Maar misschien komt er in de toekomst wel een procedure op de TS4 toegeschreven waar de rollen anders verdeeld gaan worden. 1&2 als technisch team, de bevelvoerder als veiligheidscoördinator (veiligheidsman en coördinator zeg maar), de chauffeur zet de materialen klaar en een politieagent (of iemand anders) moet maar als gewondenverzorger instappen als het ongeval gestabiliseerd is. Je ziet het vaak zat dat er al een agent een nek vast zit te houden voordat de brandweer er is, dus zou dat moeten kunnen. Niet dat ik op dit moment denk dat het de juiste werkwijze is (voornamelijk doordat ik een dergelijke situatie nog niet in de praktijk heb gezien), maar er gaat wel zo geredeneerd worden. En of dat nou goed is of niet, dat laat ik in het midden...
Hier geef je al aan dat 4 man niet genoeg is, ook politie, even als een ambulance, heeft een maximale aanrijtijd van 15 minuten, en haalt deze aanrijtijd in steeds minder gevallen.
En de gewondenverzorger vervangen door een toevallige passant, en pas nadat het voertuig is gestabiliseerd, lijkt me niet verstandig en verzekerings technisch zelfs onverantwoord.
Als bevelvoerder zou ik alleen gekwalificeerd personeel, onder andere in verband met de aansprakelijkheid, willen inzetten.
De gewondenverzorger moet toch wel enige kennis van zaken hebben, deze zit er niet voor de sier.
De taak van de verzorger is ook geruststellen van het slachtoffer, vanaf de aankomst van de TS tot het moment dat je een overdracht aan de ambulancedienst doet, en daar hoort bij dat je uitlegt wat er gaat gebeuren.