Variabele voertuigbezetting (TS-4, SIE, SIV, etc.)

Auteur Topic: Variabele voertuigbezetting (TS-4, SIE, SIV, etc.)  (gelezen 534434 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Alexander

  • Brandweer - integrale veiligheid - EHBO - BHV - adviseur - docent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
    • Blog
Reactie #740 Gepost op: 15 augustus 2012, 23:23:21
Gijs, eens!

Er zit praktisch in een grote stad als Rotterdam inderdaad geen of heel weinig verschil tussen de snelheid/rijtijd van een TS en SIV. De wegen zijn er te druk voor en de afstanden vaak te kort.

Alleen klinkt het verhaal wel aannemelijk voor een leek en de pers.
Ik reageer op persoonlijke titel. Mijn vragen en/of opmerkingen zijn geen kritiek maar ik ben hooguit open en direct. Daarnaast altijd op zoek naar le


Wout

  • Politie, operationeel specialist
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,373
Reactie #741 Gepost op: 15 augustus 2012, 23:47:52
Hoge snelheid rijden leidt ook niet tot de tijdswinst bij spoedritten. Op de kruisingen pak je je winst, en bij het inhalen. Die snelheid maakt nog geen 10% verschil en op een rit van 10 minuten of minder is dat dus niet veel... De meeste journalisten, bestuurders, politici en beleidsmakers weten dat alleen niet :P
Wout


Alexander

  • Brandweer - integrale veiligheid - EHBO - BHV - adviseur - docent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
    • Blog
Reactie #742 Gepost op: 16 augustus 2012, 01:26:53
Wout, helemaal met je eens!
Ik reageer op persoonlijke titel. Mijn vragen en/of opmerkingen zijn geen kritiek maar ik ben hooguit open en direct. Daarnaast altijd op zoek naar le


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #743 Gepost op: 17 augustus 2012, 18:49:10
p2kflex
18:10:15 17-08-12GROUP-1Pr 1 Automatische melding (Gezondheid) CEINTUURBAAN 281 BUSSUM BK:BUS0035 2e alarmering
0703254BRW Bussum (Blusploeg 3)
0703256BRW Bussum (Bevelvoerder)
0703257BRW Bussum (Chauffeurs)
0703908BRW Bussum (Lichtkrant)
p2kflex
18:04:24 17-08-12GROUP-1Pr 1 Automatische melding (Gezondheid) CEINTUURBAAN 281 BUSSUM 635 633 BK:BUS0035
0703254BRW Bussum (Blusploeg 3)
0703255BRW Bussum (SIE 633)
0703256BRW Bussum (Bevelvoerder)
0703257BRW Bussum (Chauffeurs)
0703908BRW Bussum (Lichtkrant)



Een uitruk voor de SIV en een back-up TS. Na een aantal minuten blijkt de TS er niet uit te kunnen, en moet er nog eens geallarmeerd worden.Kortom de SIV staat er in eerste instantie alleen voor.


Firefighter Robert

  • Bevelvoerder, Fire & Safety Inspector, Instructeur, Gaspakdrager, Chauffeur & Industrial Firefighter
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,372
    • Stichting MPHV
Reactie #744 Gepost op: 18 augustus 2012, 00:25:28
Een uitruk voor de SIV en een back-up TS. Na een aantal minuten blijkt de TS er niet uit te kunnen, en moet er nog eens geallarmeerd worden.Kortom de SIV staat er in eerste instantie alleen voor.

In de praktijk zie je ook dat de verleiding om een inzet te gaan doen en de eigen veiligheid te vergeten steeds groter wordt als het wachten op de back-up (voor het gevoel) te lang gaat duren of door druk van omstanders.
Ik spreek uit ervaring dat als je dit niet goed onder de aandacht brengt dat dit zeker een groot veiligheidsprobeem kan worden!!
Veiligheidsregio Zeeland Post Zuidlandstraat (Terneuzen) https://www.facebook.com/B


Alexander

  • Brandweer - integrale veiligheid - EHBO - BHV - adviseur - docent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
    • Blog
Reactie #745 Gepost op: 18 augustus 2012, 00:36:17
Dat geloof ik direct en is ook mijn beeld erbij.

Rij je de straat in blijkt het geen schuurtje in de brand maar toch een aanbouw van een woning te zijn. Mooi weer dus de wijk is uitgelopen en het ziet zwart van het volk. Stap je uit, beginnen de buren meteen te schreeuwen dat er nog een oudere man binnen moet zijn die slecht ter been is. Meldkamer nb. woningbrand uitslaand met vermoedelijk 1 persoon nog binnen. Middelbrand, hoogwerker, ambulance en politie tp. Gelukkig had ik in deze echte casus een volledige ts bij mij. Maar wat doe je als je met een SIV en 2 man voor de deur had gestaan?!
Ik reageer op persoonlijke titel. Mijn vragen en/of opmerkingen zijn geen kritiek maar ik ben hooguit open en direct. Daarnaast altijd op zoek naar le


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #746 Gepost op: 18 augustus 2012, 09:26:21
Tja, zo worden er allerlei pilots voor varianbele voertuigbezettingen neer gezet. En nu al blijkt in de praktijk het geheel niet te gaan werken, en er dus een groot risico is om afhankelijk te zijn van die back-up TS. Welke bobo gaat dat nu eens onder ogen zien?


Gijs

  • Oud brandweer-instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 669
Reactie #747 Gepost op: 18 augustus 2012, 14:06:53
Alexander,
ja en wat bij een verkeersongeval met meerdere slachtoffers en beknelling? Met een brandstofuittreding(lekkage).
Als dit doorgaat allemaal, hebben we meerdere vacatures in het BOT team om gefrustreerde bevelvoerders bij te staan.

Gijs
Bij instappen begint de inzet.


Firefighter Robert

  • Bevelvoerder, Fire & Safety Inspector, Instructeur, Gaspakdrager, Chauffeur & Industrial Firefighter
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,372
    • Stichting MPHV
Reactie #748 Gepost op: 18 augustus 2012, 14:08:20
Misschien moeten we eerst nog eens een paar keer met z'n allen naar het nationaal monument om een aantal naamplaatjes erbij te laten zetten voordat de ogen open gaan?!?
Dit is iets wat we niet moeten willen en accepteren!!
Veiligheidsregio Zeeland Post Zuidlandstraat (Terneuzen) https://www.facebook.com/B


Alexander

  • Brandweer - integrale veiligheid - EHBO - BHV - adviseur - docent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
    • Blog
Reactie #749 Gepost op: 18 augustus 2012, 14:40:22
Alexander,
ja en wat bij een verkeersongeval met meerdere slachtoffers en beknelling? Met een brandstofuittreding(lekkage).
Als dit doorgaat allemaal, hebben we meerdere vacatures in het BOT team om gefrustreerde bevelvoerders bij te staan.

Gijs

De tijd zal het leren denk ik. Velen zullen zeggen dat de centralist beter moet uitvragen maar uit eigen ervaring weet ik dat een centralist soms meldingen krijgt via via zoals KLPD, ANWB, RWS, etc. Ook intern via het GMS zijn meldingen niet altijd compleet. En vergeet niet dat burgers soms waanzinnig slechte meldingen doen in hun emotie. Maak er maar wat van dan als centralist. Niet inzetten is geen optie.
Ik reageer op persoonlijke titel. Mijn vragen en/of opmerkingen zijn geen kritiek maar ik ben hooguit open en direct. Daarnaast altijd op zoek naar le