Variabele voertuigbezetting (TS-4, SIE, SIV, etc.)

Auteur Topic: Variabele voertuigbezetting (TS-4, SIE, SIV, etc.)  (gelezen 527637 keer)

0 gebruikers (en 25 gasten bekijken dit topic.

Piles

  • Geïnteresseerde
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,157
Reactie #590 Gepost op: 10 februari 2012, 15:00:07
Op een SIV zit ook een bevelvoerder, alleen zal die zich er van bewust moeten zijn dat een eventuele back-up op zich laat wachten. ::)
Dus die bevelvoerder kan inschatten of hij aan zijn SIV genoeg heeft of niet. Zoals bij een gewone TS ook gebeurt. Ik zie op dat gebied amper verschil met een normale inzet.


Kevin R.

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 978
Reactie #591 Gepost op: 10 februari 2012, 15:03:24
Dus die bevelvoerder kan inschatten of hij aan zijn SIV genoeg heeft of niet. Zoals bij een gewone TS ook gebeurt. Ik zie op dat gebied amper verschil met een normale inzet.

en daarbij wordt de SIV ook ingezet op OMS/PAC/rookmelders, die hier (bijna) altijd weer wordt ingetrokken


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #592 Gepost op: 10 februari 2012, 15:04:19
Dus die bevelvoerder kan inschatten of hij aan zijn SIV genoeg heeft of niet. Zoals bij een gewone TS ook gebeurt. Ik zie op dat gebied amper verschil met een normale inzet.
Alleen als hij met een SIV die beslissing maakt dat hij het niet gaat redden zal hij zich moeten zien te redden totdat de TS6 er is. Met een TS6 schaal je op naar middel incident, maar kun je wel starten met incidentbestrijding. Met een TS4 kun je nog iets uitrichten, rijden ze met een TS2 staan ze direct met de rug tegen de muur en kunnen ze totaal niets.


Raymond

  • Beveiliging & Vrijwillige brandweer
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 43
Reactie #593 Gepost op: 10 februari 2012, 15:09:27
Met een TS4 kun je nog iets uitrichten, rijden ze met een TS2 staan ze direct met de rug tegen de muur en kunnen ze totaal niets.

Inderdaad!

Al zou de SIV ideaal zijn voor die simpele prullenbakkenbrandjes waar er altijd een hoop van zijn met oud & nieuw.
Maar op OMS met SIV liever niet...


Piles

  • Geïnteresseerde
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,157
Reactie #594 Gepost op: 10 februari 2012, 15:12:55
Maar op OMS met SIV liever niet...
Risico = kans x impact
Kans op een echt incident bij een melding is laag te noemen volgens mij.
Impact wordt verkleind door een vroege ontdekking en alarmering. Beetje afhankelijk van de locatie e.d.
Hierdoor wordt het risico kleiner. Ik zie niet waarom je bij sommige OMS-en niet met een SIV zou kunnen starten.
Dat je dat niet bij een ziekenhuis e.d. doet snap ik, maar bij een kantoorpand met BHV wat al ontruimd is voor de brandweer er is, waarom niet?


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #595 Gepost op: 10 februari 2012, 15:18:01
Risico = kans x impact
Kans op een echt incident bij een melding is laag te noemen volgens mij.
Impact wordt verkleind door een vroege ontdekking en alarmering. Beetje afhankelijk van de locatie e.d.
Hierdoor wordt het risico kleiner. Ik zie niet waarom je bij sommige OMS-en niet met een SIV zou kunnen starten.
Dat je dat niet bij een ziekenhuis e.d. doet snap ik, maar bij een kantoorpand met BHV wat al ontruimd is voor de brandweer er is, waarom niet?

Sorry? Dit jaar was er bij 40% van de automaatjes waar ik bij ben geweest sprake van daadwerkelijk brand, waarvan er één nog is opgeschaald naar middelbrand. En zeker dat middel-OMS'je had heel veel slechter af kunnen lopen zonder snelle assistentie (i.v.m. zoeken brandhaard door twee ploegen) ;)

Gewoon niet doen. Statistiek dit en statistiek dat, prima, maar vergeet niet dat een OMS/PACmelding gewoon een brandmelding is!! En totdat het tegendeel is bewezen blijft dat m.i. ook zo.
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #596 Gepost op: 10 februari 2012, 15:27:06
Sorry? Dit jaar was er bij 40% van de automaatjes waar ik bij ben geweest sprake van daadwerkelijk brand, waarvan er één nog is opgeschaald naar middelbrand. En zeker dat middel-OMS'je had heel veel slechter af kunnen lopen zonder snelle assistentie (i.v.m. zoeken brandhaard door twee ploegen) ;)

Gewoon niet doen. Statistiek dit en statistiek dat, prima, maar vergeet niet dat een OMS/PACmelding gewoon een brandmelding is!! En totdat het tegendeel is bewezen blijft dat m.i. ook zo.
Tja, er wordt nog steeds te makkelijk gedacht van "Oo, het is maar een automaatje". Maar het gebeurt nog  steeds  dat een OMSmelding weldegelijk daadwerkelijk brand blijkt te zijn, en er zelfs slachtoffers vallen ondanks de OMS. En inderdaad elke OMS en PACalarm dient als normale brandmelding behandeld te worden ::)


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #597 Gepost op: 10 februari 2012, 15:30:10
Tja, er wordt nog steeds te makkelijk gedacht van "Oo, het is maar een automaatje". Maar het gebeurt nog  steeds  dat een OMSmelding weldegelijk daadwerkelijk brand blijkt te zijn, en er zelfs slachtoffers vallen ondanks de OMS. En inderdaad elke OMS en PACalarm dient als normale brandmelding behandeld te worden ::)

Maar reken maar dat er ook op 'hoog niveau' zo over automaatjes gedacht wordt. "Want als het dan echt blijkt te zijn zal de brand nog wel klein zijn door snelle detectie en kan er opgeschaald worden" of iets in die richting. Met twee man heb je bij een brand überhaupt niets te zoeken (en naar mijn mening ook niet bij andere meldingen, tenzij je als back-up voor een TS met personeelstekort dient).
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,591
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #598 Gepost op: 10 februari 2012, 15:34:29
Ik zal wel bepaalde mensen tegen het zere been schoppen maar mijn mening is het volgende.
Er is in Nederland genoeg te doen en als men gewoon geen geld meer zou uitgeven aan ontwikkelingshulp en landen en ook
geen geld aan Griekenland dan had een (groot)deel daarvan gewoon in goede brandweerzorg gestoken kunnen worden.
Veiligheid van brandweerpersoneel met goed materiaal en inwoners van Nederland gaat bij mij boven de zaken waaraan nu geld is uitgegeven.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #599 Gepost op: 10 februari 2012, 15:56:59
De pilots over variabele voertuigbezettingen worden vooral uitgedacht op hoger niveau. Maar ik heb nu niet de indruk dat dit alles echt wordt gedragen door de mensen van de werkvloer, de mensen die uiteindelijk de klus zullen moeten gaan doen.