Variabele voertuigbezetting (TS-4, SIE, SIV, etc.)

Auteur Topic: Variabele voertuigbezetting (TS-4, SIE, SIV, etc.)  (gelezen 527526 keer)

0 gebruikers (en 18 gasten bekijken dit topic.

Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #690 Gepost op: 27 juli 2012, 21:09:15
Het is sowieso een kwalijke zaak als een TS niet eerste lijns is uitgerust. Een TS dient BZK bepakt te zijn, en daarin staat beschreven wat wat er aan boord dient te zijn voor de hulpverlening. De TSen bv in de regio Utrecht zijn allemaal eerste lijns uitgerust, en hebben dus alles aan boord om te kunnen knippen en hebben ook airbaghoezen aan boord.
Heeft een TS dit niet aan boord, heeft het ook geen nut om met een SIV2 of TS4 naar een ongeval uit te rukken.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #691 Gepost op: 1 augustus 2012, 16:19:40
Brandweer onder vuur

 De Vakvereniging Brandweer Vrijwilligers (VBV) start een procedure om de risicoanalyse die door brandweerkorps Almere is opgesteld boven water te krijgen.
 


De vakvereniging gebruikt de Wet Openbaarheid Bestuur (WOB) om de korpsleiding onder druk te zetten. De vereniging wacht al sinds maart op de papieren. ,,In dat plan staat waar de gevaarlijke punten zich in het gebied bevinden en hoe het gesteld is met de slagkracht van de brandweer’’, laat woordvoerder Ruud van Vliet weten.
 
,,Je vraagt je toch af of er wel een adequate analyse is gemaakt en of er misschien van allerlei niet onderbouwde veronderstellingen is uitgegaan.
 
Brandweerwoordvoerder Wim Maas zegt dat de korpsleiding zich van geen kwaad bewust is: ,,Zover wij weten hebben wij de risicoanalyse al opgestuurd.’’
 
Van de brandweervrijwilligers stromen klachten binnen bij de VBV over de nieuwe werkwijze van het brandweerkorps om met vier in plaats van zes spuitgasten uit te rukken bij een calamiteit. ,,Korpscommandant Gerrit Spruit roept overal dat alles koek en ei is. Dat willen wij dan zwart op wit terug zien’’, verklaart Van Vliet. Maas stelt op zijn beurt dat uit eigen onderzoek blijkt dat negentig procent van de brandweermannen juist tevreden is.
 
De vakverening startte eerder dit jaar een grote enquête onder de Almeerse brandweervrijwilligers en bevroeg hen over de nieuwe werkwijze. Van Vliet: ,,De resultaten van de enquête verwachten wij eind van de zomer. Wat ik wel kan zeggen is dat onze reden tot zorg niet wordt weggenomen. De onvrede onder de vrijwilligers blijft groot.’’
 
Maas hoopt dat de VBV in gesprek gaat met het korps.
http://www.almerevandaag.nl/almere/article17026833.ece/Brandweer-onder-vuur


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #692 Gepost op: 5 augustus 2012, 13:12:13
Hier met prio 1.
===============
PRIMEUR!!!! Nieuwe SIV brandweer Rotterdam met spoed naar een Melding
HvNederland

Wat is het nut van de SIV op deze manier, als er direkt een TS volgt vanaf dezelfde kazerne.
En hoeveel sneller was de SIV TP ?


HJ94

  • Aspirant manschap & Verkeerskundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,351
Reactie #693 Gepost op: 5 augustus 2012, 13:30:25
Wat is het nut van de SIV op deze manier, als er direkt een TS volgt vanaf dezelfde kazerne.
En hoeveel sneller was de SIV TP ?

In de toekomst zal vanaf de kazerne Pottumstraat alleen maar een SIV uitrukken, de TS'sen verdwijen, als ik het bericht op RTV Rijnmond mag geloven. Het nut van de SIV op deze manier is vrij klein.


Alexander

  • Brandweer - integrale veiligheid - EHBO - BHV - adviseur - docent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
    • Blog
Reactie #694 Gepost op: 6 augustus 2012, 12:46:51
Persoonlijk zet ik ook grote vraagtekens bij het sneller ter plaatse komen.

In Nederland zijn de afstanden nu eenmaal niet zo groot als in het buitenland. We hebben hier erg veel stedelijk gebied.

In mijn beleving is SIV geen toegevoegde waarde als het gaat om de basiszorg maar een middel om te bezuinigen. Er komt immers een brandweervoertuig ter plaatse. Daarbij gaat men niet uit van kwaliteit en daadkracht. Natuurlijk is de SIV goed inzetbaar bij OMS (vaak loos of ongewenst) of kleine dienstverlening. Maar daar zit de winst niet. De OMS-melding kun je ook eerst bellen en een standaard responsetijd van 5 minuten inbouwen. De verantwoording neerleggen daar waar hij hoort en dat is bij de organisaties. Risicovolle objecten zoals ziekenhuis, verzorgingstehuis, gevangenis of chemische industrie kun je wel direct reageren. Maar daar heb je aan een SIV altijd te weinig.
Ik reageer op persoonlijke titel. Mijn vragen en/of opmerkingen zijn geen kritiek maar ik ben hooguit open en direct. Daarnaast altijd op zoek naar le


SniperEye

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 837
  • Geíntresseerde
Reactie #695 Gepost op: 6 augustus 2012, 13:41:51
SIV's kunnen een hoop OMS-meldingen en brandgerucht-meldingen ondervangen en als soort Rapid Responders van de brandweer functioneren. Dit zijn het gros van de meldingen. Zeker bij vrijwillege brandweer werkt die kostenbesparend. Immers hoeven niet alle opkomende mensen betaald te worden.


Alexander

  • Brandweer - integrale veiligheid - EHBO - BHV - adviseur - docent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
    • Blog
Reactie #696 Gepost op: 6 augustus 2012, 13:45:35
Daar heb je gelijk in. Dat zou een reden kunnen zijn voor een SIV.

Maar dat is nu niet de doelstelling volgens mij!
Ik reageer op persoonlijke titel. Mijn vragen en/of opmerkingen zijn geen kritiek maar ik ben hooguit open en direct. Daarnaast altijd op zoek naar le


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #697 Gepost op: 6 augustus 2012, 14:03:23
En in dit specifieke geval met deze SIV van district zuid (40) wordt er een hele TS (43, post Pottumstraat) met 24-uurs beroepsbezetting opgeheven. Dus gewoon een ordinaire bezuinigingsmaatregel. De dichtsbijzijnde TS zal voor het gebied van de Pottumstraat nu moeten komen van de vrijwilligers van Albrandswaard (42) of de beroeps van de Mijnsherenlaan (44), maar gelukkig heeft de brandweer in mijn woonplaats ook al kennis mogen maken met deze SIV... Kan hier vanzelf ook nog een TS weg :-\

Kortom, ik ben een bezorgde burger uit district zuid die ontwikkelingen ziet die met drogredenen worden omkleed.

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


Gijs

  • Oud brandweer-instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 669
Reactie #698 Gepost op: 6 augustus 2012, 16:40:02
Denkbaar is dat de regio zelfs zover gaat, door de hoofdpost van een aantal taken te ontmantelen en deze onder te brengen bij DIE vriwillige posten welke redelijk tot goed zijn voorzien van vrijwilligers en dan specifieke taken daar gaat onderbrengen.
In bepaalde regio's is mij bekend dat zelfs daardoor de 24 uurs dienst kan inkrimpen reden te meer om alert te blijven bij taakverplaatsing c.q. -verzwaring naar de vrijwillige korpsen. denk hierbij an een regionale taak wleke dan door vrijwilligers wordt verricht en daardoor een zwaardere belasting ondervinden, hetgeen leegloop moet veroorzaken of keuzes moeten worden gemaakt ten aanzien van de sociale omstandigheden van de vrijwilligers(meer afwezig op de werkvloer, huisgezin, etc) en werkvloer. Mede in deze crisistijd en wat vergemakkelijking van het ontslagrecht van de werkgever. Is een regelmatig terugkerend gespreksonderwerp.
Bij instappen begint de inzet.


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #699 Gepost op: 6 augustus 2012, 21:13:04
SIV's kunnen een hoop OMS-meldingen en brandgerucht-meldingen ondervangen en als soort Rapid Responders van de brandweer functioneren. Dit zijn het gros van de meldingen. Zeker bij vrijwillege brandweer werkt die kostenbesparend. Immers hoeven niet alle opkomende mensen betaald te worden.

Ik hoop toch wel dat  het normaal is dat alle opkomende mensen minimaal ½ uur tot 1 uur betaald krijgen, ze hebben toch hun reguliere werk verlaten, en zijn dus al snel ½ uur tot 1 uur niet bezig met de reguliere werkzaamheden bij de hoofdwerkgever.