Wie moet het KWC waarschuwen bij pech: KNRM of pechhulpdienst

Auteur Topic: Wie moet het KWC waarschuwen bij pech: KNRM of pechhulpdienst  (gelezen 10036 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Is de NW er vanavond niet mee uit geweest bij het alarm ? Ik zie alleen op de AIS dat ze vanmiddag zijn wezen tanken waarschijnlijk.

Nee, geen schijn van kans. Menno slaapt op het eiland de Schelp op zijn zeilboot, met er naast de RIB. Het hele weekend op het water zeg maar.  8)  O0
Hij lag al langszij in Uitdam naast de boot met pech toen de KNRM Huizen nog uit moest varen. Zo'n Waveboard speedboot met pech was het. Begreep niets van het waarschuwende telefoontje naar zijn GSM van de KNRM.. "Hebben jullie soms ruzie ofzo?"
Nee hoor...  :o

Henk




Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #1 Gepost op: 15 mei 2010, 23:12:47
Nee, geen schijn van kans. Menno slaapt op het eiland de Schelp op zijn zeilboot, met er naast de RIB. Het hele weekend op het water zeg maar.  8)  O0
Hij lag al langszij in Uitdam naast de boot met pech toen de KNRM Huizen nog uit moest varen. Zo'n Waveboard speedboot met pech was het. Begreep niets van het waarschuwende telefoontje naar zijn GSM van de KNRM.. "Hebben jullie soms ruzie ofzo?"
Nee hoor...  :o

Henk

Begrijp ik nu dat de telefoongegevens die iemand doorgeeft aan de kustwacht gebruikt worden door de KNRM om hun exclusiviteit te claimen?  ??? ???


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #2 Gepost op: 15 mei 2010, 23:15:06
Begrijp ik nu dat de telefoongegevens die iemand doorgeeft aan de kustwacht gebruikt worden door de KNRM om hun exclusiviteit te claimen?  ??? ???

Schijnt in het verleden ook een aantal keer over de marifoon te zijn gegaan heb ik via via begrepen... ???


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #3 Gepost op: 15 mei 2010, 23:23:28
Schijnt in het verleden ook een aantal keer over de marifoon te zijn gegaan heb ik via via begrepen... ???

Misschien moet Henk ook pogen het GSM verkeer op te nemen...  ;D ;D


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #4 Gepost op: 15 mei 2010, 23:29:57
Ik denk dat de KWC / KNRM in de toekomst wat minder uit kan gaan varen...  ;) Straks is het verboden te slepen / pech hulp aan te bieden als er ook een commerciële partij is. Of men moet dezelfde prijs gaan rekenen als de commerciële partij.  :) ;)

http://actueel.nl.pwc.com/site/publieke_sector/binnenlands_bestuur/951/einde_aan_oneerlijke_concurrentie_door_de_overheid.html?internalreferrer=list


Binnenlands Bestuur

2 februari 2010
Einde aan oneerlijke concurrentie door de overheid?

Na tientallen jaren van moeizame discussie lijkt er eindelijk wat meer duidelijkheid te komen over de voorwaarden waaraan overheden zich moeten houden als zij diensten en goederen op de open markt aanbieden, vaak in het verlengde van de typische overheidszorg.

Op 8 december 2009 is bij de Eerste Kamer de memorie van antwoord ingediend van de wet ‘Markt & Overheid’. Het gaat om een aanpassing van de Mededingingswet, die aan oneerlijke concurrentie door ondernemingen van overheden zoveel mogelijk paal en perk moet stellen. Naar verwachting zal de wet in de loop van 2010 in werking treden

De kern van de nieuwe wet is een viertal gedragsregels waaraan overheidsorganisaties zich in de toekomst zullen moeten houden:

Doorberekening van integrale kosten

Een veel gehoorde klacht was dat de overheid ‘kruissubsidiering’ toepaste door goederen bestemd voor de openbare dienst in te zetten voor activiteiten op de open markt en dan uitsluitend de directe kosten door te berekenen. De vuilnisauto, bestemd voor het inzamelen van huisvuil werd bijvoorbeeld ook gebruikt voor het inzamelen van industrieel afval, maar de vaste kosten van de vuilnisauto werden niet in het tarief van de commerciële dienst verlening doorberekend.

Onder de werking van de nieuwe wet moet voortaan minimaal de integrale kostprijs doorberekend worden. Dus zowel de directe als de indirecte kosten. Het is te verwachten dat dit hogere eisen zal stellen aan de administratie en de ‘transfer pricing’ binnen de betrokken overheidsondernemingen.

Geen bevoordeling eigen overheidsbedrijven

In het verlengde van de integrale doorberekening van kosten ligt dat de overheid aan overheidsbedrijven ook geen bijzondere voordelen mag toekennen, bijvoorbeeld in de vorm van goedkope financiering. Ook hier geldt dat tenminste de kostprijs in rekening moet worden gebracht.

Commercieel datagebruik

De overheid beschikt over zeer veel gegevens. Hiervoor gaat gelden dat zij alleen voor gebruik aan overheidsbedrijven ter beschikking mogen worden gesteld, indien die gegevens onder dezelfde voorwaarden ook aan derden ter beschikking kunnen worden gesteld.

Geen functievermenging

Taken en bevoegdheden met betrekking tot economische activiteiten en bestuurstaken die daar een relatie mee hebben, mogen voortaan niet meer bij dezelfde persoon berusten. De ambtenaar van een dienst die vergunningaanvragen beoordeelt, mag niet dezelfde zijn die bedrijven tegen vergoeding helpt hun vergunningaanvraag op te stellen.

De handhaving van de nieuwe wet wordt een taak van de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa). In dit geval kan zij geen boetes opleggen, maar hooguit dwangsommen. Daarnaast blijft het voor ondernemers natuurlijk mogelijk zelf actie te ondernemen door een rechterlijk verbod te eisen of een schadevergoeding van de overheid die de regels overtreedt. De wet is in zijn uitwerking echter zeer complex en zal naar verwachting nog aanleiding geven tot veel vragen, zowel bij de ondernemende overheden als bij particuliere ondernemers.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #5 Gepost op: 15 mei 2010, 23:35:13
KWC is toch rijksoverheid... Die moeten dus eigenlijk een pechdienst inschakelen bij pech op het water of na inschakelen van de KNRM een rekening sturen naar de eigenaar van het schip...  Toch?  ::) ??? :)

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/mededinging/markt-en-overheid


Markt en overheid

Overheidsorganisaties bieden regelmatig producten of diensten aan. Bijvoorbeeld cursussen voor brandveiligheid. De overheid gaat zo de concurrentie aan met bedrijven. Daarbij hebben overheidsorganisaties voordelen die een bedrijf niet heeft. Een overheidsorganisatie kan bijvoorbeeld niet failliet gaan. Daarom wil het kabinet gedragsregels voor overheidsorganisaties opnemen in de Mededingingswet. Overheidsorganisaties die economisch actief zijn moeten zich aan die gedragsregels houden.

    * Gedragsregels voor overheidsorganisaties http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/mededinging/markt-en-overheid#gedragsregels-voor-overheidsorganisaties
    * Gedragsregels voor de rijksoverheid http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/mededinging/markt-en-overheid#gedragsregels-voor-de-rijksoverheid
    * Klacht indienen over de rijksoverheid http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/mededinging/markt-en-overheid#klacht-indienen-over-de-rijksoverheid

Gedragsregels voor overheidsorganisaties

Het kabinet wil concurrentievervalsing door overheidsorganisaties voorkomen. Bijvoorbeeld: een plantsoenendienst van de gemeente heeft te weinig werk en gaat bijklussen bij bedrijven tegen bodemprijzen. Dat is oneerlijke concurrentie voor de hoveniersbedrijven.

Daarom moeten overheidsorganisaties zich aan gedragsregels houden als ze producten en diensten aanbieden aan andere organisaties of bedrijven.
Voor wie gelden de gedragsregels?

Deze regels gaan gelden voor de rijksoverheid, de provincies, de gemeenten, de waterschappen en de zelfstandige bestuursorganen (zbo’s) die op basis van een wet zijn opgericht.
Uitzonderingen

De gedragsregels gelden niet voor lager en hoger onderwijs en de publieke omroep.
Gedragsregels

    * Overheidsorganisaties moeten de volledige kostprijs van hun dienst of product in hun tarieven doorberekenen.
    * Overheidsorganisaties mogen hun eigen overheidsbedrijven niet bevoordelen boven concurrerende bedrijven.
    * Overheidsorganisaties mogen de gegevens die ze vanuit hun publieke taak verkrijgen niet hergebruiken voor andere, economische activiteiten. Dat mag alleen als andere organisaties of bedrijven ook over de gegevens kunnen beschikken.
    * Als een overheidsorganisatie op een bepaald terrein een bestuurlijke rol heeft en ook economische activiteiten uitvoert, mogen niet dezelfde personen betrokken zijn bij de bestuurlijke en de economische activiteiten van die organisatie.

Als een ondernemer merkt dat een overheidsorganisatie zich niet aan de gedragsregels houdt, kan hij straks een klacht indienen bij de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa). De NMa beoordeelt de klacht en gaat zo nodig op onderzoek uit. In geval van overtreding kan de NMa een dwangsom opleggen.

Op dit moment zijn deze gedragsregels nog niet van kracht. De regering wil de gedragsregels opnemen in de Mededingingswet. De Tweede Kamer heeft het voorstel om de Mededingingswet te wijzigen op 24 maart 2009 aangenomen. Het voorstel ligt nu bij de Eerste Kamer.
Gedragsregels voor de rijksoverheid

De gedragsregels over het leveren van producten en diensten voor de hele overheid gelden nu nog niet. Er gelden al wel interne aanwijzingen met gedragsregels voor de rijksoverheid.

Deze gedragsregels gelden voor alle organisatie-eenheden binnen de rechtspersoon Staat. Dat zijn onder andere de ministeries, hoge colleges van staat, de colleges met rechtspraak belast en zelfstandige bestuursorganen zonder rechtspersoonlijkheid. Een gemeente, provincie of waterschap valt hier niet onder.
Rijksoverheid en marktactiviteiten

De gedragsregels gelden alleen als de rijksoverheid marktactiviteiten onderneemt. Dat houdt in dat de rijksoverheid producten of diensten levert aan derden, en daarbij met bedrijven concurreert.

Als de rijksoverheid producten en diensten levert aan haar eigen organisaties is dat geen marktactiviteit. De gedragsregels gelden dan dus niet.
Bijvoorbeeld:

    * een ministerie mag een bedrijfsrestaurant voor het eigen personeel exploiteren. Dat is geen concurrentie, maar zelfvoorziening.
    * een drukkerij van een ministerie mag drukwerk leveren aan een ander ministerie. Niet aan een waterschap, een slagerij of een publieke omroep.

De rijksoverheid mag alleen marktactiviteiten ondernemen op basis van een wet, een internationale verplichting, of bij uitzondering een besluit van een minister. Daarbij moet de rijksoverheid zich aan de gedragsregels uit de aanwijzigingen houden.

De gedragsregels voor de rijksoverheid staan in de Aanwijzingen voor het verrichten van marktactiviteiten door de rijksdienst.
Klacht indienen over de rijksoverheid http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/mededinging/documenten-en-publicaties/besluiten/1998/05/08/aanwijzingen-voor-het-verrichten-van-marktactiviteiten-door-de-rijksdienst.html

Ministers kunnen elkaar aanspreken op de naleving van de gedragsregels voor de rijksoverheid. Burgers en bedrijven kunnen er geen rechten aan ontlenen. Toch heeft het zin om een klacht in te dienen als u een probleem heeft met concurrentie van een overheidsorganisatie.

U kunt uw klacht melden bij de organisatie waarmee u problemen heeft. U kunt uw klacht ook neerleggen bij het Centraal Kennis- en Informatiepunt (CKI) van het Ministerie van Economische Zaken.
Klacht melden bij het CKI

Een klacht melden bij het CKI kan met dit formulier.

Of via de post:
Ministerie van Economische Zaken
Centraal Kennis- en Informatiepunt
T.a.v. mevrouw mr. B.L.A. de Ruiter
Postbus 20101, 2500 EC Den Haag

Of via de telefoon: (070) 379 68 29
Wat gebeurt er met uw klacht?

Als u een klacht meldt bij het CKI kunnen er twee dingen gebeuren:

    * het CKI neemt contact met u op om meer informatie te vragen of te geven

      of:

    * het CKI legt uw klacht voor aan de betrokken overheidsorganisatie. De overheidsorganisatie behandelt de klacht, maar het CKI volgt de afwikkeling ervan.

Als u dat wilt maakt het CKI uw klacht anoniem. De overheidsorganisatie krijgt dan geen persoonlijke gegevens, alleen de inhoud van uw klacht.
Klachten over concurrentie van andere overheidsorganisaties

Overheidsorganisaties buiten de rijksoverheid zoals gemeenten, provincies, en waterschappen vallen officieel niet onder de huidige gedragsregels.

Toch heeft het nut om een klacht bij CKI in te dienen over andere overheidsorganisaties. Het CKI onderzoekt of de activiteit van die overheidsorganisatie aansluit bij de huidige gedragsregels en de nieuwe regels uit het wetsvoorstel. Als dat niet zo is, kunt u de conclusies van CKI gebruiken om uw klacht bij de organisatie te onderbouwen. Daarnaast kan het CKI uw klacht goed gebruiken als achtergrondinformatie.


Ernst Brokmeier

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 528
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #6 Gepost op: 16 mei 2010, 03:10:29
Ik denk dat de KWC / KNRM in de toekomst wat minder uit kan gaan varen...  ;) Straks is het verboden te slepen / pech hulp aan te bieden als er ook een commerciële partij is. Of men moet dezelfde prijs gaan rekenen als de commerciële partij.  :) ;)
Tja...maar de KNRM is geen overheid, maar een particuliere organisatie, dus die vlieger gaat helaas niet op  :D 8)
[img]/img]


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #7 Gepost op: 16 mei 2010, 08:51:08
Tja...maar de KNRM is geen overheid, maar een particuliere organisatie, dus die vlieger gaat helaas niet op  :D 8)

De Kustwacht is een overheidsorganisatie. Op het moment dat de KNRM pechhulp verleent maakt deze KNRM gebruik van deze "goedkope" (ze hoeft daar niets voor te betalen) alarmcentrale, die haar anders een vermogen zou kosten. Bovendien heeft de overheid door de kustwacht in te zetten zich een monopolie positie verworven. Een soort "overheids ANWB".

Ik zal de adressen genoemd door Palmpie aan Menno doorgeven, het is altijd het proberen waard. Bovendien zijn er de reddingsbrigades nog, die duidelijk wel een door de overheid in het leven geroepen zijn en door subsidies in stand gehouden.

Ik heb in de gemeente Naarden de stichting "Burgerzin" die geluidsinstallatie verhuur (met bediening van een gratis halve bijstand zool) doet met een door de gemeente beschikbaar gestelde geluidinstallatie. Zo ben ik heel wat klanten aan kwijt geraakt in die buurt, onder andere het Vesting Museum.

Goeie wet!
En weer dank aan Palmpie, die altijd op een of andere manier weer op de relevante informatie stuit.  O0

Henk


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #8 Gepost op: 16 mei 2010, 08:57:45
Misschien moet Henk ook pogen het GSM verkeer op te nemen...  ;D ;D

Bij KNRM Marken is in dat kader interessant wat er over kanaal 0 gebeurd als Menno zich inmeldt op weg naar "hun" klus:  "Boothuis, hij komt er aan, gauw gauw bellen ander hebben we weer het nakijken!"  ;D

Dat opnemen ligt wat gevoeliger als het openbare marifoonverkeer, maar het is wel lachen!
Opnemen hoeft niet als je een hele reeks van verbaasde getuigen hebt die zo'n telefoontje hebben gehad.

Henk


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #9 Gepost op: 16 mei 2010, 10:48:47
de eerste vraag van de KWC bij motorstoring moet zijn: bent u in nood? De schipper van het schip kan dit toch het beste inschatten. Doet hij het fout dan heeft hij alleen zichzelf ermee. Bij nee, alleen pech hulp sturen en bij ja, KNRM + pechhulp. In dien er in dat gebied geen pech hulp is dan een rekening voor het slepen, op basis van commercieel tarief, van het KWC. Door de atis code hebben ze toch alle gegevens?