk werk. Dat de mensen die dat werk doen worden moeten worden opgeleid en geoefend worden. En dat de werkgever controleerd of deze werkinstructies worden nageleefd.
Een onderbrandmeester is opgeleid voor leidinggeven bij gevaarlijk werk, maar is een hoofdbrandwacht dat wel? Zover ik weet niet in de les en leerstof, maar dat kan een korps natuurlijk wel "oplossen", door intern op te leiden en te oefenen. En niet te vergeten daarvoor werkinstructies te maken.
Daarnaast neem ik aan dat het bij jullie (fikke en Shave) arbeidsvoorwaardelijk ook geregeld is. Want het is natuurlijk "bijzonder" dat in het ene korps iemand van schaal 8 minimaal op de bok moet zitten voor de kleine klus en het andere korps iemand van schaal 6 moet doen.
Want ik vind dat de hoofdbrandwacht meer verantwoording draagt dan de "gemiddelde" hoofdbrandwacht. (bij ons mag een "normale" hoofdbrandwacht namelijk nog geen chef hoogwerker of HV zijn)