Inspuitverwonding hydrolische olie onder hogedruk

Auteur Topic: Inspuitverwonding hydrolische olie onder hogedruk  (gelezen 12372 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

schipper

• EHBO/LOTUS
  • Junior gebruiker
  • **
Reactie #11 Gepost op: 18 mei 2010, 20:22:40
Misschien kan je foto's plaatsen van je enscenering?  :)

Het is in een staal en constructiebedrijf, dit is mijn eerste echte grote oefening met een 30 tal slachtoffers.
Het is de bedoeling dat de EHBO-ers de slachtoffers z.s.m. naar het gewondennest brengen, en vandaar uit wordt er beslist hoe er word behandeld.

"We zijn aan het werk, en plotseling steekt er een storm op, (tja dat kan je tegenkomen in zeeland ;D)!
En omdat de deuren van de loods nog open staan, schrikken we van het lawaai van een omgevallen stellage, en ja, dan heb je de ongelukken!!!
            Dit is even in het kort mijn gedeelte.

Ik zou graag een beetje willen weten, HOE ik moet spelen!
Waar heb ik pijn, hoe moet ik reageren, enz

groeten, Joost
ehbo, wandelletsel, AED, portofoongebruik, LOTUS

Brandpreventist

• Senior gebruiker
Reactie #12 Gepost op: 18 mei 2010, 20:35:02
(...)

groeten, Joost

Ik hoop dat je Engels kunt lezen, anders even door google translate halen.

http://www.ext.colostate.edu/pubs/farmmgt/05017.html

http://www.ext.colostate.edu/pubs/farmmgt/FARMIMG/ng003cos.jpg
Figure 1: Detecting pinhole leaks in a hydraulic system.

Pinhole Leak Injuries

Probably the most common injury associated with hydraulic systems is the result of pinhole leaks in hoses. These leaks are difficult to locate. A person may notice a damp, oily, dirty place near a hydraulic line. Not seeing the leak, the person runs a hand or finger along the line to find it. When the pinhole is reached, the fluid can be injected into the skin as if from a hypodermic syringe.

Immediately after the injection, the person experiences only a slight stinging sensation and may not think much about it. Several hours later, however, the wound begins to throb and severe pain begins. By the time a doctor is seen, it is often too late, and the individual loses a finger or entire arm.

Unfortunately, this kind of accident is not uncommon. To reduce the chances of this type of injury, run a piece of wood or cardboard along the hose (rather than fingers) to detect the leak (see Figure 1).

schipper

• EHBO/LOTUS
  • Junior gebruiker
  • **
Reactie #13 Gepost op: 18 mei 2010, 20:44:37
bedankt, ik ga nu even wat oefenen en klaar zetten voor morgen.

Tot horens.

Joost

SEH zustertje

• SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #14 Gepost op: 18 mei 2010, 21:32:08
Joost, hoe je het moet spelen zou ik vragen aan de experts ;)

in het lotus topic O0

DaMook

• Senior gebruiker
  • BHV'er
Reactie #15 Gepost op: 18 mei 2010, 22:51:08
Joost, hoe je het moet spelen zou ik vragen aan de experts ;)

in het lotus topic O0

Idd daar vragen, en succes ermee want zoals ik het lees heb je er in het begin weinig last van. Kun je dus eigenlijk alleen achterhalen als ehbo'er door te vragen wat er is gebeurd, als men al naar je toekomt, want als ik het zo lees zullen er weinig mensen in een bedrijf naar een ehbo'er gaan met deze verwonding.

Ik ga hem in iig op mijn werk aan de kaakstellen.
Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow may never come. (Ducky, NCIS) I'll grow old with her, just from a far. (Harold, POI)

hansalmere

• Forum gebruiker
Reactie #16 Gepost op: 19 mei 2010, 17:11:56
Ik ben zelf ooit slachtoffer geweest van een inspuitverwonding maar dan met water en hogedruk, had een weekenddienst op een rafinaderij en kreeg een verstopping door van een tank gevuld met latex ter plaatse besluit im met 600 bar en kleine nosel de verstopping te verhelpen, ik had op dat moment in mij wagen geen spuit laarsen liggen en door dat er een proces stil lag en het eigenlijk appeltje eitje zou zijn mij normale laarzen aan met stale neuzen. en na enkele ogenblikken dat ik bezig was voelde ik een natte rechter voet en in eerste instantie niet door dat ik me eigen had geraakt, en toen ging het pijn doen (heel veel). gelijk alarm geslagen en ben vervoert naar de SEH in Arnhem. het enige wat die artsen daar zeiden het lijkt wel een schotwond. Mij baas was onmder tussen ook al geariveert en die zij wij gaan naar Rotterdam daar hebben ze meer verstand van dit soort verwondingen. en ja gelukkig daar goed behandelt en heb weinig rest schade opgelopen.

hans

Brandpreventist

• Senior gebruiker
Reactie #17 Gepost op: 20 mei 2010, 19:07:52
Misschien kan je foto's plaatsen van je enscenering?  :)

Het is in een staal en constructiebedrijf, dit is mijn eerste echte grote oefening met een 30 tal slachtoffers.
Het is de bedoeling dat de EHBO-ers de slachtoffers z.s.m. naar het gewondennest brengen, en vandaar uit wordt er beslist hoe er word behandeld.

"We zijn aan het werk, en plotseling steekt er een storm op, (tja dat kan je tegenkomen in zeeland ;D)!
En omdat de deuren van de loods nog open staan, schrikken we van het lawaai van een omgevallen stellage, en ja, dan heb je de ongelukken!!!
            Dit is even in het kort mijn gedeelte.

groeten, Joost

;)

&feature=player_embedded

Maxx

• Senior GGP
  • Senior gebruiker
Reactie #18 Gepost op: 20 mei 2010, 19:31:52
@ filmpje, volgens mij oefenen rode kruis en de ehbo vereniging samen?  :)

schipper

• EHBO/LOTUS
  • Junior gebruiker
  • **
Reactie #19 Gepost op: 20 mei 2010, 21:23:01
Ja maxx, rode kruis en ehbo vereniging oefenen hier samen.
Er waren in totaal 32 slachtoffers en ongeveer 30 hulpverleners.
Ik sta zelf bij 35 sec. volledig in beeld met goed zicht op de verwonding.
Het was een inspuitverwonding met een hoge drukspuit waar chemicalien in zaten.
We waren rvs aan het afzuren.
Deze verwonding is door een ervaren LOTUS opgezet.
Het moest gespeeld worden, dat ik geen pijn had, maar wel een rot gevol in m'n bovenarm wat uitstraalde door heel m'n arm.
Ze hebben het ongeveer 20 min. gekoeld toen hebben ze me naar het gewondennest vervoerd.
Maar helaas niet door gevraagd wat er precies ingespoten is.
Wat ik wel redelijk vaak hen heb proberen duidelijk te maken.
Maar ja, het houd een keer op!

Het was een leuke en leerzame avond!

Alle organisatie's die aanwezig waren, waren tevreden, op enkele schoonheidsfoutjes na natuurlijk.

Joost