Onenigheid over interview met Ruben
Het omstreden telefoongesprek dat een journalist van De Telegraaf 'onverwachts' voerde met Ruben, het jongetje dat als enige de vliegtuigcrash in Tripoli overleefde, leidt tot gemengde reacties bij mediadeskundigen.
"De morele grenzen van media zijn aan het verschuiven en als ethicus zeg ik dat dit een natuurlijk en niet te stoppen proces is. Journalisten moeten zich bij zo'n verschrikkelijke ramp wel afvragen of het niet beter is op eerbiedige afstand te blijven. Het burgerlijk fatsoen gebiedt ze ernstige terughoudendheid te betrachten", zegt Anne van der Meiden, theoloog en oud-hoogleraar communicatiewetenschappen.
Henri Beunders, hoogleraar media en cultuur aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam, noemt het echter een knap staaltje journalistiek. "Het zit misschien op het randje, maar schandalig zou ik het niet noemen. Wat mij betreft had het gesprek niet in de krant gehoeven. Een journalist heeft niet de plicht alles te publiceren en in dit geval leverde het gesprek geen nieuws op. Het was een ander verhaal geweest als Ruben bijvoorbeeld had gezegd dat hij een gemaskerde man in het vliegtuig had gezien."
http://www.spitsnieuws.nl/archives/binnenland/2010/05/onenigheid_over_interview_met.html