Variabele voertuigbezetting (TS-4, SIE, SIV, etc.)

Auteur Topic: Variabele voertuigbezetting (TS-4, SIE, SIV, etc.)  (gelezen 542844 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #970 Gepost op: 17 januari 2014, 16:52:49
Brandweer start proef met kleinere snel inzetbare voertuigen

Doetinchem -De brandweer in Veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland (VNOG) gaat in 2014 een proef nemen met het inzetten van twee kleinere brandweervoertuigen, de zogeheten Snel Inzetbare Voertuigen (SIV). De primeur...

Doetinchem -De brandweer in Veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland (VNOG) gaat in 2014 een proef nemen met het inzetten van twee kleinere brandweervoertuigen, de zogeheten Snel Inzetbare Voertuigen (SIV). De primeur is voor Doetinchem. De brandweer start daar met een testperiode vanaf 20 januari en is daarmee het eerste korps in Gelderland. Later in april volgt de brandweer in Brummen. De proef duurt een jaar.

Goh, weer een regio die een PROEF met variabele voertuigbezetting gaat doen. :-X


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #971 Gepost op: 17 januari 2014, 20:45:01
Citaat van: Peter71 link=msg=1237639 date=1389973969
Goh, weer een regio die een PROEF met variabele voertuigbezetting gaat doen. :-X

Zouden ze niet durven vertrouwen op de onderzoeksresultaten van ander regio's.

Lijkt wel iets met waard en gasten


Djseb

  • Brandweer - Aspirant
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 127
Reactie #972 Gepost op: 24 januari 2014, 10:13:36
Citaat van: Peter71 link=msg=1237639 date=1389973969
Goh, weer een regio die een PROEF met variabele voertuigbezetting gaat doen. :-X

Eigenlijk is het helemaal niet zo vreemd dat veel van de oostelijke regio's gaan werken met de SIV's. Juist daar hebben ze het probleem van lange opkomsttijden, en aangezien de meeste burgers inclusief de managers bijna alleen maar kijken naar de opkomsttijden... Inderdaad een mooi voorbeeld van schijnveiligheid.

En als we het bekende kaartje van NU.nl er naast leggen zie je veel overeenkomsten...
http://www.nu.nl/files/datajournalistiek/opkomsttijdenbrandweer2012.htm
Bron: nu.nl


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Reactie #973 Gepost op: 24 januari 2014, 15:14:12
Citaat van: Peter71 link=msg=1237639 date=1389973969
Goh, weer een regio die een PROEF met variabele voertuigbezetting gaat doen. :-X
Als mijn info klopt en wat ik in het nieuwsbericht lees dan is het bij deze proef de bedoeling dat alleen ingezet gaat worden op scenario's die met beperkte inzet zijn te doen en dat niet de bedoeling is er een vooruit stuur voertuig van te maken om de tijden te verbeteren.


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #974 Gepost op: 24 januari 2014, 15:49:37
Citaat van: Djseb link=msg=1239066 date=1390554816
Eigenlijk is het helemaal niet zo vreemd dat veel van de oostelijke regio's gaan werken met de SIV's. Juist daar hebben ze het probleem van lange opkomsttijden, en aangezien de meeste burgers inclusief de managers bijna alleen maar kijken naar de opkomsttijden... Inderdaad een mooi voorbeeld van schijnveiligheid.

En als we het bekende kaartje van NU.nl er naast leggen zie je veel overeenkomsten...
http://www.nu.nl/files/datajournalistiek/opkomsttijdenbrandweer2012.htm
Bron: nu.nl

Jou conclusie is geheel in tegenstelling met de feiten, de proeven met SIV worden vooral in het Westen van Nederland gedaan en bijna niet in de regio's waar erg lange opkomsttijden zijn.
Misschien zijn in de Oostelijke regio's de managers die ooit nog met de voeten in het bluswater hebben gestaan nog wel in de meerderheid.

In de regio's waar de langste opkomsttijden, volgens het kaartje, zijn zoals in VGGM, HVDG en HVDF zijn mij nog geen initiatieven bekend om met verkleinde bezetting of SIV uit te gaan rukken.
Wat ook logisch is want juist dan valt het probleem van (te)weinig slagkracht van zo'n eenheid extra op, omdat er dan relatief lang gewacht moet op een volledige bezetting en/of aanvullende slagkracht.
Ook zijn dat vaak juist gebieden waar de primaire bluswatervoorziening vaak ontoereikend is en de secondaire bluswatervoorziening met meer inspanning moet worden opgebouwd


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #975 Gepost op: 24 januari 2014, 16:11:07
Citaat van: JJ75 link=msg=1239138 date=1390572852
Als mijn info klopt en wat ik in het nieuwsbericht lees dan is het bij deze proef de bedoeling dat alleen ingezet gaat worden op scenario's die met beperkte inzet zijn te doen en dat niet de bedoeling is er een vooruit stuur voertuig van te maken om de tijden te verbeteren.
Nou, zodra er met een variabele voertuigbezetting gewerkt gaat worden gaat het in alle gevallen om de discussie die we al erg veel gevoerd hebben. Zo snel mogelijk een rode auto voor de deur hebben, en bezuinigen.


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #976 Gepost op: 24 januari 2014, 16:18:52
Citaat van: Peter71 link=msg=1239147 date=1390576267
Nou, zodra er met een variabele voertuigbezetting gewerkt gaat worden gaat het in alle gevallen om de discussie die we al erg veel gevoerd hebben. Zo snel mogelijk een rode auto voor de deur hebben, en bezuinigen.

Dat hoéft niet. Dat deze insteek er wel vaak aan gegeven wordt is duidelijk, maar er zijn ook voorbeelden in het land waar de SIV wel op een goede manier wordt gebruikt. In Limburg-Zuid rijdt bij een aantal korpsen een SIV mee als aanvulling op de TS4-bezetting vanwege mogelijke onderbezetting. Een SIV kan bij een hoop kleine incidenten het ook wel alleen af, maar inderdaad: de motivatie voor een proef moet zijn dat je kijkt of een SIV als aanvulling op de slagkracht goed werkt, niet als vervanging van slagkracht.

Nu ben ik eigenlijk wel pertinent tegen een SIV2, omdat de kosten voor het in stand houden van zo'n voertuig niet opwegen tegen de baten; je komt vrijwel overal handjes tekort en zal aanvulling moeten krijgen van een (volwaardige) TS. Variabele voertuigbezetting wordt m.i. pas effectief vanaf een TS4 (of SIV4).
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


Wouter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,542
Reactie #977 Gepost op: 24 januari 2014, 17:48:09
Inmiddels rijden er in Almere alleen maar TS4's. Alle 3 de beroeps TS'en rukken standaard zo uit.

Op de kazerne Almere-stad zijn nog wel 2 extra manschappen aanwezig om, indien de bevelvoerder zo beslist, de TS met 6 man te vullen. De WO zal ook met 4 man uitrukken waarbij de 2 extra manschappen de boot zullen brengen. Ook kunnen ze 2 extra manschappen worden gebruikt om de kazerne Almere-buiten aan te vullen wanneer deze met de HA zijn uitgerukt.

En in de nieuwsbrief van de brandweer Flevoland is te lezen dat men bezig is te kijken of er elders in de regio men ook kan uitrukken met een TS4 of SIV.


pompbediende

  • Meerdere functies
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,263
Reactie #978 Gepost op: 24 januari 2014, 18:03:44
Citaat van: Wouter link=msg=1239200 date=1390582089
Inmiddels rijden er in Almere alleen maar TS4's. Alle 3 de beroeps TS'en rukken standaard zo uit.

Op de kazerne Almere-stad zijn nog wel 2 extra manschappen aanwezig om, indien de bevelvoerder zo beslist, de TS met 6 man te vullen. De WO zal ook met 4 man uitrukken waarbij de 2 extra manschappen de boot zullen brengen. Ook kunnen ze 2 extra manschappen worden gebruikt om de kazerne Almere-buiten aan te vullen wanneer deze met de HA zijn uitgerukt.

En in de nieuwsbrief van de brandweer Flevoland is te lezen dat men bezig is te kijken of er elders in de regio men ook kan uitrukken met een TS4 of SIV.
Er zullen nog meer regio's gaan volgen welke helemaal op de TS4 gaan overstappen  :|
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #979 Gepost op: 24 januari 2014, 18:43:59
Citaat van: pompbediende link=msg=1239204 date=1390583024
Er zullen nog meer regio's gaan volgen welke helemaal op de TS4 gaan overstappen  :|
Nee hoor. In de regio Utrecht gaan er voorlopig maar een paar posten met variabele voertuigbezetting rijden, zeker niet alles en zeker geen posten die een normale TS6 op de weg kunnen krijgen.