Zorgen over TS4-methode ALMERE/JITSKE BOKHOVEN - Het bestuur van het Almeerse brandweerkorps heeft deze week groen licht gegeven om de pilot van de TS4-methode te beëindigen en de methode standaard te maken op de posten in Haven en Buiten. Dit tot grote teleurstelling van de Vakvereniging Brandweer Vrijwilligers (VBV). Die vreest voor de veiligheid van zowel brandweermannen als de inwoners van Almere.
Zo’n twee jaar lang liep in Almere een pilot met de TS4-methode, waarbij met vier in plaats van zes personen op een spuitwagen wordt uitgerukt. Korpscommandant Gerrit Spruit liet vorige week weten dat de resultaten positief zijn en dat een meerderheid van het korps graag door gaat met de methode. ,,Dat staat in schril contrast met wat wij horen’’, reageert Ronald Kraan van de VBV.
Kraan zegt aantoonbare bewijzen te hebben dat een meerderheid van de brandweermannen helemaal niet zo tevreden is over de nieuwe werkwijze. ,,Dat wordt nu nog tot in detail uitgezocht. Wij zijn heel voorzichtig met die informatie, want ik wil niet dat iemand straks met z’n koffers op straat staan. Als we het onderzoek rond hebben, wat naar verwachting volgende week is, willen wij graag in gesprek met de korpscommandant.’’
Het is Kraan niet alleen te doen om de brandweermannen. ,,Ik maak me uiteraard grote zorgen over de slagkracht van de brandweer met de TS4-methode, maar het gaat me net zo goed om de inwoners van Almere. Zij betalen belastinggeld voor een adequate brandweer die voldoet aan de wet. Met de nieuwe werkwijze balanceert de Almeerse brandweer op de rand van de wet, die voorschrijft dat met zes man moet worden uitgerukt.’’
Het gevaar zit in de middelgrote tot grote branden, aldus Kraan. ,,Dan gaat er een extra wagen op af, wat betekent dat er ineens meer mensen op één locatie zijn. Als er dan ergens anders nog wat gebeurt kom je in de problemen. Tot nog toe hebben zich misschien nog geen problemen voorgedaan, maar het is wachten tot het wel een keer mis gaat.’’
http://www.almerevandaag.nl/almere/article18137863.ece/Zorgen-over-TS4-methode