Variabele voertuigbezetting (TS-4, SIE, SIV, etc.)

Auteur Topic: Variabele voertuigbezetting (TS-4, SIE, SIV, etc.)  (gelezen 527362 keer)

0 gebruikers (en 10 gasten bekijken dit topic.

R.3144

  • Onderofficier KMar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 347
Reactie #960 Gepost op: 13 januari 2014, 22:30:32
Gezien de rookverschijnselen (RSTV) is dit natuurlijk een perfect voorbeeld waarom wij in Nederland in deze situatie NIET naar binnen zouden gaan.
Maar ik ben het eens met je punt! Ben zelf ook geen voorstander van variabele voertuigbezetting.
Bij ons in het korps proberen we altijd met 8 man uit te rukken.
Juist voor de gevallen dat je evt te maken hebt met een slachtoffer, waar dan direct 4 man ingezet kan worden voor de redding en twee man over blijft voor de waterwinning.
Hier win je kostbare tijd mee!
Mooi filmpje overigens! (Hoe het niet moet;))


ZMM832

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 21
Reactie #961 Gepost op: 14 januari 2014, 16:30:05
Citaat van: HJ94 link=msg=1236705 date=1389646827
Oké, de twee mensen buiten zouden hun in theorie kunnen redden,
Kom je eigenlijk zelden tegen in de TS-4 discussie, maar onze nummers 3/4 blijven natuurlijk nooit braaf buiten wachten als back-up team. In dit geval waren ze misschien 'achter' ingezet en zijn ze als redploeg niet gelijk inzetbaar. Ik hou het al sinds het begin van de 6-4 man discussie op een veiligheidsillusie, die het best is op te lossen door snel opschalen, maar ook door erg goed op te letten door iedereen van het  team, 6 of 4!

In het filmpje waren de rstv verschijnselen, aard van de bebouwing etc nou niet van die aard dat je vol vertrouwen aan een binnenaanval zou beginnen (understatement!)


brw arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,131
  • one misson one goal
Reactie #962 Gepost op: 15 januari 2014, 19:25:05
In onze veiligheidsregio brabant noord, is de discussie over variabele voertuig bezetting ook losgekomen. Ikzelf heb geen problemen met een ts 2 of ts 4. Ik ben ervan overtuigd dat 90%van alle meldingen die wij in ons gebied hebben door een ts2 opgelost kunnen worden. Je kan met 2 mensen al veel doen. Je hebt one seven bij. Een eerste inzet kun je doen. En voordat je die massa ophebt. Is je opvolgende eenheid al terplaatsen. Ik zie er geen problemen in. En trouwens in meerdere regios werken ze er al mee, dus hoe verlopen de inzetten daar. Iemand met informatie?
bhv-er, Hoofd brandwacht,lid ogs team boxmeer(opgeheven per 01-04-2014), onderbrandmeester in opleiding,zelfstandig ondernemer van bakker bart  steunt


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #963 Gepost op: 15 januari 2014, 20:12:54
Citaat
Je hebt one seven bij.
:'( :'( :'( Nee toch, weer iemand die gelooft dat One Seven al je problemen oplost. It's amazing, maar lees deze berichten en de test van het NIFV even door. http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=16087
Citaat
Ik ben ervan overtuigd dat 90%van alle meldingen die wij in ons gebied hebben door een ts2 opgelost kunnen worden.
Klopt en de 10% die overblijft zijn de incidenten die je nog lang zullen blijven achter volgen in je dromen  :(
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


guest12562

  • Gast
Reactie #964 Gepost op: 15 januari 2014, 20:16:43
Wat wil je zeggen met de opmerking: je hebt one seven bij?


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #965 Gepost op: 15 januari 2014, 20:38:34
Citaat van: tower-ladder link=msg=1237195 date=1389813174
Klopt en de 10% die overblijft zijn de incidenten die je nog lang zullen blijven achter volgen in je dromen  :(
Dat zijn waarschijnlijk ook de incidenten die de landelijke media zullen halen vanwege het overlijden van brandweermensen. :-\


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #966 Gepost op: 15 januari 2014, 20:41:32
Citaat van: brw arie link=msg=1237175 date=1389810305
En trouwens in meerdere regios werken ze er al mee, dus hoe verlopen de inzetten daar. Iemand met informatie?
In alle regio's zijn de ervaringen toch zeer positief? Ze hebben One-seven, ze rijden met een TS2 dus lekker snel terplaatse. Dus helemaal top!
Beetje vreemd hè dat je alleen maar positieve verhalen hoort, nergens een wanklank te horen. Tenminste, als je alleen naar de managers luistert. De mensen op de werkvloer die zich niet laten beinvloeden zijn veel minder positief zoniet compleet negatief. ::)


Firefighter Robert

  • Bevelvoerder, Fire & Safety Inspector, Instructeur, Gaspakdrager, Chauffeur & Industrial Firefighter
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,372
    • Stichting MPHV
Reactie #967 Gepost op: 15 januari 2014, 21:03:21
Citaat van: brw arie link=msg=1237175 date=1389810305
In onze veiligheidsregio brabant noord, is de discussie over variabele voertuig bezetting ook losgekomen. Ikzelf heb geen problemen met een ts 2 of ts 4. Ik ben ervan overtuigd dat 90%van alle meldingen die wij in ons gebied hebben door een ts2 opgelost kunnen worden. Je kan met 2 mensen al veel doen. Je hebt one seven bij. Een eerste inzet kun je doen. En voordat je die massa ophebt. Is je opvolgende eenheid al terplaatsen. Ik zie er geen problemen in. En trouwens in meerdere regios werken ze er al mee, dus hoe verlopen de inzetten daar. Iemand met informatie?

Mooi verhaal maar volgens mij snap je het niet helemaal.
One-7 is een mooi verhaal maar niet bewezen dat dit blusmiddel nou echt geweldig is.

Ook moet je voor ogen houden dat er een andere inzicht nodig is qua alarmeren en optreden maar dat passen we dus net niet aan.
Dus pas op wat je zegt, voor je het weet voeren ze het bij jullie ook in en dan wordt ook jij bedankt voor de moeite.
Veiligheidsregio Zeeland Post Zuidlandstraat (Terneuzen) https://www.facebook.com/B


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #968 Gepost op: 15 januari 2014, 22:14:23
Citaat
One-7 is een mooi verhaal maar niet bewezen dat dit blusmiddel nou echt geweldig is.
Ik denk dat BMT zelf bewezen heeft dat het gebruik van One Seven alleen door heel goed opgeleidde en ervaren instructeurs gedaan kan worden. Bij het verkeerd toepassen of kiezen van een verkeerde straalpijptechniek kun je van een koude kermis thuis komen. Dat heeft de test van het NIFV en de daarop volgde rechtzaak naar mijn mening wel aangetoond. Wil je One Seven gebruiken moet je heel goed weten wanneer en hoe je het gebruikt. En hoe vaak past de gemiddelde collega in Brabant Noord deze techniek per jaar toe ?
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #969 Gepost op: 16 januari 2014, 21:58:36
http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=13715.msg1237494
Het is bekend geworden dat het aantal binnenbranden in zorggebouwen met zo'n 55% is toegenomen. Zijn toch zaken om rekening mee te houden voordat we met een variabele voertuigbezetting gaan rijden. ::)