Variabele Voertuigbezetting en de eerste vijf minutenhttp://www.brandweernederland.nl/actueel/brwnl_nieuws/?ActItmIdt=3771217 december 2013
Een uitruk met een vooruitgeschoven post van twee personen, die gevolgd wordt door een voertuig met vier personen is efficiënter en effectiever dan een reguliere voertuigbezetting met zes personen. Er wordt daarbij niet ingeboet op veiligheid. Dit blijkt uit recent wetenschappelijk onderzoek, uitgevoerd door Brandweer Gooi en Vechtstreek.
Variabele Voertuigbezetting (archief)
Sinds mei 2012 draait Brandweer Gooi en Vechtstreek voor de eerstelijns brandweerzorg een proef met modulair variabele voertuigbezetting. Dit houdt in dat er naar incidenten wordt uitgerukt met een zogenaamde TS2 en TS4. De TS2 bestaat hierbij uit twee TS2-opgeleide manschappen, de TS4 bestaat uit een TS4-opgeleide bevelvoerder, chauffeur/pompbediende en twee manschappen. Hierbij rukt de TS2 (een klein voertuig van het formaat bestelbus) als eerste uit en wordt er verwacht dat er binnen vijf minuten een TS4 (een reguliere tankautospuit) is aangesloten. Door de samenkomst van een TS2 en TS4 ontstaat er een ‘traditionele' TS6. Het kan ook omgekeerd werken, waarbij eerst de TS4 uitrukt en vervolgens een TS2 aansluit. Deze werkwijze wordt inmiddels gehanteerd op vier posten bij Brandweer Gooi en Vechtstreek.
In februari 2013 bezocht minister Opstelten in het kader van zijn verkenning naar variabele voertuigbezetting ook Brandweer Gooi en Vechtstreek. Tijdens dit werkbezoek stelde de minister de vraag hoe de gedachte is ontstaan dat de eerste aankomende eenheid van variabele voertuigbezetting de eerste vijf minuten alleen zou moeten kunnen opereren en welke onderbouwing dit had. Bovendien was hij benieuwd of daarmee de veiligheid van het brandweerpersoneel niet in het geding kwam. Deze vraag is aanleiding voor de regio Gooi en Vechtstreek geweest om een onafhankelijk onderzoek uit te voeren naar de veiligheid en effectiviteit van modulair variabele voertuigbezetting in de eerste vijf minuten.
De volgende onderzoeksvraag stond binnen het onderzoek centraal:
"In hoeverre is de bezetting van een tankautospuit (TS2 of TS4) in staat om de eerste vijf minuten na aankomst op de plaats incident effectief op te treden zonder dat daarbij wordt ingeboet op de veiligheid en effectiviteit in vergelijking met de traditionele TS6?"Voor het onderzoek is een externe onderzoeksleider, dr. Wim van Alphen van het PHOV, gevraagd het onderzoek op te zetten, uit te voeren en conclusies te formuleren. Hierbij heeft hij gebruik gemaakt van expertise en capaciteit uit de eigen organisatie. De onderzoeksrapportage is door hem en de implementatiemanager variabele voertuigbezetting, Hendrik Jongerden MSc, opgesteld.
De belangrijkste conclusie van het onderzoek is:
"De TS2 en TS4 blijken daadwerkelijk in staat om de eerste vijf minuten na aankomst effectief op te treden zonder dat wordt ingeboet op veiligheid van het brandweerpersoneel. Daarbij lijkt de efficiency van de inzet van de TS2 en TS4 groter te zijn dat de TS6."Daarnaast bleek dat de TS2 effectiever is omdat er sprake is van een snellere interventie in het incident in vergelijking met de TS6. Dit geldt zowel voor het redden van slachtoffers als de eerste blussing van de brandhaard. De efficiency van de inzet komt daarbij de effectiviteit ten goede. Uit de literatuurstudie bleek onder meer ook dat de bandbreedte van de inschatting van risico's uit vele subjectieve componenten bestaat. Veiligheid wordt door iedere brandweerfunctionaris vanuit een eigen perspectief op de aanwezige risico's benaderd. Hierdoor kent de brandweer geen vast oordeel over een veilige of onveilige situatie. Er wordt vooral opgetreden aan de hand van kennis, ervaring en opleiding en maakt dat de risicoperceptie ‘balanceren op een dun koord' zal blijven. Het bewustzijn van veiligheid lijkt groter te zijn bij het optreden van de TS2 en de TS4 dan bij de TS6-ploegen. De TS2- en TS4-ploegen lijken zich meer bewust te zijn van de (on)mogelijkheden tijdens het optreden. Dit lijkt voornamelijk te komen doordat de comfortzone' ten opzichte van de traditionele TS6 ontbreekt.
De resultaten van het onderzoek zullen in eerste instantie worden gebruikt om variabele voertuigbezetting binnen brandweer Gooi en Vechtstreek te versterken. Daarnaast kan het onderzoek inzicht bieden in de (on)mogelijkheden van variabele voertuigbezetting voor andere regio's die overwegen deze operationele werkwijze te gaan hanteren en kunnen regio's die al werken met variabele voertuigbezetting het onderzoek gebruiken voor verdere versterking van het concept.
Download het rapport
Variabele Voertuigbezetting en de eerste vijf minuten.