Variabele voertuigbezetting (TS-4, SIE, SIV, etc.)

Auteur Topic: Variabele voertuigbezetting (TS-4, SIE, SIV, etc.)  (gelezen 527489 keer)

0 gebruikers (en 18 gasten bekijken dit topic.

Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #750 Gepost op: 18 augustus 2012, 20:21:55
Alexander,
ja en wat bij een verkeersongeval met meerdere slachtoffers en beknelling? Met een brandstofuittreding(lekkage).
Als dit doorgaat allemaal, hebben we meerdere vacatures in het BOT team om gefrustreerde bevelvoerders bij te staan.

Gijs

Kun je beter gewoon de TS 6 als standaard uitrukvoertuig handhaven.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #751 Gepost op: 18 augustus 2012, 20:25:52
Kun je beter gewoon de TS 6 als standaard uitrukvoertuig handhaven.
Ik vermoed dat jij ook de diverse rapportages gelezen zult hebben. Wat valt er op met al die pilots??

Juist, alles is gebasseert op brand, nergens zie je iets terug komen over ongevallen en OGS-incidenten ;)


Alexander

  • Brandweer - integrale veiligheid - EHBO - BHV - adviseur - docent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
    • Blog
Reactie #752 Gepost op: 18 augustus 2012, 21:18:24
Ik ben ook voor landelijk de TS-6 te houden als basis-eenheid. Er is met een SIV of andere varianten nagenoeg geen of zeer weinig winst te halen.

En helaas zijn inderdaad alle projecten, informatie naar bestuurders, burger en pers gericht op brandbestrijding en niet op alle kerntaken van de brandweer.
Ik reageer op persoonlijke titel. Mijn vragen en/of opmerkingen zijn geen kritiek maar ik ben hooguit open en direct. Daarnaast altijd op zoek naar le


Gijs

  • Oud brandweer-instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 669
Reactie #753 Gepost op: 18 augustus 2012, 21:35:10
Ja en wat zien we nu, een onderzoek met als gevolg onrust, leegloop bij de vrijwilligers en kosten op het sterfhuis.
Verzekeraars wat is jullie antwoord daar op?
Bij instappen begint de inzet.


Alexander

  • Brandweer - integrale veiligheid - EHBO - BHV - adviseur - docent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
    • Blog
Reactie #754 Gepost op: 18 augustus 2012, 21:38:29
Gijs, verzekeraars zijn geen partij in dit soort beleidsbeslissingen. Dat moet ook niet is mijn mening. Beleid moet je maken aan de hand van ervaringen, verwachtingen en altijd als basis hebben snelheid, daadkracht maar vooral veiligheid.

Verzekeraars betalen ook helemaal niets aan de brand- of ongevalsbestrijding. Die zullen denk ik altijd roepen met zoveel mogelijk materiaal en mensen erop af. Als er maar zo min mogelijk schade ontstaat.
Ik reageer op persoonlijke titel. Mijn vragen en/of opmerkingen zijn geen kritiek maar ik ben hooguit open en direct. Daarnaast altijd op zoek naar le


Gijs

  • Oud brandweer-instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 669
Reactie #755 Gepost op: 18 augustus 2012, 22:18:41
Alexander dus, als ik je opmerkingen belees, heeft de medewerker van stichting salvage, welke ik deze week sprak bij een incident, volkomen gelijk, de schades lijken wel steeds erger te worden en de brandweer soms trager( niet allemaal, maar kunnen vaak de voertuigen niet over alle wegen krijgen, plus dat ze vaak niet de snelheid van uitrukken halen of net wel, met risico van meer roekeloosheid tijdens het aanrijden.) En daar door zullen de premie's weer hoger worden en mensen worden ontslagen bij de verzekeringsmaatschappijen, omdat het allemaal te duur wordt.
Ook zal de duur van afhandeling langer worden, zegt deze persoon.
Kortom: de burger betaalt en aan het eind is hij ook diegene die baalt.

Het is een kettingreactie van alle instanties, welke betrokken zijn bij de afhandeling van incidenten, en die gaan ook alles doorberekenen.
Bij instappen begint de inzet.


Alexander

  • Brandweer - integrale veiligheid - EHBO - BHV - adviseur - docent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
    • Blog
Reactie #756 Gepost op: 18 augustus 2012, 22:38:46
Ik ben geen verzekeringsdeskundige dus ik kan daar geen zinnig woord over zeggen.
Wel heb ik beelden bij verzekeringsmaatschappijen maar dat is nu niet aan de orde.

Ik hou het graag bij mijn eigen wereldje van veiligheid, calamiteitenbestrijding en crisisbeheersing.
Ik reageer op persoonlijke titel. Mijn vragen en/of opmerkingen zijn geen kritiek maar ik ben hooguit open en direct. Daarnaast altijd op zoek naar le


Gijs

  • Oud brandweer-instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 669
Reactie #757 Gepost op: 18 augustus 2012, 23:05:53
Handzz man, maar in het veld komen ze deze mensen wel tegen en steeds vaker!
Bij instappen begint de inzet.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #758 Gepost op: 31 augustus 2012, 16:32:32
En de eerste SIV is een feit voor de VRU district Eemland. Zover ik weet komt hij in Amersfoort te staan.


Jan Hazeleger@Hzlgr
SIV4 gearriveerd bij de #VRU in district Eemland. Op naar nieuwe kennis en ervaringen met #variabele voertuigbezetting. pic.twitter.com/lCeyMbgg


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #759 Gepost op: 31 augustus 2012, 16:39:08
Een paar kanttekeningetjes:

- In Amersfoort staan ongeveer 7 tankautospuiten die ingezet kunnen worden -niet allemaal meer op de uitruk, maar wel beschikbaar, waarom is het dan nodig een gloednieuw voertuig aan te schaffen in plaats van met een TS4 te rijden?
- Verschillende regio's zijn nu met een pilot SIV bezig. Denkt de VRU dat er andere resultaten uit de pilot gaan komen dan landelijk het geval zal zijn? Ik neem als voorbeeld de "pilot AED", waarbij er voor een heel andere werkwijze is gekozen dan regio's die al veel langer met de brandweer op reanimaties rijden (Rotterdam-Rijnmond, Amsterdam-Amstelland) en die veel minder effectief is.

Gaat de 24-uursdienst nu met de SIV4 uitrukken, standaard gevolgd door een (dagdienst of vrijwillig) 6-mans bezette TS?
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding