Overnemen AED-Defipads?

Auteur Topic: Overnemen AED-Defipads?  (gelezen 8221 keer)

0 gebruikers (en 10 gasten bekijken dit topic.

jvo

• ACH
  • Senior gebruiker
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Gepost op: 16 mei 2010, 20:39:22
Hoe wordt er in de verschillende regio's omgegaan met het overnemen van de AED? Is het protocollair geregeld, heeft de brandweer bijvoorbeeld hetzelfde merk electrodes etc?

-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-

Bart S

• Gast
Reactie #1 Gepost op: 16 mei 2010, 20:54:14
Hoe wordt er in de verschillende regio's omgegaan met het overnemen van de AED? Is het protocollair geregeld, heeft de brandweer bijvoorbeeld hetzelfde merk electrodes etc?

Hey J,

wij hebben daar een scholinkje aan gewijd, neem aan dat jullie die ook hebben gehad of krijgen? Brandweer heeft dezelfde defipads, afspraak is dat je de AED z'n cyclus laat afmaken en daarna de LP12 aansluit op de defipads van de brandweer. Ik geef meestal onze ongebruikte defipads dan weer mee aan de brandweer. Zelfde geldt trouwens voor de HAP.

jvo

• ACH
  • Senior gebruiker
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #2 Gepost op: 16 mei 2010, 21:24:28
Hey J,

wij hebben daar een scholinkje aan gewijd, neem aan dat jullie die ook hebben gehad of krijgen? Brandweer heeft dezelfde defipads, afspraak is dat je de AED z'n cyclus laat afmaken en daarna de LP12 aansluit op de defipads van de brandweer. Ik geef meestal onze ongebruikte defipads dan weer mee aan de brandweer. Zelfde geldt trouwens voor de HAP.
Das bekend idd ;)

Overnemen van de defipads gaat alleen niet bij de pads uit de kinderkoffer, die moet je opnieuw plakken, de stekkers passen niet...
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-

SEH zustertje

• SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #3 Gepost op: 16 mei 2010, 21:29:50
op de SEH worden ze over geplakt....geweldig  :-X

passen niet op het systeem van de regio ambu alhier ( ehhh...andersom eigenlijk hè)

Jerommeke

• Senior gebruiker
  • Blauwe Motormuis
Reactie #4 Gepost op: 17 mei 2010, 18:02:58
Bij ''ons'' is het zo dat zowel de brandweer, reddingsbrigade, politie áls ambulancedienst dezelfde stekker hebben cq. de stekker past op de monitor.
Negen van de tien keer even leuren om nieuwe padzzz en we kunnen weer  8)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !

ijsselvechter

• Forum gebruiker
Reactie #5 Gepost op: 27 mei 2010, 21:48:32
Wij werken met de CORPULS. Voor zover ik weet past daar geen enkele AED stekker op. Bovendien zijn er in de regio nogal wat merken AED's in de omloop met elk hun eigen stekker? Wordt lastig lijkt mij. Dus terwijl de AED zijn syclus afmaakt bereiden wij de overname met de corpuls voor. Overigens al verschillende positieve ervaringen opgedaan met de AED, maar dat terzijde. ;)

Joffry Ambu-Vpk

• Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #6 Gepost op: 28 mei 2010, 21:31:59
Verzekeringstechnich (aansprakelijkheid) kan er ook worden gesteld dat de ambulancedienst bij terplaatse zijn de eigen defipads plakt i.p.v. de reeds gebruikte defipads waarbij de gel wel een swat uitgedroogd kan raken door het defibrilleren.
Daarnaast zijn er ook diensten/AVP-en die de defipads ander plakken dan de AED pads; namelijk : linksvoor en linksachter plakken tbv het eventuele pacen via de defipads.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod

Azijnzeikerd

• Forum gebruiker
Reactie #7 Gepost op: 29 mei 2010, 09:12:37
Verzekeringstechnich (aansprakelijkheid) kan er ook worden gesteld dat de ambulancedienst bij terplaatse zijn de eigen defipads

Men refereert zo vaak aan "verzekeringstechnisch", maar vertel mij nou eens bij welke verzekering en bij welke polisvoorwaarden dit expliciet voorgeschreven is? Volgens mij is het namelijk klinkklare onzin.

Kanarie

• Gast
Reactie #8 Gepost op: 29 mei 2010, 17:21:12
Men refereert zo vaak aan "verzekeringstechnisch", maar vertel mij nou eens bij welke verzekering en bij welke polisvoorwaarden dit expliciet voorgeschreven is? Volgens mij is het namelijk klinkklare onzin.
Wat hij denk ik bedoelt, is dat als je als ambulancemedewerker met spullen van anderen werkt, die door anderen/leken zijn aangebracht en inmiddels al enige malen gebruikt, je mogelijk werkt met materialen die op dat moment niet meer aan de kwaliteitseisen voldoen. Bijvoorbeeld als de gel al wat is uitgedroogd, zul je een hoger risico op brandwonden hebben bij het defibrilleren en zal ook het defibrilleren zelf minder effectief zijn. Hiermee verhoog je dus het risico op schadelijke gevolgen voor het slachtoffer en die kan wel naar jou en je aansprakelijksheidsverzekering stappen omdat hij lichamelijk letsel heeft opgelopen doordat jij met ondeugdelijk materiaal hebt gewerkt terwijl er goed materiaal voorhanden was.

SEH zustertje

• SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #9 Gepost op: 30 mei 2010, 09:52:45
Ik kan me hier inderdaad wel wat bij voorstellen (of het verhaal verzekeringstechnisch is laat ik in het midden) en begrijpen
als je ter plaatse komt ben je verantwoordelijk voor de situatie en wil je gebruik maken van de juiste spullen op het juiste moment
Als je weet dat jouw spullen in orde zijn, lijkt mij dat een heel sterk argument in omdat in te zetten en niet blind varen op de spullen van een ander.