Variabele voertuigbezetting (TS-4, SIE, SIV, etc.)

Auteur Topic: Variabele voertuigbezetting (TS-4, SIE, SIV, etc.)  (gelezen 527539 keer)

0 gebruikers (en 21 gasten bekijken dit topic.

Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #700 Gepost op: 7 augustus 2012, 12:04:44
SIV's kunnen een hoop OMS-meldingen en brandgerucht-meldingen ondervangen en als soort Rapid Responders van de brandweer functioneren. Dit zijn het gros van de meldingen. Zeker bij vrijwillege brandweer werkt die kostenbesparend. Immers hoeven niet alle opkomende mensen betaald te worden.
Zou het werkelijk kostenbesparen als je nu ziet dat een SIV back-up krijgt van een normale TS? Ook voor die OMSjes, of andere kleinere meldingen? Zijn we dan echt kostenbesparend bezig?


Red Cross Medic

  • Rode kruiser - Dienst medische hulpverlening - Verzorgende IG Defensie - Ambulance chauffeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,176
  • Waar andere een stap terug doen, stap ik vooruit.
    • Nieuws uit het noorden
Reactie #701 Gepost op: 7 augustus 2012, 12:14:46
Zou het werkelijk kostenbesparen als je nu ziet dat een SIV back-up krijgt van een normale TS? Ook voor die OMSjes, of andere kleinere meldingen? Zijn we dan echt kostenbesparend bezig?
Nee ik denk wel eerder met tijdwinst en dergelijke.
Rode kruiser | Dienst medische hulpverlening | Defensie - Verzorgende IG | Chauffeur noodhulpteam | Defensie Ambulance chauffeur | Noordernieuws.nl Ge


Alexander

  • Brandweer - integrale veiligheid - EHBO - BHV - adviseur - docent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
    • Blog
Reactie #702 Gepost op: 7 augustus 2012, 13:01:46
Ik geloof persoonlijk niet in grote besparingen of je moet inderdaad zoals nu complete TS-en opdoeken en eventueel kazernes sluiten.

Of dat de brandweerzorg ten goede komt.....ik denk van niet!
We kunnen niet alles ondervangen met een rookmelder en meer voorlichting. Branden blijven altijd bestaan en ontwikkelingen zich in woningen en bedrijven steeds sneller door de gebruikte materialen. Daarnaast vergrijst de bevolking snel waardoor de mensen steeds minder zelfredzaam wordt. Tevens ligt de bouw bijna stil waardoor innovatie in brandveilig bouwen ook geen doorgaan heeft. We zitten dus met oudere gebouwen met de brandveiligheidsregels van toen. Daarnaast is het bouwbesluit van 1 april jl. geen verbetering voor de brandveiligheid. Als je echt iets wil doen aan bijvoorbeeld brandveiligheid in woningen dan hadden ze in alle nieuwe woningen verplicht rookmelders en home-sprinkler in iedere ruimte moeten eisen. En wat verder vergeten wordt zijn de taken hulpverlening en rampenbestrijding.

Het is net als met sport zoals voetbal, heb je slechte en te weinig spelers dan win je ook geen wedstrijd hoe sterk je bestuur/directie ook is. Maar dat lijken veel mensen blijkbaar te vergeten.
Ik reageer op persoonlijke titel. Mijn vragen en/of opmerkingen zijn geen kritiek maar ik ben hooguit open en direct. Daarnaast altijd op zoek naar le


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #703 Gepost op: 7 augustus 2012, 17:17:11
Nee ik denk wel eerder met tijdwinst en dergelijke.
De enige winst die er is, is dat er inderdaad met 8 minuten een rode auto voor de deur staat. Dat die rode auto vervolgens moet wachten op extra slagkracht in de vorm van een normale TS als er toevallig daadwerkelijk brand is bij een OMS. Daar hoor je dus niemand over. ;)


SniperEye

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 837
  • Geíntresseerde
Reactie #704 Gepost op: 7 augustus 2012, 17:19:31
Ik hoop toch wel dat  het normaal is dat alle opkomende mensen minimaal ½ uur tot 1 uur betaald krijgen, ze hebben toch hun reguliere werk verlaten, en zijn dus al snel ½ uur tot 1 uur niet bezig met de reguliere werkzaamheden bij de hoofdwerkgever.

Mits men ervoor kiest bij OMS en brandgeruchten geen backup van een TAS mee te sturen.

Zou het werkelijk kostenbesparen als je nu ziet dat een SIV back-up krijgt van een normale TS? Ook voor die OMSjes, of andere kleinere meldingen? Zijn we dan echt kostenbesparend bezig?

In dat geval inderdaad niet.

Wellicht off topic. Toen de brandweerregio's werden opgezet en budgetten beheerd worden door hen was ik al bang voor dit scenario. Allerlei bezuinigingen die op papier lekker klinken maar in praktijk een slechte uitwerking hebben.

Ooit ging het ook zo na het opheffen van de gemeentepolitie. De gemeentepolitie is inmiddels weer terug van weggeweest alleen heten die nu BOA's in dienst van de gemeente.


HJ94

  • Aspirant manschap & Verkeerskundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,351
Reactie #705 Gepost op: 7 augustus 2012, 18:03:51
Zit de angst voor de inzet van de SIV niet tussen de oren? Men vertrouwd op de backup, terwijl men moet vertrouwen op het kleinere voertuig. Dus ook roeien met de riemen die men ter plaatse heeft. Of bekijk ik het nu van de verkeerde kant?

Onderstaand twee filmpjes van een inzet van de SIV2 Gulpen:

Blussing Autobrand met SIE 0722 (01)

Blussing Autobrand met SIE 0722 (02)
User: vallis013


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #706 Gepost op: 7 augustus 2012, 22:44:26
Zit de angst voor de inzet van de SIV niet tussen de oren? Men vertrouwd op de backup, terwijl men moet vertrouwen op het kleinere voertuig. Dus ook roeien met de riemen die men ter plaatse heeft. Of bekijk ik het nu van de verkeerde kant?

Onderstaand twee filmpjes van een inzet van de SIV2 Gulpen:

Blussing Autobrand met SIE 0722 (01)

Blussing Autobrand met SIE 0722 (02)
User: vallis013

Leuk zulke filmpje met een oefensenario wat een SIV2 aankan, alleen zullen managers dit z.s.m. als standaard uitrukvoertuig willen, zonder backup van een normale TS, kost minder dus goed voor de bonus.
Nu alleen nog dezelfde manager hoofdelijk aansprakelijk maken voor de extra kosten als het fout gaat, en de SIV zal als sneeuw voor de zon verdwijnen.


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #707 Gepost op: 7 augustus 2012, 23:02:58
http://www.youtube.com/watch?v=1fS-RcmjwIE
De twee filmpjes zijn niet representatief.
- Oude sloopauto's, zonder brandstof en vele andere onderdelen. Brandduur is te kort, (vermoedelijk wat pallets. oid) want waar is de kenmerkende dikke zwarte rook van een hedendaagse autobrand.
- dat je met twee man een vrijstaande auto op een oefenterrein kunt blussen is wel duidelijk, maar wat doe je met andere meldingen, incidenten?
Ter plaatse komen, waterwinning opbouwen, linten spannen en alvast informatie verzamelen voor de echte brandweerauto  ;)
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


Alexander

  • Brandweer - integrale veiligheid - EHBO - BHV - adviseur - docent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
    • Blog
Reactie #708 Gepost op: 7 augustus 2012, 23:24:52
Als we alleen vrijstaande auto's moeten blussen dan kan dat prima met een SIV. Het wordt al anders als deze ergens tegenaan of onder staat.

Maar we doen nu eenmaal meer dan dat.

SIV tussen de oren geloof ik niet omdat de signalen en eerste tekenen nu eenmaal gericht zijn op bezuinigen. De basiszorg dus ontmantelen en daarvoor een SIV inzetten. Verstandig? Ik persoonlijk denk van niet. We breken af wat we jaren aan investering in kennis, kwaliteit, snelheid en daadkracht hebben opgebouwd.
Ik reageer op persoonlijke titel. Mijn vragen en/of opmerkingen zijn geen kritiek maar ik ben hooguit open en direct. Daarnaast altijd op zoek naar le


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #709 Gepost op: 7 augustus 2012, 23:29:19
Maar laten we eerlijk zijn........

Wat klinkt beter dan 4 man bezuinigen, per auto?
Wat klinkt beter dan kleinere, en dus goedkopere auto's, die ook gewoon een brandje (alleen klein, maar dat terzijde) kunnen blussen?
Wat klinkt beter dan snellere aanrijdtijden door wendbaardere voertuigen en minder lange opkomsttijd?


.......bestuurlijk gezien :'(

Ik ben bang dat deze drie "geweldige" argumenten voor veel bestuurders zwaarder wegen dan vage termen als 'slagkracht', 'veiligheid eigen personeel' en 'doeltreffend kunnen optreden'.

Helaas.
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding