Tja het is eigenlijk heel simpel. Het is niets meer of minder dan een "politiek" probleem die wij brandweermensen moeten gaan oplossen. In Nederland hebben we de wettelijk vastgestelde opkomsttijden. In Amsterdam komt de brandweer eigenlijk overal "op tijd" en zal je dus daarom geen SIV krijgen. In het zuidelijke Amstelland zijn er alleen vrijwillige kazernes en kan men in grote delen van het verzorgingsgebied niet binnen de vastgestelde norm ter plaatse komen. Men komt dan voor een keuze te staan bijvoorbeeld. Beroepsbezetting, meer preventie in dat gebied, SIV, dagdienstmedewerkers die direct uit kunnen rukken, accepteren van tijdsprobleem en risico. Uiteindelijk maakt men dan, mede afhankelijk van het budget, een keuze.
Iedereen snapt dat je met 6 man veel meer kan doen dan met 2 man die 2 schuimblussertjes en een paar emmertjes water bij zich hebben. Gelukkig kan het bestuur wel aantonen dat het eerste brandweervoertuig binnen de norm ter plaatse was en daar gaat het dus blijkbaar om....
Ik ben er nog niet uit wat ik er van vindt.1. Je kunt met een SIV en 2 man 80% van de klussen zelfstandig doen denk ik. Toch blijven er altijd klussen over waarbij je het niet met 2 man gaat redden. Klussen waar je eigenlijk voor de slagkracht meteen 6 man moet hebben (of meer!).2. Men zegt dat je met z'n tweeën veel minder risico's moet nemen op zo'n moment. Ik weet dat brandweermannen niet zo denken en tot het uiterste gaan om een slachtoffer te redden. Daar zit denk ik het grote gevaar.3. Ook zal men op een hele andere manier moeten gaan denken en werken. Ja laat eigenlijk het hele systeem zoals dat ons aangeleerd is los...
De pilot gaat volgend jaar lopen in het zuidgebied van de regio AA. De SIV komt dan als aanvulling. Er worden geen voertuigen van het inzetvoorstel afgehaald voorlopig.
1. 80 % is nogal wat en maakt het concept interessant. Wat voor soort klussen betreft het volgens jou globaal die je zelfstandig met een SIV en twee man kunt doen.
Het je het idee dat het risico voor de brandweermensen tijdens die 80 % van de inzetten daarbij niet of nauwelijks verandert.
Want het verhoogde risico is toch een van de grootste bezwaren tegen de SIV meen ik op te maken uit de diverse commentaren.
Over de eventueel verbeterde kans op redding zijn er nmm geen indicaties bekend.
(N.B.In het verleden moest men het in o.a. de buitengebieden (Landelijk Noord) van Amsterdam (Ransdorp,Holysloot,Durgerdam doen met een Landrover 2 man,een babyspuitje,voor de eerste inzet,puur water dus en geen One Seven etc., elders o.a. in het Rotterdamse met bijv. de Kronenburg Brandweerbus al dan niet met MSA er achter.
www.brandweerbus.com/kronenburg. Nu staat er in Ransdorp ter vervanging een standaard autospuit die ook wel bij een beetje brand moet uitrukken naar het Centrum oid en hebben ze in Landelijk Noord helemaal niets meer. )
2. Dat is een belangrijk punt. De brandweer,zeker Amsterdam heeft altijd sterk geageerd tegen de plannen om politiemensen ook de technische mogelijkheden te geven om ook bij brand te kunnen laten redden als zij als eerste ter plaatse zijn.
3. Dat lijkt mij inderdaad een heel belangrijk punt. Je zal bij de invoering van een of ander SIV concept anders moeten gaan denken en werken en je zal de hele organisatie en het totale materieel en personeel moeten aanpassen.