Ik ben geen ervaringsdeskundige, wel sta ik als manschap zeker positief tegenover het variabele-bezettings-concept, met name het 4 persoonssysteem.
Laat ik beginnen met het erkennen van de kritiek op dit concept; vooral snelle back-up wordt bij dit concept gemist. Mijn kanttekening hierbij is: wat wordt er verstaan onder back-up? nr 3 en 4? Laten we in dat geval uitgaan van een nood-situatie waarbij back-up nodig is: 1 en 2 raken in problemen bij een binnenaanval en moeten worden ontzet. grote kans dat deze gevaarlijke situatie de hele ploeg overrompelt waarbij iedereen zich eerst veilig moet stellen die dat kan(volgens de procedure 'collega in nood': iedereen naar buiten, koppen tellen en reddingsactie starten). dat kost zowieso enkele minuten. Dan moeten 3 en 4 zelf een binnenaanval starten om daadwerkelijk hun collega's te helpen. Dit kost ook enkele minuten. Kortom, in een situatie waarbij back-up direct nodig is ben ik van mening dat dit toch even duurt, dus 1 en 2 zullen dan toch even op hun collega's moeten wachten.
In geval van een voertuig met 4 personen zijn de alamermeringsprocedures zo dat bij serieuze meldingen er veel eerder met meerdere voertuigen wordt aangereden. Zeker in stedelijk gebied zijn die dus snel ter plaatse. dat betekend dat als 1 en 2 van een 4-persoonsTS snel back up nodig hebben, ze ook enkele minuten moeten wachten op hun collega's van de 2e ts. kortom: als je snel opschaalt, zal de back-up ook redelijk snel gegarandeerd zijn.
Wat ik een groot minpunt vind aan deze hele landelijke ideëen, is dat ze door de bedenkers min of meer uit hun verband zijn gehaald en overgenomen om in het nederlandse bestaande systeem in te passen. Ja, en dat gaat dus niet, vandaar alle (rechtvaardige) kritiek dat dit niet zomaar gaat.
Daarom ben ik voorstander van de werkmethodes die de betreffende landen aanhouden: grote TSen met veel tankinhoud(minder snel problemen met de waterwinning) CAFS- en COBRA blussystemen voor meerdere aanvalsmanieren en daarnaast een agressieve aanvalstactiek; snel ventileren en doorstoten.
Zo, dat was mijn mening voor vandaag, ik hoop dat er iemand reageerd.