Variabele voertuigbezetting (TS-4, SIE, SIV, etc.)

Auteur Topic: Variabele voertuigbezetting (TS-4, SIE, SIV, etc.)  (gelezen 527394 keer)

0 gebruikers (en 7 gasten bekijken dit topic.

HJ94

  • Aspirant manschap & Verkeerskundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,351
Reactie #920 Gepost op: 6 december 2013, 16:20:34
Resultaten van de Kennermerlandse pilot van de TS4 en de vergelijking van DLS met water.

Brandweer Kennemerland - Variabele voertuigbezetting
User: Brandweer Kennemerland


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #921 Gepost op: 6 december 2013, 21:16:50
 :oNee he, weer iemand die de waterwining ondergeschikt vind omdat DLS minder water nodig heeft. De wonderen zijn de wereld nog niet uit. En DLS heeft een snelle knockdown..... gevolgd door een explosie ontbranding van de rookgassen na enkele seconden. Meestal als de aanvalsploeg net de brandhaard voorbij is gegaan. Want ja een moment wachten is er niet bij, je moet door gaan.
He Jim it's amazing, and just for 3,99 !
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #922 Gepost op: 6 december 2013, 22:13:09
Citaat van: tower-ladder link=msg=1226303 date=1386361010
:oNee he, weer iemand die de waterwining ondergeschikt vind omdat DLS minder water nodig heeft. De wonderen zijn de wereld nog niet uit. En DLS heeft een snelle knockdown..... gevolgd door een explosie ontbranding van de rookgassen na enkele seconden. Meestal als de aanvalsploeg net de brandhaard voorbij is gegaan. Want ja een moment wachten is er niet bij, je moet door gaan.
He Jim it's amazing, and just for 3,99 !
Filmpje is waarschijnlijk ook: sponsort bij:.......... :-X


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #923 Gepost op: 19 december 2013, 01:30:11
Film TS2+TS4=De nieuwe 6
Film TS2+TS4=De nieuwe 6
Kamerlingh Onnes
Gepubliceerd op 3 dec 2013

Variabele Voertuigbezetting TS2+TS4 = TS6 - Brandweer Gooi en Vechtstreek
Variabele Voertuigbezetting TS2+TS4 = TS6 - Brandweer Gooi en Vechtstreek
Kamerlingh Onnes
Gepubliceerd op 24 jan 2013
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #924 Gepost op: 19 december 2013, 01:48:44
Variabele Voertuigbezetting en de eerste vijf minuten

http://www.brandweernederland.nl/actueel/brwnl_nieuws/?ActItmIdt=37712
17 december 2013

Een uitruk met een vooruitgeschoven post van twee personen, die gevolgd wordt door een voertuig met vier personen is efficiënter en effectiever dan een reguliere voertuigbezetting met zes personen. Er wordt daarbij niet ingeboet op veiligheid. Dit blijkt uit recent wetenschappelijk onderzoek, uitgevoerd door Brandweer Gooi en Vechtstreek.

Variabele Voertuigbezetting (archief)
Sinds mei 2012 draait Brandweer Gooi en Vechtstreek voor de eerstelijns brandweerzorg een proef met modulair variabele voertuigbezetting. Dit houdt in dat er naar incidenten wordt uitgerukt met een zogenaamde TS2 en TS4. De TS2 bestaat hierbij uit twee TS2-opgeleide manschappen, de TS4 bestaat uit een TS4-opgeleide bevelvoerder, chauffeur/pompbediende en twee manschappen. Hierbij rukt de TS2 (een klein voertuig van het formaat bestelbus) als eerste uit en wordt er verwacht dat er binnen vijf minuten een TS4 (een reguliere tankautospuit) is aangesloten. Door de samenkomst van een TS2 en TS4 ontstaat er een ‘traditionele' TS6. Het kan ook omgekeerd werken, waarbij eerst de TS4 uitrukt en vervolgens een TS2 aansluit. Deze werkwijze wordt inmiddels gehanteerd op vier posten bij Brandweer Gooi en Vechtstreek.


In februari 2013 bezocht minister Opstelten in het kader van zijn verkenning naar variabele voertuigbezetting ook Brandweer Gooi en Vechtstreek. Tijdens dit werkbezoek stelde de minister de vraag hoe de gedachte is ontstaan dat de eerste aankomende eenheid van variabele voertuigbezetting de eerste vijf minuten alleen zou moeten kunnen opereren en welke onderbouwing dit had. Bovendien was hij benieuwd of daarmee de veiligheid van het brandweerpersoneel niet in het geding kwam. Deze vraag is aanleiding voor de regio Gooi en Vechtstreek geweest om een onafhankelijk onderzoek uit te voeren naar de veiligheid en effectiviteit van modulair variabele voertuigbezetting in de eerste vijf minuten.

De volgende onderzoeksvraag stond binnen het onderzoek centraal:
"In hoeverre is de bezetting van een tankautospuit (TS2 of TS4) in staat om de eerste vijf minuten na aankomst op de plaats incident effectief op te treden zonder dat daarbij wordt ingeboet op de veiligheid en effectiviteit in vergelijking met de traditionele TS6?"

Voor het onderzoek is een externe onderzoeksleider, dr. Wim van Alphen van het PHOV, gevraagd het onderzoek op te zetten, uit te voeren en conclusies te formuleren. Hierbij heeft hij gebruik gemaakt van expertise en capaciteit uit de eigen organisatie. De onderzoeksrapportage is door hem en de implementatiemanager variabele voertuigbezetting, Hendrik Jongerden MSc, opgesteld.

De belangrijkste conclusie van het onderzoek is:
"De TS2 en TS4 blijken daadwerkelijk in staat om de eerste vijf minuten na aankomst effectief op te treden zonder dat wordt ingeboet op veiligheid van het brandweerpersoneel. Daarbij lijkt de efficiency van de inzet van de TS2 en TS4 groter te zijn dat de TS6."


Daarnaast bleek dat de TS2 effectiever is omdat er sprake is van een snellere interventie in het incident in vergelijking met de TS6. Dit geldt zowel voor het redden van slachtoffers als de eerste blussing van de brandhaard. De efficiency van de inzet komt daarbij de effectiviteit ten goede. Uit de literatuurstudie bleek onder meer ook dat de bandbreedte van de inschatting van risico's uit vele subjectieve componenten bestaat. Veiligheid wordt door iedere brandweerfunctionaris vanuit een eigen perspectief op de aanwezige risico's benaderd. Hierdoor kent de brandweer geen vast oordeel over een veilige of onveilige situatie. Er wordt vooral opgetreden aan de hand van kennis, ervaring en opleiding en maakt dat de risicoperceptie ‘balanceren op een dun koord' zal blijven. Het bewustzijn van veiligheid lijkt groter te zijn bij het optreden van de TS2 en de TS4 dan bij de TS6-ploegen. De TS2- en TS4-ploegen lijken zich meer bewust te zijn van de (on)mogelijkheden tijdens het optreden. Dit lijkt voornamelijk te komen doordat de comfortzone' ten opzichte van de traditionele TS6 ontbreekt.

De resultaten van het onderzoek zullen in eerste instantie worden gebruikt om variabele voertuigbezetting binnen brandweer Gooi en Vechtstreek te versterken. Daarnaast kan het onderzoek inzicht bieden in de (on)mogelijkheden van variabele voertuigbezetting voor andere regio's die overwegen deze operationele werkwijze te gaan hanteren en kunnen regio's die al werken met variabele voertuigbezetting het onderzoek gebruiken voor verdere versterking van het concept.

Download het rapport Variabele Voertuigbezetting en de eerste vijf minuten.
Samen sterk in de hulpverlening!


Cobra2013

  • Stafbevelvoerder/Coörd. IBGS /Instructeur COBRA
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 25
Reactie #925 Gepost op: 25 december 2013, 15:53:28
Stukje geschiedenis Brandweer Amsterdam....
De SIV, (bijna) is zo oud als de eerste beroepsbrandweer van NL. De eerste SIV (baby motorspuit op Indian motorfiets, wagenparknummer 24) in dienst van 1923 tot 1947 (!) was aangeschaft als SNEL inzetbaar voertuig voor de (toen nog) buitengebieden Watergraafsmeer, Venserpolder, Buitenveldert. Na de annexatie in 1921 van grote delen van omliggende gemeenten ( zoals Nieuwer-Amstel (thans Amstelveen) en Ouder-Amstel en waarbij de zelfstandige gemeenten Watergraafsmeer, Sloten, Buiksloot, Ransdorp en Nieuwendam werden opgeheven), kwamen er grote stukken poldergebied binnen het uitrukgebied van de brandweer Amsterdam. Om daar toch (voor die tijd) snel te kunnen zijn is de baby motorspuit aangeschaft met 2 man. Direct gevold door de langzamere autospuit met 10 man (!). Ransdorp kreeg in die tijd een aanhangmotorspuit. In de jaren 1960 werd er voor het landelijke gebied ten noorden van Amsterdam een 2 tal Land-Rovers en 2 DAF Pony's aangeschaft met een motorspuit in de laadbak. De LaRo's stonden in Holysloot en Ransdorp, de DAF's in Zunderdorp en Durgerdam. Wie niet meereed op een van de voertuigen kwam zelfstandig naar de brand. Zo ging dat in die tijd. Dat alle 4 de dorpen een voertuig hadden kwam ook omdat de brandweer in die tijd nog maar 1 kazerne in Noord had (Ysbrand aan de Berberisstraat). Pas in 1973 kwam daar kazerne Zebra (IJdoornlaan) bij en in 1977 kazerne Marinus (Molenaarsweg). In 1982 werden de DAF's en 1 LaRo vervangen door 1 B-wagen (Buitengebied) op Merc.-Benz L307 chassis en geplaatst in Ransdorp. Alleen Holysloot behield nog zijn LaRo i.v.m. de langere aanrijtijd. Op kazerne Z werd ook een zelfde B-wagen als die van Ransdorp geplaatst. Deze B-wagens kon krap aan, 6 man vervoeren. In 1989 kreeg Ransdorp een echte TS, een IVECO/Doeschot, hiermee kwam een einde aan het tijdperk van de B-wagens in LN. Tot zover het SIV verhaal in Amsterdam.

In de regio AA gaan wij inderdaad ook het concept SIV testen/bekijken/ervaren. Het gaat dan om Aalsmeer, Uithoorn en Ouderkerk. Ook ik ben niet een uitgesproken voorstander van TS-2 of TS-4 maar ben wel voor innovatie (zoals mijn "hobby" de COBRA) en ondervinden. Ja, statistisch gezien kunnen wij 80% van de branden aan met 2 man. Maar dat is met de kennis van nu. Ik heb nog geen GMK gezien met een glazen bol die in de toekomst kan kijken naar wat voor brand wij worden gestuurd. Ik ben dan ook blij dat wij binnen BAA hebben gekozen voor een SIV + TS6.

In Den-Haag hebben ze in de jaren '60 ook een periode gehad waarbij een kleine TS (pomp 800l/m, tank 300ltr, 2 hd haspels) werd ingezet (3 stuks). Deze (proef) periode eindigde in 1972 met als (o.a.) conclusie dat het aantal nader berichten middel- en grote brand drastisch was gestegen.

Qui non scit, potest dicere.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #926 Gepost op: 26 december 2013, 10:31:02


guest12562

  • Gast
Reactie #927 Gepost op: 26 december 2013, 11:51:17
Citaat van: Live link=msg=1229817 date=1387413011
Variabele Voertuigbezetting TS2+TS4 = TS6 - Brandweer Gooi en Vechtstreek
Kamerlingh Onnes
Gepubliceerd op 24 jan 2013

Filmpjes en commentaar van de mensen staat juist loodrecht op de conclusies van het rapport.

Een van de punten, er wordt individueel opgetreden zonder back up, er worden grote risico's genomen, de politie hoort ineens bij de brandweer en de bevelvoerder is blij dat hij wordt bijgesproken door collega's en niet door een BHV'er, door wie wordt de eerst aankomende collega dan bijgepraat?
Het rammelt aan alle kanten, met name de veiligheid.  98uiye


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #928 Gepost op: 26 december 2013, 12:02:07
Citaat
6 man op de TS6, dus 6 meningen. 2 man op de TS2 dus snellere besluitvorming.

Wacht even, er is er toch maar 1 de baas die de inzet bepaald?

Citaat
De TS2 rukt eerder uit, dus de kans dat een brand verder ontwikkeld is klein
Nog meer flauwekul. Wordt diezelfde brand midden in de nacht ontdekt is de kans net zo groot dat de bemanning van een TS2 met een ontwikkelde brand te maken krijgt net zo groot als dat een TS6 bemanning die aantreft. Heb je juist reden om met een volledige bemanning die brand aan te pakken. En weet je van te voren hoe lang een brand al bezig is? Hoe tegenstrijdig wil je het allemaal hebben. ::)


Chukkie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 89
  • UNIX/Linux/OpenVMS beheerder.
Reactie #929 Gepost op: 27 december 2013, 09:47:22
In het verleden heeft men de DAF 46 "spits" gebruikt in Rotterdam, deze is later vervangen door een landrover. In Alphen ad Rijn gebruikte men Toyota landcruisers (meer voor in het winkelcentrum). In Capelle ad IJssel had men een unimog TS4.
Het is ook hier weer een soort van golfbeweging . Kijkt men eigenlijk wel naar het verleden en de resultaten van de voorgaande experimenten?
Politie  | Dienst ICT | Sector Levering | Hosting (vtsPN-DRC)