Ethische kwaliteiten journalisten: Slachtoffers in ziekenhuis benaderen

Auteur Topic: Ethische kwaliteiten journalisten: Slachtoffers in ziekenhuis benaderen  (gelezen 13020 keer)

0 gebruikers (en 7 gasten bekijken dit topic.

Guppie3335

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,143
Je kan je natuurlijk ook op de verkeerde manier inlezen ::).. Er wordt natuurlijk bedoeld ná het incident..
Ja natuurlijk ...  ;)


Guppie3335

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,143
Ja natuurlijk ...  ;)
Citaat
Ik doe niet alsof het niets is dat hij zijn ouders en broertje is verloren, dat wist ik namelijk niet eens precies. Ik dacht dat ik had gelezen dat deze Ruben helemaal geen familie meer had, maar dat leek me vrij onwaarschijnlijk.



Timmos

  • Persfotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,326
    • Tim-Koster.nl
Ja natuurlijk ...  ;)

Met die quote bereik je nog niks.. Bas dacht gelezen te hebben dat hij ná het incident helemaal geen familie meer had..

Daarbij mag je als 9 jarige gewoon alleen vliegen mits dat aangegeven is bij de luchtvaartmaatschappij zodat er voor begeleiding gezorgd kan worden, bij aankomst moet er dan ook iemand van 16 jaar of ouder aanwezig zijn om de jongen weer op te vangen..


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
en weer back on topic!

Gaat dat lukken, of moet er een topic komen over vliegregelementen omtrent minderjarigen?  ::)


Guppie3335

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,143
Met die quote bereik je nog niks.. Bas dacht gelezen te hebben dat hij ná het incident helemaal geen familie meer had..

Daarbij mag je als 9 jarige gewoon alleen vliegen mits dat aangegeven is bij de luchtvaartmaatschappij zodat er voor begeleiding gezorgd kan worden, bij aankomst moet er dan ook iemand van 16 jaar of ouder aanwezig zijn om de jongen weer op te vangen..
Gaat dat lukken, of moet er een topic komen over vliegregelementen omtrent minderjarigen?  ::)

Voor beiden  O0


SEH zustertje

  • SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,416
Ethiek heeft te maken met het normen en waarden patroon o.i.v. cultuur
Duidelijk is dat dit anders is in een land als Libië.
Duidelijk is dat de telegraaf hier ook anders mee omgaat.

Het bijzondere van dit topic vind ik al de reacties dat de journalist had moeten ophangen (wat ik zo terug lees) en het verhaal nooit had mogen publiceren
maar om nu even hand in eigen boezem te steken en olie op het vuur............... 112 fotografen : doen jullie feitelijk niets anders?

Persvrijheid is er eenmaal, het is aan de krant of plaatser of bepaalde berichten ethisch verantwoord is.
Kijk zelf bijv. maar eens in het topic fotografen kan dit?
Persoonlijk heb ik daar ook duidelijk een mening over en met mij vele anderen, dan is juist goed en houdt allen scherp
zeker door er met elkaar over te praten wat wel en niet kan. (-> ethiek)
als maatschappij heb je dit zelf in de hand of normen en waarden vervagen


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Welk nieuws moet er allemaal verteld worden aan de arme jongen? (Dit is een normale vraag, geen sarcastische intonatie of iets dergelijks...)

Ik dacht ook dat ik gelezen had dat hij al zijn familie had verloren bij de crash. Is dit waar?


EDIT: Even mijn vragen wat aangepast, misschien brengen ze mijn woorden zo beter over.

Ongelofelijk dat je je bericht verandert hebt... :-X  :-X

Wat is er nu eigenlijk allemaal voor slecht nieuws? Hij heeft toch nog wel familie?

We moeten als mods in het mod hok maar eens discussiëren of we de leden nog de mogelijkheid moeten geven om berichten na plaatsing aan te passen...  ::) :-\

Zie ook een eerder bericht over deze materie...

Geachte leden,

Regelmatig komt het voor dat een bericht na plaatsing geëdit wordt. Dit is niet erg als het gebeurt omdat je wat tekstuele fouten wil corrigeren of omdat je er achter komt dat je bericht dubbel geplaatst is (wat je natuurlijk kan voorkomen door eerst te lezen ipv direct plaatsen ;)).

Wat we nu vaak tegenkomen is dat er in een bestaand bericht een nieuw P2000 bericht geplaatst wordt. Vaak heeft een ander lid dan ook dit bericht al geplaatst. Dit wekt de nodige wrevel op.

Mocht dit blijven gebeuren dan overwegen we het kunnen editten van berichten na plaatsing helemaal uit te schakelen. Dus als je een bericht geplaatst hebt dan kan je er niets meer aan veranderen.
Ook bestaat de mogelijkheid dat als bepaalde leden dit structureel blijven doen, dat ze een tijdelijke ban krijgen.

Ik hoop niet dat dit deze maatregelen nodig zijn. Wie de schoen past trekke hem aan..


Palmpie
mod


Ba(a)s

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,055
Nou vind ik het wel een beetje té bont worden, hoor! Ik verander het bericht iets, zodat het misschien duidelijker wordt dat mijn vragen helemaal niet disrespectvol bedoeld waren! Daarom zet ik er ook bij: "EDIT", zodat men weet dat het veranderd is. Daarbij heb ik er ook over nagedacht dat mijn bericht gequote is, zodat het sowieso terug te lezen is.
You flyin' with me? You better wear your seatbelt..


Dokterswacht

  • fotograaf/AED bediener
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 691
olie op het vuur............... 112 fotografen : doen jullie feitelijk niets anders?


Dit is een vraag die iedereen voor zich zou moeten kunnen beantwoorden denk ik, voor mij geldt dat ik geen slachtoffers herkenbaar in beeld breng. Naar mijn idee voegt een bebloed slachtoffer niets toe aan de nieuwswaarde van een foto. Het overkomt me wel eens dat ik tijdens het maken van een fotoreportage (van bv een ongeval) gericht een foto maak van de situatie en thuis tot de ontdekking kom dat een slachtoffer vol in beeld is. Op zo'n moment belsuit ik een dergelijke foto niet te publiceren.

Dat is wat de "krant van wakker Nederland" ook had kunnen doen. Het telefoongesprek afkappen zou mogelijk voor de jongen een domper zijn geweest: Hij hoort een Nederlandse dame aan de lijn die vervolgens de verbinding zou verbreken. Dat is lullig denk ik, en zou ik niet gedaan hebben.
Vervolgens heeft de betreffende journaliste haar verhaal op papier gezet, en verzonden naar haar redactie, die het vervolgens hebben gepubliceerd. Dit zijn DE momenten waarop er op de rem getrapt had kunnen/moeten worden naar mijn idee.
Op papier zetten had ik mogelijk ook gedaan, voor je het weet verlies je details uit het gesprek, maar verzenden naar de redactie.... Denk het niet. Maar even afwachten, er is immers een verzoek de privacy te respecteren. Vervolgens had de redactie publicatie moeten voorkomen op dat moment.

Misschien kun je later nog wat met het betreffende interview, maar publiceren terwijl het mannetje nog in Tripoli in het ongewisse over het lot van zijn familie verkeerd is net een stap te ver in mijn beleving. Misschien een inschattingsfout die in het heetst van de strijd is genomen, maar biedt dan je oprechte excusses aan. Verschuil je niet achter journalistieke vrijheid, recht van vrije nieuwsgaring od "ik kon er ook niets aan doen dat ik hem aan de lijn kreeg". Probeer het ook niet recht te praten door te stellen dat er niet over het overlijden van de ouders is gesproken. Nee zeg dan openlijk in de krant dat je een inschattingsfout hebt gemaakt met het publiceren van het verhaal. (uiteraard alleen wanneer dit ook gemeend is).

Volgende keer gewoon even tot 10 tellen voor er een scoop geplaatst wordt.


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Debat over ethische grenzen journalistiek

vrijdag 21 mei 2010 | 17:22 | Laatst bijgewerkt op: vrijdag 21 mei 2010 | 18:15

Tekstgrootte  

AMSTERDAM - Mochten tv-zenders de beelden van de enige overlevende van de vliegtuigramp in Libië wel uitzenden? Hadden kranten het recht om de foto van deze 9-jarige Ruben af te drukken? En wat bezielde De Telegraaf om het slachtoffer telefonisch te interviewen en dit te publiceren op de voorpagina?

Deze vragen komen dinsdag aan bod op de discussiebijeenkomst Over de rand, debat over de ethische grenzen van de journalistiek. Onder leiding van journalist Abdellah Dami gaan hoofdredacteuren Hans Laroes (NOS) en Willem Schoonen (Trouw) in discussie met onder anderen verslaggever Bart Hettema (EenVandaag) en Elsevierjournalist Gertjan van Schoonhoven.

Het debat in Amsterdam is een initiatief van de Nederlandse Vereniging van Journalisten (NVJ) en de Raad voor de Journalistiek. De Raad kreeg meer dan honderd e-mails en brieven van burgers die een uitspraak verlangen over de handelwijze van De Telegraaf. Deze kijkers en lezers mogen dinsdag meediscussiëren.

De organisatoren van het debat stellen eveneens de vuilnisbakkenjournalistiek van het blad Binnenhof ter discussie. Het blad fotografeerde en beschreef de inhoud van de vuilniszakken van politici Alexander Pechtold (D66) en André Rouvoet (ChristenUnie).

http://www.brabantsdagblad.nl/algemeen/shownieuws/media/6721885/Debat-over-ethische-grenzen-journalistiek.ece