olie op het vuur............... 112 fotografen : doen jullie feitelijk niets anders?
Dit is een vraag die iedereen voor zich zou moeten kunnen beantwoorden denk ik, voor mij geldt dat ik geen slachtoffers herkenbaar in beeld breng. Naar mijn idee voegt een bebloed slachtoffer niets toe aan de nieuwswaarde van een foto. Het overkomt me wel eens dat ik tijdens het maken van een fotoreportage (van bv een ongeval) gericht een foto maak van de situatie en thuis tot de ontdekking kom dat een slachtoffer vol in beeld is. Op zo'n moment belsuit ik een dergelijke foto niet te publiceren.
Dat is wat de "krant van wakker Nederland" ook had kunnen doen. Het telefoongesprek afkappen zou mogelijk voor de jongen een domper zijn geweest: Hij hoort een Nederlandse dame aan de lijn die vervolgens de verbinding zou verbreken. Dat is lullig denk ik, en zou ik niet gedaan hebben.
Vervolgens heeft de betreffende journaliste haar verhaal op papier gezet, en verzonden naar haar redactie, die het vervolgens hebben gepubliceerd. Dit zijn DE momenten waarop er op de rem getrapt had kunnen/moeten worden naar mijn idee.
Op papier zetten had ik mogelijk ook gedaan, voor je het weet verlies je details uit het gesprek, maar verzenden naar de redactie.... Denk het niet. Maar even afwachten, er is immers een verzoek de privacy te respecteren. Vervolgens had de redactie publicatie moeten voorkomen op dat moment.
Misschien kun je later nog wat met het betreffende interview, maar publiceren terwijl het mannetje nog in Tripoli in het ongewisse over het lot van zijn familie verkeerd is net een stap te ver in mijn beleving. Misschien een inschattingsfout die in het heetst van de strijd is genomen, maar biedt dan je oprechte excusses aan. Verschuil je niet achter journalistieke vrijheid, recht van vrije nieuwsgaring od "ik kon er ook niets aan doen dat ik hem aan de lijn kreeg". Probeer het ook niet recht te praten door te stellen dat er niet over het overlijden van de ouders is gesproken. Nee zeg dan openlijk in de krant dat je een inschattingsfout hebt gemaakt met het publiceren van het verhaal. (uiteraard alleen wanneer dit ook gemeend is).
Volgende keer gewoon even tot 10 tellen voor er een scoop geplaatst wordt.