Variabele voertuigbezetting (TS-4, SIE, SIV, etc.)

Auteur Topic: Variabele voertuigbezetting (TS-4, SIE, SIV, etc.)  (gelezen 535122 keer)

0 gebruikers (en 9 gasten bekijken dit topic.

Wouter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,542
Reactie #470 Gepost op: 30 oktober 2011, 12:57:47
http://www.youtube.com/watch?v=U-Hv845-tUE
SvanderValk

Hier de brandweer Middelharnis die met 3 man op de TS uitrukt naar een automatische brandmelding waarvan bekend was dat het een loze melding betrof.


Sem van der Wal

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 535
Reactie #471 Gepost op: 30 oktober 2011, 12:59:32
Waarom rukken ze dan nog uit?  ;D


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #472 Gepost op: 30 oktober 2011, 17:02:07
Waarom rukken ze dan nog uit?  ;D

Standaard procedure waarschijnlijk. Wij rijden ook altijd door voor nacontrole...
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


Bweer

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 52
Reactie #473 Gepost op: 30 oktober 2011, 18:49:14
Even als voorbeeld aangaande de problematiek rondom TS4.

112meldingen
03:25:12 18-10-11PRIO 1 : 994 641 642 DE HOOPSTRAAT 6 ALMERE 1335WD WONINGBRAND (LAAGBOUW)

   :   0701101 : Kazernealarm Almere-Stad
        :   0700292 : Citygis Navigatie Tankautospuit-642 Almere-Stad
        :   0700221 : Bevelvoerders-2 Almere-Buiten
        :   0700291 : Citygis Navigatie Tankautospuit-641 Almere-Buiten
        :   0700013 : Officier van Dienst Flevoland-Zuid
        :   0700160 : Beroepsgroep Almere-Stad
        :   0700027 : Officier van Dienst (info) Flevoland-Noord
        :   0700220 : Blusgroep-2 Almere-Buiten
        :   0700001 : Monitorcode Brandweer Flevoland

En 25 minuten later:
112meldingen
03:51:51 18-10-11PRIO 1 : 644 .MAC3PARK ALMERE BOLDERWEG 1 ALMERE 1332AX [OMS] OPENBAAR MELDSYSTEEM ALARM (INDUSTRIE)

   :   0700294 : Citygis Navigatie Tankautospuit-644 Almere-Haven
        :   0700140 : Dagdienst Almere-Haven
        :   0700001 : Monitorcode Brandweer Flevoland

Hier heb je dus tegelijk een middelbrand en 25 minuten later een OMS melding waarvoor de gealarmeerde TS4 minimaal een 15-20 minuten moet rijden.

Komt de TS4 ter plaatse en er is daadwerkelijk brand dan:
- Duurt de 2e TS6 minimaal 30 minuten alvorens deze ter plaatse is uit Zeewolde of Lelystad.
- Krijg je hier nog een woningbrand overheen dan duurt het ook minimaal 30 minuten voordat er een TS voor de deur komt.

Wie durft dit nog als acceptabel en "veilig" uit te leggen?

Of wachten we tot het een keer fout gaat en er weer een rapport van het IOOV komt?


Wouter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,542
Reactie #474 Gepost op: 30 oktober 2011, 20:28:27

Komt de TS4 ter plaatse en er is daadwerkelijk brand dan:
- Duurt de 2e TS6 minimaal 30 minuten alvorens deze ter plaatse is uit Zeewolde of Lelystad. Of Naarden
- Krijg je hier nog een woningbrand overheen dan duurt het ook minimaal 30 minuten voordat er een TS voor de deur komt.

Wie durft dit nog als acceptabel en "veilig" uit te leggen?

Of wachten we tot het een keer fout gaat en er weer een rapport van het IOOV komt?

Voor de duidelijkheid van het plaatje even Naarden er bij gezet. Die komen namelijk ook nu vaker naar Almere mocht dat nodig zijn.


Wout

  • Politie, operationeel specialist
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,373
Reactie #475 Gepost op: 30 oktober 2011, 21:33:45
Blijft een leuk onderwerp dit. Knuppel in het hoenderhok: waarom niet TS3 en daar dan twee van? Eerste voertuig een snel uitrukvoertuig, tweede een volwaardige TS (met maar 3 man erin). OMS? TS3 die kant op. Is het (vermoedelijk) raak, dan komt de tweede er snel achteraan en heb je een volledige TS. Zo kun je kleinere meldingen met 3 man pakken, en bij de zwaardere taken heb je drie man sneller dan nu TP (ze hoeven niet te wachten op 6 man compleet) en 3 man die er snel achteraan komen.
Wout


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #476 Gepost op: 30 oktober 2011, 21:49:19
Blijft een leuk onderwerp dit. Knuppel in het hoenderhok: waarom niet TS3 en daar dan twee van? Eerste voertuig een snel uitrukvoertuig, tweede een volwaardige TS (met maar 3 man erin). OMS? TS3 die kant op. Is het (vermoedelijk) raak, dan komt de tweede er snel achteraan en heb je een volledige TS. Zo kun je kleinere meldingen met 3 man pakken, en bij de zwaardere taken heb je drie man sneller dan nu TP (ze hoeven niet te wachten op 6 man compleet) en 3 man die er snel achteraan komen.

En wat kan je met 3 man? Bij de brandweer wordt vrijwel altijd gewerkt in ploegen van twee. De minimale bezetting moet dus, wil je echt nog ergens naar binnen gaan bij een brand, minstens 4 man zijn: een bevelvoerder, twee manschappen en een chauffeur/pompbediener. Bij een TS3 zal de functie van CH/P wegvallen, maar dat lijkt me uiterst onverstandig, aangezien die straal je veilige terugweg voor een groot deel kan garanderen. Als jij binnen opeens zonder water komt te zitten en er is niemand die in kan grijpen dan kunnen er hele grote problemen ontstaan.

Een andere mogelijkheid is het weghalen van de bev. functie: twee manschappen en een pompbediener dus. In veel gevallen zullen de manschappen zelf wel weten wat ze moeten doen, maar hoe gaat het met de communicatie naar het tweede voertuig? Niemand, behalve de aanvalsploeg, weet hoe het er binnen uitziet en als zij een brand tegenkomen zitten ze vast. Geen overzicht dus, waardoor een effectieve inzet bijna niet meer mogelijk is...

TS3 is dus net niks. SIV (TS2) voor buitenbrandjes en liftopsluitingen e.d., helemaal prima, maar daarmee moet je ook niet naar binnen willen. Met een TS4 én gegarandeerde back-up zit je in ieder geval goed...
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


Wouter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,542
Reactie #477 Gepost op: 30 oktober 2011, 23:15:16
Het idee wat Wout oppert is volgens mij al in een soort van zelfde versie in gebruik bij enkele korpsen in Zeeland. Ik weet niet waar precies meer, maar daar staat in de ene dorpskern een TS en in de andere dorpskern een PM/GM (busje). Bij een melding in 1 van de 2 dorpskernen rukken bijde voertuigen uit. Mocht de TS dan met onderbezetting uitrukken dan word dat aangevuld met de mensen op de PM en andersom kan de PM alvast een kijkje nemen en/of een brandhaard al doven.

Zo kon in bijde plaatsen de brandweerpost behouden blijven.

Edit: ging volgens mij om de posten in Wissenkerke en Kamperland.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #478 Gepost op: 31 oktober 2011, 19:52:46
IOOV: onderzoek voertuigbezetting kan beter!

 
31 Oktober 2011

Het tussenrapport van de Inspectie OOV over het project Variabele Voertuigbezetting is uit. Het beeld dat de VBV en de vakorganisaties van de pilots en experimenten hadden, wordt helaas bevestigd. Tijd om het project gezamenlijk te hersporen.

De VBV en de vakorganisaties hebben met gemengde gevoelens kennisgenomen van het tussenoordeel van de landelijke Inspectie Openbare Orde en Veiligheid (Inspectie OOV) over het onderzoek naar de experimenten met afwijkende bezettingen op brandweervoertuigen.

Naast de al eerder geuite bedenkingen op deze experimenten, waren de aanhoudende stroom klachten over gevaarlijke situaties vanuit de betrokken korpsen, voldoende reden voor de vakorganisaties om een aantal keren bij de Minister van Veiligheid en Justitie en de Tweede Kamer aan de bel te trekken. Op verzoek van de Kamerfracties gaf de minister daarop in mei jongstleden de Inspectie OOV opdracht onderzoek te doen naar de uitvoering van het project ‘Variabele Voertuigbezetting’.

De conclusies van de Inspectie OOV zijn een bevestiging van onze grote zorgen over de uitvoering van de verschillende ‘pilots’ en experimenten. In veel korpsen worden experimenten uitgevoerd die niet voldoen aan de in de wet gestelde voorwaarden. Het rapport maakt ook duidelijk dat de ‘pilots’ en experimenten onder verantwoordelijkheid van het lokale, en in sommige gevallen het regionale, bestuur vallen. Naast het daaruit voortvloeiend gebrek aan draagvlak, is bij veel pilots de veiligheid van burgers en brandweerlieden in het geding.

De VBV en de vakorganisaties kunnen zich daarom vinden in de conclusies van de Inspectie OOV. Alhoewel deze conclusies stevig zijn, laten de aanbevelingen voldoende ruimte over om bij te sturen. Inmiddels is een belangrijke aanbeveling omgezet in daden en hebben de VBV en de Vakorganisaties een uitnodiging ontvangen voor een belangrijke rol in het lopende project.

Wanneer de pilots en experimenten niet voldoen aan de voorwaarden om af te wijken van de standaardbezetting van 6 personen, overtreden de respectievelijke colleges van burgemeester en wethouders en de algemene besturen de wet. De VBV en de Vakorganisaties zullen de minister vragen hier tegen op te treden in het belang van de veiligheid van de burgers en de optredende brandweerlieden.

Daarbij is in deze tijd van financiële tekorten een extra aandachtspunt dat gemeenten en veiligheidsregio’s de pilots en experimenten vooral gebruiken als mogelijke en structurele bezuinigingspost en daarbij de voorwaarden in het uitzonderingsartikel van de wet uit het oog hebben verloren. De VBV en de vakorganisaties zijn van mening dat deze moeten worden teruggedraaid.

Tot slot zijn de VBV en de vakorganisaties blij dat er door de minister een voorzet gegeven wordt voor een nader wetenschappelijk onderzoek op variabele voertuigbezettingen. Wij zien dat als een opstap naar een veel breder onderzoek naar mogelijke vernieuwingen van de brandweerzorg waarin alle initiatieven rondom voertuigbezettingen, bouwregelgeving en uitrukdoctrines een plaats kunnen krijgen en samenhangend bekeken worden.

http://www.brandweervrijwilligers.nl/nieuws-3141-ioov-onderzoek-voertuigbezetting-kan-beter.html?archived=0&page=1


jacky x

  • verpleegkundige, vrijwillig brandweerman
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 250
Reactie #479 Gepost op: 2 november 2011, 19:01:02
Interresante discussie, complimenten voor iedereen O0

Ik heb een vraagje: volgens mij zijn al deze initatieven afgekeken van onze buurlanden, voor zover ik weet rijd men in Engeland o.a. met TS4, ook in Zweden, denemarken en Noorwegen. En aangezien dat al vrij lang is zijn daar blijkbaar niet de problemen die wij allemaal voorzien? (of die zijn er wel en wij weten dat niet)

Zo was ik van de zomer in Noorwegen en bezocht is het stadje Odda: daar is standaard 1 ts met 4 man bezet en 1 TW met 1 man door gekazerneerde vrijwilligers. In geval van backup gaat er een 2e TS/HV rijden die er behoorlijk lang over doet aangezien de vrijwilligers dan vanuit de bergen moeten komen. Oftewel: ze zijn gewend om vrij lang er alleen voor te staan met z'n 5jes.. Is er bekend waarom zij zich daar minder druk over maken dan wij? Of zijn er behalve de TS-4 andere ideëen vanuit de tactieken over te nemen?

Zijn er mensen onder ons die meer kennis hebben over de inzettactieken van onze buurlanden die ermee werken?

grtz
Veterdiploma EHBO diploma 1BA2AA2 Vis-diploma( vissen tot max 5 kilo) Fiets-behendigheids-diploma Fiets-niet-behendigheids-diploma