Uiltje, je hebt gelijk. De 2e TS4 kan back up krijgen van de eerste, mits deze beschikbaar is.
Is echter, en dit komt zeer regelmatig voor, zowel de TS4 als TS6 ingezet, dan staat de 2e TS4 er toch gewoon alleen voor.
Ik heb op zich geen problemen met TS4, echter moet de back up (Voor onze eigen veiligheid) wel dusdanig geregeld zijn dat de 2e TS binnen maximaal 3-5 minuten achter je staat. En hier ligt naar mijn mening het grote probleem!
Anders kan je bij een serieuze binnenbrand met een TS4 geen efficiënte inzet doen.
Als de procedure is dat achter elke TS4 een TS6 rijdt creeer je inderdaad dat er veel voertuigen ingezet worden. Wat is dan de toegevoegde waarde van een TS4?
Moet je wel met een TS4 een binnenbrand willen bestrijden en als je dat wil op welke manier doe je dat dan. Misschien gaan we niet naar binnen maar gebruiken een FOGNAIL om de brand te controleren. Of een blusbom er zijn genoeg inovaties.
Persoonlijk sta ik er vrij neutraal in. Ik ben lid van de OR dus wil het wel goed in de gaten houden allemaal. Ik ben zoals dat zo mooi heet positief critisch
. Maar ik denk dat we/brandweer nederland al snel roept "het kan niet". De opkomsttijd van een voertuig wat bijstand levert is niet langer met een TS4 dan met een TS6. Misschien is die wel korter omdat er minder mensen op hoeven te komen.
Ik denk dat we ernaar toe gaan dat we in principe alle meldingen met een TS4 doen. Vroeger deden we alle meldingen met 8 mensen en dat is ook 6 geworden. Wel blijft overeind dat de bevelvoerder klussen gaat tellen. Nu kan hij 2 klussen weg zetten en straks maar 1. Als er mensen te weinig zijn dan moet hij opschalen. Ik denk dat de automatische pomp een grote vlucht gaat nemen Aan de straal de pomp bedienen waardoor de pompbediender vrij is om bijvoorbeeld waterwinning te doen
Volgens mij valt het probleem van opschalen ook wel mee. Als je nu een post hebt met 12 mensen kan je 2 TS6 bemannen. Dat houdt in 1 middelbrand of 2 losse incidenten. Heb je meer nodig dan moet je bijstand halen uit een andere post. Hoe lang dat duurt weet ik niet.
Als je die zelfde 12 man verdeeld over 3 TS4 kan je nog steeds een middelbrand aan. verder kan je 3 incidenten tegelijk behappen. of een kleine brand en een kleinebrand+/middelbrand-. Je kent die inzetten wel die net tussen een kleine brand en middelbrand inzit. Middelbrand ivm de waterwinning bijvoorbeeld. Heb je meer nodig haal je het bij een andere post en dan moet je net zo lang wachten. Of misschien wel korter omdat die ook uitrukken met een TS4