Variabele voertuigbezetting (TS-4, SIE, SIV, etc.)

Auteur Topic: Variabele voertuigbezetting (TS-4, SIE, SIV, etc.)  (gelezen 527715 keer)

0 gebruikers (en 26 gasten bekijken dit topic.

Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #490 Gepost op: 7 november 2011, 16:45:48
Er wordt stteds gesproken over grote gemeentes, dat je daar zo je back-up hebt, maar dat gaat voor kleinere plaatsen dus niet op.
Vaak staat daar maar 1 TS op de post, en zal de back-up dus vanuit een andere gemeente moeten komen. Kun je dus gaan stellen dat een TS4 voor kleinere gemeentes niet wenselijk is, maarja blijft het opkomstprobleem.


riesbruins

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 421
Reactie #491 Gepost op: 7 november 2011, 22:39:19
Er wordt stteds gesproken over grote gemeentes, dat je daar zo je back-up hebt, maar dat gaat voor kleinere plaatsen dus niet op.
Vaak staat daar maar 1 TS op de post, en zal de back-up dus vanuit een andere gemeente moeten komen. Kun je dus gaan stellen dat een TS4 voor kleinere gemeentes niet wenselijk is, maarja blijft het opkomstprobleem.
voor kleine gemeentes maakt het niet uit of er met een TS6 of TS4 gewerkt wordt. De tweede TS moet altijd uit een andere gemeente komen en dat kost tijd. Je zou (theoretisch) kunnen zeggen dat een TS4 wenselijk is omdat de uitruktijd KAN verlagen. Er hoeft immers op twee manschappen minder gewacht te worden. Maar goed dat is een theoretisch verhaal. Waar je wel mee zit in een kleine gemeente is het niet aanwezig hebben van de politie. Deze is niet beschikbaar of het duurt even voor ze er zijn. Als er nu een autobrand is zet ik vaak 3 en 4 in om het verkeer te regelen en zo een veilige werkplek te creëren. Dit kan met een TS4 niet dan moeten we misschien wel wachten op de politie voor we wat kunnen doen. In een grote stad speelt dit een stuk minder want daar is meestal wel politie beschikbaar cq snel ter plaatsen

We gaan morgen beginnen met de echte inzetten. Vandaag was meer het kennis maken met nieuwe voertuigen (TS4 en TS2 voertuigen). Hoe meer ik erover praat met de onderzoekers van het NIFV en NVBR hoe meer vertrouwen ik krijg in het open laten van mogelijkheden. "Het kan niet" is ook een antwoord. Wel ben ik benieuwd naar de rol verdeling die de verschillende combinaties opleveren. Als je een TS2 vooruit stuurt zit hier dan een bevelvoerder op? en als die er opzit wat voor rol krijgt de bevelvoerder van de TS4 dan? en wat met 2 X een TS4 zijn dit twee losse voertuigen met ieder een BV en een chauffeur of worden ze samen gevoegd. Maar kan een BV dan wel 3 ploegen aansturen?

Ik denk dat ik dat allemaal als BV moet ervaren. Ben wel heel benieuwd.
Brandweerdoctrine de theorie achter het brandweer vak. twitter: @brandweerdoctri  Alles wat ik post doe ik op persoonlijke titel


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #492 Gepost op: 8 november 2011, 16:33:38
voor kleine gemeentes maakt het niet uit of er met een TS6 of TS4 gewerkt wordt. De tweede TS moet altijd uit een andere gemeente komen en dat kost tijd. Je zou (theoretisch) kunnen zeggen dat een TS4 wenselijk is omdat de uitruktijd KAN verlagen. Er hoeft immers op twee manschappen minder gewacht te worden. Maar goed dat is een theoretisch verhaal. Waar je wel mee zit in een kleine gemeente is het niet aanwezig hebben van de politie. Deze is niet beschikbaar of het duurt even voor ze er zijn. Als er nu een autobrand is zet ik vaak 3 en 4 in om het verkeer te regelen en zo een veilige werkplek te creëren. Dit kan met een TS4 niet dan moeten we misschien wel wachten op de politie voor we wat kunnen doen. In een grote stad speelt dit een stuk minder want daar is meestal wel politie beschikbaar cq snel ter plaatsen

We gaan morgen beginnen met de echte inzetten. Vandaag was meer het kennis maken met nieuwe voertuigen (TS4 en TS2 voertuigen). Hoe meer ik erover praat met de onderzoekers van het NIFV en NVBR hoe meer vertrouwen ik krijg in het open laten van mogelijkheden. "Het kan niet" is ook een antwoord. Wel ben ik benieuwd naar de rol verdeling die de verschillende combinaties opleveren. Als je een TS2 vooruit stuurt zit hier dan een bevelvoerder op? en als die er opzit wat voor rol krijgt de bevelvoerder van de TS4 dan? en wat met 2 X een TS4 zijn dit twee losse voertuigen met ieder een BV en een chauffeur of worden ze samen gevoegd. Maar kan een BV dan wel 3 ploegen aansturen?

Ik denk dat ik dat allemaal als BV moet ervaren. Ben wel heel benieuwd.
Ik hoop dat je aan ons jouw ervaringen wilt vertellen, wellicht gaat het inderdaad een ander licht op de zaak werpen. O0


riesbruins

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 421
Reactie #493 Gepost op: 14 november 2011, 20:46:11
Weer terug uit Zweden na een leuke en leerzame week. Ik zal proberen me gevoelens die ik heb bij de verschillende opties. Het uitgangspunt was dat er minimaal het zelfde als nu ter plaatse komt. Dus minimaal 6 personen. Een TS4 als enige voertuig was dus geen optie. Er zijn na elke inzet vragenlijsten door ons ingevuld en er zijn tijden genoteerd. Het NVBR en het NIFV gaan dit verwerken in een rapport waar ik wel nieuwsgierig naar ben. Ook zijn er video opname gemaakt waar we een copy van krijgen. leuk voor later zeg maar

Hieronder de verschillende opties en mijn gevoel erbij

optie 2+4
Dit betekend dat er eerst 2 personen aankomen en dat daarna een TS4 aankomt. Zelf heb ik helemaal geen goed gevoel over deze optie. Ik zit als bevelvoerder in de TS4 en de manschappen van de TS2 gaan dingen doen. Er zijn verschillende configuraties geprobeerd een TS2 zonder materialen, TS2 met ademlucht en een poederblusser en als laatste een TS2 met een one-seven systeem.

Ik vond alle opties helemaal niets. De manschappen gaan een eventuele opschaling bepalen en ik weet niet of je dat van een manschap kan en mag vragen. Sommige manschappen zullen zeker in staat zijn om als bevelvoerder te denken en het goede plaatje te krijgen. Het blijft voor mij wel een verantwoordelijkheden verhaal. Wil je als manschap deze verantwoording zonder extra opleiding dragen?

ik ben misschien ouderwets maar ik hecht veel waarde aan de ogen op straat. Als ik met mijn manschappen binnen zit dat verwacht ik van de pompbediende dat hij de buitenkant in de gaten houd. Veranderd er iets in rook of vuur. Hij kan/moet de eventuele andere voertuigen opvangen. Hoe is de sfeer op straat enz enz. Dit kan niet als er maar twee personen zijn.

Als er gekozen wordt om niet te handelen dan kan er een probleem met de omstanders komen. Hoe denk je dat die gaat reageren als er niet gehandeld wordt?

optie 4+2
De TS4 komt als eerste ter plaatsen en daarna de TS2. Deze optie is voor mij bespreekbaar. Er zullen wel veel randvoorwaarde uitgewerkt moeten worden. In mijn ogen moet voorkomen worden dat de TS2 voor de TS4 ter plaatsen komt (zie hierboven). De bevelvoerder kan een TS4 inzetten en na een aantal minuten komt de TS2. De bevelvoerder heeft dan wel een uitdaging om de manschappen van de TS2 op gelijke hoogte en in de gelijke "film" te brengen als de reeds twee ingezette manschappen.

Al met al een optie die kan werken mits de randvoorwaarde goed zijn

optie TS4 + TS4
Als uitgangspunt is genomen dat bij deze optie geen OVD komt en ik moet zeggen dat was ook goed. De bevelvoerders kunnen het samen prima regelen.

Deze optie heeft bij mij het meeste gevoel los gemaakt. Mijn gevoel was dat ik als bevelvoerder het veel makkelijker en rustiger met de manschappen heb. Ik kan me volledig concentreren op 1 ploeg en dat komt ook de veiligheid ten goede. Ik hoef niet meer tussen twee ploegen heen en weer te "rennen". Het is wel lastiger dat de eerst aankomende bevelvoerder veel meer met communicatie bezig is. Hij heeft zijn  manschappen de AC en een extra aankomende S met bevelvoerder om bij te praten. Dus zeg maar fysiek makkelijker maar mentaal drukker.

Afhankelijk van het incident zijn er een paar opties. De TS4'en blijven als zelfstandige eenheid opereren. de manschappen blijven onder bevel van de eigen bevelvoerder. Er wordt dus makkelijker in vakken en lagen gehakt. 1 bevelvoerder per verdieping of 1 bevelvoerder linksom en 1 rechtsom. Als het object te groot is was het een natuurlijke situatie dat de eerste bevelvoerder een soort veiligheidsfunctionaris wordt en de tweede bevelvoerder de manschappen van de eerste TS onder zijn hoeden neemt. Als er nog meer voertuigen komen wordt deze bevelvoerder een soort plotter van de OVD. Dit ging bij de meeste natuurlijk maar ik kan me wel voorstellen dat het overdragen van manschappen problemen kan op leveren.

De twee chauffeurs kunnen samen de waterwinning maken als dit nodig is dus daar zijn geen manschappen meer voor nodig.

Ik kan me wel voorstellen dat de manschappen reserveringen bij deze optie hebben. Omdat er maar 1 ploeg is loopt de bevelvoerder er sneller achteraan en misschien wel iets te dicht op de manschappen. De manschappen kunnen het prima alleen aan en dat is iets wat je als bevelvoerder niet moet vergeten. Over het algemeen was het gevoel wel dat als het spannend was de bevelvoerder er wel sneller was.

Eind conclussie
Het was een leerzame week voor me. Ik heb de (on)mogelijkheden kunnen ervaren. Het vergt wel een ander denkwijze en de randvoorwaarde  moeten wel goed geregeld worden.

Ik denk dat we het een kans moeten geven maar dat de medezeggenschap wel HEEL goed op moet letten dat het geen verkapte bezuiniging is. We hebben immers niet met minder mensen geoefend !!!
Brandweerdoctrine de theorie achter het brandweer vak. twitter: @brandweerdoctri  Alles wat ik post doe ik op persoonlijke titel


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #494 Gepost op: 14 november 2011, 20:56:31
Kortom, er wordt nog meer van de manschappen verwacht, vooral op het gebied van inzicht. Maar een groot struikelblok zal de communicatie tussen de ploegen zijn?
En op het gebied van inzetprocedures zal erg veel moeten veranderen. En bij een brand zoals afgelopen nacht in Laren heb je als eerst aankomende TS4 een gigantische uitdaging.


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #495 Gepost op: 14 november 2011, 21:03:29
Als deze voorgenomen veranderingen nou daadwerkelijk doorgezet worden gaat dan de gevaarzetting dan niet enorm omhoog?
Ik hoop niet dat door deze veranderingen mensen in gevaar komen, brandweermensen of gedupeerden.

Als dat wel het geval is dan vind ik dat een zeer zorgelijke zaak. Ik snap niet dat de overheid (die deze optie voor ogen heeft) dat op z'n geweten wil hebben.
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #496 Gepost op: 14 november 2011, 21:09:02
De grap is dat als daadwerkelijk TS4 ingevoert gaat worden je procedures moet gaan veranderen, en je de mensen ook wegwijs zult moeten maken in het TS4 gebeuren. Iedere brandwacht in Nederland wordt opgeleidt met als basiskennis dat er 6 man op de TS zitten, en de taken over 6 man verdeelt zijn. Dat zul je dus moeten gaan veranderen, wil je uberhaupt dit veilig gaan invoeren. Ik voel weer een oefenweekje Zweden aankomen. 098uo


riesbruins

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 421
Reactie #497 Gepost op: 14 november 2011, 21:11:09
Kortom, er wordt nog meer van de manschappen verwacht, vooral op het gebied van inzicht. Maar een groot struikelblok zal de communicatie tussen de ploegen zijn?
En op het gebied van inzetprocedures zal erg veel moeten veranderen. En bij een brand zoals afgelopen nacht in Laren heb je als eerst aankomende TS4 een gigantische uitdaging.
Maar heb je die uitdaging als TS6 niet ook? die twee manschappen maken dan echt niet veel meer uit  ;)

ik ging inderdaad veel meer van de kennis en kunde van mijn manschappen uit. Als bevelvoerder was ik in het begin meer op straat bezig. Communicatie is altijd een struikel blok. Wel is het zo dat alleen 1 ploeg, de pompbediende en de bevelvoerder op 1 kanaal zitten. Er is dus binnen 1 TS4 minder communicatie dan in een TS6. Ik moet zeggen dat ik dat wel merkte. als mijn manschappen me riepen wist ik gelijk welke ploeg het was en waar deze zat. Er is immers maar 1 ploeg

op het AC kanaal was de communicatie met de andere BV. daar hoorde de manschappen niets van.
Brandweerdoctrine de theorie achter het brandweer vak. twitter: @brandweerdoctri  Alles wat ik post doe ik op persoonlijke titel


riesbruins

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 421
Reactie #498 Gepost op: 14 november 2011, 21:14:20
De grap is dat als daadwerkelijk TS4 ingevoert gaat worden je procedures moet gaan veranderen, en je de mensen ook wegwijs zult moeten maken in het TS4 gebeuren. Iedere brandwacht in Nederland wordt opgeleidt met als basiskennis dat er 6 man op de TS zitten, en de taken over 6 man verdeelt zijn. Dat zul je dus moeten gaan veranderen, wil je uberhaupt dit veilig gaan invoeren. Ik voel weer een oefenweekje Zweden aankomen. 098uo
er moet inderdaad veel veranderen. Er moeten misschien wel andere voertuigen komen maar zeker opleiding is een punt. dit moet nog uitgezocht worden net als de procedures.
Brandweerdoctrine de theorie achter het brandweer vak. twitter: @brandweerdoctri  Alles wat ik post doe ik op persoonlijke titel


riesbruins

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 421
Reactie #499 Gepost op: 14 november 2011, 21:17:52
overigens hebben we wel het gevoel dat 2X TS4 het maximale is. Daarna moet de opschaling weer gewoon TS6 zijn. De reden hiervoor is dat er anders wel heel veel kapiteins op het schip komen en de ploegen heel klein zijn. Het grote voordeel is wel dat de manschappen van de TS4 bij elkaar gevoegd kunnen worden onder het bevel van 1 bevelvoerder en dat is dan weer precies een TS6. De overgebleven bevelvoerder kan de veiligheidsfunctionaris taak opnemen of plotter worden van de OVD. 1 van deze taken kan natuurlijk ook door de chauffeur gedaan worden als deze vrij is
Brandweerdoctrine de theorie achter het brandweer vak. twitter: @brandweerdoctri  Alles wat ik post doe ik op persoonlijke titel