Waar EHBO opleiding volgen: bij EHBO vereniging of Rode Kruis

Auteur Topic: Waar EHBO opleiding volgen: bij EHBO vereniging of Rode Kruis  (gelezen 11897 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

lotus bianca

• Senior gebruiker
  • EHBO instructeur . LOTUS en oud sigma
Reactie #20 Gepost op: 16 mei 2010, 15:46:56
20 minuten is niks. het leukste is wel ik zit in daar( Den Bosch) op school en werk er.

Dat scheelt dan wel als je er al bekend bent en zo en misschien nog mensen mee kan slepen uit je vriendenkring die ook ehbo willen leren.

Succes in iedere geval
GEIT NEET BESJTEIT NEET  WAER OF GEIN WAER DRAAN

amstaf3

• Senior gebruiker
Reactie #21 Gepost op: 16 mei 2010, 16:31:04
Wat zijn dan criteria van "het best" lesgeven ?

Ik ben van mening dat de slagingskans alleen afhankelijk is (en moet zijn) van de wil en inzet van de cursist om zich lesstof tot zich te nemen en de praktische vaardigheden zoals zijn omschreven in de lesstof te kunnen uitvoeren.
Indien bij zelfs de meest "eenvoudige" EHBO cursus de wil of inzicht ontbreekt slaagt een cursist dus ook niet (en mag ook niet slagen daar hij niet aan de eindtermen voldoet).
En hiermee wordt juist veel de hand gelicht in Nederland. >:(
Een opleidingsorganisatie die beweert dat hun slagingspercentage ~100% is ondermijnt in mijn ogen de gehele sector. :(
(Tenzij zij bereidt zijn een cursist eindeloos te laten oefenen en trainen)

Vergelijk het met een rij examen, de een zal nooit slagen vanwege het ontbreken van elke vorm van inzicht, de meerderheid slaagt wel.
Je moet dus voor je rijbewijs knokken.
Dus waarom niet voor een EHBO diploma/certificaat.
Als je kwaliteit wil zal je er als cursist voor moeten knokken, ook al betekent dat je meerdere malen examen moet doen.

Hier ben ik het niet mee eens voor je ehbo moet je echt laten zien wat je kan en weet .
Voor je Rijbewijs en elke Phygologische test het is meer een kans spel dan dat het ook maar iets naar de werkelijkheid neigt
CARPE DIEM QUAN MINIMUM CREDULA POSTERO oftewel Pluk de dag, vertrouw zo weinig mogelijk op de volgende

Jacques Schenk

• Senior gebruiker
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #22 Gepost op: 16 mei 2010, 16:34:08
Vergeet ook niet dat je EHBO verlenen pas in de praktijk leert, net zoals bij het autorijden, het volgen van de cursus is slechts de eerste stap.
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources

Brandpreventist

• Senior gebruiker
Reactie #23 Gepost op: 16 mei 2010, 16:40:27
Vergeet ook niet dat je EHBO verlenen pas in de praktijk leert, net zoals bij het autorijden, het volgen van de cursus is slechts de eerste stap.

En hoe vaak moet een gemiddelde EHBO'er zijn technieken toepassen (naast een pleister plakken?  ;) ) Autorijden doe je dagelijks dus volgens mij is er in vergelijking met autorijden meer theorie en oefening nodig voor een EHBO'er... ;)

Jacques Schenk

• Senior gebruiker
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #24 Gepost op: 16 mei 2010, 17:18:24
Een EHBO'er met weinig of geen praktijkervaring heeft inderdaad een andere leercurve als de gene die 30 diensten per jaar draait. Maar oefenen blijft iets anders als de praktijk al is het maar het verschil tussen de Lotus en een echt slachtoffer en de stress bij de hulpverlener wanneer het er eens echt aan komt, reanimeren op een pop blijft om meeredere redenen anders als het reani eren op een menselijk lichaam.

Overigens zij er vele mensen met een rijbewijs die na het examen nooit meer gereden hebben, voor ben zouden herhalinhslessen wellicht ook een goede optie zijn, net als voor sommigen die wel dagelijks rijden, maar dat alles ter zijde.
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources

EHBOfan

• Junior gebruiker
  • **
Reactie #25 Gepost op: 16 mei 2010, 19:50:56
En hoe vaak moet een gemiddelde EHBO'er zijn technieken toepassen (naast een pleister plakken?  ;) ) Autorijden doe je dagelijks dus volgens mij is er in vergelijking met autorijden meer theorie en oefening nodig voor een EHBO'er... ;)

Auto rijden doe je vaak en regelmatig, EHBO verlenen aan slachtoffers met levensbedreigende stoornissen en/of letsels komt statistisch weinig voor.
Maar als het zover is, dan kun je maar beter weten hoe en waarom je moet handelen.
Daarom is het juist zo belangrijk dat een EHBO opleiding kwalitatief goed wordt verzorgd en op regelmatige basis wordt herhaald. (dus niet elke tien jaar  ;D)

Maxx

• Senior GGP
  • Senior gebruiker
Reactie #26 Gepost op: 17 mei 2010, 19:08:14
Ik heb zelf mijn opleiding gevolgd bij de plaatselijke EHBO, en ben later overgestapt naar het rode kruis.

De opleiding bij de plaatselijke EHBO-vereniging vond ik zeer goed, maar dit is natuurlijk per EHBO-vereniging verschillend en afhankelijk van de instructeurs.
Ik ben overgestapt naar het rode kruis, omdat ik de leeftijden bij de EHBO-vereniging erg hoog vond en ik bij het rode kruis meer cursussen kon gaan volgen en meer inzetten kon gaan draaien. Nooit spijt gehad van mijn keuzes...

mrpddnos

• EHV'er en Centralist bij NRK
  • Senior gebruiker
    • Autisme, een wereld apart. Zonder wegwijzers of kaart moet je de weg vinden
Reactie #27 Gepost op: 1 juni 2010, 13:08:53
Het is overigens ook zo dat veel (sommige?) EHBO verenigingen contributie innen bij de vrijwilligers. Rode Kruis doet dat niet. Het RK heeft alleen de vuistregel van een bepaald aantal uur diensten draaien per jaar. Bij mijn afdeling is dat volgens mij 28 uur. Gelukkig houden ze daar niet krampachtig aan vast, er zit speling in. Hoe dat in Den Bosch is weet ik niet maar zal ook die richting uit gaan.

Volgens mij moet trouwens iedere rode kruis afdeling de cursus gratis aanbieden als je vrijwilliger word bij die afdeling. Maar dat weet ik niet 100% zeker.
EH Vrijwilliger NRK afdeling Elburg/Oldebroek en NRK centralist  voorheen RKboy_Elburg/Oldebroek  Evenementen EH: 10% kennis, 90% improvisatie

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #28 Gepost op: 1 juni 2010, 13:29:33

De vergelijking met je rijbewijs en ehbo diploma gaat precies op..    

Met je diploma heb je een wat geleerd, beetje geoefend, en een toets gedaan..  Echter praktijkervaring is daarna nodig om iets echt te beheersen..  en pas als in een kleine auto, grote auto, sportwagens, 4x4 gereden hebt, word je nog meer vaardig.  Maar met 1x 4x4 rijden, kan je nog geen offroad challenge aan..

De techniek een gebroken been stabiliseren, beheers je pas volledig, als je het 10 keer gedaan hebt, telkens onder andere omstandigheden..    Een gebroken been stabiliseren die op een trapligt, is anders dan in een zwembad, of op een smalle steiger, of een been die in een abnormale stand ligt...

Iemand met een hoogenergetisch letsel handmatige immobiliseren op een vlak terrein, is niet zo moeilijk, maar op een crossbaan, op een helling van 52graden, in de natte klei, waarbij het hoofd naar beneden ligt, is net ff lastiger...

Een stevig bebloede kop, van een heftige vechtpartij, van iemand die nog erg gestressed is, omdat hij nog erg verward is... vergt veel onderhandeling, tact en wijsheid..red je dat direct na het behalen van diploma..  In de cursussen die ik ken, word je daar echt niet goed op voorbereid..
Tja, als je dat drie keer heb meegemaakt, gaat de vierde keer vaak makkelijker..

iemand die outgaat van uitgaansmiddelen, en de weg kwijt is de eerste keer spannend, na de 10e keer is het stress niveau wel iets lager.,..

tatuta

• NRK - EHBO'er
  • Forum gebruiker
  • Geinterreseerde
    • Valvas Multimedia
Reactie #29 Gepost op: 1 juni 2010, 20:24:48
ik heb gister een leuk intakegesprek gehad.
heb meteen dit forum doorgegeven.
eind september begin oktober begint de ehbo cursus.
heb ook al aangegeven dat het me leuk lijkt om verbindingen te doen.

kortom
ik heb er zin in.
NRK:                                         District ’s-Hertogenbosch e.o.       EHBO’er