Variabele voertuigbezetting (TS-4, SIE, SIV, etc.)

Auteur Topic: Variabele voertuigbezetting (TS-4, SIE, SIV, etc.)  (gelezen 527359 keer)

0 gebruikers (en 9 gasten bekijken dit topic.

Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #950 Gepost op: 31 december 2013, 15:43:47
Citaat van: Brandpreventje link=msg=1232840 date=1388499478
Die mensen zijn niet te redden en gaan wij dus niet redden, ook niet met 8 man op een TS. Deze mensen moeten in 1e instantie zelf een rookmelder hebben en zichzelf in veiligheid kunnen brengen.
Dus je blijft bij voorbaat al op de stoep staan zonder een reddingspoging te ondernemen? En gaat bij voorbaat al vertellen tegen de mensen dat hun dierbare opgegeven wordt. Je zult het leuk gaan doen in de pers. ::)


JAB

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 314
Reactie #951 Gepost op: 31 december 2013, 16:14:15
Die mensen zijn niet te redden en gaan wij dus niet redden, ook niet met 8 man op een TS. Deze mensen moeten in 1e instantie zelf een rookmelder hebben en zichzelf in veiligheid kunnen brengen.

Citaat: Peter71 (Vandaag om 14:18:24)

    Dit jaar 52 doden door brand in gebouwen - 31 december 2013
    We concluderen wel dat er meer doden zijn gevallen bij brand, ook dat er meer en meer bejaarden thuis blijven wonen. Er gaat dus iets niet goed. En de brandweer komt vervolgens met het lapmiddel zoals inmiddels bekend. We waren het erover eens dat een SIV niets kan uitrichten bij een woningbrand. ::)

Die mensen zijn heel vaak wel te redden, mits ze niet in de brandruimte zelf zitten! Ingesloten op een bovenverdieping en brand beneden, die geef jij dus bij voorbaat al op? Triest! De ouderen die langer thuis (moeten blijven) wonen horen misschien 's nachts een rookmelder niet eens. Zijn echt afhankelijk van buren dan wel een snel aanwezige bluseenheid met slagkracht. 1 ploeg brand onder controle houden / vluchtweg vrijmaken, 1 ploeg naar boven, oma halen. Zo doen we dat met een volwaardige TS!


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #952 Gepost op: 31 december 2013, 16:31:59
Ik ben in principe niet tegen een variabele voertuigbezetting. Mits dat goed wordt ondervangen, en mits er keiharde afspraken zijn gemaakt. Het kan dus niet zo zijn dat je met een TS2 of TS4 aan komt zeilen bij een zorginstelling of bejaardenhuis of waar dan ook waar op dat moment daadwerkelijk brand is. En waarbij je direct moet inzetten op een redding. Die mensen heb je dus gewoon niet.
Er zijn nog steeds geen goede afspraken gemaakt, het rammelt nog aan alle kanten. Bij veel projecten zijn geen eens goede risico inventarisaties gemaakt.

Het wachten op die back-up TS is gewoon Russisch roulette spelen. Dat gaat een keer fout. Zeker als deze uit een andere plaats vandaan gaat komen. Je kunt het niet verkopen dat je niet meer naar binnen gaat als er personen nog binnen zijn. Met als excuses , ik heb er mensen niet voor, en men had maar meer zelfredzaam moeten zijn en aan rookmelders moeten denken. Waardoor men zich had kunnen redden. Dan ben je echt het doel voorbij aan het schieten.


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #953 Gepost op: 1 januari 2014, 19:36:58
Citaat van: Breathe link=msg=1232751 date=1388491762
Mijn haren gaan overeind staan, want ik krijg hier echt het gevoel bij dat je nog nooit hebt gewerkt met oud en nieuw, of dit alleen in een dorp hebt gedaan waar het ons kent ons is.
Politie erbij vragen, forget it hebben altijd andere prio's en te weinig mensen, al zo vaak meegemaakt.
Wat ik dan wel weer met je eens ben is dat je idd altijd in moet schatten of je inzet veilig kan en of er bijkomende gevaren zijn of dat je het beter kunt laten.

Ik heb genoeg meegemaakt rond Oud&Nieuw in een dorpje met 45.000 inwoners. Het geluk dat wij hadden is dat er vrijwel altijd politie om de hoek stond en men direct kon ingrijpen. Dat doet er overigens niets aan af dat je gewoon moet vertrekken als je bedreigd wordt; of dat nu met een SIV2 of een TS6 is. Vorig jaar heb ik zelf aangifte kunnen doen op het politiebureau wegens jeugd die vuurwerk naar ons toegooide. Daar stonden we met een TS6 en het had helemaal niets uitgemaakt of we daar met 2, 10 of 20 man stonden, het wordt dan een zaak van de politie en de brandweer heeft daar niets te zoeken tot de situatie veilig is.

Bijna overal is bekend wat de 'risicogebieden' zijn. Je moet je daar ook echt afvragen of het handig is om een vreugdevuur zonder verder gevaar te willen blussen. Wij hebben rondom oud&nieuw een procedure waarmee getracht wordt om agressie te voorkomen en één van die punten daaruit is dat het optreden met veel mensen als 'bedreigend' over kan komen. Ik blijf dus van mening dat de inzet van een SIV2 zeker op dit soort avonden een toegevoegde waarde kan zijn, mits zij alleen de echt kleine brandjes pakken en het niet ten koste gaat van de slagkracht van normale TS'en.

Citaat van: Breathe link=msg=1232751 date=1388491762
Wederom een misvatting, hoe vaak komt het niet voor dat een opzetstuk niet past (doordat deze er niet op te plaatsen is vanwege de randen van de deksel oid), dat er nagenoeg geen of helemaal geen water uit de leiding komt? Ook al te vaak tegenaan gelopen en maar melden en hopen dat er wat aan wordt gedaan. Soms verdwijnen brandkranen zonder er info over te krijgen, het waterleiding bedrijf werkt immers op commerciële basis en dat is niet in het belang van de brandweer.

Citaat van: Firefighter1970 link=msg=1232755 date=1388492117
Oh, als het aan de waterleiding maatschappij zal de waterwinning d.m.v. een brandkraan helemaal verdwijnen, dus de kans dat de waterwinning niet werkt zoals we tot nu toe gewend zijn is groter, en binnen een kortere termijn, als dat jij denkt realiteit.


Als die problemen op grote schaal spelen is het echt tijd dat de veiligheidsregio eens in gaat grijpen. Hier zijn de OBK's net weer allemaal gecontroleerd en dat is een continu proces. In principe kunnen wij ervanuit gaan dat alle OBK's die op de MDT staan ook echt water leveren, maar er is natuurlijk altijd een keer een situatie denkbaar waarin dat niet lukt.

Natuurlijk heeft een SIV een kleine watertank en is het lullig als het water op is en de waterwinning niet werkt. Maar bij een klein brandje zonder gevaar is het hooguit wat vreemd naar omstanders toe (jammer dan, dan schep je wat vuil in de omgeving weg en laat je een TS komen) en bij een binnenbrand hoeft de SIV van mij geen water te gebruiken; laat ze maar een buitenverkenning doen tot de TS er is want met 2 man en zonder back-up naar binnen is allerminst verstandig.
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #954 Gepost op: 11 januari 2014, 08:35:16
Kritiek op uitrukken met minder brandweerlieden


ZAANSTAD - Het uitrukken met minder brandweerlieden op de brandweerwagen kan grote risico’s betekenen voor burgers én brandweerlieden zelf.

Dat stelt brand- en brandweerdeskundige Ynso Suurenbroek vandaag in deze krant naar aanleiding van plannen van de Veiligheidsregio Zaanstreek-Waterland om met ’variabele voertuigbezetting’ te gaan werken.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #955 Gepost op: 11 januari 2014, 11:46:47
Agent doet werk van brandweer, politievakbond luidt noodklok over gevaren
http://ow.ly/i/4gcPf/original


stln01

  • chemisch analist/ vrijw. bedrijfsbrandweer
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 221
Reactie #956 Gepost op: 11 januari 2014, 11:51:41
Citaat van: Peter71 link=msg=1236022 date=1389437207
Agent doet werk van brandweer, politievakbond luidt noodklok over gevaren
http://ow.ly/i/4gcPf/original

Het is nog vroeg, maar 1 april is aanstaande.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #957 Gepost op: 11 januari 2014, 12:17:36
Citaat van: stln01 link=msg=1236024 date=1389437501
Het is nog vroeg, maar 1 april is aanstaande.
Het zou mooi zijn als we dit weg zouden kunnen zetten als een 1 April grap. Ik vrees echter van niet.


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #958 Gepost op: 11 januari 2014, 20:14:40
Citaat van: stln01 link=msg=1236024 date=1389437501
Het is nog vroeg, maar 1 april is aanstaande.
Nee het is geen 1 april grap maar de harde werkelijkheid !
Kijk en huiver !
De dader is er trots op, in het onderstaande filmpje:

Film TS2+TS4=De nieuwe 6
http://www.youtube.com/watch?v=neVjlKbXKNE


HJ94

  • Aspirant manschap & Verkeerskundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,351
Reactie #959 Gepost op: 13 januari 2014, 22:00:27
Op YouTube kwam ik onderstaand filmpje tegen van een forse woningbrand in Amerika. Hier wordt uitgerukt met vier man. Tijdens de binnenaanval stort op een gegeven moment het plafond in. Voor hetzelfde geld waren die twee brandweermannen, die bezig waren met de binnenaanval, opgesloten geraakt. Oké, de twee mensen buiten zouden hun in theorie kunnen redden, maar dan heb je niemand meer voor de pomp en het contact met overige eenheden en de meldkamer. Onverantwoord om hier uit te rukken met vier man, onverantwoorde inzet of zit ik fout?

Firefighter CLOSE CALL Helmet Camera
User: FireCam