Wie moet het KWC waarschuwen bij pech: KNRM of pechhulpdienst

Auteur Topic: Wie moet het KWC waarschuwen bij pech: KNRM of pechhulpdienst  (gelezen 9895 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

bAdemArk

  • Reddingsbrigade
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 547
  • Homo Sapiens Non Urinat In Ventum
    • RB Zwolle
Reactie #10 Gepost op: 16 mei 2010, 11:08:10

[...] Bovendien zijn er de reddingsbrigades nog, die duidelijk wel een door de overheid in het leven geroepen zijn en door subsidies in stand gehouden.

[...]

Henk
 

Ik kan me niet herinneren dat de RBZ in 1918 door de overheid in het leven geroepen is of dat een overheid subsidies aan deze club verleend. Dat geldt ongetwijfeld voor de meeste reddingsbrigades, net als voor HOGE zelf, lijkt me.

Groeten,
Mark


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #11 Gepost op: 16 mei 2010, 11:31:33
de eerste vraag van de KWC bij motorstoring moet zijn: bent u in nood? De schipper van het schip kan dit toch het beste inschatten. Doet hij het fout dan heeft hij alleen zichzelf ermee. Bij nee, alleen pech hulp sturen en bij ja, KNRM + pechhulp. In dien er in dat gebied geen pech hulp is dan een rekening voor het slepen, op basis van commercieel tarief, van het KWC. Door de atis code hebben ze toch alle gegevens?

Ik ben het niet helemaal met je eens dat een mogelijk geschrokken (weekend)schipper altijd de beste inschatting kan maken.
Je kunt (naar mijn ervaring) goed helpen door bij een onduidelijke situatie wat sturing te geven vanuit een nuchtere comfortabele positie op afstand.
Huidige hydro-meteo omstandigheden en verwachtingen. huidige en mogelijk toekomstige positie van de hulpbehoevende zijn op afstand te overzien.
Afhankelijk van de situatie kun je met een paar korte vragen bepalen of er onmiddellijk gevaar dreigt voor schip, lading en of bemanning. Is dit het geval dan gelijk een reddingseenheid ter plaatse.
De vragen verschillen uiteraard naar gelang de situatie maar denk aan vragen als, "maakt u water", "is er zichtbare schade aan uw vaartuig", "zijn er gewonden" e.t.c. verder geef je bijv. tips om te ankeren, passanten om hulp te vragen, iedereen een overlevingspak/reddingvest aan te doen, niet het vaartuig te verlaten enz. enz.
Bestaat er overigens niet zoiets als een vergoeding voor geboden hulp vanuit de verzekeringen, mogelijk dat iemand daar wat duidelijkheid over kan geven (ik heb geen zin om de jaarcijfers van de KNRM door te spitten).

Kees  8)


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #12 Gepost op: 16 mei 2010, 11:40:47
Doorvragen lijkt mij een prima zaak. We leven wel in de 21e eeuw waar de burger steeds meer verantwoordelijk wordt voor zijn eigen doen en laten. De alles vertroetelende overheid die alles voor je oplost bestaat niet meer.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #13 Gepost op: 16 mei 2010, 11:49:40
Ik kan me niet herinneren dat de RBZ in 1918 door de overheid in het leven geroepen is of dat een overheid subsidies aan deze club verleend. Dat geldt ongetwijfeld voor de meeste reddingsbrigades, net als voor HOGE zelf, lijkt me.

Groeten,
Mark

Ik heb het niet over Redned, ik heb het over de brigades hier in de buurt, want die ken ik. Bij de oprichting van de reddingsbrigade Blaricum ben ik vanaf het begin betrokken geweest.

Daar werd door de gemeente de voorzitter van de Voleybalbond, de gemeente sectretaris en de badmeester aangewezen als dagelijksbestuur van de reddingsbrigade Blaricum. Een gemeentelijke startsubsidie zorgde voor de benodigde gelden voor de aanschaf van het materiaal als post, boten, verbindingsmiddelen en EHBO materiaal.
De badmeester zorgde in zwembad Crailo voor de gratis bondsopleiding zwemmend redden A (in één keer, waarvoor nog bedankt mijnheer Tabak) en hup, binnen een jaar een van de beste brigades met een alarmploeg waar menig KNRM station nog een puntje aan kan zuigen was in het leven geroepen.
De Reddingsbrigade Almere idem dito met een sterretje. Naarden is meer en HOGE reddingsbrigade, moet zichzelf een beetje bedruipen. Reddingsbrigade Huizen is slechts het doorgeefluik voor de subsidie van de gemeente Huizen aan de KNRM Huizen, een aanzienlijk bedrag aan een brigade die niet meer bestaat.

Henk


bAdemArk

  • Reddingsbrigade
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 547
  • Homo Sapiens Non Urinat In Ventum
    • RB Zwolle
Reactie #14 Gepost op: 16 mei 2010, 11:57:50
Duidelijk, Henk: het gaat hier dus om de randmeerbrigades bij jou in de buurt.

Daar heb ik zo geen zicht op, natuurlijk.

Groeten,
Mark

PS: op zich wel logisch, gezien de topic-titel!  ::)


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #15 Gepost op: 16 mei 2010, 12:39:52
Duidelijk, Henk: het gaat hier dus om de randmeerbrigades bij jou in de buurt.

Daar heb ik zo geen zicht op, natuurlijk.

Groeten,
Mark

PS: op zich wel logisch, gezien de topic-titel!  ::)

Daar komt bij dat de RBZ geen diensten verleent die in strijd zijn met commerciële instellingen. Ik neem aan dat ze bv geen strandtent exploiteren. Dat zal ze niet in dank worden af genomen door de overige horeca.

Tijdens de Stoomdagen daarintegen verzorgde de Almeerse Reddingsbrigade dagen achtereen van vroeg tot laat rondvaarten op het Gooimeer tegen betaling, dat zou je wel een gesubsidieerde commerciële activiteit kunnen noemen.

Henk
Henk


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #16 Gepost op: 16 mei 2010, 12:45:24
Overigens zijn er ook reddingsbrigades die buiten de 'noodhulp taken', tegen betaling berging en sleep opdrachten uitvoeren. Dat gaat dan natuurlijk alleen op voor de niet-spoedeisende situaties en in overleg met de schipper. Op zich niks mis mee, tevens een mooie gelegenheid om wat geld in kas te krijgen...want als je de subsidies van sommige brigades ziet :o

Hier plaatselijk worden wij ook welleens betaald voor de wat grotere bergingsklussen, echter dit is niet de reguliere werkwijze. Het lijkt mij een mooi plan om landelijk afspraken hierover te maken binnen RN... als reddingsbrigades berging in hun 'pakket' stoppen, wat de werkwijze dan is en hoeveel ervoor gevraagt wordt.

Dan wordt het eea ook een stuk duidelijker voor de buitenstaanders en de andere diensten :)


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #17 Gepost op: 16 mei 2010, 12:54:07
Iemand laten betalen als ie met pech ligt zou het water wel een stuk veiliger maken denk ik en ook beter zijn voor de bedrijven die leven van het onderhouden van scheeps- en buitenboordmotoren.

Op weg gaan met een kwarttank in de hoop dat je het haalt en anders bellen we gewoon 112 zal dan ook wat minder voor gaan komen.


Te belachlijk voor woorden eigenlijk:

PECH-HULP OP HET WATER NIET LANGER GRATIS!


van onze verslaggever: De overheid heeft besloten om de door subsidies mogelijk gemaakte gratis pech-hulp voor de scheepvaart op het water te beeïndigen. Het geld dat daarmee bespaard wordt loopt in de miljoenen. De Kustwacht -oorspronkelijk slechts ook daarvoor in het leven geroepen- zal zich in de nabije toekomst moeten gaan beperken tot afhandeling van de zg. SAR meldingen. Alle overige meldingen worden voortaan doorgegeven aan de commerciele pechdiensten, zoals het op het land al sinds jaar en dag geregeld is.[/font]

Henk


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #18 Gepost op: 16 mei 2010, 13:49:43
"Ik denk dat de KWC / KNRM in de toekomst wat minder uit kan gaan varen...   Straks is het verboden te slepen / pech hulp aan te bieden als er ook een commerciële partij is. Of men moet dezelfde prijs gaan rekenen als de commerciële partij."

Tja...maar de KNRM is geen overheid, maar een particuliere organisatie, dus die vlieger gaat helaas niet op  :D 8)

Helemaal mee eens. Ik denk niet dat er daadwerkelijk wat veranderd. De Kustwacht alarmeert de KNRM zoals afgesproken omdat de Kustwacht aangewezen is voor hulp verlening op het (groot) water
De KNRM is geen overheid en valt dus niet onder de regeling. Als vrijwilligers gratis een boot willen slepen of pech hulp willen verlenen is hun dat een goed recht.
Uiteraard kan en mag een berger ten alle tijden hulp aan bieden maar de schipper van de boot met pech mag ook zelf bepalen door wie hij geholpen wil worden.
Het lijkt me heel sterk dat hulp aan bieden alleen voor commerciele partijen zou worden.
Ik denk niet dat de bergers zich al rijk moeten gaan rekenen ;)


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #19 Gepost op: 16 mei 2010, 14:32:40
Het gaat ook niet om de KNRM maar om de KWC... Die mag niet meer (alleen) de KNRM inschakelen bij pechhulp. Stel dat RWS altijd de ANWB inschakeld... Binnen de kortste keren zou Route Mobiel een rechtzaak aanspannen.

Daarnaast voert de KNRM taken uit die eigenlijk toehoren aan de overheid. De overheid heeft een exclusieve overeenkomst afgesloten met de KNRM die andere partijen uitsluit voor alarmeren. Ik vraag me dus af of je de KNRM nog mag zien als een 'particuliere' partij of een verlengstuk van de overheid. En daardoor weer onder deze regelgeving gaat vallen.

Ik weet wel welke rekening duurder wordt als je alle kosten moet gaan door berekenen. De ambtenaren bij het KWC + alle kosten voor de KNRM zijn volgens mij veel hoger dan een monteur met een boot van een pechdienst.  ;) Eigenlijk zouden de pechhulpdiensten de mensen moeten gaan waarschuwen voor de hoge rekening als de KNRM langskomt om te slepen...  ;D ;D

Onderstaand citaat is ook wel leuk als de KNRM vast blijft houden aan het slepen en het bieden van pechhulp en dit gaan afhandelen via C2000... Dat mag alleen als de pechhulpdiensten ook over deze gegevens kunnen gaan beschikken.  ;) Misschien maar eens een verzoek doen bij de Veiligheidsregio voor een C2000 mobilofoon met de water gespreksgroepen... ;D

Ook in onderstaand citaat staat dat bij een pure reddingsdienst er een vermenging mag zijn tussen openbaarbestuur en vereniging. Bij het uitvoeren van commerciële activiteiten in concurrentie met particuliere bedrijven mag dit niet.
Aangezien ze nu klanten telefonisch gaan benaderen mag je neem ik aan wel spreken over concurrentie tussen de KNRM en commerciële bedrijven.

(...)

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/mededinging/markt-en-overheid
(...)
De gedragsregels gelden niet voor lager en hoger onderwijs en de publieke omroep.
Gedragsregels

    * Overheidsorganisaties moeten de volledige kostprijs van hun dienst of product in hun tarieven doorberekenen.
    * Overheidsorganisaties mogen hun eigen overheidsbedrijven niet bevoordelen boven concurrerende bedrijven.
    * Overheidsorganisaties mogen de gegevens die ze vanuit hun publieke taak verkrijgen niet hergebruiken voor andere, economische activiteiten. Dat mag alleen als andere organisaties of bedrijven ook over de gegevens kunnen beschikken.
    * Als een overheidsorganisatie op een bepaald terrein een bestuurlijke rol heeft en ook economische activiteiten uitvoert, mogen niet dezelfde personen betrokken zijn bij de bestuurlijke en de economische activiteiten van die organisatie.

(...)