Variabele voertuigbezetting (TS-4, SIE, SIV, etc.)

Auteur Topic: Variabele voertuigbezetting (TS-4, SIE, SIV, etc.)  (gelezen 527647 keer)

0 gebruikers (en 28 gasten bekijken dit topic.

gerritsen

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 241
  • Brandweer
Reactie #550 Gepost op: 16 december 2011, 08:53:33
kelderbrand en dan daadwerkelijk is meestal middelbrand toch? of zit ik nu eventjes verkeerd?
de 3de man voor het door voeren van de slang zodat de nummer 1&2 sneller door kunnen lopen ivm de hitte

Je zit eventjes verkeerd ,slang sneller aanvoeren ivm hitte?nog nooit van gehoord ,volgens mij gewoon met 2 stralen en 4 man.
vanaf 1-1-2014 ex vrijwillige brandweerman


gerritsen

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 241
  • Brandweer
Reactie #551 Gepost op: 16 december 2011, 09:46:33

Je zit eventjes verkeerd ,slang sneller aanvoeren ivm hitte?nog nooit van gehoord ,volgens mij gewoon met 2 stralen en 4 man.

ff gegoogeld en idd word wel gesproken over 3 man,wist ik niet.
vanaf 1-1-2014 ex vrijwillige brandweerman


riesbruins

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 421
Reactie #552 Gepost op: 16 december 2011, 13:48:29
Ik ben op het net een thema nummer van de brand en brandweer tegen gekomen over de TS4. Erg interressant om door te nemen ook al is het uit 2008

http://www.nvbr.nl/publish/pages/5945/bb_07.pdf
Brandweerdoctrine de theorie achter het brandweer vak. twitter: @brandweerdoctri  Alles wat ik post doe ik op persoonlijke titel


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #553 Gepost op: 16 december 2011, 15:07:06

Je zit eventjes verkeerd ,slang sneller aanvoeren ivm hitte?nog nooit van gehoord ,volgens mij gewoon met 2 stralen en 4 man.

Volgens mij zit hij er dichter bij dan jij.... ;)

Kelderbrandprocedure is inderdaad -deels-  i.v.m. het door de hete rookgassen moeten lopen. Een kelderbrandprocedure kan dus op vrijwel iedere verdieping van een pand nodig zijn, als je voor de bestrijding van een brand maar een verdieping naar beneden moet. Het is dus van belang dat de straal snel en goed doorgevoerd wordt, zodat de manschappen niet eventjes gekookt worden in de rookgassen.
Een andere taak van de derde man is het controleren van de rook; mocht de rook tekenen van een flash-over (pulserend, toenemende hitte etc.) gaan vertonen is het zaak de manschappen zo snel mogelijk uit de kelder te roepen.

Ergo; een kelderbrand kán dus wel met een TS4 uitgevoerd worden (ook hier weer met in gedachten dat er ten alle tijden een tweede TS mee moet rijden bij 'echte' branden), dan zal de bevelvoerder boven aan de trap moeten blijven staan. Het is echter met 6 man een stuk overzichtelijker ;)
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


JAB

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 314
Reactie #554 Gepost op: 16 december 2011, 15:52:50
Ja, daar zit nu juist het probleem. Als de bevelvoerder bij de trap blijft en rook moet lezen. Dan kan hij/zij de andere taken zoals verder verkennen, bovenliggende etages controleren op doorslag (leidingsschachten, rioolbuizen, stortkokers e,d) op rookverspreiding door trappenhuis i.v.m. wel -of niet ontruimen, niet uitvoeren. Hij/zij zit dus vast. En dat kan misschien wel bij een buiteninzet eventjes maar zeker niet bij een kelder, parkeergarage of wat dan ook. Een vastzittende bevelvoerder is uitgeschakeld. Maar wat te denken van de stijgleidinginzetten, (hoog of laag) en de brandweerliftprocedure? Procedure is B, 1 en 2 naar boven met de brandweerlift, 3 of 4 liftboy en 4 of 3 helpt bij waterwinning tussen ww <> pomp, en pomp <> stijgleiding. Wie wordt bij TS 4 de liftboy? Wie checkt de afsluiters en helpt bij de waterwinning? Je kunt dit dus niet uitvoeren. Ook dit is door de Apeldoornse bevelvoerders in hun brief benoemd (flatset). Neem de moeite eens om die brief te lezen! (VBV site) Je zult je verbazen over het verschil tussen het rapport en de brief met ervaringen uit de TS bemensingen.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht


brandweerman511

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 273
Reactie #556 Gepost op: 16 december 2011, 17:29:05
Volgens mij zit hij er dichter bij dan jij.... ;)

Kelderbrandprocedure is inderdaad -deels-  i.v.m. het door de hete rookgassen moeten lopen. Een kelderbrandprocedure kan dus op vrijwel iedere verdieping van een pand nodig zijn, als je voor de bestrijding van een brand maar een verdieping naar beneden moet. Het is dus van belang dat de straal snel en goed doorgevoerd wordt, zodat de manschappen niet eventjes gekookt worden in de rookgassen.
Een andere taak van de derde man is het controleren van de rook; mocht de rook tekenen van een flash-over (pulserend, toenemende hitte etc.) gaan vertonen is het zaak de manschappen zo snel mogelijk uit de kelder te roepen.

Ergo; een kelderbrand kán dus wel met een TS4 uitgevoerd worden (ook hier weer met in gedachten dat er ten alle tijden een tweede TS mee moet rijden bij 'echte' branden), dan zal de bevelvoerder boven aan de trap moeten blijven staan. Het is echter met 6 man een stuk overzichtelijker ;)
inderdaad! als je een verdieping lager moet lopen zijn de gassen soms zo heet dat je werkelijk wegbrand als je er telang blijft rond lopen. Dus een 3de man is wel degelijk van belang. En om hier je bevelvoeder neer te zetten lijkt me absoluut geen goed idee.
er is geen mooier weer dan brandweer!  Niv 3 Politie Rotterdam


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #557 Gepost op: 16 december 2011, 23:35:11
Citaat
inderdaad! als je een verdieping lager moet lopen zijn de gassen soms zo heet dat je werkelijk wegbrand als je er telang blijft rond lopen. Dus een 3de man is wel degelijk van belang.

Waarlangs ontsnappen de hete rookgassen bij een kelderbrand? Via de toegangs weg van de aanvalsploeg. En waar zetten jullie de collega neer, in de uitstroomopening van de hete rookgassen. Nu weet ik dat waarom niemand graag nr 3 wil zijn bij een kelderbrand, je collega's laten je gewoon verbranden. Zelfs de BVD wil er niet zitten. >:D
GVB, wat doet de man daar, en hoe kun je het oplossen zonder dat hij daar vast smelt aan de vloer.
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #558 Gepost op: 16 december 2011, 23:46:25
Goede argumenten van de BVD Apeldoorn.  O0
Lijkt wel een gemanipuleerde uitkomst van het onderzoek. Vooral het deel over de aantallen beoordeelde incidenten, de malen dat de HW bemanning bij moest springen en de te late aankomst van de waarnemers die ook nog eens een waarde oordeel geven over onderwerpen die ze niet kunnen meten, geen opleiding voor hebben of niet hebben kunnen beoordelen door hun komst na het cruciale moment.
Ken nog zo'n test, project SIV, als de SIV in 80% van de meldingen effectief is slaagt de test. En de meldingen zijn inclusief de OMS meldingen ^-^ Tja dan hoef je de test niet meer te houden  >:D
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


brandweerman511

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 273
Reactie #559 Gepost op: 17 december 2011, 01:08:18

Waarlangs ontsnappen de hete rookgassen bij een kelderbrand? Via de toegangs weg van de aanvalsploeg. En waar zetten jullie de collega neer, in de uitstroomopening van de hete rookgassen. Nu weet ik dat waarom niemand graag nr 3 wil zijn bij een kelderbrand, je collega's laten je gewoon verbranden. Zelfs de BVD wil er niet zitten. >:D
GVB, wat doet de man daar, en hoe kun je het oplossen zonder dat hij daar vast smelt aan de vloer.

Waar laat je de 3de man? op de plek waar de 1&2 afdalen. En ja je laat hem natuurlijk niet staan op de plek waar het het heetste is. ik vind het maar niks bij het minste geringste wat er fout gaat moet meteen een 2de wagen komen? diesel? 2 man extra in totaal? voordelen? nee vind ik niet. In Rotterdam is er zelfs een test geweest met 2man op een personen auto voor de OMSjes. Nou dat was een feest... Eenmaal terplaatse(6 minuten later dus) Een fikse brand in een gesloten gebouw( was snacht's) dan ben je snel uitgekeken dus middelbrand. Ver volgens duurt het weer 6 minuten voordat de ECHTE tankautospuit er is, Inmiddels zijn we hier 12 minuten verder en heeft het vuur zich lekker kunnen ontwikkelen. Ja en ik als eigenaar zal dan echt zeggen : jongens waarom komen jullie eerst met 2 man?
er is geen mooier weer dan brandweer!  Niv 3 Politie Rotterdam