Blauw moet vanaf 2012 echt langer op straat

Auteur Topic: Blauw moet vanaf 2012 echt langer op straat  (gelezen 3659 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Gepost op: 15 mei 2010, 22:32:45
http://www.nu.nl/binnenland/2247991/nauwelijks-meer-blauw-straat.html

"Nauwelijks meer blauw op straat"
Uitgegeven:    15 mei 2010 22:21
Laatst gewijzigd:    15 mei 2010 22:21

AMSTERDAM - Het aantal agenten op straat is tussen 2005 en 2009 met slechts 127 toegenomen. Dat is een toename van nog geen half procent, meldt RTL Nieuws zaterdag.
© ANP

De afgelopen vijf jaar nam de totale politiesterkte toe met zevenduizend voltijd banen. Het overgrote deel van deze politiemensen komt echter achter een bureau te zitten en houdt zich niet bezig met handhaving of noodhulp op straat. Wel zijn er 1425 extra rechercheurs bijgekomen.

Gerrit van de Kamp van politievakbond ACP is niet verrast door de cijfers. "Op papier zijn er veel meer politiemensen, maar in de praktijk blijkt dat er veel minder agenten beschikbaar zijn", zei hij tegen RTL Nieuws.

Volgens Van de Kamp is de bureaucratie fors toegenomen: "Het is nu twee tot drie keer zoveel werk om een proces-verbaal te maken als tien jaar geleden, dat komt door alle procedures en papierwerk."




Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #1 Gepost op: 15 mei 2010, 22:35:04
Én men is .......... wakker?  ::)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


SRich

  • Proces Operator
  • Verbannen gebruiker
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 733
Reactie #2 Gepost op: 16 mei 2010, 11:38:47
Én men is .......... wakker?  ::)


Dat gebeurt pas als het is een in NL goed uit de hand loopt
Doe normaal dan doe je al gek genoeg :P


CMKmaat

  • What does this button do?
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,151
  • Geen spoed wel politie? Naambellen! Bel 0900-TUIG
Reactie #3 Gepost op: 16 mei 2010, 16:28:10
Dan is men niet wakker maar verontwaardigd ... in de trent van: "Hoe is het in vredesnaam mogelijk dat ..."
Wij zorgen dag en nacht voor de fysieke beveiliging van de te beschermen belangen van de defensieonderdelen binnen het koninkrijk der Nederlanden.


sylvester1986

  • Gast
Reactie #4 Gepost op: 18 mei 2010, 15:25:51
Dan hopen dat het in de toekomst anders als nu en dat het salaris omhoog gaat, want dat is denk ik ook een punt, waarom mensen afhaken.
Nu zie ik in mijn woonplaats wel eens politie, maar in mijn vorige woonplaats zag ik misschien 1x in de 2 weken een autootje voorbij rijden.
Kortom: hopen dat de komende verkiezingen meer effect hebben op het politieapparaat.


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #5 Gepost op: 18 februari 2011, 10:06:35
Blauw moet vanaf 2012 echt langer op straat

Van onze verslaggeefster Kim van Keken − 18/02/11, 09:49
 
DEN HAAG - Agenten moeten vanaf 2012 per dienst (van acht uur) anderhalf uur langer op straat zijn, in plaats van op kantoor. Dat blijkt uit een actieplan waarmee minister Ivo Opstelten van Veiligheid en Justitie de bureaucratie bij de politie wil aanpakken. De agent op straat kan straks bevindingen simpelweg doorbellen.

Het korps Hollands Midden experimenteert al een tijdje met deze frontoffice-backoffice (fobo, in politiejargon). Opstelten wil deze proef nog dit jaar bij minimaal drie korpsen beginnen. In 2012 moet het systeem landelijk zijn ingevoerd.

lees verder: http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2686/Binnenland/article/detail/1836086/2011/02/18/Blauw-moet-vanaf-2012-echt-langer-op-straat.dhtml
Samen sterk in de hulpverlening!


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #6 Gepost op: 18 februari 2011, 12:18:20
Hier het persbericht van het ministerie:

Politie: minder bureauwerk, meer en langer op straat
Minister Opstelten presenteert aanvalsplan Minder regels, meer op straat


Nieuwsbericht | 18-02-2011

Politiemensen op straat krijgen nog deze kabinetsperiode de helft minder papierwerk. Met minder formulieren, betere informatiesystemen en het schrappen van overbodige regels en protocollen hebben agenten meer tijd voor het echte politiewerk: het bestrijden van criminaliteit en overlast op straat. De invoering van een landelijk aangiftevolgsysteem en de directe afdoening van veel voorkomende zaken zorgen ervoor dat burgers beter en sneller worden geholpen.

Dat staat in het aanvalsplan Minder regels, meer op straat dat minister Opstelten naar de Tweede Kamer heeft gestuurd. Met dit plan zet Opstelten een belangrijke stap om de administratieve lasten van de politie te verminderen en zodoende de tijd die beschikbaar komt voor het échte politiewerk te vergroten. Hierdoor kan de politie meer de straat op en doeltreffender werken aan de veiligheid in onze samenleving. De burger zal hier de positieve effecten van merken.

Nog deze kabinetsperiode moeten de administratieve lasten bij de politie met 25 procent zijn verminderd. Minder regels en meer eigen verantwoordelijkheid leiden tot meer werkplezier voor de dienders en meer veiligheid in de samenleving.

In het aanvalsplan staat dat de werkwijze van de politie ingrijpend wordt veranderd. Veel bureauwerk dat nu nog door operationele politiemensen wordt verricht, wordt overgenomen door administratieve ondersteuners. Tijdens een dienst zijn agenten daardoor zo’n 1,5 uur langer op straat. Politiemensen op straat staan in rechtstreekse verbinding met de ondersteuners op het bureau. Minister Opstelten wil daarom dat deze werkwijze in 2012 bij alle korpsen wordt ingevoerd.


Aanvalsplan: Minder regels, meer blauw op straat (download)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


AVN

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 227
Reactie #7 Gepost op: 18 februari 2011, 16:07:07
Wow, ik ben onder de indruk van de plannen van deze minister op dit gebied :)
Ik hoop, dat hij het waar gaat maken en niet te veel tegenwerking in het veld gaat ondervinden ...


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #8 Gepost op: 18 februari 2011, 16:15:43
Wow, ik ben onder de indruk van de plannen van deze minister op dit gebied :)
Ik hoop, dat hij het waar gaat maken en niet te veel tegenwerking in het veld gaat ondervinden ...

Interessant stuk. Al zal er nog een hoop water door de Rijn moeten stromen voordat alles is bereikt ben ik bang. Maar zitten goede punten in als ik het zo door lees. Want gekscherend maken wij wel eens grapjes op de werk vloer hier over. "Want  zijn we niet meer dan administratief medewerkers met een pistool". Heel veel zaken kunnen sneller en eenvoudiger. Daar ben ik het wel met de minister over eens. En de politie hoort absoluut buiten en niet binnen in een bureau... Maar daar voor zal ook bij de politie een cultuur verschil moeten komen.


7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Reactie #9 Gepost op: 18 februari 2011, 16:24:41
Ben er bang voor dat de 'extra' tijd veelvuldig rokend op de binnenplaats zal worden doorgebracht.  98uiye