Waar EHBO opleiding volgen: bij EHBO vereniging of Rode Kruis

Auteur Topic: Waar EHBO opleiding volgen: bij EHBO vereniging of Rode Kruis  (gelezen 11904 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

tatuta

• NRK - EHBO'er
  • Forum gebruiker
  • Geinterreseerde
    • Valvas Multimedia
ik zit nogal te twijfelen. ik wil graag een ehbo opleiding/cursus doen. ik weet alleen niet waar.

optie 1:
lokale ehbo vereniging. geen idee waar die zit en wanneer ze een cursus geven.

optie 2: lokale RK:
op een of andere manier lijkt me het rk leuker dan ehbo vereniging.

optie 3:
RK den bosch.
geeft gratis opleiding op voorwaarde dat je een aantal inzetten per jaar draait, en dat lijk mij juist het leukste.

heeft iemand nog advies?

NRK:                                         District ’s-Hertogenbosch e.o.       EHBO’er

Jacques Schenk

• Senior gebruiker
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #1 Gepost op: 14 mei 2010, 18:51:10
Ik denk dat beide organisaties goede ehbo cursussen geven.
Wat denk ik belangrijk is, is voor je zelf te bepalen wat je straks met je diploma wil gaan doen, wil je veel hulpverleningen en evenementen gaan doen, dan zou ik bij beide organisaties eens langsgaan en de jaarplanning voor de inzetten bekijken.
Verder zal er inderdaad wel een prijsverschil zijn (hoe belangrijk dat is kan ik niet voor je beoordelen), maar denk ook aan de reistijden en reiskosten van en naar de cursus en herhalingslessen.
Krijg je onkostenvergoedingen of misschien ook  een uurvergoeding ? Hoe belangrijk vindt je dat ?
Hoe is de groep hulpverleners opgebouwd, veel ouderen, veel jongeren, maakt je dat uberhaupt wel iets uit ?

Ala het je om hulpverleningen gaat kun je je natuurlijk ook bij meerdere organisaties aansluiten als vrijwilliger, je hoeft dan geen keuze te maken, je neemt ze gewoon allebei 9of alle drie of zo)

Kortom, kijk wat je wilt en welke organisatie(s) hierbij het beste passen.
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources

tatuta

• NRK - EHBO'er
  • Forum gebruiker
  • Geinterreseerde
    • Valvas Multimedia
Reactie #2 Gepost op: 14 mei 2010, 19:16:45
die in den bosch is voor mij geen probleem, heb eigen vervoer dus binnen 20 minuten ben ik er. ik zit er ook op school en werk er ook.
inzetten lijken me heel leuk, tenminste de verhalen die ik hoor.

op dit moment denk ik rk den bosch. dit omdat ik hier ook meer info over kan vinden.
NRK:                                         District ’s-Hertogenbosch e.o.       EHBO’er

amstaf3

• Senior gebruiker
Reactie #3 Gepost op: 14 mei 2010, 20:05:51
ik zit nogal te twijfelen. ik wil graag een ehbo opleiding/cursus doen. ik weet alleen niet waar.

optie 1:
lokale ehbo vereniging. geen idee waar die zit en wanneer ze een cursus geven.

optie 2: lokale RK:
op een of andere manier lijkt me het rk leuker dan ehbo vereniging.

optie 3:
RK den bosch.
geeft gratis opleiding op voorwaarde dat je een aantal inzetten per jaar draait, en dat lijk mij juist het leukste.

heeft iemand nog advies?    

Optie 1 kijk is op www.ehbo.nl

Optie 2 is persoons afhankelijk wat je leuk vind

Optie 3 Dat is een groot verschil bij de een moet je en bij de andere mag je daarom geeft het rk de opleiding gratis wat je moet dabij het ok betaal je en je moet niks

Optie 4 de opleiding is bij beiden hetzelfde de 1 is niet beter dan de andere
maar ga voordat je beslist eerst eens kijken bij beiden en kijk dan waar je jezelf het beste gevoel bij hebt
CARPE DIEM QUAN MINIMUM CREDULA POSTERO oftewel Pluk de dag, vertrouw zo weinig mogelijk op de volgende

Golly

• Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #4 Gepost op: 14 mei 2010, 21:08:17
Optie 4 de opleiding is bij beiden hetzelfde de 1 is niet beter dan de andere
maar ga voordat je beslist eerst eens kijken bij beiden en kijk dan waar je jezelf het beste gevoel bij hebt

Dit is niet per saldo waar, op steeds meer plaatsen geeft het rk haar eigen opleiding!
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis

amstaf3

• Senior gebruiker
Reactie #5 Gepost op: 14 mei 2010, 21:23:52
Dit is niet per saldo waar, op steeds meer plaatsen geeft het rk haar eigen opleiding!

Het RK geeft toch de opleiding die het LB zegd die ze moeten doceren en dat er nog vervolg opleidingen zijn is ook bij beide organisaties
CARPE DIEM QUAN MINIMUM CREDULA POSTERO oftewel Pluk de dag, vertrouw zo weinig mogelijk op de volgende

Golly

• Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #6 Gepost op: 14 mei 2010, 22:05:47
we zitten momenteel in de overgangsfase van OK naar RK cursussen en diploma's, en de instructeurs moeten ook omgeschoold worden.

Er zijn al afdelingen die de 1ehulp cursussen geven, anderen moeten nog overstappen.

In de toekomst geeft het rk geen OK diploma meer af maar RK diploma's, en indien je ook buiten het rk werkt moet je dan elders/tegen betaling van de kosten een nieuw diploma krijgen.
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis

amstaf3

• Senior gebruiker
Reactie #7 Gepost op: 14 mei 2010, 23:06:33
Wat ik begrepen heb is dat je niet verplicht bent om als ok over te stappen op rk cursussen, en als je dat wel doet het diploma een op een wordt omgezet?
Tevens vraag ik me af hoeveel ok'ers er dat zullen doen of nog hun diploma geldig willen houden, zeker als ze verplicht worden om zoveel evenementen te draaien of blijft de Vrijwilligheid bestaan.
Dat zou dan weer tegen de regels van het rk zijn en waarom zou de curcus van het rk beter zijn dan van het ok misschien is het wel andersom?
of zou het beter zijn om het beste van beide in 1 curcus te geven ipv. op voorhand al te zeggen dat het de rk curcus wordt.
Ik denk zelf dat heel weinig mensen het ook maar iets kan schelen hoe het rk ontstaan is of het ok.

tatuta

• NRK - EHBO'er
  • Forum gebruiker
  • Geinterreseerde
    • Valvas Multimedia
Reactie #8 Gepost op: 14 mei 2010, 23:44:57
maar, die van het OK zijn al geaccrediteerd, die van RK nog niet

amstaf3

• Senior gebruiker
Reactie #9 Gepost op: 15 mei 2010, 10:00:47
maar, die van het OK zijn al geaccrediteerd, die van RK nog niet

????????