de eerste vraag van de KWC bij motorstoring moet zijn: bent u in nood? De schipper van het schip kan dit toch het beste inschatten. Doet hij het fout dan heeft hij alleen zichzelf ermee. Bij nee, alleen pech hulp sturen en bij ja, KNRM + pechhulp. In dien er in dat gebied geen pech hulp is dan een rekening voor het slepen, op basis van commercieel tarief, van het KWC. Door de atis code hebben ze toch alle gegevens?
Ik ben het niet helemaal met je eens dat een mogelijk geschrokken (weekend)schipper altijd de beste inschatting kan maken.
Je kunt (naar mijn ervaring) goed helpen door bij een onduidelijke situatie wat sturing te geven vanuit een nuchtere comfortabele positie op afstand.
Huidige hydro-meteo omstandigheden en verwachtingen. huidige en mogelijk toekomstige positie van de hulpbehoevende zijn op afstand te overzien.
Afhankelijk van de situatie kun je met een paar korte vragen bepalen of er onmiddellijk gevaar dreigt voor schip, lading en of bemanning. Is dit het geval dan gelijk een reddingseenheid ter plaatse.
De vragen verschillen uiteraard naar gelang de situatie maar denk aan vragen als, "maakt u water", "is er zichtbare schade aan uw vaartuig", "zijn er gewonden" e.t.c. verder geef je bijv. tips om te ankeren, passanten om hulp te vragen, iedereen een overlevingspak/reddingvest aan te doen, niet het vaartuig te verlaten enz. enz.
Bestaat er overigens niet zoiets als een vergoeding voor geboden hulp vanuit de verzekeringen, mogelijk dat iemand daar wat duidelijkheid over kan geven (ik heb geen zin om de jaarcijfers van de KNRM door te spitten).
Kees