Net terug van Crailo. Erg leuke dag, waar veel vragen beantwoorden konden worden en zijn. Leuke demo's gezien, en toch wel zaken gezien die antwoordt gaven op mijn vraagtekens omtrent variabele voertuigbezetting. Maar toch ook wel reden gaven om bezorgt te zijn over de ontwikkelingen, met name over de inzet van een TS2.
En die algehele trent die je zo kon opvangen dat men over het algemeen sceptisch is over het gehele TS2concept. En dan met namen over de eerste inzet van een TS2.
Zij kunnen al erg veel belangrijke informatie delen met de bevelvoerder die in de back-up TS zit, en in mijn ogen kan dat juist ook de valkuil gaan worden. Ik zag een demo waar de TS2 al naar binnenging, slachtoffer redde en aanvang nam in de blussing. Zonder te weten of de brand zich ook had uitgebreidt naar andere delen van het pand. naar boven of beneden, en zonder te weten of blussing zonder problemen kon worden gedaan. De kubus was nog niet rond.
Ook bij de presentatie geweest van iemand van de Zweedse brandweer, en daaruit bleek dat die zorgen over het TS2 gebeuren nog geen eens zo heel erg ongegrond zijn. En zij in Zweden het variabele voertuigbezettingsverhaal heel anders inzetten. Geen mensen eraf, nee mensen erbij. Van 6 personen naar 9 personen. Genoeg stof tot nadenken, ookal omdat het in nederland eigenlijk niet goed op de kaart is gezet en iedere regio nog steeds zijn eigen ding doet.