Vliegtuigcrash met 70 Nederlandse slachtoffers - Tripoli (Libië) 12-05-2010

Auteur Topic: Vliegtuigcrash met 70 Nederlandse slachtoffers - Tripoli (Libië) 12-05-2010  (gelezen 127031 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
http://www.telegraaf.nl/binnenland/6721524/___Geen_brand_voor_crash___.html?p=1,1

za 15 mei 2010, 15:46
'Vliegtuig niet in brand voor crash'

TRIPOLI -  Het vliegtuig dat woensdag verongelukte op de luchthaven van Tripoli stond niet in brand voordat het de grond raakte. Dit heeft het hoofd van de Libische commissie die onderzoek doet naar de crash, Neji Dhaou, zaterdag gezegd.

Volgens Dhaou blijkt uit bestudering van de wrakstukken en ander bewijsmateriaal niet dat toestel voor de landing in brand stond. Het vuur brak pas 400 meter van de plaats van het ongeluk uit.

De onderzoeksleider zei verder dat de twee zwarte dozen van het toestel naar Frankrijk, Groot-Brittannië of de Verenigde Staten worden gestuurd voor bestudering. Zijn team begint ook met het horen van getuigen en is in afwachting van een verslag van een piloot van Alitalia die op het punt stond met zijn vliegtuig te vertrekken op het moment van de crash. Daarbij kwamen zeventig Nederlandse inzittenden om.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
http://www.rnw.nl/nederlands/article/vliegveld-tripoli-gedeeltelijk-nog-primitief

Vliegveld Tripoli gedeeltelijk nog primitief

Het onderzoek naar de oorzaak van de vliegtuigcrash in Libië is in volle gang. Intussen zeggen de Libische autoriteiten dat de piloot geen technische mankementen aan het toestel heeft gemeld. Maar er komen steeds meer berichten dat de matige kwaliteit van het vliegveld kan hebben bijgedragen aan het ongeluk. Verslaggever Hans Jaap Melissen sprak met een deskundige ooggetuige en kreeg inzage in diverse papieren.

Toen Juan Wolmarans, vlak voor de crash bij het vliegveld arriveerde was hij verbaasd over het slechte zicht. 'Kijk, ik stond hier en die paal in de verte kon ik niet zien.’ Hij wijst naar een plek, hooguit driehonderd meter verder. ‘Er was een combinatie van mist en laaghangende bewolking,’ vertelt hij, een weertype dat op een normaal, modern vliegveld niet meteen problemen hoeft op te leveren. Wolmarans is manager bij de kleine vliegtuigmaatschappij Global Aviation en zelf voormalig piloot. Hij was de fatale ochtend op de luchthaven om een collega op te halen die aan boord was van de Airbus A330. In zijn kring van piloten en ex-piloten is algemeen bekend dat Tripoli een vliegveld met gebreken is.

Verbijsterend
‘Dit vliegveld heeft een goede en een slechte kant. Op baan 27 worden vliegtuigen begeleid door een ILS (Instrumental Landingssystem). De techniek wuift het vliegtuig eigenlijk binnen. Maar op baan 09 ontbreekt zo’n systeem. Dat de piloot daar toch is gaan landen, vind ik verbijsterend. Tenzij hij een heel erg dwingende reden had om dat te doen, een noodsituatie aan boord bijvoorbeeld. Maar anders is het gekkenwerk.’ Overigens zijn ‘27’ en ‘09’ twee uiteinden van dezelfde baan. Het geeft aan of je vanuit oostelijke, of westelijke richting landt.

‘Maar er is nog iets,’ Wolmarans laat een ‘Notam’ zien, een bericht voor alle piloten. ‘Hierin staat dat de hijskranen die rond de nieuwe terminal van het vliegveld staan, kunnen interfereren met het radiobaken dat aangeeft hoever vliegveld en vliegtuig van elkaar zijn verwijderd.’ Als dat niet goed werkt kan de piloot denken dat hij er al is, maar in feite heeft hij dan nog wat meters te gaan.

Primitief
Volgens Womarans heeft zelfs het modernste toestel, in omstandigheden met slecht zicht, nog steeds een modern vliegveld nodig. ‘Voor een deel is het hier nog allemaal primitief.’

Dat het slecht weer zou zijn geweest, klopt niet met de officiële lezingen. ‘De Libische meteorologische dienst heeft het over een zicht van 2000 meter. Ik heb zelf die ochtend gezien dat het veel minder was. Die dienst geeft wel vaker incorrecte berichten door,’ zegt Wolmarans,

‘De meest waarschijnlijke lezing is dat de piloot, zonder gebruik te kunnen maken van dat ILS systeem, geschrokken is toen hij door de laaghangende bewolking heen zakte en zag dat hij niet goed voor de baan hing. Dan kan hij nog geprobeerd hebben gas te geven, om weer weg te vliegen, of bij te sturen. Alleen heeft het toestel toen wellicht al de grond geraakt.’


Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Vandaag heb ik het bericht gekregen dat het paar uit Landgraaf bij de crash omgekomen verbonden was aan het Nederlandse rode kruis als bestuurslid en hoofd O&V. Zoals anne ook al zei, zo komt de crash wel erg dichtbij...
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


Guppie3335

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,143
Door: Novum, Vernieuwd: 17-5-2010

Journalistenraad toetst berichtgeving over crash

(Novum) - De Raad voor de Journalistiek buigt zich over de manier waarop de media verslag hebben gedaan van de vliegramp in Libië. Bekeken wordt of de leidraad die de Raad hanteert moet worden aangepast.

Bij de Raad zijn de afgelopen dagen ruim honderd e-mails en brieven binnengekomen waarin geklaagd wordt over de manier waarop is bericht over de 9-jarige Ruben, de enige overlevende van de vliegtuigcrash. Vooral De Telegraaf oogstte veel hoon, nadat die krant op de voorpagina een interview met Ruben afdrukte. Het dagblad stapte overigens eind 2008 uit de raad.

Of de grenzen van zorgvuldige journalistiek zijn overschreden kan de Raad niet zeggen, omdat er nog geen officiële klacht van een belanghebbende is binnengekomen. Wel bekijkt de Raad of de eigen leidraad nog wel voldoet. Ook organiseert de Raad wellicht een debat over de kwestie.


Guppie3335

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,143
http://www.rnw.nl/nederlands/article/vliegveld-tripoli-gedeeltelijk-nog-primitief

Vliegveld Tripoli gedeeltelijk nog primitief

Het onderzoek naar de oorzaak van de vliegtuigcrash in Libië is in volle gang. Intussen zeggen de Libische autoriteiten dat de piloot geen technische mankementen aan het toestel heeft gemeld. Maar er komen steeds meer berichten dat de matige kwaliteit van het vliegveld kan hebben bijgedragen aan het ongeluk. Verslaggever Hans Jaap Melissen sprak met een deskundige ooggetuige en kreeg inzage in diverse papieren.

Toen Juan Wolmarans, vlak voor de crash bij het vliegveld arriveerde was hij verbaasd over het slechte zicht. 'Kijk, ik stond hier en die paal in de verte kon ik niet zien.’ Hij wijst naar een plek, hooguit driehonderd meter verder. ‘Er was een combinatie van mist en laaghangende bewolking,’ vertelt hij, een weertype dat op een normaal, modern vliegveld niet meteen problemen hoeft op te leveren. Wolmarans is manager bij de kleine vliegtuigmaatschappij Global Aviation en zelf voormalig piloot. Hij was de fatale ochtend op de luchthaven om een collega op te halen die aan boord was van de Airbus A330. In zijn kring van piloten en ex-piloten is algemeen bekend dat Tripoli een vliegveld met gebreken is.

Verbijsterend
‘Dit vliegveld heeft een goede en een slechte kant. Op baan 27 worden vliegtuigen begeleid door een ILS (Instrumental Landingssystem). De techniek wuift het vliegtuig eigenlijk binnen. Maar op baan 09 ontbreekt zo’n systeem. Dat de piloot daar toch is gaan landen, vind ik verbijsterend. Tenzij hij een heel erg dwingende reden had om dat te doen, een noodsituatie aan boord bijvoorbeeld. Maar anders is het gekkenwerk.’ Overigens zijn ‘27’ en ‘09’ twee uiteinden van dezelfde baan. Het geeft aan of je vanuit oostelijke, of westelijke richting landt.

‘Maar er is nog iets,’ Wolmarans laat een ‘Notam’ zien, een bericht voor alle piloten. ‘Hierin staat dat de hijskranen die rond de nieuwe terminal van het vliegveld staan, kunnen interfereren met het radiobaken dat aangeeft hoever vliegveld en vliegtuig van elkaar zijn verwijderd.’ Als dat niet goed werkt kan de piloot denken dat hij er al is, maar in feite heeft hij dan nog wat meters te gaan.

Primitief
Volgens Womarans heeft zelfs het modernste toestel, in omstandigheden met slecht zicht, nog steeds een modern vliegveld nodig. ‘Voor een deel is het hier nog allemaal primitief.’

Dat het slecht weer zou zijn geweest, klopt niet met de officiële lezingen. ‘De Libische meteorologische dienst heeft het over een zicht van 2000 meter. Ik heb zelf die ochtend gezien dat het veel minder was. Die dienst geeft wel vaker incorrecte berichten door,’ zegt Wolmarans,

‘De meest waarschijnlijke lezing is dat de piloot, zonder gebruik te kunnen maken van dat ILS systeem, geschrokken is toen hij door de laaghangende bewolking heen zakte en zag dat hij niet goed voor de baan hing. Dan kan hij nog geprobeerd hebben gas te geven, om weer weg te vliegen, of bij te sturen. Alleen heeft het toestel toen wellicht al de grond geraakt.’
 


De MDA (http://www.skybrary.aero/index.php/Minimum_Descent_Altitude/Height) is bij VOR-D baan 09 daar 550ft of 288ft boven grond niveau. Dan heb je nog ruim de tijd voor een normale go-around, kwestie van knopje drukken en het toestel klimt binnen een oogwenk automatisch met max vermogen weg.

Bron : ATCBOX live


JM

  • Arnemuiden, Zeeland
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 463
  • Arnemuiden 4534
Herstel Ruben verloopt voorspoedig
Uitgegeven: 18 mei 2010 12:04
Laatst gewijzigd: 18 mei 2010 12:03

TILBURG - Het herstel van de negenjarige Ruben uit Tilburg verloopt voorspoedig. Dat meldt zijn familie dinsdag in een persverklaring.

De jongen was vorige week de enige overlevende van het vliegtuigongeluk in Libië waarbij woensdag 103 inzittenden omkwamen. Ruben werd zaterdag vanuit Tripoli naar een ziekenhuis in Tilburg gebracht.

Volgens de artsen zal de jongen volledig herstellen. Wel zal Ruben nog een keer een operatie moeten ondergaan. Dat gebeurt zodra hij voldoende is aangesterkt.

bron
www.nu.nl


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Eerste identificaties ramp Tripoli

http://nos.nl/artikel/160246-eerste-identificaties-ramp-tripoli.html
donderdag 27 mei 2010, 18:04

De eerste slachtoffers van de crash bij Tripoli zijn geïdentificeerd. Het Landelijk Team Forensische Opsporing wil niet zeggen hoeveel het er zijn.

De verwachting is dat op korte termijn meer lichamen worden geïdentificeerd, maar het team durft niet te voorspellen wanneer het werk klaar zal zijn. De nabestaanden worden geïnformeerd over de vorderingen via familierechercheurs.

Vanwege de privacy worden geen nadere details over de identificaties gegeven of over repatriëring van de lichamen. Bij de vliegtuigcrash in Tripoli kwamen twee weken geleden 103 mensen om, onder wie 70 Nederlanders.
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
35 slachtoffers Tripoli gerepatrieerd

http://www.nu.nl/binnenland/2261332/35-slachtoffers-tripoli-gerepatrieerd.html

Uitgegeven: 3 juni 2010 10:08
Laatst gewijzigd: 3 juni 2010 10:08

DEN HAAG - De ANWB Alarmcentrale heeft tot en met woensdag 35 slachttoffers van de vliegramp in Tripoli gerepatrieerd. Dat maakte de organisatie donderdag bekend.
 
Bij de vliegramp op 12 mei kwamen 103 passagiers en bemanningsleden om het leven onder wie zeventig Nederlanders.

© ANP
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Alle lichamen Tripoli geïdentificeerd

http://nos.nl/artikel/164718-alle-lichamen-tripoli-geidentificeerd.html
Update: dinsdag 15 jun 2010, 13:22

Alle 70 Nederlandse slachtoffers van de vliegramp in Tripoli zijn geïdentificeerd. De lichamen zijn terug in Nederland, meldt het ministerie van Buitenlandse Zaken.

Vanochtend zijn de laatste drie lichamen aangekomen, samen met de laatste vier leden van het Landelijk Team Forensische Opsporing die nog in Libië waren.

Voorspoedig
Minister Verhagen is heel tevreden over het werk van de forensisch experts. Ook prijst hij de Libische autoriteiten voor de goede medewerking.

"Het is goed dat alle nabestaanden nu zekerheid hebben", zei Verhagen. "De indentificatie en overbrenging van het grote aantal slachtoffers is voorspoedig gegaan."

Bij de vliegramp in Tripoli, op 12 mei, kwamen 103 mensen om het leven, onder wie zeventig Nederlanders.
Samen sterk in de hulpverlening!


denkweb

  • Manager meldkamer van Amerongen Berging
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 232
  • en door!
De laatste weken ook al verscheidene voertuigen laten afslepen van de parking van vliegveld Dusseldorf...