Variabele voertuigbezetting (TS-4, SIE, SIV, etc.)

Auteur Topic: Variabele voertuigbezetting (TS-4, SIE, SIV, etc.)  (gelezen 542120 keer)

0 gebruikers (en 8 gasten bekijken dit topic.

Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #730 Gepost op: 15 augustus 2012, 15:59:34
Overigens recent een rapport zitten lezen uit Duitsland met een onderzoek over de tijdswinst tussen SIV en een TS. Dit is maar tussen de 15 en 24 seconden! Misschien is dit rapport hier al eens geplaatst, dat weet ik eigenlijk niet?
Volgens mij is dat rapport nog niet geplaatst. Heb jij dat rapport nog tot je beschikking?


Alexander

  • Brandweer - integrale veiligheid - EHBO - BHV - adviseur - docent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
    • Blog
Reactie #731 Gepost op: 15 augustus 2012, 16:03:01
Peter, ik zoek hem even op en je hoort het.
Ik reageer op persoonlijke titel. Mijn vragen en/of opmerkingen zijn geen kritiek maar ik ben hooguit open en direct. Daarnaast altijd op zoek naar le


Wout

  • Politie, operationeel specialist
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,373
Reactie #732 Gepost op: 15 augustus 2012, 16:27:35
Die tijdswinst hangt ervan af hoe je de SIV inricht. Rijdt de SIV gelijktijdig weg met de TS4, dan zal dit inderdaad ongeveer de tijdswinst zijn. Heb je 2 beroeps die de SIV bemannen en 4 vrijwilligers die de TS4 bemannen, dan heb je het minimaal over minuten tijdswinst. Staat de SIV bij een vrijwilliger voor de deur die een andere vrijwilliger oppikt, dan hangt het af van de extra afstand die gereden moet worden. Zijn beide bemanningen beroeps vanaf dezelfde post, dan is het voordeel snelle uitruk weg. Wel is er het voordeel dat voor veel meldingen alleen de SIV ingezet hoeft te worden of alleen de TS4 (maar dat vergt een mentale- en procedurele verandering).
Wout


Gijs

  • Oud brandweer-instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 669
Reactie #733 Gepost op: 15 augustus 2012, 16:46:04
Zorg dat je verdeeld over de kern van de stad voldoende bluskracht hebt in de vorm van mankracht.
Een groot probleem bij enige omvang is de watervoorziening, gezien de huidige ontwikkelingen, overal komen tankwagens er bij anders kan met de slag- en bluskracht al niet meer garanderen, daar de waterleidingen en de brandkranen worden verwijderd of weggehaald, dus weer twee man er bij voor de bezetting van een tankwagen. En als er dan een tweede of derde etage of hoger is een ladder of hoogwerker er bij, wederom twee man. Gaat allemaal van de bezetting elders af en staat een ts4/6 of siv2/4 stil op een post.
En dient een een ander blusvoertuig wederom van uit de regio te komen.
Bij instappen begint de inzet.


Alexander

  • Brandweer - integrale veiligheid - EHBO - BHV - adviseur - docent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
    • Blog
Reactie #734 Gepost op: 15 augustus 2012, 16:48:00
Wout dat klopt maar bijvoorbeeld in Rotterdam en andere grote steden komen ze met agrumenten dat een SIV sneller is dan een TS.

Dat zou de reden zijn dat de kwaliteit en snelheid van de dienstverlening beter is dan voorheen. Dat is dus niet waar!
Ik reageer op persoonlijke titel. Mijn vragen en/of opmerkingen zijn geen kritiek maar ik ben hooguit open en direct. Daarnaast altijd op zoek naar le


Wout

  • Politie, operationeel specialist
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,373
Reactie #735 Gepost op: 15 augustus 2012, 18:14:28
Lijkt me ook niet meer dan logisch als ze dezelfde vertrektijden en opkomstlocaties hebben, is geen hogere wiskunde lijkt me.
Wout


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #736 Gepost op: 15 augustus 2012, 19:11:03
Lijkt me ook niet meer dan logisch als ze dezelfde vertrektijden en opkomstlocaties hebben, is geen hogere wiskunde lijkt me.
En wat nu als de SIV uit plaats A komt, en de back-upTS uit plaats B. Of als het druk is uit plaats C of wellicht D.
Dan gaat dat verhaal in ene geheel niet meer op. Dan ben je afhankelijk van de langere rijtijd van die back-up TS, en die tijd kan dan zomaar oplopen tot een kwartier. Is met alleen een SIV terplaatse erg onwenselijk.


Alexander

  • Brandweer - integrale veiligheid - EHBO - BHV - adviseur - docent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
    • Blog
Reactie #737 Gepost op: 15 augustus 2012, 20:32:38
Wout, de SIV is veel sneller omdat het een kleinere auto is dan een TS.

Zegt men.........
Ik reageer op persoonlijke titel. Mijn vragen en/of opmerkingen zijn geen kritiek maar ik ben hooguit open en direct. Daarnaast altijd op zoek naar le


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #738 Gepost op: 15 augustus 2012, 21:42:05
Maar ook de SIV moet zich aan de branchrichtlijn houden, dus de tijdwinst zit hoofdzakelijk in het optrekken en versnellen naar maximale toegestane snelheid. En met het huidige verkeer is het bijna onmogelijk om veel harder dan de toegestane snelheid te halen, laat staan 20 km daar boven. Met een gemiddelde rijtijd van ca 4-6 min, moet de SIV in R'dam dus in korte rijafstanden wel heel veel tijdwinst kunnen boeken om "veel sneller als met een grote brandweerauto" ter plaatse te zijn.
De rijafstanden zijn volgens mij dus veel te kort om tijdwinst de beslis factor voor een SIV te laten zijn. In buiten gebieden, zal de tijdwinst ook minimaal zijn. Een moderne TS heeft veel acceleratie vermogen, en rijdt ook makkelijk ver boven de 100 km. (meestal begrensd) Dus ook op provinciale wegen zal bij gelijktijdige uitruk de tijdwinst minimaal zijn.
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


Gijs

  • Oud brandweer-instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 669
Reactie #739 Gepost op: 15 augustus 2012, 22:35:34
Alexander,
de chauffeur bedient het voertuig, daarnaast afhankelijk van de samenstelling automatische of handbediende versnelling op het voertuig, de inrichting c.q bepakking van het voertuig en de mogelijkheid van de beïnvloeden van de verkeersinstallaties als verkeerslichten, beweegbare afsluitingen etc. En uit eindelijk is de bevelvoerder ook een spil in het geheel.
Kijk naar de gemiddelde TAS van welk merk dan ook, deze zijn vaak net zo snel als een personenwagen.
Maar als ik uit ervaring de kleine en grotere wagens naast elkaar zetten, is de snelheid niet zo groot van verschil.
Bij instappen begint de inzet.