Mijn haren gaan overeind staan, want ik krijg hier echt het gevoel bij dat je nog nooit hebt gewerkt met oud en nieuw, of dit alleen in een dorp hebt gedaan waar het ons kent ons is.
Politie erbij vragen, forget it hebben altijd andere prio's en te weinig mensen, al zo vaak meegemaakt.
Wat ik dan wel weer met je eens ben is dat je idd altijd in moet schatten of je inzet veilig kan en of er bijkomende gevaren zijn of dat je het beter kunt laten.
Ik heb genoeg meegemaakt rond Oud&Nieuw in een dorpje met 45.000 inwoners. Het geluk dat wij hadden is dat er vrijwel altijd politie om de hoek stond en men direct kon ingrijpen. Dat doet er overigens niets aan af dat je gewoon moet vertrekken als je bedreigd wordt; of dat nu met een SIV2 of een TS6 is. Vorig jaar heb ik zelf aangifte kunnen doen op het politiebureau wegens jeugd die vuurwerk naar ons toegooide. Daar stonden we met een TS6 en het had helemaal niets uitgemaakt of we daar met 2, 10 of 20 man stonden, het wordt dan een zaak van de politie en de brandweer heeft daar niets te zoeken tot de situatie veilig is.
Bijna overal is bekend wat de 'risicogebieden' zijn. Je moet je daar ook echt afvragen of het handig is om een vreugdevuur zonder verder gevaar te willen blussen. Wij hebben rondom oud&nieuw een procedure waarmee getracht wordt om agressie te voorkomen en één van die punten daaruit is dat het optreden met veel mensen als 'bedreigend' over kan komen. Ik blijf dus van mening dat de inzet van een SIV2 zeker op dit soort avonden een toegevoegde waarde kan zijn, mits zij alleen de echt kleine brandjes pakken en het niet ten koste gaat van de slagkracht van normale TS'en.
Wederom een misvatting, hoe vaak komt het niet voor dat een opzetstuk niet past (doordat deze er niet op te plaatsen is vanwege de randen van de deksel oid), dat er nagenoeg geen of helemaal geen water uit de leiding komt? Ook al te vaak tegenaan gelopen en maar melden en hopen dat er wat aan wordt gedaan. Soms verdwijnen brandkranen zonder er info over te krijgen, het waterleiding bedrijf werkt immers op commerciële basis en dat is niet in het belang van de brandweer.
Oh, als het aan de waterleiding maatschappij zal de waterwinning d.m.v. een brandkraan helemaal verdwijnen, dus de kans dat de waterwinning niet werkt zoals we tot nu toe gewend zijn is groter, en binnen een kortere termijn, als dat jij denkt realiteit.
Als die problemen op grote schaal spelen is het echt tijd dat de veiligheidsregio eens in gaat grijpen. Hier zijn de OBK's net weer allemaal gecontroleerd en dat is een continu proces. In principe kunnen wij ervanuit gaan dat alle OBK's die op de MDT staan ook echt water leveren, maar er is natuurlijk altijd een keer een situatie denkbaar waarin dat niet lukt.
Natuurlijk heeft een SIV een kleine watertank en is het lullig als het water op is en de waterwinning niet werkt. Maar bij een klein brandje zonder gevaar is het hooguit wat vreemd naar omstanders toe (jammer dan, dan schep je wat vuil in de omgeving weg en laat je een TS komen) en bij een binnenbrand hoeft de SIV van mij geen water te gebruiken; laat ze maar een buitenverkenning doen tot de TS er is want met 2 man en zonder back-up naar binnen is allerminst verstandig.