Variabele voertuigbezetting (TS-4, SIE, SIV, etc.)

Auteur Topic: Variabele voertuigbezetting (TS-4, SIE, SIV, etc.)  (gelezen 536647 keer)

0 gebruikers (en 17 gasten bekijken dit topic.

HTI

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 105
  • Medewerker O&O en Bevelvoerder
Reactie #450 Gepost op: 26 oktober 2011, 15:39:48
Bij ons in de regio (NHN) gaan ze ook starten met een proef SIV4.

http://www.noordhollandsdagblad.nl/nieuws/stadstreek/enkhuizen-westfriesland/article12045841.ece/Met-z'n-vieren-uitrukken-in-Opmeer

Ben wel benieuwd naar de uitkomsten van proeven met SIV2, SIV4, TS4 enz. die reeds eerder gestart zijn.

Voor de gein nog even een afbeelding van een SIV2. Waarom hiervoor niet uitrukken met een TS6??

http://www.nufoto.nl/fotos/241370/brandende-vrachtauto-op-de-a15.html
Alles komt goed!


-Volvo-34-

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,199
Hulpdiensten fotograaf - First AED Responder - Vrijwilliger stichting '6 minuten Waterland'.


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #452 Gepost op: 28 oktober 2011, 09:39:22
Variabele voertuigbezetting

http://www.nvbr.nl/wat_doen_we/thema-lerende/variabele/

Doel
Het onderwerp variabele voertuigbezetting is actueel! Bijna alle regio's zijn pilots gestart, denken er over na of werken al met een andere bezetting.

Om kennis en inzichten uit de afzonderlijke regionale initiatieven te waarborgen is vanuit de NVBR in samenwerking met het NIFV en lokale en regionale korpsen het landelijke project Variabele Voertuigbezetting gestart. Het projectteam variabele voertuigbezetting inventariseert lopende pilots en projecten. Daarbij valideert en evalueert het team nader te bepalen aantal pilots en projecten.

Wat wel
Het bij elkaar brengen van alle initiatieven levert veel inzichten op. Niet alleen de ‘best practices', maar ook een betere samenwerking binnen brandweer Nederland. We leren van elkaar door kennisdeling. Het project zelf is daarmee gebaseerd op de ervaringen en kennis van de pilotregio's. De weg er naar toe is net zo belangrijk als het eindproduct.

Onderbouwde uitspraken over:
de veiligheid van burgers en brandweermensen;
de effectiviteit van VV op basis van een aantal specifieke experimenten.

Aanbevelingen voor:
het operationaliseren van VV door korpsen;
de in de regio's op te stellen en/of aan te passen dekkingsplannen;
aanpassing van brandweerdoctrine, uitrukprocedures, leerstof en oefeninstructies;
(indien noodzakelijk) aanpassing van wet- en regelgeving;
een deskresearch naar de praktijk in een aantal relevante landen binnen de projectscope en worden randvoorwaarden voor een veilige, efficiënte en effectieve variabele voertuigbezetting bepaald.

Wat niet
Wat valt niet binnen het project: het levert geen slagkrachtbepaling op, het is geen wetenschappelijk maar een empirische onderzoek en het leidt niet tot een nieuwe rekenmethodiek aan de hand waarvan dekkingsplannen kunnen worden opgesteld.

Evaluatiemethodiek
Bent u bezig met een project op het gebied van variabele voertuigbezetting of start u binnenkort een pilot/project? Vanuit  het landelijk project variabele voertuigbezetting is een evaluatiemethodiek beschikbaar. Dit instrument kan u helpen bij het evalueren van uw pilot/project en de bijbehorende doelstellingen.

Door de enquête bij de evaluatiemethodiek in te vullen, helpt u ook het landelijke projectteam variabele voertuigbezetting om inzicht in en overzicht van de lopende projecten en de resultaten in brandweer Nederland te krijgen. Het projectteam deelt vervolgens de kennis en ervaring weer landelijk.

Meer informatie
De evaluatiemethodiek is ontwikkeld door het NIFV. Wilt u meer informatie over deze methodiek of wilt u een pilot aanmelden bij het landelijke project, dan kunt u contact opnemen met Frank van Krieken.

Stand van zaken
Het projectteam heeft een actueel overzicht van de lopende initiatieven en ideeën. Nog steeds melden nieuwe projectleiders zich aan bij het landelijk projectteam. Ideeën worden besproken en gekoppeld aan andere pilots in het land. Ook heeft het NIFV evaluaties uitgezet bij lopende initiatieven. Het NIFV evalueert de initiatieven en onderzoekt wat de effecten zijn op het gebied van de effectiviteit van het optreden, de veiligheid van de brandweermensen en de opkomsttijd.

Kalender
Het landelijk project ‘variabele voertuigbezetting' is op 1 januari 2011 gestart en eindigt in het tweede kwartaal van 2012. In die periode vinden diverse bijeenkomsten en activiteiten plaats.  

 
9-9-2011 Innovatiedag in het kader van variabele voertuigbezetting. Georganiseerd door Gooi en de Vechtstreek
 
7-10-2011 Bijeenkomst begeleidingscommissie, de begeleidingscommissie fungeert als klankbordgroep voor het project
 
Juni 2012  Afronding project; Project loopt ten einde in het tweede kwartaal van 2012.
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #453 Gepost op: 28 oktober 2011, 09:41:39
Snel Inzetbare Eenheid
door brandweerzuidlimburg op 19 mei 2011

In 2007 zocht de brandweer in de gemeenten Simpelveld, Gulpen-wittem en Vaals naar een oplossing voor de onderbezetting van de brandweerkorpsen in de dagsituatie. Vaak moesten er meerdere voertuigen of een extra tankautospuit van een korps van een buurgemeente opgeroepen worden om een voltallige ploeg bij elkaar te krijgen. Bij een melding voor de posten Vaals, Simpelveld, Bocholtz, Gulpen en Mechelen worden in de dagsituatie altijd een TS (Tankautospuit) en de SIE (Snel Inzetbare Eenheid) gealarmeerd. De bezetting van de SIE bestaat uit een chauffeur (minimaal opgeleid tot hoofdbrandwacht) en een ervaren bevelvoerder. Zo is er altijd gegarandeerd dat er een bevelvoerder ter plaatse gaat. Mocht er op de uitgerukte TS ook een bevelvoerder aanwezig zijn, dan wordt ter plaatse bekeken wie de bevelvoering bij het incident gaat doen.
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Samen sterk in de hulpverlening!


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #455 Gepost op: 28 oktober 2011, 09:46:44
In de regio Utrecht hebben al wat pilots gedraait, en die hebben een redelijk rsultaat geboden. In November gaan er 4 korpsen naar Zweden om daar de procedure rond de TS4 te oefenen, en wat inzetjes te gaan draaien. Aan de hand van die gegevens zullen er toch wat korpsen met TS4 gaan draaien in ieder geval op de werkdagen.


riesbruins

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 421
Reactie #456 Gepost op: 28 oktober 2011, 10:01:09
In de regio Utrecht hebben al wat pilots gedraait, en die hebben een redelijk rsultaat geboden. In November gaan er 4 korpsen naar Zweden om daar de procedure rond de TS4 te oefenen, en wat inzetjes te gaan draaien. Aan de hand van die gegevens zullen er toch wat korpsen met TS4 gaan draaien in ieder geval op de werkdagen.
Dit betreft niet alleen een TS4 maar alle denkbare combinaties. Er wordt gewerkt met een TS2, TS4 en TS6. Dit natuurlijk in alle mogelijke denkbare combinaties. Zo valt te denken aan een TS2+TS4 of twee keer een TS4.

Het NVBR en NIFV gaan ook mee en zullen een onderzoek doen over tijden. Bijvoorbeeld hoe lang duurt het voor het slachtoffer gevonden is en hoelang voor het brandmeester is. De basis is de tijd die een standaard TS6 er over doet.
Brandweerdoctrine de theorie achter het brandweer vak. twitter: @brandweerdoctri  Alles wat ik post doe ik op persoonlijke titel


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #457 Gepost op: 28 oktober 2011, 10:04:40
Dit betreft niet alleen een TS4 maar alle denkbare combinaties. Er wordt gewerkt met een TS2, TS4 en TS6. Dit natuurlijk in alle mogelijke denkbare combinaties. Zo valt te denken aan een TS2+TS4 of twee keer een TS4.

Het NVBR en NIFV gaan ook mee en zullen een onderzoek doen over tijden. Bijvoorbeeld hoe lang duurt het voor het slachtoffer gevonden is en hoelang voor het brandmeester is. De basis is de tijd die een standaard TS6 er over doet.
Tja, we zullen het gaan horen wat hier uit gaat komen. Ik weet wel dat er allerlei geruchten door de regio circuleren, zelfs het gerucht dat men alleen met een TS4 wil gaan uitrukken, zonder back-up van een TS6. En volgens mij praten we dan niet meer over het verbeteren van de opkomst en het sneller bij de burger in nood zijn, maar puur om een ordinaire bezuinigingsmaatregel.


riesbruins

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 421
Reactie #458 Gepost op: 28 oktober 2011, 10:24:51
Tja, we zullen het gaan horen wat hier uit gaat komen. Ik weet wel dat er allerlei geruchten door de regio circuleren, zelfs het gerucht dat men alleen met een TS4 wil gaan uitrukken, zonder back-up van een TS6. En volgens mij praten we dan niet meer over het verbeteren van de opkomst en het sneller bij de burger in nood zijn, maar puur om een ordinaire bezuinigingsmaatregel.

De bedoeling is dat daar ook gekeken wordt naar de (on)mogelijkheden van een TS2/TS4. Als blijkt dat bij alles wat binnen is een TS4 niet voldoet dan wordt dit ook niet gedaan. Bezuiniging is een relatief begrip in dit kader. Op het moment dat er met alleen een TS4 uitgerukt wordt is dit goedkoper. De verwachting is echter dat er sneller opgeschaald gaat worden naar bijvoorbeeld 2 X TS4. Je kan immers 1 taak minder doen dan een TS6. Er zijn dan 8 mensen actief waardoor er geen bezuiniging meer is tov de zes man uit de TS6.

Maar als jij/jullie onderzoeksvragen mogen definieeren wat zou je dan willen weten?
Brandweerdoctrine de theorie achter het brandweer vak. twitter: @brandweerdoctri  Alles wat ik post doe ik op persoonlijke titel


Wouter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,542
Reactie #459 Gepost op: 28 oktober 2011, 11:16:04
Is het niet dat wanneer er overal met een TS4 word gereden er bij een brand ook standaard met meer voertuigen moet worden uitgerukt? En word het hele verhaal daarmee op de lange termijn niet duurder? (meer posten, meer voertuigen en dus ook meer personeel)

Als je kijkt naar Tokyo of New York, daar zitten ook 4 man op de wagen (TS'en heb je daar niet echt op de NL manier). Bijvoorbeeld in New York gaan er standaard 3 rijden (+ de 6man ladders en ovd) en bij een bevestigde brand komt er nog 1 bij.
Als je op youtube de filmpjes bekijk van een branduitruk in Tokyo, daar begin ik niet eens met tellen.


Hier in Almere met het TS4 project gaan er nu standaard 2 TS'en rijden, maar ik merk dat zodra het om iets anders dan een pannetje vet gaat men bijde eenheden gebruikt (soms wel opschaling, vaak niet) en dan zijn er 6 mensen aan het werk en staan er 4 toe te kijken.