Ben ik het niet mee eens. Je moet juist voorkomen dat je teveel mensen op de plaats van een klein brandje hebt, want dát veroorzaakt onrust. Op het moment dat je aankomt dien je een inschatting te maken of het veilig is om zelfstandig op te treden of de politie erbij te vragen, dat geldt net zo goed voor de bemanning van een TS6.
Mijn haren gaan overeind staan, want ik krijg hier echt het gevoel bij dat je nog nooit hebt gewerkt met oud en nieuw, of dit alleen in een dorp hebt gedaan waar het ons kent ons is.
Politie erbij vragen, forget it hebben altijd andere prio's en te weinig mensen, al zo vaak meegemaakt.
Wat ik dan wel weer met je eens ben is dat je idd altijd in moet schatten of je inzet veilig kan en of er bijkomende gevaren zijn of dat je het beter kunt laten.
Helemaal mee eens hoor, de prioriteiten liggen lang niet altijd op de juiste plaats. Ik geef ook niet aan dat een regio maar SIV's aan moet schaffen voor de jaarwisseling, maar juist bij grote drukte (storm, oud&nieuw e.d.) kunnen deze auto's een hoop extra meldingen oplossen als je ze toch hebt staan. In Zeist heeft tijdens de jaarwisseling tijdenlang een pick-up met kleine watertank rondgereden om kleine branden te blussen.
Ook al oud nieuws een pick up met een plantenspuit, sta je daar met z'n tweeen en is de tank leeg, vuurtje niet uit en een hoop ellende van de fikkiestokers om je heen. Ik ken jongens die ook op zo'n plantenspuit hebben gereden, eens en nooit meer. Maar ja je ziet het we proberen het gewoon weer.
Dan laat je alsnog een TS komen. De kans dat een waterwinning niet werkt is nihil en daar ligt ook een probleempje bij de afdeling preparatie. Je kan het natuurlijk ook anders bekijken: doordat de SIV's deze kleine meldingen pakken kunnen de TS6'en beschikbaar blijven voor grotere branden. Als je alle 'grote' TS'en op zulke brandjes hebt staan blijft er weinig dekking meer over.....en dan is het best slim om je slagkracht goed te verdelen
Wederom een misvatting, hoe vaak komt het niet voor dat een opzetstuk niet past (doordat deze er niet op te plaatsen is vanwege de randen van de deksel oid), dat er nagenoeg geen of helemaal geen water uit de leiding komt? Ook al te vaak tegenaan gelopen en maar melden en hopen dat er wat aan wordt gedaan. Soms verdwijnen brandkranen zonder er info over te krijgen, het waterleiding bedrijf werkt immers op commerciële basis en dat is niet in het belang van de brandweer. Tegenwoordig worden de leidingen overigens steeds dunner, want het waterleiding bedrijf heeft maar 1 doel en dat is geld verdienen, helaas past de brandweer niet in hun plaatje, tenzij ze voor extra's willen betalen.
En die TS laten komen is mss wel makkelijk gedacht, maar wss komt die van verder weg en duurt het langer. Is natuurlijk prima, maar ga dat maar weer eens uitleggen als je daar met je SIV gaat staan wachten.
Wat is overigens een kleine melding in hoeverre wil je dat gaan bepalen en als het nu ineens een grote melding wordt of als ter plaatsen blijkt dat men te weinig van personeel of materieel heeft?
Vernieuwen is helemaal niet erg, kritisch kijken waar winst te halen valt ook niet, maar probeer wel keuzes te maken waar goed over is nagedacht en niet alleen die op politieke of financiële basis.