Variabele voertuigbezetting (TS-4, SIE, SIV, etc.)

Auteur Topic: Variabele voertuigbezetting (TS-4, SIE, SIV, etc.)  (gelezen 527389 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

3Dfog

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 40
Reactie #890 Gepost op: 14 oktober 2013, 10:26:12
Citaat van: Peter71 link=msg=1208508 date=1381408885
Ik zag een demo waar de TS2 al naar binnenging, slachtoffer redde.....

http://www.youtube.com/watch?v=3lNgIsTgjEA

Vind er het uwe van...


Bart015

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 96
  • Semper Fi
Reactie #891 Gepost op: 14 oktober 2013, 10:54:21
Citaat van: 3Dfog link=msg=1209670 date=1381739172
http://www.youtube.com/watch?v=3lNgIsTgjEA

Vind er het uwe van...

Deze staat in Maasland toch? Ik heb daar idd deze ongebouwde duikbus zien staan. Het idee is in principe wel goed zeker met vrijwilligers.
Met vriendelijke groet, Bart  Student Informatica Hulpverleningsfotografie


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Reactie #892 Gepost op: 14 oktober 2013, 10:59:25
Waarom wordt er niet gewerkt met een 'gewone' auto (wel met toeters en bellen) met een bevelvoerder die vooruit rijdt en verkend? Dan is sneller duidelijk hoe de inzet moet verlopen en welk extra materieel en manschappen er eventueel nodig zijn.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #893 Gepost op: 14 oktober 2013, 11:32:17
Citaat van: JJ75 link=msg=1209679 date=1381741165
Waarom wordt er niet gewerkt met een 'gewone' auto (wel met toeters en bellen) met een bevelvoerder die vooruit rijdt en verkend? Dan is sneller duidelijk hoe de inzet moet verlopen en welk extra materieel en manschappen er eventueel nodig zijn.
Omdat een bevelvoerder ook van buiten niet goed kan inschatten wat er nodig is voor een klus. Daar heeft hij toch manschappen voor nodig die dat binnen gaan bekijken voor hem, en vaak gaan ze daarom dan zelf mee naar binnen.
Met 2 man naar binnen kun je geen goed plaatje krijgen, zeker niet als je als bevelvoerder nog aanrijdend bent. Als er dan door die 2 man ook nog eens een blussing wordt ingezet kun je dus een ongewenste situatie krijgen doordat de brand bv verder een pand wordt ingeduwt.


Firefighter Robert

  • Bevelvoerder, Fire & Safety Inspector, Instructeur, Gaspakdrager, Chauffeur & Industrial Firefighter
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,372
    • Stichting MPHV
Reactie #894 Gepost op: 14 oktober 2013, 14:48:29
Dit is een situatie die niet wenselijk is, in mijn ogen dan.

Dat een SIV2-4 prima inzetbaar is bij een OMS of een buitenbrand dat kan ik niet ontkennen, maar dat men met 2 man een binnenaanval gaat doen is in mijn ogen totaal niet realistisch en erg onveilig.
De inzet van een SIV is om snel een situatie in te kunnen schatten en om de achterop komende eenheden van informatie te kunnen voorzien, maar dat kan alleen als je overzicht houd en de situatie goed in kan schatten.
Dus zodra je met 2 man gaat uitrukken en de bevelvoerder gaat dan nog naar binnen ook dan ben je gewoon een onderdeel van en dan heb je totaal geen beeld meer bij de situatie en dan kan ik nu wel zeggen dat er nog gewonden of erger dode(n) gaan vallen!!

In Nederland zijn we sterk om met oplossingen te komen terwijl de eigen veiligheid naar de achtergrond wordt geplaatst, dit is in mijn ogen anno 2013 niet aanvaardbaar en wenselijk!!
Veiligheidsregio Zeeland Post Zuidlandstraat (Terneuzen) https://www.facebook.com/B


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Reactie #895 Gepost op: 14 oktober 2013, 15:43:37
Citaat van: Peter71 link=msg=1209693 date=1381743137
Omdat een bevelvoerder ook van buiten niet goed kan inschatten wat er nodig is voor een klus. Daar heeft hij toch manschappen voor nodig die dat binnen gaan bekijken voor hem, en vaak gaan ze daarom dan zelf mee naar binnen.
Met 2 man naar binnen kun je geen goed plaatje krijgen, zeker niet als je als bevelvoerder nog aanrijdend bent. Als er dan door die 2 man ook nog eens een blussing wordt ingezet kun je dus een ongewenste situatie krijgen doordat de brand bv verder een pand wordt ingeduwt.
Ik ben ook niet voor maar twee man inzetten. Leek mij wel een voordeel aanwezig te kunnen zijn als bevelvoerder eerder aanwezig is om informatie te verzamelen.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #896 Gepost op: 14 oktober 2013, 15:46:31
Citaat van: JJ75 link=msg=1209764 date=1381758217
Ik ben ook niet voor maar twee man inzetten. Leek mij wel een voordeel aanwezig te kunnen zijn als bevelvoerder eerder aanwezig is om informatie te verzamelen.
Dat is het voordeel van het normale uitrukken, dan is de bevelvoerder meteen terplaatse en kan dan meteen zijn 2 teams inzetten. En zelf zijn plaatje rond maken. ;)


Bart015

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 96
  • Semper Fi
Reactie #897 Gepost op: 14 oktober 2013, 20:08:19
Ik heb vandaag wat navraag gedaan en in Haaglanden zal de SIV2 gebruikt worden door vrijwilligers ivm snel inzetten en zal de Motorondersteuning waarschijnlijk bij de beroeps de SIV4 gaan verdrijven na verloop van tijd.
Met vriendelijke groet, Bart  Student Informatica Hulpverleningsfotografie


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht


Cobra4

  • Ploegleider BHV, CBRN instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,476
Reactie #899 Gepost op: 23 oktober 2013, 04:04:12
Brandweer: meerwaarde snellere brandweerauto bewezen

BUSSUM - De Bussumse brandweerauto waarmee brandweermannen met z'n tweeën sneller ter plaatse kunnen komen, werpt z'n vruchten af. Dat heeft de brandweer laten onderzoeken.

Het voornaamste voordeel van de auto vormt het gegeven dat op deze auto slechts twee brandweermannen hoeven plaats te nemen en daardoor dus sneller kan vertrekken, omdat er op de kazerne twee mannen paraat staan. Een grotere auto kan dan eventueel later volgen. Voor het onderzoek naar het succes van deze zogenaamde TS-2 heeft de streekbrandweer 5 Bussumse voorvallen laten onderzoeken, onder andere een zolderbrand en een auto-ongeluk van afgelopen jaar. Keer op keer bleek dat de brandweer adequater kon handelen. Branden konden sneller worden geblust, soms hoefde er geen extra auto meer te komen om de twee brandweermannen te ondersteunen. Ook de brandweermannen zelf reageerden tevreden.

De Bussumse brandweer kon het afgelopen jaar, met de komst van de snellere auto, de opkomstnorm al enorm verbeteren.

Bron: http://www.bussumsnieuws.nl/lees/26020/brandweer-meerwaarde-snellere-brandweerauto-bewezen