Variabele voertuigbezetting (TS-4, SIE, SIV, etc.)

Auteur Topic: Variabele voertuigbezetting (TS-4, SIE, SIV, etc.)  (gelezen 527406 keer)

0 gebruikers (en 10 gasten bekijken dit topic.

Kevin R.

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 978
Reactie #860 Gepost op: 25 april 2013, 08:04:29
Tja, in die dorpjes blijft het een dilemma wat mij betreft: of veel later uitrukken met 6 (of helemaal niet omdat er geen 6 komen opdagen), of sneller met 4.

In Opmeer rijden ze met een SIV4. Daarmee rukken ze een paar minuutjes sneller mee uit dan met de TS. De regel is dat de SIV er na 4 minuten uitgaat. Er hangt zelfs een speciaal bordje bij de uitrukdeur van de SIV die vanaf de melding de tijd gaat tellen en al zijn ze bij 4.00 mogen ze pas weg gaan. Dit is om vrijwilligers van verder weg ook de kans te geven om eens mee te kunnen. Gelukkig houden ze met dat bord geen rekening en zijn ze vaak na 3 minuten al weg. (MUV: dagsituatie, rookmelders waar het (altijd) loos alarm is). Wanneer de SIV weg is gaat de TS er ook achteraan. Alleen bij rookmelders pas wanneer dat wordt aangevraagd door de SIV. Meestal gebeurt dit onder prio 2, maar bij een woningbrand/drenkeling/ongeval vaak onder prio 1. Ze gaan ook alleen weg als de TS helemaal is gevuld, zodat wanneer er een andere melding is de TS er zo heen kan. <-- Ik zie nu al de vraag aankomen of dat in de praktijk wel werkt, ik kan vertellen ja. Ze hebben dit al eens eerder gehad en dat lukte gewoon. Bij de grotere / zwaardere meldingen meldt de TS zich gewoon ter plaatse waardoor deze niet kan worden gealarmeerd door het RAC. In het totaalplaatje heb je dus een paar minuten verschil in de uitruktijden maar wel meer mensen ter plaatse. Die mensen zijn er meestal maar een paar minuten na aankomst SIV. De SIV heeft dan al het voorwerk gedaan (beller uithoren / verkenning / etc.).

Buiten het verzorgingsgebied gaat standaard de TS.


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #861 Gepost op: 25 april 2013, 09:06:14
Tja, in die dorpjes blijft het een dilemma wat mij betreft: of veel later uitrukken met 6 (of helemaal niet omdat er geen 6 komen opdagen), of sneller met 4.

Dat, in combinatie met bezettingsproblemen op veel (!) posten is juist een hele goede reden om met een TS4 uit te mogen rukken. Er wordt soms zo krampachtig om een TS4 gedaan, maar in mijn optiek spreken we over een minimale TS4. Dat betekent dat wanneer er binnen een redelijke tijd gewoon 6 man opkomen de TS ook als zodanig uitrukt. Met 4 man aan boord kan je echt wel het nodige uitrichten (bij veruit de meeste meldingen zelfs), maar je moet ervoor waken dat je bij een (potentieel) echte melding niet met te weinig mensen bent. Een automatische melding in een verzorgingstehuis of zorginstelling vraagt niet alleen een snelle opkomsttijd van de brandweer, maar ook voldoende 'handjes' in het geval van een echte melding. En dat is de lastige afweging die gemaakt dient te worden: moet de brandweer bij een instelling waar het 95 van de 100 meldingen om een loos alarm gaat met alléén nog een TS4 uitrukken?

Je kan op de dag natuurlijk kijken naar een fijnmaziger netwerk van bezette (dagdienst)posten. Geen 4 posten met 6 man op de auto, maar 6 posten met 4 man op de auto. Zo'n auto rijdt dan te allen tijde mee met de omliggende vrijwillige posten die met een TS4 uit mogen rukken. Dat zorgt voor snellere uitruktijden en bovendien: veel posten hebben op de dag simpelweg moeite om 6 man op de been te krijgen.......

In de avond kunnen de posten dan weer gewoon 'alleen' als TS6 rijden en bij echte meldingen direct meerijden met een beroepsbezette TS4, bijvoorbeeld.
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


HJ94

  • Aspirant manschap & Verkeerskundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,351
Reactie #862 Gepost op: 17 mei 2013, 09:01:37
In Den Haag heeft men een jaar geleden de SIV's gepresenteerd aan het publiek en de pers. Daarna werden de voertuigen ook regelmatig gealarmeerd voor verschillende incidenten. Echter, de laatste tijd valt mij op dat deze voertuigen niet of nauwelijks meer worden ingezet. Ditzelfde geldt voor de SIV van Helmond en van Buren. Waarom? Was het idee beter dan de praktijk?


Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,953
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Reactie #863 Gepost op: 17 mei 2013, 14:44:07
De SIV van Delft rijdt nog gewoon mee op meldingen; andere SIV's kan ik mij niet herinneren in Haaglanden.


HJ94

  • Aspirant manschap & Verkeerskundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,351
Reactie #864 Gepost op: 17 mei 2013, 17:38:57
De SIV van Delft rijdt nog gewoon mee op meldingen; andere SIV's kan ik mij niet herinneren in Haaglanden.

Oké! De SIV2 Maasland, 9062, en nog een SIV4, de 9063, waren de andere SIV's uit de pilot.


Wouter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,542
Reactie #865 Gepost op: 17 mei 2013, 17:53:14
Oké! De SIV2 Maasland, 9062, en nog een SIV4, de 9063, waren de andere SIV's uit de pilot.

Nou monitor ik Haaglanden niet veel, maar de MOB (9061) zie ik ook niet meer echt voorbij komen.


Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,953
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Reactie #866 Gepost op: 6 juni 2013, 00:01:36
p2kflex
23:52:35 05-06-13GROUP-1PRIO 1 Binnenbrand Muyskenlaan DE 9092 9064 4230 4250 3132
1500371BRW Haaglanden (Delft) (Kazernealarm)
1500519BRW Haaglanden (Delft) (Lichtkrant)
1500412BRW Haaglanden (Pijnacker - Nootdorp) (Kazernealarm)
1500520BRW Haaglanden (Pijnacker - Nootdorp) (Lichtkrant)
1500052BRW Veiligheidsregio Haaglanden (ROvD-1 Alarmcode)
1500053BRW Veiligheidsregio Haaglanden (ROvD-2 Infocode)


SIV Delft is nog wel 'alive', de MOB staat ook niet meer in de kazerne. Althans, niet bij de uitrukdeur waar hij normaal stond. In Midden-Delfland staat nog een SIV, maar de SIV uit RW is daar niet meer; daar staat alleen nog een volledige TS.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #867 Gepost op: 13 juni 2013, 16:56:20
112actueel Bussum - Man wordt uit brandend huis gehaald

TS2 al naar binnen voor aankomst van back-up TS? ::)


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #869 Gepost op: 13 september 2013, 16:17:33
Themadag variabele voertuigbezetting

13 september 2013

Variabele-Voertuigbezetting

Variabele voertuigbezetting is voor veel brandweermensen een actueel thema. Zoveel mensen, zoveel meningen: van gezond sceptisch tot laaiend enthousiast en alles wat er tussenin zit.

Op donderdag 10 oktober 2013 organiseren drie regio's een Themadag Variabele Voertuigbezetting om de diversiteit aan meningen en projecten uit de verschillende regio's samen te brengen. Voor iedereen die kennis wil halen of brengen, van beleidsmaker tot vrijwilliger.

De veiligheidsregio's Gooi en Vechtstreek, Flevoland en Utrecht organiseren de dag in samenspraak met het district Midden Nederland van de programmaraad Incidentbestrijding. Doel van de dag is om de diversiteit aan projecten uit de regio's bij elkaar te brengen, en om het mogelijk te maken voor iedereen, van beleidsmaker tot vrijwilliger, om informatie te halen en te brengen. Verder delen een aantal korpsen hun ervaringen en zijn er praktische demonstraties van de diverse methoden en technieken. Zo vertelt bijvoorbeeld de Zweedse brandweer over hun driepersoonsbezetting. Ook wordt er uitgebreid aandacht besteed aan fysieke belasting en veiligheid. Het wetenschappelijk onderzoek naar veiligheid en effectiviteit van variabele voertuigbezetting in vergelijking met TS6 komt ook aan bod. Zo kan iedereen zijn eigen mening vormen, bijstellen of bevestigen.

Variabele-Voertuigbezetting

-Datum: donderdag 10 oktober 2013
-Tijd: 09.15 - 15.00 uur. Officiële opening om 10.00 uur
-Toegang is gratis
-Locatie: Oefencentrum Crailo
-Amersfoortsestraatweg 109C
  1403 AP Bussum
-Aanmelden: oefencentrumcrailo@brandweergooivecht.nl


http://www.brandweernederland.nl/actueel/brwnl_nieuws/?ActItmIdt=36766