Variabele voertuigbezetting (TS-4, SIE, SIV, etc.)

Auteur Topic: Variabele voertuigbezetting (TS-4, SIE, SIV, etc.)  (gelezen 527484 keer)

0 gebruikers (en 14 gasten bekijken dit topic.

SniperEye

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 837
  • Geíntresseerde
Reactie #720 Gepost op: 11 augustus 2012, 14:53:32
Want er is niet een bestuurder of politicus die zijn vingers wil branden.

Die zijn er wel degelijk. Ik ben bezig met mijn team een zeer controversieel onderwerp te bespreken in Den Haag en het lukt ook nog. Kwestie van simpel aantoonbaar maken. Dit soort onderwerpen zijn verre van controversieel en zal weinig politieke lading hebben.




Alexander

  • Brandweer - integrale veiligheid - EHBO - BHV - adviseur - docent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
    • Blog
Reactie #722 Gepost op: 12 augustus 2012, 10:20:43
SniperEye, helemaal super.

De informatie moet van de werkvloer komen en wel zuiver, eerlijk en compleet zijn. Nu zie je vaak de directie en management een andere agenda hebben en die zijn toch de directe informatiebron van het bestuur.

En laat duidelijk zijn, ik ben voor veranderingen, try-outs, innovatie en meer efficiëntie maar dan wel op met de uitgangspunten; de burger centraal, meer kwaliteit en daadkracht.
Ik reageer op persoonlijke titel. Mijn vragen en/of opmerkingen zijn geen kritiek maar ik ben hooguit open en direct. Daarnaast altijd op zoek naar le


pompbediende

  • Meerdere functies
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,263
Reactie #723 Gepost op: 12 augustus 2012, 11:36:25
Leuk filmpje van brandweer Bussum, maar gaan de kosten met project niet juist omhoog in plaats van omlaag ? Er is een busje voor gekocht, er zit nu 2 man 24/7 op de kazerne en bij brand wordt ook nog is de Ts erbij gepiept. Ik begrijp persoonlijk niet wat dat de grote bezuiniging is ten opzichte van de oude concept. Is het hele plan dan hier echt alleen bedacht om alleen sneller dat busje ter plaatse te hebben zodat we aan de opkomsttijden voldoen of zit er dan ook een 'bezuinigings gedachte' aan vast?  Wat me ook opviel is dat ook deze man er weer van overtuigd is dat werken met 1/7 veel veiliger is dan werken met water. Ik moet zeggen dat de vertegenwoordigers van dat bedrijf communicatief een hele sterke babbel blijken te hebben.  :|
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #724 Gepost op: 12 augustus 2012, 11:47:21
Leuk filmpje van brandweer Bussum, maar gaan de kosten met project niet juist omhoog in plaats van omlaag ? Er is een busje voor gekocht, er zit nu 2 man 24/7 op de kazerne en bij brand wordt ook nog is de Ts erbij gepiept. Ik begrijp persoonlijk niet wat dat de grote bezuiniging is ten opzichte van de oude concept. Is het hele plan dan hier echt alleen bedacht om alleen sneller dat busje ter plaatse te hebben zodat we aan de opkomsttijden voldoen of zit er dan ook een 'bezuinigings gedachte' aan vast?  Wat me ook opviel is dat ook deze man er weer van overtuigd is dat werken met 1/7 veel veiliger is dan werken met water. Ik moet zeggen dat de vertegenwoordigers van dat bedrijf communicatief een hele sterke babbel blijken te hebben.  :|
Punt1) Met dit hele variabele voertuigbezetting voldoen we aan de norm, want er staat een rode auto voor de deur. Zeg ik, ga dan met een PM of een dienstauto terplaatse, want die kunnen ook niets uitrichten zonder de back-up van een normale TS. Dan weet je zeker dat je bespaart en dus bezuinigt. >:D

Die praatjes over 1-7 dat dat veiliger is vindt ik ernstiger. Ik zit nog steeds te wachten op een goede reactie van de verkopers van One-Seven. Of zouden ze zich niet durven te mengen in de discussie? 998765


Alexander

  • Brandweer - integrale veiligheid - EHBO - BHV - adviseur - docent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
    • Blog
Reactie #725 Gepost op: 12 augustus 2012, 12:04:46
Ja mooie informatieve filmpjes maar het gaat volgens mij net zoals Peter zegt om het halen van de uitruktijden.

Daarnaast zie je bij Rotterdam heel duidelijk dat de SIV een vervanging is voor een complete TS. Is het risico nou zoveel minder geworden in de afgelopen jaren? Nee eerder toegenomen vanwege andere materialen in huis/bedrijf. De standaard brandkromme is allang niet meer van toepassing! Daarnaast denkt men dat met een rookmelder alles goed komt. Dan moet je ook het hele huis/bedrijf volhangen met rookmelders in alle gebruikersruimtes. Want gesloten deuren vertragen enorm de tijd van alarmering. Dus alleen een melder in de verkeersruimtes zoals hal en gang is veel te weinig. Rookmelders zeker doen maar dan wel goed! En de backup bij een woningbrand moet van veel verder wegkomen en is dus later aanwezig. Krijg je een stevige woningbrand in woning, flat, etc. dan moet je dus wachten. Wachten met de binnenaanval kan dus fataal zijn voor een slachtoffer. Ga je in de praktijk wachten als brandweermens? Brandweer ter plaatse maar ze doen niets......ik zie persoonlijk al de koppen in de krant. Tevens zie je dat er alleen gesproken wordt over brand en niet over de andere kerntaken zoals hulpverlening.  

Bussum zie ik eerder als aanvulling. Snelle inzet met gegarandeerde snelle backup bij de meldingen als dat moet. Met een goede centralist en bevelvoerder kun je zo meer daadkracht leveren en zelfs bezuinigen op personeelskosten. Dat is een prima uitgangspunt.
Ik reageer op persoonlijke titel. Mijn vragen en/of opmerkingen zijn geen kritiek maar ik ben hooguit open en direct. Daarnaast altijd op zoek naar le


Blauwe-motormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 686
Reactie #726 Gepost op: 15 augustus 2012, 11:19:02
Momenteel is een grote brand in Linne (omgeving van Roermond) en half brandweer Midden-Limburg is daar naar onderweg, zie ook http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=66171.0 met uitzondering van de TS-4 uit Roermond.

Even later zie ik deze melding;

p2kflex
11:01:09 15-08-12GROUP-21 AM AUTOM.BRAND MELDING MUNSTERKERK MUNSTERPLEIN ROER RMD844 RMDTS4
1000706BRW Roermond (Persoonlijke code)
1001471BRW Roermond (Dienstwisselcode)
1001731BRW Roermond (Blusploeg beroeps)
1001733BRW Roermond (Blusploeg 1A)
1001734BRW Roermond (Blusploeg 1B)
1001735BRW Roermond (Blusploeg 2A)
1001739BRW Roermond (Dagdienst)
1001742BRW Roermond (Kazernealarm)


Zijn dit soort meldingen niet het gevaar van de minder grote bezetting op een TS, want mocht er nu daadwerkelijk brand zijn op deze locatie sta je met 4 man en je back-up duurt wel even daar deze van verder moet komen gezien de rest bij de stalbrand is... Of zie ik dat verkeerd?


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #727 Gepost op: 15 augustus 2012, 11:27:21
Ik zie dat in dit geval zowel de TS844 als de TS4 is gealarmeerd (even ervan uitgaand dat dit niet één voertuig is) en dus zou je back-up moeten hebben. In het geval van variabele voertuigbezetting door vrijwilligers kan je er natuurlijk altijd voor kiezen de TS4 als TS6 te gebruiken en op die manier toch volledig bezet uit te rukken. Immers, ook een TS4 is een gewone TS met BiZa-bepakking. Het wordt een iets ander verhaal bij een SIV die speciaal voor minder mensen is ontworpen, maar in die (zeldzame) gevallen zal er back-up uit een ander dorp moeten komen en rijdt de SIV/TS4 als een soort rapid responder...
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


Blauwe-motormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 686
Reactie #728 Gepost op: 15 augustus 2012, 11:56:20
@Danny,

De bemensing van de TS-4 maakt naar mijn weten gebruik van de TS844. Wat wel inderdaad mogelijk is geweest aangezien de vrijwilligers zijn gepiept voor de grote brand in Linne dat er 2 zijn opgestapt bij de TS-4 en dat ze inderdaad met 6 personen naar de OMS zijn geweest...


Alexander

  • Brandweer - integrale veiligheid - EHBO - BHV - adviseur - docent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
    • Blog
Reactie #729 Gepost op: 15 augustus 2012, 15:56:55
Dit risico loop je inderdaad.

Bij veel meldingen gaat het goed maar er komen straks grote verrassingen denk ik.

De casus in Rotterdam is een goed voorbeeld. TS met 6 man wegbezuinigen en vervangen door een 2 mans SIV. Meerdere meldingen en je backup moet van de andere kant komen. Nu al experimenteren ze met een roulerende flexibele ploeg om de gaten in de restdekking op te vangen. Maar daar zit een limiet aan.

Ik ben wel nieuwsgierig naar Oud- en nieuw. Veel meldingen en dan krijgt de SIV een serieuse brand- of ongevalsmelding........

Zo kun je dus genoeg voorbeelden bedenken ook op het platteland waar de afstanden sowieso groter zijn. Overigens recent een rapport zitten lezen uit Duitsland met een onderzoek over de tijdswinst tussen SIV en een TS. Dit is maar tussen de 15 en 24 seconden! Misschien is dit rapport hier al eens geplaatst, dat weet ik eigenlijk niet?
Ik reageer op persoonlijke titel. Mijn vragen en/of opmerkingen zijn geen kritiek maar ik ben hooguit open en direct. Daarnaast altijd op zoek naar le