Variabele voertuigbezetting (TS-4, SIE, SIV, etc.)

Auteur Topic: Variabele voertuigbezetting (TS-4, SIE, SIV, etc.)  (gelezen 527457 keer)

0 gebruikers (en 14 gasten bekijken dit topic.

Kevin R.

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 978
Reactie #780 Gepost op: 7 september 2012, 18:47:50
De SIV van Opmeer is vanaf 12:00 vandaag operationeel. Ben benieuwd wat de ervaringen ermee zijn in de praktijk, in de theorie en met oefenen in elk geval positief.
Ik ben benieuwt of de ervaringen van de echte praktijk nu ook eens naar buiten komen. Er wordt constant lovend gesproken over de SIV tijdens oefeningen. Maar het blijft angstwekkend stil  over de inzet van de SIV als het gaat om de keiharde praktijk. Dan blijft het angstwekkend stil. ::)
In welke situaties komen we tijdens een uitruk terecht?



p2kflex
22:34:03 06-09-12GROUP-1Prio 1 De Boet Tuincentrum OOSTERBOEKELWEG 2 A HOOGWOUD Rookmelder 5561
0202223BRW Opmeer (Ploeg A)
0202224BRW Opmeer (Ploeg A1)
0202226BRW Opmeer (Ploeg B)
0202238BRW Opmeer (Lichtkrant Kazerne)
0202239BRW Opmeer (Lichtkrant Gemeente)


De SIV van Opmeer heeft z'n eerste (rookmelder)melding gehad. Het ging niet geweldig.. De communicatie met de AC was niet geweldig.. Dat lag aan de SIV, de sirene was stukke harder dan die van de TS die ze gewend zijn! (Hoorde ik ook, ik heb de sirene vanaf de kazerne tot ze ter plaatse waren gehoord!) Eenmaal ter plaatse was er ook nog iets met het sleutelbuisje, volgens mij het verkeerde buisje of de verkeerde sleutel o.i.d. . Uiteindelijk was het loos alarm, het betrof wat stof dat, door de verbouwing, omhoog dwarrelde en in de rookmelder terecht kwam.. Verder is iedereen nog steeds positief over de SIV. Wat betreft eventueele grotere inzetten, de TS rijdt er onder prio 2 voorlopig (Min. één jaar) achteraan onder prio 2.


Kevin R.

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 978
Reactie #781 Gepost op: 13 september 2012, 14:39:39


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #782 Gepost op: 15 september 2012, 08:46:40
Ik kreeg nog dit duitse rapport over de variabele voertuigbezetting
www.brandweerkennisnet.nl/publish/pages/20497/artikel_brandschutz_vorausrustwagen_februari_2011.pdf


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #783 Gepost op: 20 september 2012, 20:43:47
Ik kreeg nog dit duitse rapport over de variabele voertuigbezetting
www.brandweerkennisnet.nl/publish/pages/20497/artikel_brandschutz_vorausrustwagen_februari_2011.pdf

Wat een gemiddelde tijdswinst voor zo'n SIV i.p.v. gemiddeld 6 min 39 sec. voor een TS 8, met de SIV 4 gemiddeld 6 min. 24 sec.
Wel gemiddeld 15 hele secondes tijdswinst.
Benieuwt wat de gemiddelde tijdswinst is van de Nederlandse SIV 4 is ten opzichte van een TS 6 misschien wel 10 hele secondes
Maar laten we voor de zekerheid maar uitgaan van die 15 seconde tijdswinst en daarna bij een woningbrand met slachtoffers een tijdsverlies van minimaal 3 tot 8 minuten hebben, voordat een veilige redding kan worden uitgevoerd met het systeem van eerst een SIV, een TS kan altijd nog.

Klinkt,voor mij, als een oud Engels spreekwoord: Penny wise, Pound foolish.
Maar ja, dat krijg je als centenmanagen belangrijker is, als veiligheid voor je eigen mensen en de slachtoffers.

En wat is de financiële winst als je zoveel vaker een extra voertuig nodig hebt in de vorm van een TS6, dus waar een TS6 normaal het alleen afhandelde waar dan een SIV4 en een TS6 moeten opkomen.


Alexander

  • Brandweer - integrale veiligheid - EHBO - BHV - adviseur - docent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
    • Blog
Reactie #784 Gepost op: 20 september 2012, 21:53:07
Wat een gemiddelde tijdswinst voor zo'n SIV i.p.v. gemiddeld 6 min 39 sec. voor een TS 8, met de SIV 4 gemiddeld 6 min. 24 sec.
Wel gemiddeld 15 hele secondes tijdswinst.
Benieuwt wat de gemiddelde tijdswinst is van de Nederlandse SIV 4 is ten opzichte van een TS 6 misschien wel 10 hele secondes
Maar laten we voor de zekerheid maar uitgaan van die 15 seconde tijdswinst en daarna bij een woningbrand met slachtoffers een tijdsverlies van minimaal 3 tot 8 minuten hebben, voordat een veilige redding kan worden uitgevoerd met het systeem van eerst een SIV, een TS kan altijd nog.

Klinkt,voor mij, als een oud Engels spreekwoord: Penny wise, Pound foolish.
Maar ja, dat krijg je als centenmanagen belangrijker is, als veiligheid voor je eigen mensen en de slachtoffers.

En wat is de financiële winst als je zoveel vaker een extra voertuig nodig hebt in de vorm van een TS6, dus waar een TS6 normaal het alleen afhandelde waar dan een SIV4 en een TS6 moeten opkomen.

De argumenten dat een SIV veel sneller is blijkt uit dit onderzoek zeker niet. Daarnaast kunnen we wel voorzichtig concluderen dat de SIV of variabele voertuigbezetting minder slagkracht geeft.

Zoals al eerder aangegeven zijn er zeker meldingen waarbij de SIV prima uit de voeten kan. Ook zijn er gebieden waar de opkomst van vrijwilligers een steeds groter probleem is. Je kunt dan kiezen voor een SIV of eerst eens kritisch kijken waarom vrijwilligers stoppen. Of de vraag stellen waarom de werving van nieuwe mensen minder goed lukt. Ook ben ik van mening dat we kritisch moeten blijven kijken naar het aantal OMS-meldingen en overige meldingen zoals reinigen wegdek, etc. Kunnen we dat verder terugdringen dan blijven de serieuze meldingen over. Dat houdt de vrijwilliger beter gemotiveerd. Daarnaast accepteren de werkgevers dan eerder dat een medewerker overdag weg moet naar een melding.

Kijkend naar de grote branden van de afgelopen dagen dan kan ik niet anders concluderen dat een SIV absoluut geen meerwaarde zou hebben gehad. Meer preventie in het voorkomen en beperken wel. En met een grote inzet door snelle opschaling hebben we nog een kans om branden te beperken. Kritisch kijken naar het opschalingsmodel direct vanaf de melding kan winst opleveren. Afschalen gaat sneller gaat sneller dan opschalen. En grote branden met urenlang nablussen kosten ook veel geld.

Misschien moeten we dus niet bezuinigen op de repressie maar juist extra investeren in de basiszorg. Een goede kosten/batenanalyse zou meer duidelijkheid kunnen geven hierbij. Laten we dan ook direct een kosten/batenanalyse maken van de huidige rampenorganisatie per regio.
Ik reageer op persoonlijke titel. Mijn vragen en/of opmerkingen zijn geen kritiek maar ik ben hooguit open en direct. Daarnaast altijd op zoek naar le


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #785 Gepost op: 20 september 2012, 22:00:38
Er wordt een grote inhaalslag gemaakt met het terugdringen van de vele loze OMSen. Ik weet bijvoorbeeld dat de regio Utrecht dit als 1 van de speerpunten heeft, en er door de afd preventie hard wordt gewerkt om het aantal OMSen terug te dringen. Wat al de nodige resultaten heeft opgelevert.

Kun je eigenlijk direct de vraag gaan stellen, is het dan nog wel verantwoordt om met een SIV naar een OMS-alarm te gaan? De kans dat er dan daadwerkelijk brand is wordt alleen maar groter. Of de objecten waar het alarm vandaan komt zijn zodanig dat een eerste inzet van een TS6 beter op zijn plek is, en er wellicht zelfs middelbrand procedure gestart moet worden. Dat zijn mijn ideeen over het terugdringen van OMSalarmen. Perfect dat het gebeurt, daar hebben we allemaal profijt van. Alleen de kans dat er daadwerkelijk brand is bij een OMS wordt groter.


JAB

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 314
Reactie #786 Gepost op: 21 september 2012, 10:00:44
Wellicht dat voor krap bezette vrijwilligersposten of als bij een alarm er weinig opkomen je kiest voor uitrukken met TS 4. Maar als er 6 of meer opkomen neem je die toch mee. Dus voorkeur voor uitrukken met 6, als het niet lukt met 4 en direct 2e TS alarmeren. Zo ongeveer draaide de proef in Utrecht met de 3 vrijwilligersposten. Dat lijkt mij een iets betere oplossing dan standaard van 4 m/v uit te gaan. Zoals Peter aangeeft: De loze OMS'n zullen teruglopen en de risico-objecten moet je niet aanrijden met een kleinere ploeg. Het is niet voor niets een risico-object. Helaas lijkt het meer een "kans-risico" berekening te worden. Hoeveel uitrukken versus bij hoeveel uitrukken moesten we direct met de hele ploeg vol aan de bak.  Bijv. 1000 uitrukken en bij 20 direct max. inzetten. Is 1 op 50. Dus 49 x teveel mensen meegenomen? Dan kunnen ze er afgehaald worden en voor die 20 waarbij je dan tekort komt wacht je maar op de versterking. Zo telt het management blijkbaar. Alleen is er dan geen sprake van een effectieve inzet, alleen voorbereiden. Dat is geen inzetten! Maar de aankomsttijd van de 1e eenheid telt, ook als deze niet effectief is.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #787 Gepost op: 21 september 2012, 16:19:20
Wellicht dat voor krap bezette vrijwilligersposten of als bij een alarm er weinig opkomen je kiest voor uitrukken met TS 4. Maar als er 6 of meer opkomen neem je die toch mee. Dus voorkeur voor uitrukken met 6, als het niet lukt met 4 en direct 2e TS alarmeren. Zo ongeveer draaide de proef in Utrecht met de 3 vrijwilligersposten. Dat lijkt mij een iets betere oplossing dan standaard van 4 m/v uit te gaan.

Alleen als je besluit op bv de daguren met TS4 uit te gaan rukken zul je ook met 4 man moeten uitrukken. Ook als er toevallig 6 man opkomen. Dat heeft te maken met het inzetvoorstel wat gebasseert is op de TS4, die back-up TS gaat dan meteen mee rijden wat je met 6 man niet nodig hebt.
Het is niet zo dat je de ene keer wel de andere keer niet met TS4 uit kunt rukken. Als je de afspraak hebt om op werkdagen overdag met TS4 uit te rukken zul je die afspraak moeten handhaven. ;)


JAB

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 314
Reactie #788 Gepost op: 27 september 2012, 11:26:32
Campagne tegen brand bij ouderen
Ouderen kunnen minder snel vluchten uit een brandende woning en hebben vaker ongelukjes in huis  ANP
Toegevoegd: donderdag 27 sep 2012, 10:41

De Brandwonden Stichting en de brandweer beginnen een campagne speciaal gericht op ouderen.

Tijdens de Nationale Brandpreventieweken plaatsen meer dan 4000 vrijwilligers rookmelders bij ouderen die dat zelf niet meer kunnen. Ook geven ze ouderen voorlichting over hoe ze een brand kunnen overleven.

Brandweerkorpsen gaan met een container waarin een woningbrand wordt nagebootst bij 65-plussers langs, zodat ze leren wat ze moeten doen als er brand is. Ook controleert de brandweer samen met thuiszorgorganisaties de brandveiligheid in woningen.
Vergrijzing

Volgens de Brandwonden Stichting stijgt door de vergrijzing het aantal 65-plussers dat door brand om het leven komt.

Lector brandpreventie en voorzitter van de Brandpreventieweken, René Hagen, heeft berekend dat in 2030 bijna 50 procent van alle doden door woningbrand boven de 65 jaar zal zijn. Nu is dat nog bijna een derde.

Ouderen hebben vaker lichamelijke problemen en kunnen daardoor minder snel vluchten uit een brandend huis. Verder hebben ouderen vaker ongelukjes in huis. Hagen: "Het zijn toch de kaarsjes, het roken en het koken waarbij bijvoorbeeld de kleding vlam vat."
Hulpmiddelen

Ook de groeiende praktijk om mensen langer op zichzelf te laten wonen leidt tot meer doden door brand onder ouderen, zegt René Hagen. Hij vindt dan ook dat er beter over de brandveiligheid moet worden nagedacht als ouderen hulpmiddelen krijgen.

"Je kan bij iemand wel een traplift plaatsen, maar dan weet je dat die persoon slecht ter been is en dus tijdens een brand moeilijk kan vluchten. Daar zou je rekening mee moeten houden."
CITAAT NOS
.

Staat vandaag in het NOS nieuws. Interessant gezien het uitgangspunt dat men aan de voorkant van de keten meer op zelfredzaamheid van de burger gaat vertrouwen. Een rookmelder ophangen helpt ook de risico's op slachtoffers te verminderen. Maar dit bericht geeft ook reden tot zorg als ouderen langer zelfstandig wonen en hun zelfredzaamheid alleen maar afneemt. Dan helpt de rookmelder ook niet meer als je niet zelfstandig met de traplift naar beneden kunt komen. En als de plaatselijke brandweer er 10 of 15 minuten over doet om je te komen redden (met 2 man?). Want dat mocht zo lang duren omdat er rookmelders zijn opgehangen.


Alexander

  • Brandweer - integrale veiligheid - EHBO - BHV - adviseur - docent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
    • Blog
Reactie #789 Gepost op: 27 september 2012, 13:16:54
Dat probleem is al langer in beeld maar wil niet doordringen tot het bestuur. Zelfredzaamheid van een grote groep mensen neemt de komende jaren snel af. De bevolking vergrijst nu eenmaal erg snel.

Daarnaast blijven veel van deze mensen al dan niet met aanpassingen wonen in hun huis wat er ook niet jonger op wordt. Dat betekent dat de brandpreventie veelal beperkt blijft tot de woningbouw jaren 50/60/70. Dit vullen we dan wel aan met 2 rookmelders, een in de hal en een op de overloop want ze hoeven alleen in de verkeerswegen te hangen. Met gesloten deuren krijgen we dan alsnog dat de rookmelder laat afgaat en de mensen de brandweer niet of pas laat kunnen alarmeren. De brandweer heeft tegen die tijd allemaal opgerekte uitruktijden van 15 minuten maar wel een snelle SIV met 2 man.

En door de huidige crisis wordt er op dit moment weinig nieuwbouw van woningen gedaan waardoor er geen vernieuwing en innovatie van brandveiligheid is.
Ik reageer op persoonlijke titel. Mijn vragen en/of opmerkingen zijn geen kritiek maar ik ben hooguit open en direct. Daarnaast altijd op zoek naar le