Hoelang duurt het voordat een rijbaan afgekruist is?
Deze vraag heb ik na aanleiding van een gevaarlijke situatie op 9 mei rond 04 uur op de snelweg nabij Utrecht. Op de vluchtstrook zag ik een auto staan met gele zwaailichten. Toen ik dichterbij kwam merkte ik op dat dit een politieauto was en dat een man (waarschijnlijk een politieagent zonder hes) geknield naast een geopende deur van een voorstaande auto zat. Omdat het mij (en tevens een voor mij rijdende vrachtwagenchauffeur) niet gepast leek om met volle snelheid die man voor zijn sokken te rijden heb ik direct gas los gelaten en ben ik naar de meest linker rijbaan gegaan.
Een aantal meters voor de locatie van de auto's doemde ineens brokstukken op, precies op de linker baan!
Hier ben ik dus vol over heen gereden
. Het waren geen grote brokstukken (schat zo'n 5 tot 10cm) maar het had toch heel anders af kunnen lopen en zullen de agenten vast ook last hebben gehad van rondvliegend puin van de vrachtwagen. Of zou een van die stukken dwars door mijn voorruit gevlogen zijn
.
Dit had naar mijn inziens voorkomen kunnen worden door het afkruizen van de linker rijbaan. De politie had op dat moment dus (nog) helemaal niks beveiligd aan de linker kant van de weg. Is het nu gewoon zo geweest dat ze mogelijk hebben moeten wachten op het afkruizen of hadden ze gewoon niet verder gekeken dan hun neus lang was
?