Variabele voertuigbezetting (TS-4, SIE, SIV, etc.)

Auteur Topic: Variabele voertuigbezetting (TS-4, SIE, SIV, etc.)  (gelezen 542689 keer)

0 gebruikers (en 9 gasten bekijken dit topic.

Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #790 Gepost op: 27 september 2012, 13:34:54
Alleen als je besluit op bv de daguren met TS4 uit te gaan rukken zul je ook met 4 man moeten uitrukken. Ook als er toevallig 6 man opkomen. Dat heeft te maken met het inzetvoorstel wat gebasseert is op de TS4, die back-up TS gaat dan meteen mee rijden wat je met 6 man niet nodig hebt.
Het is niet zo dat je de ene keer wel de andere keer niet met TS4 uit kunt rukken. Als je de afspraak hebt om op werkdagen overdag met TS4 uit te rukken zul je die afspraak moeten handhaven. ;)

Hoezo? Die snap ik niet helemaal. Je rukt dan uit met tenminste een TS4, als er toevallig meer mensen opkomen kan het toch geen kwaad die mee te nemen? Die tweede TS rijdt toch wel, dan maakt het niet uit of er 4 of 6 man op de eerste TS zitten. En wie weet kan je die twee extra mensen wel heel erg goed gebruiken...

Mocht er sprake zijn van een daadwerkelijk incident kan het nooit kwaad de tweede TS door te laten rijden. Als het om een automatische melding gaat kan in overleg besloten worden of het nog nodig is dat de tweede TS doorrijdt, omdat de eerste wel 'volledig' bezet is. ;)
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #791 Gepost op: 27 september 2012, 16:20:57
Hoezo? Die snap ik niet helemaal. Je rukt dan uit met tenminste een TS4, als er toevallig meer mensen opkomen kan het toch geen kwaad die mee te nemen? Die tweede TS rijdt toch wel, dan maakt het niet uit of er 4 of 6 man op de eerste TS zitten. En wie weet kan je die twee extra mensen wel heel erg goed gebruiken...

Tja, dat zijn zo de afspraken die er gemaakt zijn. Van de week hebben we het hier uitgebreidt over gehad tijdens een praatavond op de kazerne na aanleiding van het komende dekkingsplan in de regio.
Ik kan er wel veel meer over vertellen, maar ik weet niet in hoevver dit al op straat mag komen te liggen. 1 ding weet ik heel zeker, ga er vanuit dat TS4 voor het einde van dit jaar gedraait gaat worden door een aantal korpsen. ;)


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #792 Gepost op: 29 september 2012, 10:38:19
Zorgen over TS4

Deze week is het besluit genomen om de pilot met de TS4 in Almere te beëindigen en voortaan als standaard bezetting in te voeren. In een artikel in AlmereVandaag lezen wij dat de commandant tevreden terugkijkt op de pilotperiode en dat de meerderheid in het korps graag doorgaat met de TS4 bezetting.

In tegenstelling tot de commandant is de VBV niet zo enthousiast. De informatie waarover wij beschikken schetst een heel ander beeld. Op basis van het aantal en de inhoud van de berichten van onze leden en de geldende wettelijke bepalingen hebben sterke twijfels of de meerderheid van het brandweerpersoneel zich kan vinden in de inzet van de TS4 in Almere. In dit kader kijken wij erg vreemd aan tegen de bewering van de regionaal commandant. Wij vragen ons oprecht af of de veiligheid van de optredende brandweerlieden voldoende is geborgd als het er echt om gaat en of de brandweerzorg aan de burgers kan worden geboden waarvan de wetgever uitgaat.

Wij hebben daarom eerder schriftelijk verzocht om de TS4 pilot te staken en ons het actuele dekkingsplan te verstrekken.
In zijn antwoord gaat de commandant helaas niet in op onze stellingen en ons verzoek. Ook hebben wij tot op heden geen dekkingsplan ontvangen, noch dat wij inzage hebben gehad in de resultaten van het onderzoek onder het personeel. Onze zorg is daarom niet afgenomen, sterker nog, onze zorg neemt alsmaar toe als we vernemen dat de maatregel ook bij andere kazernes in Flevoland zal worden toegepast. Zo vragen we ons o.a. af of de back-up wel adequaat is geregeld en of deze op tijd komt bij een maatgevende brand.

http://www.brandweervrijwilligers.nl/nieuws/bezetting-tankautospuit/3247/zorgen-over-ts4/


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #793 Gepost op: 29 september 2012, 10:39:04
Zorgen over TS4-methode
ALMERE/JITSKE BOKHOVEN - Het bestuur van het Almeerse brandweerkorps heeft deze week groen licht gegeven om de pilot van de TS4-methode te beëindigen en de methode standaard te maken op de posten in Haven en Buiten. Dit tot grote teleurstelling van de Vakvereniging Brandweer Vrijwilligers (VBV). Die vreest voor de veiligheid van zowel brandweermannen als de inwoners van Almere.


Zo’n twee jaar lang liep in Almere een pilot met de TS4-methode, waarbij met vier in plaats van zes personen op een spuitwagen wordt uitgerukt. Korpscommandant Gerrit Spruit liet vorige week weten dat de resultaten positief zijn en dat een meerderheid van het korps graag door gaat met de methode. ,,Dat staat in schril contrast met wat wij horen’’, reageert Ronald Kraan van de VBV.

Kraan zegt aantoonbare bewijzen te hebben dat een meerderheid van de brandweermannen helemaal niet zo tevreden is over de nieuwe werkwijze. ,,Dat wordt nu nog tot in detail uitgezocht. Wij zijn heel voorzichtig met die informatie, want ik wil niet dat iemand straks met z’n koffers op straat staan. Als we het onderzoek rond hebben, wat naar verwachting volgende week is, willen wij graag in gesprek met de korpscommandant.’’

Het is Kraan niet alleen te doen om de brandweermannen. ,,Ik maak me uiteraard grote zorgen over de slagkracht van de brandweer met de TS4-methode, maar het gaat me net zo goed om de inwoners van Almere. Zij betalen belastinggeld voor een adequate brandweer die voldoet aan de wet. Met de nieuwe werkwijze balanceert de Almeerse brandweer op de rand van de wet, die voorschrijft dat met zes man moet worden uitgerukt.’’

Het gevaar zit in de middelgrote tot grote branden, aldus Kraan. ,,Dan gaat er een extra wagen op af, wat betekent dat er ineens meer mensen op één locatie zijn. Als er dan ergens anders nog wat gebeurt kom je in de problemen. Tot nog toe hebben zich misschien nog geen problemen voorgedaan, maar het is wachten tot het wel een keer mis gaat.’’
http://www.almerevandaag.nl/almere/article18137863.ece/Zorgen-over-TS4-methode


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #794 Gepost op: 29 september 2012, 10:40:05
Brandweer gaat door met TS4
ALMERE - Het brandweerkorps wil in Almere doorgaan met de TS4-methode, waarbij met vier in plaats van zes personen op een spuitwagen wordt uitgerukt. Na een pilotperiode van zo’n twee jaar doet het korps het bestuur nu het voorstel de pilot te beëindigen en de methode standaard te maken op de posten in Haven en Buiten.


Korpscommandant Gerrit Spruit kijkt tevreden terug op de pilotperiode. ,,Al vrij snel bleek dat de brandweer sneller ter plaatse is. De opkomsttijden zijn daarna nog meer verbeterd. Overigens is het niet zo dat er alleen nog maar met vier personen wordt uitgerukt. Als er een enorme brand ergens is, gaat daar natuurlijk een extra wagen op af. Dan zijn we er met net zoveel, of zelfs meer mensen dan voorheen.’’

Terwijl de Vakvereniging Brandweer Vrijwilligers een eigen onderzoek startte naar de methode nadat vele vrijwillige brandweerlieden hun beklag deden, blijkt uit een eigen personeelsonderzoek van het brandweerkorps juist dat een meerderheid van het korps er graag mee doorgaat. ,,Wij hebben recent nog een onderzoek onder ons personeel gehouden en daaruit kwam naar voren dat een grote meerderheid door wil gaan met de TS4-methode’’, reageert Spruit. ,,Ook bleek uit dit onderzoek dat er geen ongevallen hebben plaatsgevonden doordat er met minder mensen werd uitgerukt. Zo’n 93 procent van de brandweerlieden voelt zich veilig of altijd veilig.’’

Er zijn wel enkele randvoorwaarden verbonden aan het definitief invoeren van de TS4-methode, stelt Spruit. ,,Bijvoorbeeld het dubbel uitrukken. Daarnaast zijn er wat aandachtspunten. Zo is er behoefte aan extra training en moet de inroostering nog goed bekeken worden.’’

http://www.almerevandaag.nl/almere/article18058183.ece/Brandweer-gaat-door-met-TS4


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #795 Gepost op: 29 september 2012, 10:44:24
. Daarnaast zijn er wat aandachtspunten. Zo is er behoefte aan extra training en moet de inroostering nog goed bekeken worden.’’


Is dit niet het paard achter de wagen spannen na 2jaar? Dit soort zaken zoals training, die moeten toch allang geregeld zijn? Waarom draai je anders een pilot.


Alexander

  • Brandweer - integrale veiligheid - EHBO - BHV - adviseur - docent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
    • Blog
Reactie #796 Gepost op: 29 september 2012, 16:28:23
Brandweer gaat door met TS4
ALMERE - Het brandweerkorps wil in Almere doorgaan met de TS4-methode, waarbij met vier in plaats van zes personen op een spuitwagen wordt uitgerukt. Na een pilotperiode van zo’n twee jaar doet het korps het bestuur nu het voorstel de pilot te beëindigen en de methode standaard te maken op de posten in Haven en Buiten.


Korpscommandant Gerrit Spruit kijkt tevreden terug op de pilotperiode. ,,Al vrij snel bleek dat de brandweer sneller ter plaatse is. De opkomsttijden zijn daarna nog meer verbeterd. Overigens is het niet zo dat er alleen nog maar met vier personen wordt uitgerukt. Als er een enorme brand ergens is, gaat daar natuurlijk een extra wagen op af. Dan zijn we er met net zoveel, of zelfs meer mensen dan voorheen.’’

Terwijl de Vakvereniging Brandweer Vrijwilligers een eigen onderzoek startte naar de methode nadat vele vrijwillige brandweerlieden hun beklag deden, blijkt uit een eigen personeelsonderzoek van het brandweerkorps juist dat een meerderheid van het korps er graag mee doorgaat. ,,Wij hebben recent nog een onderzoek onder ons personeel gehouden en daaruit kwam naar voren dat een grote meerderheid door wil gaan met de TS4-methode’’, reageert Spruit. ,,Ook bleek uit dit onderzoek dat er geen ongevallen hebben plaatsgevonden doordat er met minder mensen werd uitgerukt. Zo’n 93 procent van de brandweerlieden voelt zich veilig of altijd veilig.’’

Er zijn wel enkele randvoorwaarden verbonden aan het definitief invoeren van de TS4-methode, stelt Spruit. ,,Bijvoorbeeld het dubbel uitrukken. Daarnaast zijn er wat aandachtspunten. Zo is er behoefte aan extra training en moet de inroostering nog goed bekeken worden.’’

http://www.almerevandaag.nl/almere/article18058183.ece/Brandweer-gaat-door-met-TS4

Zijn er ook exacte tijden en tijdswinsten bekend?
Op wat voor soort meldingen heeft deze TS-4 allemaal gereden?
En men praat over opschaling bij een enorme brand maar wat zijn nu precies de exacte criteria?
Hoe zit het met hulpverlengingen zoals verkeersongevallen en de tijden daarvan?
Ik reageer op persoonlijke titel. Mijn vragen en/of opmerkingen zijn geen kritiek maar ik ben hooguit open en direct. Daarnaast altijd op zoek naar le


Gijs

  • Oud brandweer-instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 669
Reactie #797 Gepost op: 29 september 2012, 18:12:15
Lees de randvoorwaarden:
Een dubbele uitruk dus toch 8 man ter plaatse?
Hen vandaag in een regio een bijzondere ontwikkeling gehoord en ook gezien, nl: thans rukt een hulpverleningsvoertuig uit met twee of drie man (hv2), in de nieuwe voertuig indeling is gekozen voor een HV-team met voertuig dus 6 man minimaal,
 alleen worden de HV-team wederom geplaatst bij vrijwillige posten, hetgeen inhoud dat die vrijwillige posten een hogere opleiding moeten krijgen en uitbreiding van het aantal vrijwilligers, teneinde een tweetal voertuigen minimaal op de weg te krijgen (tas en HV-team.)
Hieruit blijkt wederom dat er steeds meer naar de vrijwilliger wordt gebracht en de beroepskern van de regio daadwerkelijk wordt uitgekleed in de lagere rangen.
Vreemde ontwikkeling, waar blijft de grens.
Bij instappen begint de inzet.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #798 Gepost op: 29 september 2012, 18:56:06
Dat hele variabele voertuigbezettingsverhaal krijgt steeds meer vreemde vormen en gedaantes. Er is totaal geen lijn te vinden, elke regio vult het plan variabele voertuigbezetting kompleet anders in dan een andere regio. De een verzint een TS6 als back-up, de volgende laat eerst 2x TS4 rijden, weer een ander laat een TS4 en een TS2 rijden. En zo kunnen we wel even doorgaan, het overzicht raakt steeds verder zoek, en een algemene lijn is al helemaal niet meer te vinden.

Wordt het nu gewoon niet eens tijd dat er van hogeraf (ministerie) nu eens in wordt gegrepen, en de diverse pilots enz gewoon stop worden gezet. En er  eerst een duidelijk beleidt wordt opgezet, de kans op ongevallen neemt door deze warboel alleen maar toe.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #799 Gepost op: 29 september 2012, 18:59:02
Zijn er ook exacte tijden en tijdswinsten bekend?
Op wat voor soort meldingen heeft deze TS-4 allemaal gereden?
En men praat over opschaling bij een enorme brand maar wat zijn nu precies de exacte criteria?
Hoe zit het met hulpverlengingen zoals verkeersongevallen en de tijden daarvan?
Dat is weer het vreemde, of eigenlijk het bekende verhaaltje. De variabele voertuigbezetting wordt de lucht ingeprezen, en men doet net alsof dit het wondermiddel is. Maar exacte cijfers zijn er niet, om nog maar te zwijgen over het opleiden van brandweerpersoneel hiervoor. We kunnen dit verhaal onderhand zo op het verhaal over CAFS en One-Seven plakken, de discussie is onderhand precies hetzelfde.
Het werkt allemaal perfect, maar niemand kan de juiste cijfers en resultaten neerleggen. :-\ ::)