Wie moet het KWC waarschuwen bij pech: KNRM of pechhulpdienst

Auteur Topic: Wie moet het KWC waarschuwen bij pech: KNRM of pechhulpdienst  (gelezen 9901 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #40 Gepost op: 18 mei 2010, 01:40:06
Punt is denk ik dat we o.a. in Nederland zelf de situatie hebben gecreëerd dat de KNRM en ook reddingsbrigades als wegenwacht service worden gezien, door het preventief afslepen van iedereen die mogelijk in ernstige problemen zou kunnen komen (en een dure reddingsactie tot noodzaak zou maken) omdat ze geen kosten willen maken voor een berger/hulpdienst.

Iedereen kent ook wel de kite- en windsurfers die reddingsbrigades misbruiken als taxi-dienst. Een hele dag heb je het druk met oppikken van allerlei lui die niet terug kunnen komen maar als de post gesloten is gebeuren er ook ineens minder incidenten die een optreden rechtvaardigen.

In de bergen is het normaal dat je voor een reddingsactie je portemonnee moet trekken en je je dus goed moet verzekeren en je ook dan moet houden aan de polisvoorwaarden.
Mogelijk wordt het tijd dat bij iedere hulpverlening achteraf een onderzoek wordt ingesteld in hoeverre de eigenaar van een vaartuig door nalatigheid alsnog een boete moet betalen en ook de gemaakte kosten kunnen worden verhaald.

Kees  8)


Wadlopertje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 102
Reactie #41 Gepost op: 18 mei 2010, 08:37:30
Nou zo te lezen is de situatie op het forum helemaal rond. Toch is het water geen snelweg en vind ik de vergelijking vreemd. Als je op het water in problemen bent kan ik me voosrstellen dat je altijd zo snel mogelijk hulp wilt, je komt niet van je disfunctionerende schip af zoals je uit een auto kunt stappen.
Inderdaad.
Ik vind nog steeds dat er met de huidige sitauatie niets mis is, ookal weet men het hier mooi uit te leggen. Ik snap het standpunt wel, maar vindt inderdaad dat het niet aansluit bij de situatie op het water. Ik blijf bij "Never change a winning team" en ben blij dat ik deze ontwikkeling buiten dit forum nog niet tegenkom...


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #42 Gepost op: 18 mei 2010, 10:36:33
Even nog een voorbeeldje van een waterhulpdienst die dwarsgezeten wordt de brandweer en de KNRM. Een jongen brobeert omgeving Harderwijk (vanuit Nulde geloof ik) een pechhulpdienst op te zetten, maar het valt niet mee.


10 mei 2010 21.30 uur bij Zeewolde


En een praktijkvoorbeeld hoe het uitvragen door het KWC zou kunnen gaan, hier bij gebrek aan dekking door ingeschreven reddingsboten. Het betreft een sleepboot (!) die vastzit.  >:D

10 mei 2010 17.43 uur op het Zwarte Water

Henk


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #43 Gepost op: 18 mei 2010, 13:59:06
Even nog een voorbeeldje van een waterhulpdienst die dwarsgezeten wordt de brandweer en de KNRM. Een jongen brobeert omgeving Harderwijk (vanuit Nulde geloof ik) een pechhulpdienst op te zetten, maar het valt niet mee.


10 mei 2010 21.30 uur bij Zeewolde


En een praktijkvoorbeeld hoe het uitvragen door het KWC zou kunnen gaan, hier bij gebrek aan dekking door ingeschreven reddingsboten. Het betreft een sleepboot (!) die vastzit.  >:D

10 mei 2010 17.43 uur op het Zwarte Water

Henk

Dat moest natuurlijk zijn het Zwartemeer, bij het Vossemeer...

Henk


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #44 Gepost op: 18 mei 2010, 17:13:41
Punt is denk ik dat we o.a. in Nederland zelf de situatie hebben gecreëerd dat de KNRM en ook reddingsbrigades als wegenwacht service worden gezien, door het preventief afslepen van iedereen die mogelijk in ernstige problemen zou kunnen komen (en een dure reddingsactie tot noodzaak zou maken) omdat ze geen kosten willen maken voor een berger/hulpdienst.

Mogelijk wordt het tijd dat bij iedere hulpverlening achteraf een onderzoek wordt ingesteld in hoeverre de eigenaar van een vaartuig door nalatigheid alsnog een boete moet betalen en ook de gemaakte kosten kunnen worden verhaald.
Daarom moet ook 'meneer ik wil naar de haven gesleept worden' als je ergens langs komt niet meer geaccepteerd worden... maar aan de persoon in kwestie eerst eens vragen wat er aan de hand is...doet de motor het niet meer? Eerst even een poging om hem te starten..wieweet zit het dodemanskoordje wel niet vast of ligt de brandstofleiding worden omdat er iets in de schroef van een buitenboordmotor zit los... ::) Of wil men naar de haven gesleept worden omdat er mogelijk iets in de schroef van een bb zit  :-[ :-X

Indien er dan toch problemen zijn vind ik het in princiepe gerechtvaardigd als men de boot naar de dichtsbijzijnde haven o.i.d slepen... maar liever even wachten op een sleepdienst/pechdienst.


stormvogel

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 139
Reactie #45 Gepost op: 19 mei 2010, 20:45:00
Er zijn genoeg redenen te bedenken waarom de KNRM niet naar een bootje met motorstoring hoeft te gaan toch blijkt uit de praktijk dat ze de enige partij zijn die het sinds 1824 volhoudt. Hetkan toch niet zo zijn dat als er een bootje met motorpech ligt je die geen hulp meer mag geven omdat er iemand anders is die er zijn bedrijf van heeft gemaakt. Had zelf vroeger ook een eigen schip en heb daar ook bootjes mee binnen gebracht terwijl er een hulpdienst onderweg was en ohja ik wilde er ook geen geld voor te hebben. Oke ik werd niet door het KWC geallarmeerd maar goed hulp mag je altijd geven of je nu KNRM heet of HOGE of JSH of gewoon een passant bent en als je daar geld voor rekent dat moet je zelf bepalen


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #46 Gepost op: 19 mei 2010, 23:46:04
Om even de KNRM te vergelijken met een andere profesionele HV organisatie: vroeger gaf de brandweer les hoe te handelen bij brand in een bedrijf. Voornamelijk verzorgingstehuizen en ziekenhuizen en andere gebouwen op aanvraag. Dit mocht op een gegeven moment niet meer omdat dit commerciële activiteiten zijn die ook door het bedrijfsleven gedaan kunnen worden (BHV training).
Niet ieder probleem moet door een HV organisatie opgelost worden.

Als de KNRM 'gewoon' een commercieel bedrijf is dat om zijn inkomsten moet denken en vandaar ook sleephulp bied ihkv donateurs werven, prima, maar laat de KWC dan ook andere partijen waarschuwen voor een pech geval. Verschuil je dan niet achter een HV organisatie.

Maak bij voorbeeld bij de KWC een website waarop je als pechhulpdienst kunt inloggen en je in/uit dienst kunt zetten en in welk gebied je beschikbaar bent binnen een bepaalde tijd. De KNRM kan dan als achtervang fungeren voor 'sleepdiensten'. Alarmering kan door in NL geografische gebieden te koppelen aan een specifieke p2000 capcode. Je kan dan als pechhulpdienst zelf een pager aanschaffen en programmeren met de code behorend bij je inzet gebied. Zie het een beetje als P2000 persalarm dat rotterdam-rijnmond uitgeeft. De KWC kan dan met één druk op de knop de pechhulpdiensten in een bepaald gebied alarmeren. Als er meerdere bedrijven in een gebied zijn zullen de prijzen, door concurrentie vanzelf op een laag peil blijven.  ;)


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #47 Gepost op: 20 mei 2010, 09:46:15
Alarmering kan door in NL geografische gebieden te koppelen aan een specifieke p2000 capcode. Je kan dan als pechhulpdienst zelf een pager aanschaffen en programmeren met de code behorend bij je inzet gebied. Zie het een beetje als P2000 persalarm dat rotterdam-rijnmond uitgeeft. De KWC kan dan met één druk op de knop de pechhulpdiensten in een bepaald gebied alarmeren. Als er meerdere bedrijven in een gebied zijn zullen de prijzen, door concurrentie vanzelf op een laag peil blijven.  ;)

Dit werkt wel een beetje in de hand dat ze gaan racen om wie er het eerste is. Ik zou eerder gaan voor een variant met óf een openbare aanbesteding per gebied (waar de KNRM natuurlijk gewoon in mee kan doen) óf nog beter een variant zoals op de weg: KWC geeft jou de keus wie je wil laten komen. En je kunt vooraf al lid zijn van een pechdienst (zoals in de Amsterdamse grachten: http://www.grachtenwacht.nl/) of als je geen lid bent kun je dat ter plekke worden tegen een meerprijs (zoals nu ook bij de Wegenwacht). Kijk naar een club als BootGarant (www.bootgarant.nl), dat is helemaal hip bij de mensen met een beetje geld ;)
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #48 Gepost op: 20 mei 2010, 09:59:14
Wat kost een gemiddeld abbo op zo'n waterpechhulpdienst? :)

Bootgarant kost haast evenveel als het donateurschap van de KNRM...  ::) 8)


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #49 Gepost op: 20 mei 2010, 16:08:17
Dit werkt wel een beetje in de hand dat ze gaan racen om wie er het eerste is. (...)


Je zorgt dan wel voor twee zaken. De opkomsttijd zal relatief snel zijn  ;D + er is concurrentie in de prijs  ;). Laat ze a la taxi duidelijk zijn over de (all inclusive) prijs per KM / M / uur slepen en je kan als klant kiezen. Als ze onderling prijs afspraken gaan maken is de NMa aan zet.  ;)