Variabele voertuigbezetting (TS-4, SIE, SIV, etc.)

Auteur Topic: Variabele voertuigbezetting (TS-4, SIE, SIV, etc.)  (gelezen 534937 keer)

0 gebruikers (en 42 gasten bekijken dit topic.

HJ94

  • Aspirant manschap & Verkeerskundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,351
Reactie #620 Gepost op: 23 april 2012, 20:59:46
En dan zit je met je TS4 te wachten op een voertuig met meer mensen...

Dan is dat principe van de SIV2 met een TS na wel handig. Maar zeg nou zelf, één minuut later rukt de TS ook al uit. Het zou voor de bevelvoerder wel makkelijker zijn, even tijd voor een vlotte verkenning, maar toch zie je met vijf man meer (in het geval dat de PB de pomp aanslingert).


peter k

  • Centralist/Brandweerman
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 12
Reactie #621 Gepost op: 23 april 2012, 21:25:48
Nou ja, TS 4 is in mijn ogen een SIV4
Ach ja, bijna elke buitenbrand is zo te doen, kan het wel iets langer duren maar is niet gevaarlijk voor de manschappen, is ook wel te doen met een SIV2
TS 4 bij een meer gevorderde binnenbrand is andere koek.

Maar wat is de reden in helmond om dan niet gewoon met een normale TS met 4 man uit terukken en moet er weer een duur voertuig voor gekocht worden ?


Onger Oensien

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 431
Reactie #622 Gepost op: 23 april 2012, 22:21:00
Sterker, het is inmiddels aangetoont dat de loze automaatjes sterk worden teruggedrongen door die projecten. Dus de automaatjes die je nu nog krijgt kun je beter rijden met een TS6 O0

Daar heb je zeker gelijk. Ik merk wel degelijk een afname van OMS en dus ook dat er bij een OMS dus ook echt wat aan de hand blijkt te zijn! Vaak toch beginnende,smeulende brandjes en dus zeer nuttig om met 6 man aan te komen.


Onger Oensien

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 431
Reactie #623 Gepost op: 23 april 2012, 22:23:22
Dan is dat principe van de SIV2 met een TS na wel handig. Maar zeg nou zelf, één minuut later rukt de TS ook al uit. Het zou voor de bevelvoerder wel makkelijker zijn, even tijd voor een vlotte verkenning, maar toch zie je met vijf man meer (in het geval dat de PB de pomp aanslingert).

Tja, zo'n SIV is toch weer een investering en het blijft een compromis. Investeer nou gewoon in het korps en zorg dat je 6 man in je TS hebt zitten die gemotiveerd en getraind zijn. Alle beleid is tegenwoordig vooral gericht op cijfertjes maar achter die cijfertjes zitten mensen en als je die vergeet gaan de cijfertjes vanzelf de verkeerde kant op..


BramvanR

  • belangstellende van de hulpverlening
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 11
Reactie #624 Gepost op: 24 april 2012, 09:20:31
Tja, zo'n SIV is toch weer een investering en het blijft een compromis. Investeer nou gewoon in het korps en zorg dat je 6 man in je TS hebt zitten die gemotiveerd en getraind zijn. Alle beleid is tegenwoordig vooral gericht op cijfertjes maar achter die cijfertjes zitten mensen en als je die vergeet gaan de cijfertjes vanzelf de verkeerde kant op..

Helemaal mee eens en ik denk dat we de SIV toch als aanvulling in het arsenaal mogen gaan beschouwen ipv opvolger van één TS (waar er nu 2 in de kazerne staan). Wat denk jij erover J-BRW?


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #625 Gepost op: 24 april 2012, 12:36:11
Helemaal mee eens en ik denk dat we de SIV toch als aanvulling in het arsenaal mogen gaan beschouwen ipv opvolger van één TS (waar er nu 2 in de kazerne staan). Wat denk jij erover J-BRW?

Nu is het misschien een aanvulling, maar wat gebeurd er als 1 van de 2 TSsen aan vervanging toe is, word deze dan nog wel vervangen ?
Dan is de SIV ineens wel de vervanger van een TS !


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #626 Gepost op: 24 april 2012, 16:47:29
Proef brandweer in Hilversum, Bussum

HILVERSUM, BUSSUM - De brandweer Gooi en Vechtstreek start dinsdag 1 mei met een proef van een half jaar in Hilversum en Bussum. In beide plaatsen wordt bij een alarmmelding uitgerukt met minder mensen. In Hilversum met vier in plaats van de standaardploeg van zes brandweerlieden, in Bussum zelfs met maar twee mensen.

Voor de proef is een speciaal voertuig aangeschaft, het Iveco-busje in kwestie wordt door de brandweer aangeduid als ’snel interventievoertuig’ of ’TS2’. De nieuwe brandweerwagen wordt gestationeerd in Bussum, maar rukt ook uit bij een melding in Hilversum.
Het TS2-personeel is in Bussum dagelijks 24 uur paraat op de brandweerpost. In de roosters draaien zowel vrijwilligers uit Bussum als beroepsbrandweerlieden uit Hilversum mee. Ook doen enkele brandweermensen van andere Gooise korpsen (Huizen, Laren) mee met de proef. In totaal zijn zestien mensen opgeleid voor de TS2. Het busje kan sneller dan de standaard brandweer-vrachtwagen ter plaatse zijn en is voorzien van alles wat nodig is om de eerste minuten met twee man aan de slag te kunnen (hulpverleningsgereedschap, schuimblussysteem).

De grote wagen komt altijd binnen een paar minuten achter de TS2 aan, met nog eens vier brandweerlieden. In Hilversum is de situatie vanaf volgende week precies andersom: standaard wordt uitgerukt met vier man, de Bussumse TS2 komt er achteraan. Voor het uitzonderlijke geval dat er in Hilversum en Bussum tegelijkertijd iets loos is, wordt een beroep gedaan op de vrijwilligers die net als nu ’achter de hand’ zijn.
Als blijkt dat dit goed werkt, wordt deze manier van uitrukken ingevoerd in de hele regio.



http://www.gooieneemlander.nl/regionaal/gooivechtstreek/article15297813.ece/Proef-brandweer-in-Hilversum%2C-Bussum

Waarom rukt dit ding ook uit naar Hilversum? Daar zit een 24uurs bezetting. ???


HJ94

  • Aspirant manschap & Verkeerskundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,351
Reactie #627 Gepost op: 24 april 2012, 18:27:09
Helemaal mee eens en ik denk dat we de SIV toch als aanvulling in het arsenaal mogen gaan beschouwen ipv opvolger van één TS (waar er nu 2 in de kazerne staan). Wat denk jij erover J-BRW?

Nu is het misschien een aanvulling, maar wat gebeurd er als 1 van de 2 TSsen aan vervanging toe is, word deze dan nog wel vervangen ?
Dan is de SIV ineens wel de vervanger van een TS !

In de volksmond noemt men een SIV voor aanvulling ook wel een PM met MSA :D. Dan ben je eigenlijk terug bij af. Waarom niet een minuut langer op de kazerne wachten totdat de TS vol zit, zodat je eenmaal ter plaatse gelijk kan redden en blussen in plaats van een minuut eerder weg en dan ter plaatse wachten op de opschaling die mee komt helpen redden of blussen.

Het komt inderdaad wel eens voor dat je ter plaatse bent dat er voor twee personen werk is, waardoor de rest zich staat te ''vervelen''. Zij kunnen eventueel andere taken op zich nemen, bijvoorbeeld het creëren van een veilige werkplek. Kom je met vier man aan bij een incident en er is werk voor zes, dan heb je toch een probleem. Ik was eerst wel een voorstander van een SIV4/TS4, maar nu ik er nog eens over nadenk, kan je toch maar beter met zes man uitrukken. Veiliger voor burger én brandweerman.


peter k

  • Centralist/Brandweerman
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 12
Reactie #628 Gepost op: 24 april 2012, 18:35:22
Proef brandweer in Hilversum, Bussum

HILVERSUM, BUSSUM - De brandweer Gooi en Vechtstreek start dinsdag 1 mei met een proef van een half jaar in Hilversum en Bussum. In beide plaatsen wordt bij een alarmmelding uitgerukt met minder mensen. In Hilversum met vier in plaats van de standaardploeg van zes brandweerlieden, in Bussum zelfs met maar twee mensen.

Voor de proef is een speciaal voertuig aangeschaft, het Iveco-busje in kwestie wordt door de brandweer aangeduid als ’snel interventievoertuig’ of ’TS2’. De nieuwe brandweerwagen wordt gestationeerd in Bussum, maar rukt ook uit bij een melding in Hilversum.
Het TS2-personeel is in Bussum dagelijks 24 uur paraat op de brandweerpost. In de roosters draaien zowel vrijwilligers uit Bussum als beroepsbrandweerlieden uit Hilversum mee. Ook doen enkele brandweermensen van andere Gooise korpsen (Huizen, Laren) mee met de proef. In totaal zijn zestien mensen opgeleid voor de TS2. Het busje kan sneller dan de standaard brandweer-vrachtwagen ter plaatse zijn en is voorzien van alles wat nodig is om de eerste minuten met twee man aan de slag te kunnen (hulpverleningsgereedschap, schuimblussysteem).

De grote wagen komt altijd binnen een paar minuten achter de TS2 aan, met nog eens vier brandweerlieden. In Hilversum is de situatie vanaf volgende week precies andersom: standaard wordt uitgerukt met vier man, de Bussumse TS2 komt er achteraan. Voor het uitzonderlijke geval dat er in Hilversum en Bussum tegelijkertijd iets loos is, wordt een beroep gedaan op de vrijwilligers die net als nu ’achter de hand’ zijn.
Als blijkt dat dit goed werkt, wordt deze manier van uitrukken ingevoerd in de hele regio.



http://www.gooieneemlander.nl/regionaal/gooivechtstreek/article15297813.ece/Proef-brandweer-in-Hilversum%2C-Bussum

Waarom rukt dit ding ook uit naar Hilversum? Daar zit een 24uurs bezetting. ???

Omdat er 2 man van die 24uurs bezetting op de SIE in bussum geplaatst zijn dus geen complete ploeg meer zit


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #629 Gepost op: 24 april 2012, 18:45:02
Ik was eerst wel een voorstander van een SIV4/TS4, maar nu ik er nog eens over nadenk, kan je toch maar beter met zes man uitrukken. Veiliger voor burger én brandweerman.

Dat is veel te zwart-wit bekeken. Redenen waarom een TS4 wél heel praktisch kan zijn:
- Op de dag kampen veel korpsen met (te) weinig personeel voor een TS6. Uitrukken met vier man, en bij een serieuze melding met directe back-up van een tweede TS, is dan een prima optie.
- Heel veel incidenten kan je met vier man af (wateroverlast, reanimatie, stormschade etc.) en het zou zonde zijn als er een vervangende TS gepiept moet worden, terwijl deze betrekkelijk kleine klussen ook met minder mensen op te lossen zijn.
- Een TS4 moet naar mijn mening een standaard bepakte TS blijven. Er is dan dus de 'keuze' tussen een TS4 en een TS6. Je kan er bijvoorbeeld voor kiezen overdag het voertuig als TS4 in te zetten, met daarbij directe back-up van een buurkorps, en 's avonds alleen als TS6 te rijden.
- Indien de procedure goed gehanteerd wordt (met minimaal 4, maar meer mensen als dat mogelijk is) kan een TS4 juist levens redden. Immers: als de TS binnen moet blijven wegens 'onderbezetting' en een buurkorps moet worden gealarmeerd gaan er kostbare minuten verloren. Als deze TS als TS4 toch een eerste inzet kan plegen en directe back-up krijgt kan er gelijk een behoorlijke slag gemaakt worden ;)

Voordelen genoeg. Het is echter hoe de beleidsmakers aan het prachtidee van een TS4 invulling willen geven. Ter vervanging van een standaard TS (dus max. 4 man op de uitruk)? Nee, niet doen. Alleen laten rijden op 'serieuze' meldingen (waaronder ook een OMS)? Niet doen.

Hetzelfde geldt voor een SIV(2): aan dat idee kan een hele goede invulling gegeven worden (back-up voor posten met bezettingsproblemen, bijvoorbeeld in combinatie met een TS4), maar alleen met een SIV(2) rijden op meldingen (van welke aard dan ook)? Ook niet doen.....
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding