Ethische kwaliteiten journalisten: Slachtoffers in ziekenhuis benaderen

Auteur Topic: Ethische kwaliteiten journalisten: Slachtoffers in ziekenhuis benaderen  (gelezen 13011 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Rob van Munster

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 609
Op het WWW is ook meer te vinden over van de Graaf.......Als Justitie haar huis binnenvalt vanwege vermeende spionage en aanverwante beschuligingen, dan is het hek van de dam. Kennelijk mag zij overal "aankomen", maar niemand aan haar.........


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Blijkbaar mogen 'foute' zaken van de telegraaf niet bekend worden... :-X :-X Als iemand de Telegraaf probeerd de mond te snoeren dan schreeuwen ze het vanaf alle daken... Nu ze zelf het onderwerp zijn proberen ze het zosnel mogelijk onder het tapijt te schuiven...  :-X De verklaring van de hoofdredactie staat ook niet meer op de eerste internet pagina... ::)


http://www.ad.nl/ad/nl/2461/Vliegramp-Tripoli/article/detail/483470/2010/05/14/Twitter-verwijdert-Telegraafboycot.dhtml

Twitter verwijdert Telegraafboycot
 
ROTTERDAM - Het telefonische interview van De Telegraaf met de 9-jarige Ruben, de enige overlevende van de vliegramp in Tripoli, heeft tot verontwaardigde reacties geleid op Twitter. Een oproep om de krant te boycotten, kreeg vrijdag snel veel navolging.

Op Twitter werd vrijdagochtend een account aangemaakt met de naam Telegraafboycot, waar in de loop van de ochtend duizenden twitteraars zich bij aansloten. De pagina werd aan het begin van de middag door Twitter offline gehaald, waarna binnen de kortste keren nieuwe Twitteraccounts als tgraafboycot en TelegraafZuigt opdoken.

De Twitterpagina's roepen twitteraars op hen te volgen ,,als u het interview met de jonge overlevende van de vliegramp in Tripoli ethisch niet verantwoord vindt''. (ANP/CBR)


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Zou 1 + 1 = 2 zijn?  ::) ::)

http://www.telegraaf.nl/binnenland/6715071/__Journalisten_nu_kortgehouden__.html?p=5,3

vr 14 mei 2010, 15:52 Video Binnenland Stelling van de Dag
Journalisten nu kortgehouden in Tripoli

TRIPOLI -  Journalisten die in Tripoli zijn in verband met de vliegtuigcrash hebben vrijdag veel minder bewegingsvrijheid dan toen ze donderdag aankwamen. De reden voor de inperking is waarschijnlijk dat een cameraploeg donderdagavond op eigen houtje de stad in is gegaan om burgers vragen te stellen over de crash.

De verslaggevers die donderdag in het kielzog van de secretaris-generaal van Buitenlandse Zaken werkten, heeft Libië die dag geen strobreed in de weg gelegd. Op de plek waar het vliegtuig neerstortte en bij vraaggesprekken met de ziekenhuisdirecteur en de behandelend arts van het Nederlandse jongetje Ruben golden schijnbaar geen beperkingen.

Vrijdag mag alleen nog gefilmd worden in de directe omgeving van het hotel waar de Nederlandse gasten verblijven. Zelfs zogenoemde stand-upjes, waarbij een verslaggever in beeld is en iets vertelt, kunnen niet meer zomaar: de camera moet dan gericht zijn op het hotelgebouw.

Cameraman Kees Aantjes en verslaggever Casper van der Kruit van Hart van Nederland zaten vrijdag in een taxi en stonden op het punt te vertrekken bij het hotel, toen een overheidsfunctionaris hen dat belette. „We werden de taxi uitgetrokken”, zei Aantjes. ,;We mogen nu alleen nog vanavond naar de tv-studio om ons materiaal door te zetten naar Nederland.”

Een groep andere verslaggevers en cameramensen kon urenlang niet vertrekken bij het hotel. Uiteindelijk werden ze per busje nog even langs het El Khadra-ziekenhuis gevoerd, waar Ruben wordt verpleegd.


mark_b

  • Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 221
    • Brandweer Mook & Middelaar
Nee, zoals ik het lees gaf de arts de telefoon (met de journaliste aan de andere kant van de lijn) direct door aan de jongen. Dit is een fout van de arts, maar publicatie van het gesprek is nog fouter van de Telegraaf! Ik vind immers dat de inhoud van het gesprek niet dusdanig veer meer informatie verteld dan al bekend is.

Helemaal mee eens!
Kansloze actie!
TWITTER foto's suck....


AVN

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 227
Journalist/De Telegraaf gaan volledig over de scheef hier.
Zij tonen totaal geen respect voor de privacy van de slachtoffers van dit ongeluk.

Ik hoop dat zij (journalist en krant) er niet mee weg komen.


Timmos

  • Persfotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,326
    • Tim-Koster.nl
Ben heel erg benieuwd naar de rest van het gesprek, dus als er iemand met een telegraaf is en dit in zou willen scannen? Of iemand die weet van een gratis online editie..

Wil dit nog een keer naar boven halen.. Dus als er iemand is ;)..


Mar

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 118
  • Redacteur
    • Spinfo
Het is eigenlijk heel simpel, als je als journalist geen misbruik van de situatie wil maken dan had ze heel makkelijk gewoon op kunnen hangen voordat ze dit slachtoffers te spreken kreeg. Maar dat deed ze dus niet, dan kies je voor een andere aanpak en gaat ze toch voor de sensatie...  >:(
Bij vlagen ben ik geniaal, alleen is het altijd windstil


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
en gaat ze toch voor de sensatie...  >:(

Voor de scoop. Het is immers haar werk.


Timmos

  • Persfotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,326
    • Tim-Koster.nl
Het is eigenlijk heel simpel, als je als journalist geen misbruik van de situatie wil maken dan had ze heel makkelijk gewoon op kunnen hangen voordat ze dit slachtoffers te spreken kreeg. Maar dat deed ze dus niet, dan kies je voor een andere aanpak en gaat ze toch voor de sensatie...  >:(

Je krijgt opdracht om contact op te nemen met het ziekenhuis, je maakt een plan van aanpak, schrijft wat vragen op.. Je belt en na een aantal minuten krijg je plots de jongen aan de telefoon.. Als je deze kans niet pakt moet je jezelf afvragen of je het juiste beroep aan het uitvoeren bent denk ik.. Wat er daarna mee gedaan wordt is niet aan jou, jij hebt je werk immers al gedaan..


Gast48368

  • Gast
Tsja, als ik eerlijk ben: Ik oefen mijn vak ook zeer gemotiveerd uit. Ik had zeker niet anders gedaan. Ookal is het zeker niet met voorbedachte rade als ik het zo lees. Het overkomt je.


Laten we eens bij het begin beginnen en besef je dan dat het een uiterst kwalijke zaak is dat zo'n jongetje al over heel de wereld ging zonder dat de familie en hij zelf van iets wist.


Waar hebben we het dan nog over. :-X