Variabele voertuigbezetting (TS-4, SIE, SIV, etc.)

Auteur Topic: Variabele voertuigbezetting (TS-4, SIE, SIV, etc.)  (gelezen 542780 keer)

0 gebruikers (en 16 gasten bekijken dit topic.

SniperEye

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 837
  • Geíntresseerde
Reactie #900 Gepost op: 23 oktober 2013, 09:16:06
5 voorvallen laten onderzoeken, heel representatief!  98uiye


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #901 Gepost op: 23 oktober 2013, 10:12:05
Citaat van: SniperEye link=msg=1212778 date=1382512566
5 voorvallen laten onderzoeken, heel representatief!  98uiye

Hebben ze ook nog zelf gekozen welke toevallig?  e050
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


HJ94

  • Aspirant manschap & Verkeerskundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,351
Reactie #902 Gepost op: 23 oktober 2013, 10:39:22
Helmond had een pilot met een SIV, maar die rijdt inmiddels niet meer. Haaglanden had een pilot met een SIV, maar die rijdt inmiddels niet meer. Son en Breugel heeft een SIV, maar die zie ik nauwelijks gealarmeerd worden.

De eerste drie pilots zijn niet verlengd. Wil dat zeggen dat de SIV tegenviel?


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #903 Gepost op: 26 oktober 2013, 11:54:19
Citaat van: Cobra4 link=msg=1212761 date=1382493852
Brandweer: meerwaarde snellere brandweerauto bewezen

BUSSUM - De Bussumse brandweerauto waarmee brandweermannen met z'n tweeën sneller ter plaatse kunnen komen, werpt z'n vruchten af. Dat heeft de brandweer laten onderzoeken.

Het voornaamste voordeel van de auto vormt het gegeven dat op deze auto slechts twee brandweermannen hoeven plaats te nemen en daardoor dus sneller kan vertrekken, omdat er op de kazerne twee mannen paraat staan. Een grotere auto kan dan eventueel later volgen. Voor het onderzoek naar het succes van deze zogenaamde TS-2 heeft de streekbrandweer 5 Bussumse voorvallen laten onderzoeken, onder andere een zolderbrand en een auto-ongeluk van afgelopen jaar. Keer op keer bleek dat de brandweer adequater kon handelen. Branden konden sneller worden geblust, soms hoefde er geen extra auto meer te komen om de twee brandweermannen te ondersteunen. Ook de brandweermannen zelf reageerden tevreden.

De Bussumse brandweer kon het afgelopen jaar, met de komst van de snellere auto, de opkomstnorm al enorm verbeteren.

Bron: http://www.bussumsnieuws.nl/lees/26020/brandweer-meerwaarde-snellere-brandweerauto-bewezen

We hebben de opkomsttijden verbetert. De eigen veiligheid van de brandweermensen daarintegen is vermindert, maar goed we voldoen aan de norm dus target weer gehaald. En het kerstpakket van de manager is weer zeker gesteld.


Firefighter Robert

  • Bevelvoerder, Fire & Safety Inspector, Instructeur, Gaspakdrager, Chauffeur & Industrial Firefighter
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,372
    • Stichting MPHV
Reactie #904 Gepost op: 26 oktober 2013, 23:08:38
Mooi verhaal van de collega's van Bussem maar dit gaat gewoon over opkomsttijden maar niet over de inzet voor de burger in het geheel.
Een burger zit te wachten op adequate hulp zodra de brandweer ter plaatse komen, en niet op een tweetal die wel wat kan doen maar niet echt door kan pakken.
Ook ben ik van mening dat je geen twee kapiteins bij een eenheid kan hebben, dit werkt gewoon niet.
Op het gebied van de veiligheid heb ik al eerder mijn twijfels geuit, een TS-4 is al discutabel maar een TS-2 heeft totaal geen veilige meerwaarde bij een incident.
Je kan net zo goed twee manschappen op dit voertuig zetten, want een bevelvoerder zal nooit en te nimmer een incident kunnen schouwen!
Zodra je zo direct ingezet wordt bij een incident dan verlies je de overzicht, sturing en verzamelen van informatie voor de achterop komende eenheden.

Dus even met gezond boeren verstand alles de revue laten passeren kan je toch aannemen dat dit een project is om de uitruktijden te verbeteren maar de burger is in meer dan 50% van de gevallen niet gebaat bij deze vorm van incident bestrijding.
Veiligheidsregio Zeeland Post Zuidlandstraat (Terneuzen) https://www.facebook.com/B


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #905 Gepost op: 27 oktober 2013, 07:47:11
Tja, en moeten we dit als brandweer wel willen. Als we het aan de managers laten gaat dit gewoon gebeuren. Worden manschappen een beetje bijgeschoold om op een TS2 te kunnen uitrukken, en is het daarna geluk ermee. Als we dan toch zo met onze eigen veiligheid bezig zijn, zouden we
deze werkwijze ook kunnen weigeren.


Regio14.nl

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 44
    • Regio14.nl Actueel nieuws voor Gooi en Vechtstreek
Reactie #906 Gepost op: 21 november 2013, 21:19:51
Variabele voertuigbezetting
De VBV komt rapporten tegen die de verdenking op zich laden een achteraf onderbouwing te zijn voor een
reeds eerder ingezet beleid om voertuigbezettingen te reduceren. Een voorbeeld is het rapport ‘Variabele
Voertuigbezetting en de eerste 5 minuten’ door de veiligheidsregio Gooi en Vechtstreek van september
2013. Samen met de VBV hebben het Instituut of Fire Engineers Nederland (IFE)en de Nederlandse
Vereniging Van Veiligheidskundigen (NVVK) dit rapport kritisch bekeken. De VBV , IFE en de NVVK zijn van
mening dat er aan dit rapport geen duidelijke visie ten aanzien van het brandweerwerk ten grondslag ligt.
De mogelijkheden van een SIV2 (brandweervoertuig met een bezetting van 2 personen) wordt overschat en
er wordt onjuist geciteerd uit internationale rapporten en meer of minder ter zake doende
nevenargumenten opgevoerd, die schijnbaar moeten leiden naar de conclusie dat het concept van
gereduceerde voertuigbezettingen effectief, efficiënt en veilig is.

Bron:  http://www.brandweervrijwilligers.nl/nieuws/3298/evaluatie-wet-veiligheidsregio/

We wachten de berichten af...


Ton2

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 153
Reactie #907 Gepost op: 25 november 2013, 09:36:37
Citaat van: Firefighter1970 link=msg=1222692 date=1385317903
In theorie en op papier klopt het dat een SIV iets sneller ter plaatse is als een TS, in de praktijk blijkt dat als een SIV ter plaatse is dat bij een binnenbrand de slagkracht erg beperkt is en de veiligheid eigen personeel niet gegarandeerd kan worden, en dat voor de echte slagkracht en veiligheid eigen personeel gewacht moet worden op de TS, die wel wat later komt omdat in theorie er minder TSsen nodig zijn.

Dat krijg je als je theoretisch denkende mensen zonder praktijk ervaring concepten laat bedenken.

Erg kort door de bocht en niet echt een onderbouwde stelling. Je bevestigt het negatieve imago van een manschap z.v. die wars is van innovaties en veranderingen ziet als bedreigingen ipv. als kansen.
Een poging om de discussie iets meer inhoud te geven.
Feit: Een SIV zal/kan sneller ter plaatse zijn dan een TS. Niet alleen is het een kleiner en wendbaarder voertuig in het verkeer, maar in stedelijke gebieden zal deze gepositioneerd zijn tussen de beroepskazernes in, terwijl bij vrijwillige korpsen door de gekazerneerde bezetting er geen opkomsttijd tussen alarmering en uitruk is.
Feit: In verreweg de meeste gevallen blijkt (nu reeds) dat veel incidenten goed met een SIV en door een SIV-bemensing kunnen worden afgehandeld (OMS: 95% loos, AED-inzet max 2 personen, etc.). Er wordt gefocust op binnenbranden en dat is nog steeds een relatief gering percentage van het totaal aantal uitrukken.
Feit: In die gevallen dat er bij de melding al sprake is van een binnenbrand of een al ontwikkelde gebouwenbrand zal direct een (of twee) TS en ev. een redvoertuig worden meegealarmeerd.
Feit: Als een SIV in zo'n geval eerder aankomt en een blusaanval niet goed (lees: veilig) mogelijk is, kunnen zeker een aantal andere zaken alvast worden uitgevoerd, waardoor het tijdsverschil van een eventueel latere aankomst van een TS weer gecompenseerd kan worden (kubusverkenning, opbouwen waterwinplaats, objectinformatie inwinnen, nader bericht geven, etc.).
Feit: De bezetting van een SIV vereist een bevelvoerder-plus en een manschap-plus! Maw. er worden van een SIV-bezetting qua vakkennis, vakbekwaamheid en vooral inzicht meer kwaliteiten en capaciteiten verwacht dan van de gemiddelde brandweerman. Men zal goed de mogelijkheden van een SIV moeten kennen, maar bovenal de onmogelijkheden en beperkingen moeten kunnen onderkennen. Veiligheid creëer je namelijk in de eerste plaats zelf! Of wil je de schuld voor je eigen onveilig handelen op de schouders van anderen leggen?
Feit: In het buitenland (Scandinavië, Engeland, de USA) is een TS4 vrij algemeen. De 'angst' voor het concept SIV2 + TS4 lijkt me daarom eerder koudwatervrees.

Om de discussie nog een andere kant op te krijgen de volgende vraag: Hoe valt het te verkopen dat men op het platteland een brandweerpost in stand houdt als de jaarlijkse brandschade in het verzorgingsgebied van zo'n post een fractie is van de kosten voor die brandweerpost? Temeer daar je met bewustmaking en brandmelders het aantal branden en het aantal slachtoffers nog verder zou kunnen beperken?


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #908 Gepost op: 25 november 2013, 10:29:08
Citaat van: Jerommeke link=msg=1222665 date=1385310568
Misschien wat voor Amsterdam-Amstelland, zij gaan tenslotte alszoveelsteregioopnieuwhetwieluitvinden het SIV concept testen.

Dat Amsterdam-Amstelland voor de daar gebruikelijke typen inzetten en inzetmethoden de voor en nadelen van een SIV concept ook in de praktijk gaat onderzoeken is nmm niet meer dan logisch.
Naarmate er meer ervaring wordt opgedaan mbt een SIV concept onder verschillende omstandigheden en met verschillende typen bezettingen kunnen uiteindelijk meer objectieve beslissingen worden genomen en dat is alleen maar in het voordeel van de ontwikkeling van modernere methoden van calamiteitenbestrijding in het algemeen en de brandweer A-A in het bijzonder.

Om een goed en objectief oordeel te kunnen vormen zal moeten worden gekeken naar o.a. :

-snelheid ter plaatse
-effect ter plaatse zoals redding slachtoffers, verkenning calamiteit, voorbereiding inzet, eventuele werkelijke eerste inzet.
-(extra) gevaren voor het personeel tijdens de verschillende vormen van inzetten
-beperkingen door een SIV concept
-vertrouwen in een SIV concept onder de bezettingen
-mogelijke aanpassingen van een SIV concept zowel naar type inzet, inzetmogelijkheden, uitrusting en bemanning qualitatief en quantitatief
-verschillende uitvoeringen SIV en mogelijkheden combinaties bij bepaalde typen meldingen
etc.

Dat zal moeten worden afgezet tegen de huidige aanpak A-A mbt (min of meer standaard inzetten), in de regel twee autospuiten plus ladder etc.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #909 Gepost op: 25 november 2013, 11:01:44
Citaat van: Thor link=msg=1222804 date=1385371748
Dat zal moeten worden afgezet tegen de huidige aanpak A-A mbt (min of meer standaard inzetten), in de regel twee autospuiten plus ladder etc.

Tsja, zoals iemand al eerder zei is het percentage binnenbranden natuurlijk maar een heel klein gedeelte van het werk. Het is mij (als niet brandweerman zijnde) al eens opgevallen dat er in bepaalde gevallen veel personeel/materieel ter plaatse komt en dat men bij de brandweer altijd roept ''Ja maar stel dat''. Bij een ondergrondse containerbrand is het een kwestie van lage druk afleggen en volhozen, openen deur kun je met twee man af en zo zijn er nog wat voordelen te noemen.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !