Variabele voertuigbezetting (TS-4, SIE, SIV, etc.)

Auteur Topic: Variabele voertuigbezetting (TS-4, SIE, SIV, etc.)  (gelezen 536470 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #560 Gepost op: 17 december 2011, 09:16:10
We kunnen dus een aantal zaken toch wel gaan vaststellen dus, en dat is dat er in het land op diverse wijze om wordt gegaan met variabele voertuigbezetting. En er toch wel erg dik bovenop ligt dat het te maken heeft met bezuinigingen, en nog geen eens direct aan de opkomsttijden. Een enkele uitzondering daargelaten.


rozema12

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 513
Reactie #561 Gepost op: 17 december 2011, 10:58:37
Uitruk bij brand weer op peil
Auteur: door Johannes Rutgers |   zaterdag 17 december 2011 | 06:57
 
 
APELDOORN - De Apeldoornse brandweer geeft voorlopig geen vervolg aan een proef om met minder mensen uit te rukken naar een brand.
Personeel voelt zich niet altijd veilig bij die aanpak en heeft ook soms het idee dat er niet efficiënt opgetreden kan worden.

Normaal gesproken rijden er zes brandweermensen mee op een zogenoemde tankautospuit. In het hele land speelt de vraag of dat aantal omlaag kan. Apeldoorn is een van de koplopers in die discussie. Gedurende 2010 is een grote proef gehouden met bezettingen van vier man. Waarnemers gingen mee tijdens uitrukken, bovendien waren er interviews na afloop. De conclusie op basis van cijfers en de bevindingen van de waarnemers, is dat uitrukken met vier man zeker geen negatief effect heeft op de veiligheid en de doeltreffendheid. De beleving van de brandweermensen zelf is echter anders. Daarover is afgelopen maanden intern gediscussieerd. Voor de brandweerleiding weegt de emotie in de wagens het zwaarst. Projectmanager Adriaan Verstoep: ,,Als het gevoel bij de mensen niet goed is, heb je een slechte start van een uitruk. Juist dan kunnen er slachtoffers vallen.'' Er liggen zeker mogelijkheden voor een kleine bezetting, maar dan zou er meer onderzoek gedaan moeten worden. Bovendien moeten dan training en procedures worden aangepast. Dat zijn ook de voorwaarden die de ondernemingsraad stelt.

bron: stentor.nl


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #562 Gepost op: 17 december 2011, 15:56:11
We kunnen dus wel concluderen dat er nu van hogerhand stevig op de rem wordt getrapt bij alle pilots over variabele voertuigbezettingen.



Volledigheidshalve meld ik u
 
15 December 2011

Directeur Nationale Veiligheid in brief aan alle veiligheidsregio's: "Volledigheidshalve meld ik dat in artikel 3.1.5. van het Besluit Veiligheidsregio's de mogelijkheid is opgenomen om af te wijken van de standaardbezetting mits .. Een brief waarin de puntjes op de 'i' gezet worden.

"In het Algemeen Overleg Brandweer van 26 mei jl. heeft de Tweede Kamer aangegeven bezorgd te zijn over de vele experimenten met variabele voertuigbezetting in het land en twijfels te hebben bij het wetenschappelijke karakter van de landelijke paraplu die van de Nederlandse Vereniging voor Brandweerzorg en Rampenbestrijding (NVBR) waarbinnen de verschillende experimenten worden gemonitord.

Daarom heeft de Minister van Veiligheid en Justitie de Inspectie Openbare Orde en Veiligheid (IOOV) gevraagd om een tussenoordeel te geven over de opzet van dit  landelijke project. Zoals ook in dat AO toegezegd, is de tussenrapportage variabele voertuigbezetting" inmiddels aan de Tweede Kamer gestuurd.

In de begeleidende brief aan de Tweede Kamer worden de contouren van de landelijke paraplu geschetst, en vat de Minister de aanbevelingen van de IOOV samen en wordt de verdere uitwerking van het project beschreven. Zowel de tussenrapportage alsook de begeleidende brief zijn als bijlage ter informatie bij deze brief toegevoegd.

Volledigheidshalve meld ik dat in artikel 3.1.5. van het Besluit Wet Veiligheidsregio's de mogelijkheid voor het bestuur van de veiligheidsregio is opgenomen om af te wijken van de standaardbezetting mits daarmee wordt voorzien in een gelijkwaardig niveau van brandweerzorg en geen afbreuk wordt gedaan aan de veiligheid en gezondheid van het brandweerpersoneel. Dat betekent dat afwijking van de standaardbezetting mogelijk is indien:

De afwijking is verantwoord op grond van vakinhoudelijke overwegingen en is gebaseerd op een risico-inventarisatie en een risico-evaluatie;
De afwijking geen afbreuk doet aan de veiligheid en de gezondheid van burgers en het brandweerpersoneel.
  
Om een zo compleet mogelijk overzicht te verkrijgen van alle initiatieven op het gebied van variabele voertuigbezetting en een optimale kennisdeling te kunnen bewerkstelligen, wil ik u vragen om alle pilots en experimenten met variabele voertuigbezetting binnen uw veiligheidsregio, voor zover u dat niet al eerder heeft gedaan, aan te melden bij de Landelijke paraplu van de NVBR.

Het vervolgonderzoek van het WODC zal straks zo veel mogelijk voortborduren op bruikbare data uit de landelijke paraplu van de NVBR". Aldus de directeur Nationale Veiligheid in de brief die hieronder te downloaden is.
 

http://www.brandweervrijwilligers.nl/nieuws-3222-volledigheidshalve-meld-ik-u.html?archived=0&page=1

Dus regio,s kunnen al niet meer zomaar over gaan tot het inzetten van variabele voertuigbezettingen, zonder dat er een duidelijk onderzoek is geweest naar de mogelijkheden, en of het wel verantwoordt is. En er dus keiharde randvoorwaardes zijn gesteld. De vlieger bezuinigingen kan alvast niet meer opgaan.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #563 Gepost op: 18 december 2011, 14:35:29
Voor de discussie rond het opbouwen van de waterwinning door de chauffeur/pompbediender
http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=58307.msg966735;topicseen#msg966735


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #564 Gepost op: 14 januari 2012, 11:12:41
Koggenland wil krachten brandweer bundelen

 
10 Januari 2012

DE GOORN - De gemeente Koggenland gaat de brandweer reorganiseren omdat zij aan ziet komen dat er problemen ontstaan met de bezetting overdag. De voorkeur gaat uit naar het halveren van het aantal blusgroepen en het aanschaffen van bluswagens die ook met een kleine bezetting snel kunnen uitrukken.

Burgemeester Leoni Sipkes zei dit vanavond in haar speech tijdens de nieuwjaarsontmoeting van de gemeente. Of het aantal blusgroepen inderdaad van vier naar twee gaat (Avenhorn/De Goorn met Berkhout en Ursem met Obdam) is nog onderwerp van gesprek.

De toespraak van de burgemeester werd gekenmerkt door tevredenheid. Guda Kroon uit Berkhout werd tot haar grote verrassing gehuldigd als ’Vrijwilliger van het Jaar’. Zij was en is actief binnen de handbal, damesvoetbal, tennis en EHBo en gaat een dag per week voor vrijwilligerswerk naar Purmerend.

Bron Noord Hollands Dagblad

http://www.brandweervrijwilligers.nl/nieuws-3238-koggenland-wil-krachten-brandweer-bundelen.html?archived=0&page=1


Bijzonder dat er nog steeds gezocht blijft worden naar kleinere bezettingen op de TS, terwijl er nog geen goede leidraad daarvoor is.


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #565 Gepost op: 7 februari 2012, 09:41:11
Uitruk bij brand weer op peil
Auteur: door Johannes Rutgers |   zaterdag 17 december 2011 | 06:57
 
 
APELDOORN - De Apeldoornse brandweer geeft voorlopig geen vervolg aan een proef om met minder mensen uit te rukken naar een brand.
Personeel voelt zich niet altijd veilig bij die aanpak en heeft ook soms het idee dat er niet efficiënt opgetreden kan worden.

Normaal gesproken rijden er zes brandweermensen mee op een zogenoemde tankautospuit. In het hele land speelt de vraag of dat aantal omlaag kan. Apeldoorn is een van de koplopers in die discussie. Gedurende 2010 is een grote proef gehouden met bezettingen van vier man. Waarnemers gingen mee tijdens uitrukken, bovendien waren er interviews na afloop. De conclusie op basis van cijfers en de bevindingen van de waarnemers, is dat uitrukken met vier man zeker geen negatief effect heeft op de veiligheid en de doeltreffendheid. De beleving van de brandweermensen zelf is echter anders. Daarover is afgelopen maanden intern gediscussieerd. Voor de brandweerleiding weegt de emotie in de wagens het zwaarst. Projectmanager Adriaan Verstoep: ,,Als het gevoel bij de mensen niet goed is, heb je een slechte start van een uitruk. Juist dan kunnen er slachtoffers vallen.'' Er liggen zeker mogelijkheden voor een kleine bezetting, maar dan zou er meer onderzoek gedaan moeten worden. Bovendien moeten dan training en procedures worden aangepast. Dat zijn ook de voorwaarden die de ondernemingsraad stelt.

bron: stentor.nl

Citaat
Bij toepassing van dezelfde brandbestrijdingstactieken en – technieken kunnen brandweerlieden op een TS4 net zo doeltreffend en veilig optreden als op een TS6. Dat blijkt uit onderzoek van het brandweercluster Apeldoorn, Epe en Voorst. Dat wil niet zeggen dat de TS6 automatisch vervangen kan worden door een TS4. ‘Met dit onderzoek hebben we kennis vergaard.
Er is echter veel meer onderzoek nodig om tot een andere voertuigbezetting te komen’, aldus projectleider Rick van Putten. De resultaten tonen echter wel voldoende aan dat zes mensen op een TS in veel gevallen niet noodzakelijk zijn.
Bron: Brand&Brandweer 2012-02, Sdu Uitgevers

         


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #566 Gepost op: 8 februari 2012, 07:51:09
Kleinere brandweerwagens in Rijnmond succes

ROTTERDAM -  De brandweerzorg in de Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond kan met de inzet van vijf kleinere brandweerwagens, zogeheten snelle interventievoertuigen (SIV), veel effectiever worden georganiseerd. In 80 procent van de gevallen kunnen twee brandweerlieden het incident ook oplossen, terwijl er nu vaak zes gaan naar een auto- of keukenbrandje of een kat in de boom.
  
Dat blijkt uit een nog vertrouwelijke bestuurlijke notitie over de inzet van deze nieuwe, snellere brandweerwagens. Daar ontstond in 2010 veel ophef over toen projectleider van de SIV Henk Berkhout stelde dat de brandweer veel effectiever kan optreden met minder brandweerlieden. Nu zitten er zes man op een tankautospuit, terwijl op de de kleinere wagen maar twee brandweerlieden zitten.

„De SIV kan in veel gevallen zelfstandig optreden of anders goed voorbereidend werk doen voor de tankautospuit als die toch moet komen. De verwachting dat een SIV niet één-op-één vergeleken kan worden met een tankautospuit, is tijdens de pilot bevestigd: in een aantal gevallen was inzet van de tankautospuit nodig omdat het incident te groot was of meer handen vergde”, staat in de notitie.

Aan het bestuur, ofwel de burgemeesters van gemeenten in de regio Rijnmond, wordt nu gevraagd vijf SIV's aan te schaffen. Deze komen dan op brandweerposten die door bezuinigingen worden gesloten, zoals Bergschenhoek, Hellevoetsluis, en twee op Rotterdam-Zuid. Over een vijfde locatie wordt nog nagedacht.


http://www.telegraaf.nl/binnenland/11469966/__Kleinere_brandweer_succes__.html?sn=binnenland


kens62

  • Kerninstructeur C2000
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 627
Reactie #567 Gepost op: 8 februari 2012, 11:24:30
Bron: http://www.nu.nl/binnenland/2735527/kleinere-brandweerwagens-in-rijnmond-succes.html


Laatste update:  8 februari 2012 07:10 info.


 ROTTERDAM - De brandweerzorg in de Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond kan met de inzet van vijf kleinere brandweerwagens, zogeheten snelle interventievoertuigen (SIV), veel effectiever worden georganiseerd.

In 80 procent van de gevallen kunnen twee brandweerlieden het incident ook oplossen, terwijl er nu vaak zes gaan naar een auto- of keukenbrandje of kat in de boom.

Dat blijkt uit een nog vertrouwelijke bestuurlijke notitie over de inzet van deze nieuwe, snellere brandweerwagens. Daar ontstond in 2010 veel ophef over toen projectleider van de SIV Henk Berkhout stelde dat de brandweer veel effectiever kan optreden met minder brandweerlieden.

Nu zitten er zes man op een tankautospuit, terwijl op de de kleinere wagen maar twee brandweerlieden zitten.
Al mijn berichten zijn louter op persoonlijke titel en kunnen nooit op welke wijze dan ook in verband worden gebracht met de mening van mijn werkgever


kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
Reactie #568 Gepost op: 8 februari 2012, 12:59:09
Ik moet zeggen dat ik raar vind dat er voor een keukenbrand met 2 man wordt uitgerukt. Ik denk toch dat dat een situatie is die snel kan veranderen in een situatie die veel groter is dan 2 man aan kan.
Hobby Bobby eenheid Den Haag


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,591
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #569 Gepost op: 8 februari 2012, 15:43:10
Kleinere brandweerwagens in Rijnmond succes
08-02-2012  |  07:38

Een proef in de regio Rotterdam-Rijnmond met kleinere brandweerwagens en minder brandweerlieden is geslaagd.
Dat staat in een nog vertrouwelijke evaluatie van het experiment.


Bij een brandmelding rukken nu standaard zes brandweerlieden uit met een grote wagen.

Uit het experiment blijkt dat een kleine wagen met twee brandweerlieden in tachtig procent van de gevallen voldoende is.

Volgens de directeur van de veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond Arjen Littooij, zal de overgang op de kleinere
brandweerwagens geen banen kosten.
 
De brandweer wil nu dat door de regio Rotterdam-Rijnmond vijf zogeheten snelle interventievoertuigen, worden aangeschaft.
Deze SIV’s komen dan op brandweerposten die door bezuinigingen worden gesloten, zoals Bergschenhoek, Hellevoetsluis,
en twee op Rotterdam-Zuid. Over een vijfde locatie wordt nog nagedacht.

BRON + Audio opname: http://www.rijnmond.nl/nieuws/08-02-2012/kleinere-brandweerwagens-rijnmond-succes

Audio vanaf 15:00 tot 21:00
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen