Resultaten VBV onderzoek Variabele VoertuigbezettingenBrandweerlieden in ons land zijn opgeleid en geoefend om invulling te kunnen geven aan een taak binnen een ‘basisbrandweereenheid’. De taken voor zo’n eenheid zijn beschreven in de Wet. Onder druk van bezuinigingsmaatregelen en een efficiëntere inzet van mensen en middelen komen de werkgevers steeds vaker met voorstellen om af te wijken van de standaardbezetting van 6 personen op een Tankautospuit (TS). Om de effecten van dergelijke voorstellen in kaart te brengen heeft de VBV onderzoek verricht.
Welke voor- en nadelen zitten er nu eigenlijk aan de inzet van Variabele Voertuigbezettingen? Hoe snel is een ‘Snel interventievoertuig’ (SIV), en wat kunnen we wel en wat kunnen we niet met z’n tweeën of met z’n vieren? Waarom kijken we alleen naar minder en niet naar meer? Veel vragen waarop de uitvoerende brandweerlieden graag duidelijke, objectieve en vakinhoudelijk correcte antwoorden willen hebben.
Dat deze antwoorden niet ‘kant en klaar’ voor het oprapen liggen is inmiddels wel duidelijk; iedereen vindt er wel iets van. Bovendien blijken de opvattingen soms haaks op elkaar te staan; een bestuurder die roept dat alles prima loopt terwijl de uitvoerenden klagen. Ook zijn signalen over intimidatie daarbij helaas geen uitzondering. En de burger? Die heeft meestal geen enkel idee wat de inzet van een SIV of een TS4 betekent en welk verschil er is met een standaard basiseenheid.
Juist deze verschillen en welke gevolgen deze kunnen hebben voor de veiligheid van burgers en brandweerlieden zijn nog steeds niet helder en wetenschappelijk vastgesteld.
Ook hebben de landelijke vakorganisaties eerder al aangegeven dat de gedachten en de geluiden vanuit het werkveld onvoldoende worden gehoord en erkent.
In het onderzoek van de VBV zijn daarom nadrukkelijk de betrokkenheid van de werkvloer, de veiligheid van eigen personeel, de preventie, de ervaringen van de werkvloer en de bedoelingen van de huidige wetgeving uitgediept.
Vandaag (maandag 19 november) publiceert de VBV de resultaten van dit onderzoek naar Variabele Voertuigbezetting (Download en lees deze hier). Deze resultaten vormen mede de bouwstenen voor een onafhankelijk wetenschappelijk onderzoek dat zal worden uitgevoerd onder de regie van het Wetenschappelijk Onderzoek- en Documentatiecentrum (WODC) van het ministerie van Veiligheid en Justitie. De VBV zal nauw worden betrokken bij dit vervolgonderzoek dat zal moeten leiden tot een eenduidig technisch rekenmodel dat voor de zomer in 2013 gereed zal zijn.
Ondertussen roepen we onze leden op hun ervaringen met Variabele Voertuigbezettingen met ons te blijven delen via het mailadres: voertuigbezettingen@brandweervrijwilligers.nl.
Rapport;
http://issuu.com/brandkraan/docs/balans_tussen_preventie_en_repressie/13http://www.brandweervrijwilligers.nl/nieuws/bezetting-tankautospuit/3256/resultaten-vbv-onderzoek-variabele-voertuigbezettingen/