Variabele voertuigbezetting (TS-4, SIE, SIV, etc.)

Auteur Topic: Variabele voertuigbezetting (TS-4, SIE, SIV, etc.)  (gelezen 527578 keer)

0 gebruikers (en 19 gasten bekijken dit topic.

Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #630 Gepost op: 24 april 2012, 18:51:35
Omdat er 2 man van die 24uurs bezetting op de SIE in bussum geplaatst zijn dus geen complete ploeg meer zit
Vindt je het erg dat ik dit een vreemde constructie vindt? Je gaat je grote en snelle  slagkracht de 24-uursdienst min of meer vleugellam maken door 2 man uit die 24 uurs naar Bussum te sturen, om daar de SIV te gaan bemannen, die dan vervolgens met de SIV uitrukken naar Hilversum als daar een melding is. Of heeft Bussum zelfs geen mensen die 24 uur op de kazerne kunnen zitten? Als dat zo is lijkt mij deze pilot bij voorbaat al mislukt. :-X


Onger Oensien

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 431
Reactie #631 Gepost op: 24 april 2012, 22:45:27

Voordelen genoeg. Het is echter hoe de beleidsmakers aan het prachtidee van een TS4 invulling willen geven. Ter vervanging van een standaard TS (dus max. 4 man op de uitruk)? Nee, niet doen. Alleen laten rijden op 'serieuze' meldingen (waaronder ook een OMS)? Niet doen.

Hetzelfde geldt voor een SIV(2): aan dat idee kan een hele goede invulling gegeven worden (back-up voor posten met bezettingsproblemen, bijvoorbeeld in combinatie met een TS4), maar alleen met een SIV(2) rijden op meldingen (van welke aard dan ook)? Ook niet doen.....

Je geeft zelf al aan waar de schoen wringt. Bij sommige meldingen wel een SIV of een TS4 en anders weer een TS6.
Je weet van te voren nooit wat voor meldingen je die dag krijgt en dus moet je altijd ergens een TS6 paraat hebben staan.
Voor een binnenbrand moet die TS6 wel een beetje vlot aanwezig zijn om een aanval/redding te kunnen doen. In het beginstadium telt immers elke seconde. Het zijn allemaal compromissen op... Men kan gewoon beter eens kijken waarom het zo moeilijk is om een TS6 te vullen met vrijwilligers. Iedereen weet wel waar het probleem zit... Met projecten als TS4 en SIV zie je juist alleen maar meer onvrede ontstaan onder de huidige vrijwilligersgroep.


Onger Oensien

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 431
Reactie #632 Gepost op: 24 april 2012, 22:49:04
Helemaal mee eens en ik denk dat we de SIV toch als aanvulling in het arsenaal mogen gaan beschouwen ipv opvolger van één TS (waar er nu 2 in de kazerne staan). Wat denk jij erover J-BRW?

Zoals hier al eerder genoemd zie ik het inderdaad gebeuren dat er in een situatie van twee TS-en ineens eentje verdwijnt waarvoor de SIV in de plaats komt. Voor je andere TS heb je dan nog 4 man nodig, met de 2 van de SIV is in totaal 6. Dat is dan weer een TS6..
Of moet die TS6 of TS4 dan ineens uit een andere plaats komen? Dan sta je mooi voor aap met je SIV voertuig bij een binnenbrandje. Even wachten hoor, de collega's komen zo...


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #633 Gepost op: 25 april 2012, 14:58:31
Je geeft zelf al aan waar de schoen wringt. Bij sommige meldingen wel een SIV of een TS4 en anders weer een TS6.
Je weet van te voren nooit wat voor meldingen je die dag krijgt en dus moet je altijd ergens een TS6 paraat hebben staan.
Voor een binnenbrand moet die TS6 wel een beetje vlot aanwezig zijn om een aanval/redding te kunnen doen. In het beginstadium telt immers elke seconde. Het zijn allemaal compromissen op... Men kan gewoon beter eens kijken waarom het zo moeilijk is om een TS6 te vullen met vrijwilligers. Iedereen weet wel waar het probleem zit... Met projecten als TS4 en SIV zie je juist alleen maar meer onvrede ontstaan onder de huidige vrijwilligersgroep.

Daar zit helemaal geen probleem in: bij een daadwerkelijke brandmelding gaan er, zoals ik het beschreef tenminste, twee tankautospuiten rijden. Of dat dan twee TS4'en of een TS4 en een TS6 zijn maakt niet zoveel uit; het gaat erom dat je een back-upploeg hebt...
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


Onger Oensien

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 431
Reactie #634 Gepost op: 25 april 2012, 22:23:11
Daar zit helemaal geen probleem in: bij een daadwerkelijke brandmelding gaan er, zoals ik het beschreef tenminste, twee tankautospuiten rijden. Of dat dan twee TS4'en of een TS4 en een TS6 zijn maakt niet zoveel uit; het gaat erom dat je een back-upploeg hebt...

Ja, maar zoals ik daarna al zei die TS moet dan wel van een andere kazerne komen.. En wat kost dat dan weer aan tijd??
Dan ben je bij een binnenbrand enorm kostbare tijd aan het verliezen.


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #635 Gepost op: 25 april 2012, 22:27:58
Ja, maar zoals ik daarna al zei die TS moet dan wel van een andere kazerne komen.. En wat kost dat dan weer aan tijd??
Dan ben je bij een binnenbrand enorm kostbare tijd aan het verliezen.

Ik geloof dat je mij niet helemaal begrijpt. Ik heb de TS4 voor me met als idee de steeds moeilijkere beschikbaarheid van vrijwilligers. Als het een post dus niet lukt een TS6 te vullen kan je besluiten met een TS4 uit te rukken. Uiteraard zal dat van tevoren duidelijk gemaakt moeten worden.

Het kost dus geen tijd, je wint er juist tijd mee. Immers, als je normaliter met 4 man onderbezet binnen had moeten blijven had het 'tweede' voertuig de eerste eenheid ter plaatse geweest......
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


Wouter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,542
Reactie #636 Gepost op: 26 april 2012, 13:47:03
Ik geloof dat je mij niet helemaal begrijpt. Ik heb de TS4 voor me met als idee de steeds moeilijkere beschikbaarheid van vrijwilligers. Als het een post dus niet lukt een TS6 te vullen kan je besluiten met een TS4 uit te rukken. Uiteraard zal dat van tevoren duidelijk gemaakt moeten worden.

Het kost dus geen tijd, je wint er juist tijd mee. Immers, als je normaliter met 4 man onderbezet binnen had moeten blijven had het 'tweede' voertuig de eerste eenheid ter plaatse geweest......

Bijkomend wel dat er altijd dan 2x TS4 opgeroepen moet worden en dat elke woningbrand dat geen pannetje vet is grofweg eigenlijk altijd middelbrand is. Dat is weer niet goed voor het kostenplaatje.. 2 tankautospuiten, 1 dienstwagen, 4 manschappen, 2 chauffeurs, 2 bevelvoerders, 1 ovd... voor iets wat een TS6 alleen gedaan zou kunnen hebben.

Het is een moeilijk constructie in tijden van bezuinigingen. Dan zie ik meer mogelijkheden in een SIV.


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #637 Gepost op: 26 april 2012, 13:56:52
Bijkomend wel dat er altijd dan 2x TS4 opgeroepen moet worden en dat elke woningbrand dat geen pannetje vet is grofweg eigenlijk altijd middelbrand is. Dat is weer niet goed voor het kostenplaatje.. 2 tankautospuiten, 1 dienstwagen, 4 manschappen, 2 chauffeurs, 2 bevelvoerders, 1 ovd... voor iets wat een TS6 alleen gedaan zou kunnen hebben.

Het is een moeilijk constructie in tijden van bezuinigingen.

Dat valt best mee. Een brandmelding wordt dus gewoon benaderd als 'kleine brand', je hebt immers maar twee ploegen voor de inzet. Dus in dat geval rukken er gewoon twee keer een TS4 (of TS4+TS6) en eventueel een RV uit. Bij middelbrand zal er een derde auto moeten komen.

Daar tegenover staat dat wanneer het eerste voertuig (als TS4) snel ter plaatse is de brand mogelijk beperkt blijft. Moet de 'eerste' TS binnenblijven omdat er niet met 4 man uitgerukt mag worden zou het kunnen dat de brand zich zover ontwikkeld heeft dat er meer eenheden nodig zijn en dan gaat het kostenplaatje ook weer spelen... :)

Er zijn meer dan genoeg posten waar een dergelijke constructie ontzettend handig kan zijn of al bewezen nuttig is. Zolang maar duidelijk wordt gemaakt dat een TS4 bij brandmeldingen ten alle tijden back-up krijgt. Mocht die tweede TS niet nodig zijn dan horen ze het tijdens het aanrijden wel :P
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #638 Gepost op: 26 april 2012, 16:44:09
Ik blijf het een riskante onderneming vinden. Rukt een post uit met een TS4, en de back-up moet vanuit een andere gemeente komen, zou dus ook de kans kunnen bestaan dat de back-up te laat terplaatse komt bij een brandmelding. Bijvoorbeeld door verkeersdrukte. Al die tijd staat de TS4 er dan wel alleen voor. Er wordt mij TE makkelijk geredeneert dat het allemaal wel kan.


Kevin R.

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 978
Reactie #639 Gepost op: 26 april 2012, 16:49:04
Maar mischien is het dan handig om een TS of SIV neer te zetten op een plek waar bijna nooit iets is..
Ik neem als voorbeeld, Abbekerk. Ze hebben een ts (verder niks), Een keer in de ca. 2 weken gaat hun pieper en die melding wordt heel vaak weer ingetrokken. Is het niet handig om op zo'n post een TS4/Siv neer te zetten? Mij lijkt van wel..