Variabele voertuigbezetting (TS-4, SIE, SIV, etc.)

Auteur Topic: Variabele voertuigbezetting (TS-4, SIE, SIV, etc.)  (gelezen 527461 keer)

0 gebruikers (en 17 gasten bekijken dit topic.

Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #810 Gepost op: 10 november 2012, 11:35:37
En is men dan ook 2x zo vaak op tijd met voldoende slagkracht ter plaatse, of draait het puur om het op tijd komen, want dan zou je nog sneller zijn als een motor neemt zoals in Den Haag. Met 2 man kan je toch helemaal niets uitrichten ?
Ik vrees toch dat men met het "2x zo vaak op tijd ter plaatse zijn" alleen maar bedoeld wordt dat die TS2 voor de deur staat. En er bij een serieuze melding nog maar de vraag is of er direct ook doeltreffend gehandeld kan worden.
Men heeft op tijd EEN rode auto voor de deur gekregen, de rest is bijzaak. ::)


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #811 Gepost op: 10 november 2012, 11:58:58
Ik vrees toch dat men met het "2x zo vaak op tijd ter plaatse zijn" alleen maar bedoeld wordt dat die TS2 voor de deur staat. En er bij een serieuze melding nog maar de vraag is of er direct ook doeltreffend gehandeld kan worden.
Men heeft op tijd EEN rode auto voor de deur gekregen, de rest is bijzaak. ::)

Er word volgens de letter van de wet een brandweerauto gestuurd, maar volgens mij is het niet in de geest van de wet.
In G & V rijd er, tot nu toe, gelukkig ook nog een TS4 mee zodat je de TS2 als SIV kunt zien en dus als gefaseerde uitruk van een TS6.
Als er altijd direkt een TS2 + TS4 gealarmeerd worden en uitrijden is het nog niet eens zo'n slecht idee, alleen moderne managers kennende word het vanzelf dat 1 van de 2 op een gegeven moment niet meer direkt mee rijd en dan word het werkelijk gevaarlijk.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #812 Gepost op: 14 november 2012, 22:10:01
Opkomsttijd brandweer Bussum beter


BUSSUM - De opkomsttijd van brandweerlieden bij calamiteiten in Bussum is spectaculair gestegen. In bijna tachtig procent van de gevallen zijn de hulpverleners tegenwoordig binnen de wettelijk gestelde termijn aanwezig. Dit dankzij de inzet van een tweepersoons voertuig.

Binnen het brandweerkorps werd in eerste instantie sceptisch tegen de kleine auto aangekeken. Twee man zou te weinig zijn om bij een calamiteit iets te doen, was het gevoelen van de brandweerlieden. Na een half jaar is er echter een kentering opgetreden. Ook de 24/7 bezetting van de kazerne in Bussum wordt als een voordeel gezien.

Burgemeester Schoenmaker is tevreden over de eerste resultaten, hoewel hij het nog te vroeg vindt om definitieve conclusies te trekken. ,,Een verbetering van de opkomsttijd van 29 naar 79 procent mag met recht een succes worden genoemd’’, vindt hij.
http://www.gooieneemlander.nl/regionaal/gooivechtstreek/article19008193.ece/Opkomsttijd-brandweer-Bussum-beter?lref=sll


Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,953
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Reactie #813 Gepost op: 14 november 2012, 23:46:56
Opkomsttijd brandweer Bussum beter


BUSSUM - De opkomsttijd van brandweerlieden bij calamiteiten in Bussum is spectaculair gestegen. In bijna tachtig procent van de gevallen zijn de hulpverleners tegenwoordig binnen de wettelijk gestelde termijn aanwezig. Dit dankzij de inzet van een tweepersoons voertuig.

Binnen het brandweerkorps werd in eerste instantie sceptisch tegen de kleine auto aangekeken. Twee man zou te weinig zijn om bij een calamiteit iets te doen, was het gevoelen van de brandweerlieden. Na een half jaar is er echter een kentering opgetreden. Ook de 24/7 bezetting van de kazerne in Bussum wordt als een voordeel gezien.

Burgemeester Schoenmaker is tevreden over de eerste resultaten, hoewel hij het nog te vroeg vindt om definitieve conclusies te trekken. ,,Een verbetering van de opkomsttijd van 29 naar 79 procent mag met recht een succes worden genoemd’’, vindt hij.
http://www.gooieneemlander.nl/regionaal/gooivechtstreek/article19008193.ece/Opkomsttijd-brandweer-Bussum-beter?lref=sll
De burgemeester is tevreden dat 1/3e van de ts op tijd is. Waar is de rest van de bemanning? Nog onderweg?

Lijkt mij niet raar dat een post met vrije opkomst ergens eerder is, als wordt vertrokken na aankomst van een tweede man, dan dat er nog op 4 man moet worden gewacht.

Dan rest mij de volgende vraag te stellen: Heeft de SIV2 hier winst geboekt? Als in: tijdswinst, waardoor twee man alvast levensreddend cq voorbereidend werk konden doen, en dat als de TS aankomt (met de overige 4) deze minder werk heeft?


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #814 Gepost op: 15 november 2012, 19:25:15
De bemanning van de SIV in Bussum zit gekazerneert op de kazerne. Die zijn dus met 1 of 2 minuten op de weg. Die SIV is dus altijd op tijd, en dus voldoet men keurig aan de gestelde norm van op tijd bij de klant op de stoep staan.
Dat een SIVbemanning bij een woning brand met slachtoffer nagenoeg niets kan uitrichten, daar wordt niet over gesproken in de persberichten. Daar staat alleen maar te lezen dat de brandweer weer op tijd is. Dat er voor een eventueel slachtoffer niets verandert, tja dat durven ze niet te vertellen. ::)


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #815 Gepost op: 16 november 2012, 23:44:18
Maar dit is wel waar de politiek gevoelig voor is. Het interesseert ze geen moer wélke brandweerwagen voor de deur staat, áls er maar een brandweerwagen staat die ervoor zorgt dat de cijfertjes een stuk rooskleuriger worden. Inderdaad; dat een SIV2 bij een echte woningbrand nauwelijks iets uit zal kunnen richten moge duidelijk zijn, maar vertel dat de bestuurders maar eens.

En dat is eigenlijk ook waarom je bestuurders zonder (goede) kennis van brandweerzaken niet deze beslissingen moet laten maken. Niet op het gebied van het sluiten van posten (want aanrijdtijden zijn slechts een klein deel van het totale plaatje) en niet op het gebied van variabele voertuigbezetting. Want volgens de resultaten die zij na een dergelijke pilot krijgen voorgeschoteld is het project vrijwel altijd uitermate goed verlopen; de brandweerauto is eerder ter plaatse, een brandweerauto van een andere post kan er ook binnen 10 minuten staan en ga zo maar door. Maar wat voor een voertuig dat is, en wat de praktische gevolgen zijn bij een gecompliceerde inzet, daar wordt niet over nagedacht......... :'(
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


Gijs

  • Oud brandweer-instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 669
Reactie #816 Gepost op: 17 november 2012, 07:09:54
Het lijkt duidelijk een prestige te worden.
Slachtoffers en gedupeerden tellen voor de bestuurders niet mee.
Dus krijgen we Brandweer binnen de gestelde tijdsnorm ter plaatse, gezien de omvang slachtoffer overleden en pand verloren.
Ja en dan over een paar jaar een nieuwe onderzoekscommissie vanuit de verzekeringswereld over de grote schade en slachtoffers. Ja en wie betaald, de burger die slaapt toch of kan het bastion van regels en voorschriften toch niet bereiken of omver gooien, dus halen we het daar.
Bij instappen begint de inzet.


Rutger

  • Geďnteresseerde
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 820
Reactie #817 Gepost op: 17 november 2012, 08:25:31
De bemanning van de SIV in Bussum zit gekazerneert op de kazerne. Die zijn dus met 1 of 2 minuten op de weg. Die SIV is dus altijd op tijd, en dus voldoet men keurig aan de gestelde norm van op tijd bij de klant op de stoep staan.
Dat een SIVbemanning bij een woning brand met slachtoffer nagenoeg niets kan uitrichten, daar wordt niet over gesproken in de persberichten. Daar staat alleen maar te lezen dat de brandweer weer op tijd is. Dat er voor een eventueel slachtoffer niets verandert, tja dat durven ze niet te vertellen. ::)

Zijn er onderzoeken bekend naar de extra slachtoffers en schade door de opkomst van SIV?
Mijn gevoel zegt ook dat het aantal slachtoffers en de schade op moet zijn gelopen sinds de inzet van SIV, maar zou dit graag onderbouwen met feiten vanuit onderzoek(en).


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #818 Gepost op: 17 november 2012, 09:14:49
Zijn er onderzoeken bekend naar de extra slachtoffers en schade door de opkomst van SIV?
Mijn gevoel zegt ook dat het aantal slachtoffers en de schade op moet zijn gelopen sinds de inzet van SIV, maar zou dit graag onderbouwen met feiten vanuit onderzoek(en).
Die onderzoeken kennen we inmiddels, het is een groot succes de variabele voertuigbezetting ::)

En cijfers waaruit blijkt dat het allemaal niet zo klopt zullen we of niet te zien krijgen, of ze worden bijgesteld in het voordeel van de SIV. Het project mag immers geen schade oplopen.

Ik daag hierbij de politiek en bestuurders die over deze pilots gaan uit om deel te nemen aan deze discussie. Zij blijven volhouden dat dit werkt. Ik daag ze hierbij uit om hier te vertellen op welke gegevens zij concluderen dat de variabele voertuigbezettingen een succes is.


Rutger

  • Geďnteresseerde
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 820
Reactie #819 Gepost op: 17 november 2012, 09:33:57
Die onderzoeken kennen we inmiddels, het is een groot succes de variabele voertuigbezetting ::)

En cijfers waaruit blijkt dat het allemaal niet zo klopt zullen we of niet te zien krijgen, of ze worden bijgesteld in het voordeel van de SIV. Het project mag immers geen schade oplopen.

Ik daag hierbij de politiek en bestuurders die over deze pilots gaan uit om deel te nemen aan deze discussie. Zij blijven volhouden dat dit werkt. Ik daag ze hierbij uit om hier te vertellen op welke gegevens zij concluderen dat de variabele voertuigbezettingen een succes is.

Er zijn dus geen cijfers waaruit blijkt dat dit geen succes is? Dat maakt de discussie wel een beetje vleugellam natuurlijk
Zijn er dan voldoende voorbeelden waaruit blijkt dat er meer slachtoffers vallen of de schade erger is door SIV inzet?