Variabele voertuigbezetting (TS-4, SIE, SIV, etc.)

Auteur Topic: Variabele voertuigbezetting (TS-4, SIE, SIV, etc.)  (gelezen 534935 keer)

0 gebruikers (en 40 gasten bekijken dit topic.

Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #610 Gepost op: 12 februari 2012, 14:47:42
Overigens neemt de vakvereniging Brandweervrijwilligers een duidelijke stelling in.
http://www.brandweervrijwilligers.nl/nieuws-3289-2-brandweerlieden-voldoende.html?archived=0&page=1

Vooral met dit citaat:
Citaat
Het landelijk bestuur heeft grote moeite met de stelligheid van de VRR dat een SIV kan. De VBV vindt dat eerst het lopende landelijke onderzoek over variabele voertuigbezetting en opkomsttijden moet worden afgewacht. Zonder een wetenschappelijke en vakinhoudelijke basis mag en kan niet geëxperimenteerd worden in een operationele omgeving. Het risico dat dit ten koste gaat van de veiligheid van burgers en eigen personeel is dan te groot.

Vertellen zij nog eens wat al vele malen eerder is verteld, en er dus voorlopig geen sprake kan zijn van het uitrukken met variabele voertuigbezettingen.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #611 Gepost op: 12 februari 2012, 19:33:04
Verzet bij OR tegen nieuwe brandweervoertuigen
 
Het voorstel van de brandweerdirectie in de Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond om vijf kleine, snelle interventievoertuigen in te zetten, stuit op verzet bij de ondernemingsraad. Brandweerlieden en bewoners zouden hierdoor aan groot gevaar worden blootgesteld.


De leiding wil vaker gebruik maken van de kleinere wagens met slechts twee man erop omdat dan effectiever kan worden gewerkt. Normaal gaat bij ieder incident een tankautospuit met zes man op pad.

Maandag bespreken de burgemeesters van de Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond de plannen van de brandweerdirectie.

http://www.rijnmond.nl/nieuws/12-02-2012/verzet-bij-or-tegen-nieuwe-brandweervoertuigen


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #612 Gepost op: 14 februari 2012, 23:08:35
NVBR-project Variabele Voertuigbezetting richt zich op kennisdeling
8 februari 2012

SIV-project Rotterdam-Rijnmond is één van de initiatieven op basis waarvan we kennis delen

Op veel plaatsen in het land zijn brandweerkorpsen de afgelopen jaren initiatieven gestart op het gebied van variabele voertuigbezetting. De standaardbezetting van zes mensen op een wagen beperkt in sommige gevallen een snelle incidentbestrijding. Afhankelijk van de risico's in het gebied en de organisatorische mogelijkheden kan gevarieerd worden in de bezetting. Zo kunnen we de burgers beter en sneller helpen. Het is aan de regionale en lokale bestuurders om te besluiten óf en hoe ze deze flexibiliteit willen gebruiken. Daarbij staat voor de NVBR de veiligheid van brandweermensen en burgers altijd voorop.
 
Begin 2011 startte de NVBR het project Variabele Voertuigbezetting om de korpsen te ondersteunen. Het primaire doel van dit project is de korpsen van elkaar te laten leren, zodat zij reeds opgedane ervaringen kunnen gebruiken bij het afwegen van de mogelijkheden. Het verzamelen en landelijk delen van kennis gebeurt op basis van empirisch onderzoek, dus door te kijken naar de praktijk.

Het initiatief van Brandweer Rotterdam-Rijnmond om onderzoek te verrichten naar dekking door de SIV, is één van de initiatieven waarvan de ervaringen binnen het project Variabele Voertuigbezetting worden gedeeld. Zo kunnen de regio's van elkaar leren. Het besluit om wel of niet met een variabele voertuigbezetting te gaan werken, is en blijft de verantwoordelijkheid van het regionale of lokale bestuur.

Meer informatie over het project Variabele Voertuigbezetting vindt u op de NVBR-website.

http://www.nvbr.nl/actueel/nvbr_nieuws/@31366/nvbr-project/


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #613 Gepost op: 18 februari 2012, 09:21:25
Onderzoek VVB door VBV

 


Variabele voertuig bezetting (VVB) is iets wat de brandweer de afgelopen dagen behoorlijk heeft bezig gehouden. Om hierover een goed oordeel te kunnen hebben, is er door de VBV aanvullend onderzoek gestart. De bedoeling is dit te integreren binnen het VV-project van de NVBR.

Zoals velen van jullie weten, zijn er in den lande al plaatsen waarop men uitrukt met een bezetting van vier of twee personen: de zogenaamde TS4 of SIV (Snel Interventie Voertuig). Voorlopig zijn dit nog experimenten, maar in sommige gevallen zoals in de Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond (VRR) denkt men al in een beslissend stadium te zijn gekomen.

De Vakvereniging Brandweer Vrijwilligers (VBV) heeft hier zijn twijfels over. Wel heeft de VBV inmiddels een positie verworven waar zij aan de ‘voorkant’ meepraat en meebeslist. Om een totaalbeeld te krijgen uit de praktijk, doen wij een dringend beroep op jullie om uiteindelijk onderstaande vraag te kunnen beantwoorden:

“Is een bezetting van 4 of 2 personen afdoende en voldoende veilig?”

Heb je ervaring met uitrukken TS4 of SIV?

Ervaring met het uitrukken van een TS4 of TS2? Meld dit aan ons. We zijn zeer nieuwsgierig naar je ervaringen. Het mag gaan om uitrukken naar brand, technische hulpverlening, een waterongeval of een ongeval met gevaarlijke stoffen. Geef ons een beknopte omschrijving en wij nemen deze mee in ons onderzoek.

Heb je een opleiding genoten of ben je geoefend in het optreden met een TS4 of SIV, dan willen we graag weten hoe je dit hebt ervaren. Maar ook als je geen opleiding hebt gehad of niet geoefend bent in het optreden met een TS4 of SIV, maar wel als zodanig uitrukt, zijn we nieuwsgierig naar je bevindingen.

Heb je geen ervaring met TS4 of SIV, maar wel een mening?

Ook wanneer je nog geen ervaring hebt met het uitrukken met TS4 en SIV maar wel een uitgesproken mening hebt over dit onderwerp, dan horen we dit graag. Je kan je mening wellicht ondersteunen met voorbeelden uit de praktijk. Wanneer je niet wilt dat je naam of ervaring herkenbaar of herleidbaar is: geef dit aan, dan houden we hier rekening mee.

Geef je ervaringen en/of mening door via de button 4 en 6 op onze website of via ruud.van.vliet@brandweervrijwilligers.nl. Ook wanneer je de VBV wilt uitnodigen om bij je korps of ploeg over dit onderwerp te praten kan je dit melden via bovengenoemd e-mail adres.

Wat gaan we met deze informatie doen?

Naast het verzamelen en categoriseren van deze meningen, gaan we ze omzetten in casussen. Deze casussen laten we door experts zorgvuldig analyseren en beoordelen. De experts zijn volgens de VBV met name het repressieve personeel: jullie dus!

Een aantal van de mensen die hun mening of beleving hebben ingestuurd, zullen worden uitgenodigd om die mening en ervaring toe te lichten en zodoende mee te helpen aan de eindconclusie. Daarnaast zullen ook onafhankelijke experts, zoals veiligheidsdeskundigen, hun mening gaan geven.

Jullie kennis en ervaringen zijn van groot belang! Dit onderwerp zal zeer bepalend zijn hoe de toekomstige brandweer er uit gaat zien. Jullie brandweer, maak dus nu gebruik van je recht om mee te kúnnen en mógen praten!

Aanvullend project Variabele voertuigbezetting

Ondersteuning in het vastleggen van een helder traceerbaar beoordelingskader en bijbehorende criteria. Hierbij betrekken wij onder meer buitenlandse onderzoeken en ervaringen. Vervolgens dienen de lopende en nog aan te melden ‘pilots’ hieraan getoetst te worden en waar mogelijk bijgestuurd te worden. Om onderzoeksvragen onderbouwd, effectief, traceerbaar en herhaalbaar te kunnen beantwoorden, dient de gegevensverzameling uniform en eenduidig te worden georganiseerd. Deze resultaten kunnen vervolgens worden gebruikt als input voor een meer diepgaand onderzoek.

Uiteindelijk zal het moeten leiden tot een landelijk rekenmodel waarbij de veiligheid van burgers, brandweerpersoneel en de kwaliteit centraal staan. Het is van groot belang dat de werkvloer - daar waar de operationele kennis en ervaring aanwezig is - op zowel bevelvoerend als manschapsniveau te betrekken bij het onderzoek. De planning van dit aanvullende project is vier maanden en loopt qua planning parallel aan het Project Variabele Voertuigbezettingen NVBR.



http://www.brandweervrijwilligers.nl/nieuws-3262-onderzoek-vvb-door-vbv.html?archived=0&page=1


BramvanR

  • belangstellende van de hulpverlening
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 11
Reactie #614 Gepost op: 21 maart 2012, 12:21:58
@Peter Ik ben een enthousiast voertuigfotograaf en in een naburige post hebben ze inderdaad een SIV'je, die rukt eigenlijk alleen uit indien het een zeer beperkte brand is zoals een autobrand op de A50, bij kleine branden in berm, of als mensen weer eens een ondergrondse vuilcontainer in de fik zetten. Anders rukt er een TS6 uit.

Vanuit Merseyside ken ik de situatie dat ze hun SIV's (blauw gespoten ipv rood) inzetten bij zogenaamde nuisuance fires zoals autowrakken die in brand gezet worden zodat een TS6 bemanning op de kazerne kan blijven en niet hiervoor weg geroepen wordt. De bezetting wordt uitgevoerd door de springbemanning. Hier is het veel meer een aanvulling op het arsenaal dan een vervanging van.

Wellicht dat het voor de "hogere heren en dames" het handiger is een SIV te zien als aanvulling op het bestaande materieel ipv wegbezuinigen van TAS'sen.


riesbruins

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 421
Reactie #615 Gepost op: 23 maart 2012, 21:05:56
Resultaten oefenweek Variabele Voertuigbezetting

16 maart 2012

Op 15 maart 2012 is de rapportage ‘Niet minder, maar op maat Resultaten van de oefenweek Variabele Voertuigbezetting in Zweden' uitgekomen. Het rapport beschrijft de resultaten van de onderzoeken en tests die tijdens de oefenweek zijn uitgevoerd.

Tijdens de week werden een aantal incidenten van verschillende grootte met wisselende personele samenstelling en omvang geoefend, getest en gemeten. Ook is er onderzocht in hoeverre de visie van de deelnemers over variabele voertuigbezetting veranderde door de oefenweek.

De oefenweek in Zweden is een initiatief van Veiligheidsregio Utrecht (VRU) waarin samengewerkt is met de Nederlandse Vereniging voor Brandweer en Rampenbestrijding (NVBR) en het Nederlands Instituut Fysieke Veiligheid (NIFV). De week is een onderdeel van het project Variabele Voertuigbezetting van de VRU.

Geoefende en geteste variabele bezettingen

Tijdens de oefenweek is er een aantal bezettingen getest van enkelvoudige inzetten (de kleine brandscenario's)  ten opzichte van een TS 6. Daarnaast is er gekeken hoe variabele bezettingen bij opgeschaalde inzetten (middelbrandscenario's en grote brand scenario's) zich verhielden tot reguliere bezettingen.

Verder is er ook gekeken naar de inzet bij automatische brandmeldingen via het openbaar brandmeldsysteem, zogenaamde OMS-meldingen. Hierbij is onderzocht wat de consequenties van verschillende bepakkingen en bezettingen zijn als een OMS-voertuig voor twee personen wordt ingezet.

Samengevat komen de deelnemers, de onderzoekers en de oefenleiding gezamenlijk tot de conclusie dat:

- variabele voertuigbezetting kan, mits dit goed wordt ingevuld,
- er daarbij niet getornd moet worden aan slagkracht,
- het gaat om uitrukken op maat,
- de bezetting van 2 voertuigen met 4 personen als meest positieve variabele bezetting wordt ervaren,
- de combinatie van een 2 persoonsvoertuig gevolgd door een 4 persoonsvoertuig als minst positief wordt ervaren,
- in opgeschaalde situaties het beleefde maximum op 3 x TS-4 ligt, waarna verder opgeschaald wordt met de traditionele bezetting,
- voor het OMS-voertuig niet veel draagvlak is, maar als het voertuig wordt ingevoerd, het de voorkeur heeft om deze uit te voeren met bevelvoerder en middelen,
- er ten aanzien van invoering van variabele voertuigbezetting nieuwe werkafspraken noodzakelijk zijn.

VRU project Variabele Voertuigbezetting

Het VRU-project Variabele Voertuigbezetting bestaat uit vier deelprojecten waarvan de oefenweek er één is. Met de resultaten van de oefenweek als input worden er in de drie andere deelprojecten onder andere werkinstructies en alarmeringsprotocollen ontwikkeld, gekeken naar de materiële en logistieke raakvlakken en bijscholingstraject en oefenkaarten ontwikkeld. De uitkomsten van het totale project worden mei/juni 2012 verwacht.

Variabele voertuigbezetting: een andere logistieke benadering

Variabele voertuigbezetting wordt in het project gezien als een andere logistieke benadering van brandweeroptreden. Het is een alternatieve, extra mogelijkheid van brandweerinzet naast de al bestaande manieren.

Dit betekent dat inzetten waar tot nu toe altijd 6 stralen nodig waren, met bijbehorende bemensing, dit ook met variabele voertuigbezetting het geval blijft. Het verschil zit in de logistieke benadering ervan. Er is dus geen sprake van mindere slagkracht, maar van ‘uitrukken op maat'. Inzetten met variabele voertuigbezetting bieden dus altijd een gelijkwaardig niveau van brandweerzorg. Dat zelfde geldt voor het niveau van de veiligheid en gezondheid van het brandweerpersoneel.

Lees hier het hele rapport: http://www.brandweerkennisnet.nl/%4031845/minder-maat/
Brandweerdoctrine de theorie achter het brandweer vak. twitter: @brandweerdoctri  Alles wat ik post doe ik op persoonlijke titel


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #616 Gepost op: 24 maart 2012, 16:10:27
Helmond West Auto brand 19-03-2012
Tja, TS4 en hij is uit.


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #617 Gepost op: 24 maart 2012, 18:19:17
Helmond West Auto brand 19-03-2012
Tja, TS4 en hij is uit.
Nou ja, TS 4 is in mijn ogen een SIV4
Ach ja, bijna elke buitenbrand is zo te doen, kan het wel iets langer duren maar is niet gevaarlijk voor de manschappen, is ook wel te doen met een SIV2
TS 4 bij een meer gevorderde binnenbrand is andere koek.


HJ94

  • Aspirant manschap & Verkeerskundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,351
Reactie #618 Gepost op: 23 april 2012, 19:58:49
Hier een informatief filmpje over de SIV2 van Midden-Delfland en de SIV4 van Rijswijk:

Pilot SIV2 - Midden-Delfland

Pilot SIV4 - Rijswijk

User: VRHKanaal


Onger Oensien

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 431
Reactie #619 Gepost op: 23 april 2012, 20:50:55
Nou ja, TS 4 is in mijn ogen een SIV4
Ach ja, bijna elke buitenbrand is zo te doen, kan het wel iets langer duren maar is niet gevaarlijk voor de manschappen, is ook wel te doen met een SIV2
TS 4 bij een meer gevorderde binnenbrand is andere koek.

Ja maar hoe weet je nu wat je kunt verwachten?? Dat is in mijn ogen het hele probleem met die TS4.
Je hebt vaak mensen genoeg bij een inzet maar die ene keer dat je niks kunt omdat je te kort komt...
En dan zit je met je TS4 te wachten op een voertuig met meer mensen...