Variabele voertuigbezetting (TS-4, SIE, SIV, etc.)

Auteur Topic: Variabele voertuigbezetting (TS-4, SIE, SIV, etc.)  (gelezen 527459 keer)

0 gebruikers (en 15 gasten bekijken dit topic.

Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #820 Gepost op: 17 november 2012, 09:40:24
Er zijn dus geen cijfers waaruit blijkt dat dit geen succes is? Dat maakt de discussie wel een beetje vleugellam natuurlijk
Zijn er dan voldoende voorbeelden waaruit blijkt dat er meer slachtoffers vallen of de schade erger is door SIV inzet?
Zolang er geen goede cijfers zijn, en men blijft vertellen dat dit project zo,n groot succes is, gaat iedereen daar van uit, en gelooft iedereen dit. Allen wij mensen van de werkvloer weten dat we nu rustig kunnen gaan afwachten totdat er daadwerkelijk slachtoffers gaan vallen. En die slachtoffers gaan er gewoon komen, zowel onder burgers als onder brandweerpersoneel. Het is niet de vraag of er slachtoffers gaan komen, de vraag is wanneer.
En in datzelfde patroon valt de schade.


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #821 Gepost op: 17 november 2012, 10:15:16
Zolang er geen goede cijfers zijn, en men blijft vertellen dat dit project zo,n groot succes is, gaat iedereen daar van uit, en gelooft iedereen dit. Allen wij mensen van de werkvloer weten dat we nu rustig kunnen gaan afwachten totdat er daadwerkelijk slachtoffers gaan vallen. En die slachtoffers gaan er gewoon komen, zowel onder burgers als onder brandweerpersoneel. Het is niet de vraag of er slachtoffers gaan komen, de vraag is wanneer.
En in datzelfde patroon valt de schade.

 Maar ja, bestuurders hebben wel vaker iets met het spreekwoord met een kalf en een put.


Rutger

  • Geïnteresseerde
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 820
Reactie #822 Gepost op: 17 november 2012, 10:55:40
Tot nu toe, en er wordt toch al een aantal jaren geëxperimenteerd met variabele bezetting,  is het ongelijk in ieder geval nog niet aan te tonen. En hopelijk blijft dat zo.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #823 Gepost op: 17 november 2012, 11:05:09
Tot nu toe, en er wordt toch al een aantal jaren geëxperimenteerd met variabele bezetting,  is het ongelijk in ieder geval nog niet aan te tonen. En hopelijk blijft dat zo.
Voor een buitenstaander is het ongelijk inderdaad slecht of niet te zien. Voor mensen van de werkvloer die ook nog eens de procedures kennen is dit ongelijk weldegelijk aan te tonen, daar staat dit topic vol van.
Alleen gaat men aan dit ongelijk voorbij aangezien de mensen die de beslissingen nemen dit vanachter dat bureau doen. En dus niet goed weten waar zij over praten.
De resultaten baseren zij op de OMSjes die er zijn, waarbij men in 99% van de gevallen het volstaat met een praatje bij het object.

We horen nergens over hoe te handelen bij woningbranden met slachtoffers binnen, we horen nergens hoe te handelen bij ongevallen met beknellingen. Er wordt dus alleen maar als eis gebruikt, binnen de gestelde tijd bij de klant op de stoep staan, hoe de klus dan wordt aangepakt is voor de mensen op straat en is hun probleem. Het straatje is weer schoon, we voldoen aan de opkomsttijden, hoe de brand wordt geblust en een slachtoffer wordt gered is hun probleem niet.
Dat wordt bij de repressieve dienst in de schoenen geschoven, met alle gevolgen van dien. Ik hoop dat er voldoende ruimte open is op het brandweermonument voor omgekomen brandweermensen.


Markvniel

  • Schipper bij de Vlaardingse ReddingsBrigade en Waterscouting groep de Geuzen.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 425
  • Reddingsbrigade, EHBO-er, BHV-er met AED
    • Vlaardingse Reddingsbrigade
Reactie #824 Gepost op: 19 november 2012, 09:38:35
Hallo allemaal,

Ik ben zelf geen brandweer man maar lees altijd met interesse het rode stukje op deze site. Wat mij hier opvalt is dat er al 36 pagina's klaagzang is over het inzetten van siv 2 en 4. Dat dit niet werkzaam is op dit moment is mij meer dan duidelijk (moet dit als ik het zo lees ook wel bevestigen). Wat mij ook meer als duidelijk is, is dat dit van bovenaf door geduwd wordt. Moeten we dan nu niet is naar oplossingen gaan kijken ipv alleen maar klagen. Zit zelf in het bedrijfsleven en hier gebeurt niet anders, verschil is wel dat het hier geen mensen levens kost. Maar na een tegenslag van bovenaf zoeken we naar een oplossing en gaan we het weer werkbaar maken. Want helaas je zal er mee moeten dealen tot een manager onderuit gaat en ze alles weer terug gaan draaien of anders gaan doen! Maar dat je er mee te maken krijgt is duidelijk.
Natuurlijk snap ik dat jullie je frustratie kwijt moeten en daaar is het forum ook voor, maar ben toch benieuwd naar of er werkbare oplossingen zijn?

Grtz

Mark
Waarneer de nood het hoogst is, zal je net zien dat het wc papier op is!


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #825 Gepost op: 19 november 2012, 09:58:47
Hallo allemaal,

Ik ben zelf geen brandweer man maar lees altijd met interesse het rode stukje op deze site. Wat mij hier opvalt is dat er al 36 pagina's klaagzang is over het inzetten van siv 2 en 4. Dat dit niet werkzaam is op dit moment is mij meer dan duidelijk (moet dit als ik het zo lees ook wel bevestigen). Wat mij ook meer als duidelijk is, is dat dit van bovenaf door geduwd wordt. Moeten we dan nu niet is naar oplossingen gaan kijken ipv alleen maar klagen. Zit zelf in het bedrijfsleven en hier gebeurt niet anders, verschil is wel dat het hier geen mensen levens kost. Maar na een tegenslag van bovenaf zoeken we naar een oplossing en gaan we het weer werkbaar maken. Want helaas je zal er mee moeten dealen tot een manager onderuit gaat en ze alles weer terug gaan draaien of anders gaan doen! Maar dat je er mee te maken krijgt is duidelijk.
Natuurlijk snap ik dat jullie je frustratie kwijt moeten en daaar is het forum ook voor, maar ben toch benieuwd naar of er werkbare oplossingen zijn?

Grtz

Mark
Werkbare oplossingen is handhaven van een minimum TSbezetting van 6 personen of als TS4 i.v.m. onderbezetting de enige mogelijkheid is een relatief werkbare oplossing standaard 2 TSsen alarmeren.
Alleen heeft de laatste oplossing één groot nadeel, je kunt bij een woningbrand pas een "relatief veilige" binnenaanval of redding doen als de 2e TS of een ander voertuig met minimaal 2 extra ademluchtdragers terplaatse is.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #826 Gepost op: 19 november 2012, 16:49:12
Hallo allemaal,

Ik ben zelf geen brandweer man maar lees altijd met interesse het rode stukje op deze site. Wat mij hier opvalt is dat er al 36 pagina's klaagzang is over het inzetten van siv 2 en 4. Dat dit niet werkzaam is op dit moment is mij meer dan duidelijk (moet dit als ik het zo lees ook wel bevestigen). Wat mij ook meer als duidelijk is, is dat dit van bovenaf door geduwd wordt. Moeten we dan nu niet is naar oplossingen gaan kijken ipv alleen maar klagen. Zit zelf in het bedrijfsleven en hier gebeurt niet anders, verschil is wel dat het hier geen mensen levens kost. Maar na een tegenslag van bovenaf zoeken we naar een oplossing en gaan we het weer werkbaar maken. Want helaas je zal er mee moeten dealen tot een manager onderuit gaat en ze alles weer terug gaan draaien of anders gaan doen! Maar dat je er mee te maken krijgt is duidelijk.
Natuurlijk snap ik dat jullie je frustratie kwijt moeten en daaar is het forum ook voor, maar ben toch benieuwd naar of er werkbare oplossingen zijn?

Grtz

Mark
Terechte vragen, en net zo terechte opmerkingen.
Het probleem is dat er van bovenaf besloten is om met meer en meer variabele voertuigbezettingen te gaan werken. Op zich is dit helemaal geen verkeerd idee, en kan ik dit ook wel begrijpen.
Het verhaal wordt alleen anders als we constateren dat er over back-up niet of nauwelijks is nagedacht. Of de back-up vanuit een geheel andere plaats moet gaan komen.

Dan nog zijn er incidenten waarbij dit op zich geen probleem hoeft te zijn, en een SIV zich in eerste instantie kan redden.
Maar dan nog blijven er een aantal incidenten over, waarbij je met een SIV direct handen te kort gaat komen, waar je zelfs met een TS6 direct moet gaan opschalen. Maar doordat je met 6man bent, en een volwaardige TS wel de eerste klap kunt geven.
En over dat soort zaken is slecht nagedacht.
Kunnen we daarmee gaan dealen zoals jij opmerkt. Maar gaat het fout vallen er op zijn minst gewonden, in het ergste geval vallen er gewoon doden. Zaken die je kunt voorkomen. ;)


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #827 Gepost op: 19 november 2012, 19:05:10
Resultaten VBV onderzoek Variabele Voertuigbezettingen


Brandweerlieden in ons land zijn opgeleid en geoefend om invulling te kunnen geven aan een taak binnen een  ‘basisbrandweereenheid’. De taken voor zo’n eenheid zijn beschreven in de Wet. Onder druk van bezuinigingsmaatregelen en een efficiëntere inzet van mensen en middelen komen de werkgevers steeds vaker met voorstellen om af te wijken van de standaardbezetting van 6 personen op een Tankautospuit (TS). Om de effecten van dergelijke voorstellen in kaart te brengen heeft de VBV onderzoek verricht.

Welke voor- en nadelen zitten er nu eigenlijk aan de inzet van Variabele Voertuigbezettingen? Hoe snel is een ‘Snel interventievoertuig’ (SIV), en wat kunnen we wel en wat kunnen we niet met z’n tweeën of met z’n vieren? Waarom kijken we alleen naar minder en niet naar meer? Veel vragen waarop de uitvoerende brandweerlieden graag duidelijke, objectieve en vakinhoudelijk correcte antwoorden willen hebben.

Dat deze antwoorden niet ‘kant en klaar’ voor het oprapen liggen is inmiddels wel duidelijk; iedereen vindt er wel iets van. Bovendien blijken de opvattingen soms haaks op elkaar te staan; een bestuurder die roept dat alles prima loopt terwijl de uitvoerenden klagen. Ook zijn signalen over intimidatie daarbij helaas geen uitzondering. En de burger? Die heeft meestal geen enkel idee wat de inzet van een SIV of een TS4 betekent en welk verschil er is met een standaard basiseenheid.

Juist deze verschillen en welke gevolgen deze kunnen hebben voor de veiligheid van burgers en brandweerlieden zijn nog steeds niet helder en wetenschappelijk vastgesteld.

Ook hebben de landelijke vakorganisaties eerder al aangegeven dat de gedachten en de geluiden vanuit het werkveld onvoldoende worden gehoord en erkent.
In het onderzoek van de VBV zijn daarom nadrukkelijk de betrokkenheid van de werkvloer, de veiligheid van eigen personeel, de preventie, de ervaringen van de werkvloer en de bedoelingen van de huidige wetgeving uitgediept.

Vandaag (maandag 19 november) publiceert de VBV de resultaten van dit onderzoek naar Variabele Voertuigbezetting (Download en lees deze hier). Deze resultaten vormen mede de bouwstenen voor een onafhankelijk wetenschappelijk onderzoek dat zal worden uitgevoerd onder de regie van het Wetenschappelijk Onderzoek- en Documentatiecentrum (WODC) van het ministerie van Veiligheid en Justitie. De VBV zal nauw worden betrokken bij dit vervolgonderzoek dat zal moeten leiden tot een eenduidig technisch rekenmodel dat voor de zomer in 2013 gereed zal zijn.

Ondertussen roepen we onze leden op hun ervaringen met Variabele Voertuigbezettingen met ons te blijven delen via het mailadres: voertuigbezettingen@brandweervrijwilligers.nl.

Rapport; http://issuu.com/brandkraan/docs/balans_tussen_preventie_en_repressie/13

http://www.brandweervrijwilligers.nl/nieuws/bezetting-tankautospuit/3256/resultaten-vbv-onderzoek-variabele-voertuigbezettingen/


SniperEye

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 837
  • Geíntresseerde
Reactie #828 Gepost op: 19 november 2012, 21:41:35
@Markvniel
Het verschil met het bedrijfsleven is dat men daar niet zoveel managers in dienst heeft. Dan was het bedrijf namelijk allang naar de haaien gegaan.

Ik ben erg benieuwd naar de visie van de Amerikanen. Hoewel die nooit leidend kan zijn vanwege een totaal andere wijze van wonen en inrichting van steden en dorpen.


Markvniel

  • Schipper bij de Vlaardingse ReddingsBrigade en Waterscouting groep de Geuzen.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 425
  • Reddingsbrigade, EHBO-er, BHV-er met AED
    • Vlaardingse Reddingsbrigade
Reactie #829 Gepost op: 21 november 2012, 08:28:52
@Markvniel
Het verschil met het bedrijfsleven is dat men daar niet zoveel managers in dienst heeft. Dan was het bedrijf namelijk allang naar de haaien gegaan.

Ik zou zeggen kom hier is kijken, ook hier in het bedrijf kennen ze voldoende managers en daar weer managers van hoor. Hier maakt het brandweerbedrijf echt geen verschil in.

Terechte vragen, en net zo terechte opmerkingen.
Het probleem is dat er van bovenaf besloten is om met meer en meer variabele voertuigbezettingen te gaan werken. Op zich is dit helemaal geen verkeerd idee, en kan ik dit ook wel begrijpen.
Het verhaal wordt alleen anders als we constateren dat er over back-up niet of nauwelijks is nagedacht. Of de back-up vanuit een geheel andere plaats moet gaan komen.

Dan nog zijn er incidenten waarbij dit op zich geen probleem hoeft te zijn, en een SIV zich in eerste instantie kan redden.
Maar dan nog blijven er een aantal incidenten over, waarbij je met een SIV direct handen te kort gaat komen, waar je zelfs met een TS6 direct moet gaan opschalen. Maar doordat je met 6man bent, en een volwaardige TS wel de eerste klap kunt geven.
En over dat soort zaken is slecht nagedacht.
Kunnen we daarmee gaan dealen zoals jij opmerkt. Maar gaat het fout vallen er op zijn minst gewonden, in het ergste geval vallen er gewoon doden. Zaken die je kunt voorkomen. ;)
Het klinkt hard en vervelend, maar ergens zal het een keer fout moeten gaan voor dat ze het van bovenaf inzien. Pas dan gaan ze het beseffen want het mee draaien op de werkvloer daar snapt een manager niets van.
Is het trouwens bekend of er managers zijn die hier mee lezen/lid zijn?
Waarneer de nood het hoogst is, zal je net zien dat het wc papier op is!